Start > Ritul latin > Din plinătatea lui noi am primit har peste har

Din plinătatea lui noi am primit har peste har

28 November 2009
757 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Nașterea Domnului (Liturghia din zi) (Anul C)

Sfânta Liturghie din ziua de Crăciun începe cu următorul anunț profetic: “Un prunc ni s-a născut, un fiu ni s-a dat și domnia lui va fi pe umerii lui și numele lui va fi Vestitorul Marelui Sfat” (Antif. intr. Is 9,6). Această antifonă nu numai că rezumă toată învățătura teologică despre nașterea lui Isus, dar pune în perspectivă și opera pe care el o va realiza: împărăția lui Dumnezeu, adică Biserica în totalitatea ei de pe pământ și din ceruri, căreia el îi va fi cap, adică Domn, și Vestitor al Marelui Sfat.

În evanghelia de la liturghia din noaptea și din dimineața zilei de Crăciun, sfântul Luca ni l-a arătat pe pruncul care ni s-a născut. Acum evanghelistul Ioan ni-l prezintă pe Fiul care ne-a fost dat ca Domn și Vestitor.

Dumnezeu ne vorbește prin Fiul. Fiul ne vorbește prin Sfintele Scripturi. Să ascultăm marele sfat al Evangheliei după sfântul Ioan (In 1,1-18)!

Pentru venirea în lume a lui Isus, evanghelistul Ioan pornește de la originea sa veșnică. Prin acest fapt dă o bază solidă autorității lui Isus: numai el ne poate vorbi despre Dumnezeu din proprie experiență, de aceea numai el cunoaște taina mântuirii, numai el ne poate mântui.

Cuvântul veșnic al lui Dumnezeu – Vestitorul Marelui Sfat – este pentru oameni viață și lumină, având capacitatea de a da sens deplin vieții omului depășind orice posibilitate umană de închipuire.

Lumina pentru om nu este o idee, ceva abstract, ci este o ființă concretă: “Logosul”, Cuvântul întrupat. Din plinătatea lui am primit harul înțelegerii vieții și morții noastre.

Martorul care a experimentat pe viu această Lumină încă din sânul mamei sale, adică de la origini, este Ioan Botezătorul. Mărturia sa despre misterul Luminii este vrednică de crezare. În fața acestei Lumini omul trebuie să ia o decizie: o acceptă sau o respinge. A o accepta înseamnă a o cunoaște prin credință, înseamnă a se identifica cu Lumina. A o respinge înseamnă a rămâne în întunericul firii umane, adică în carne și sânge, în voința trupească, omenească, respingând posibilitatea de a se face părtaș al naturii divine.

Afară de mărturia lui Ioan Botezătorul, apostolul Ioan mai afirmă un lucru deosebit de important: Noi am văzut slava lui.

Care slavă? Despre ce fel de glorie ne vorbește? O putem vedea și noi?

Desigur. Mai întâi gloria lui Dumnezeu ne apare în creație. Dar Isus este Cuvântul prin care toate s-au făcut. În al doilea rând acest Cuvânt a toate creator intră în istoria creației ca om, plin de darurile Duhului Sfânt, plin de slava lui Dumnezeu pentru a le demonstra oamenilor pe viu că prin el se pot îndumnezei, pot deveni fii ai lui Dumnezeu, fiindcă, dacă el, Fiul lui Dumnezeu din fire s-a făcut carne, adică ființa cea mai slabă, cea mai neputincioasă, “luând forma sclavului” (Fil 2,6-7), prin Duhul Sfânt carnea se poate spiritualiza, poate deveni nemuritoare. Iată, slava lui Dumnezeu stă, în al treilea rând, în faptul că Duhul Sfânt a făcut din carnea lui Cristos izvorul nemuririi noastre: “Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viață veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi”, spune Isus (In 6,54), adică îl voi conduce la Tatăl. Astfel, după cum spune sfântul Irineu, Homo vivens gloria Dei, omul viu prin trupul lui Cristos ajunge gloria lui Dumnezeu. Aceasta înseamnă că prin Cristos am primit har peste har, plinătatea vieții divine, prin care îl putem numi pe Dumnezeu Tată (cf. CBL pag. 1304-1306).

Autorul Scrisorii către evrei (Lec. a II-a: Evr 1,1-6) nu face altceva decât să ilustreze cu noi amănunte ale conținutului Evangheliei după sfântul Ioan. El arată că Dumnezeu, în nemărginita sa iubire față de oameni, încă de la prima apariție a omului pe pământ s-a manifestat printr-un număr de mici sau mari evenimente și în multe feluri: vise, viziuni, experiențe lăuntrice, epifanii în natură etc., slujindu-se de mulți intermediari, profeți, printre care trebuie să-i amintim pe Avram și Moise, chiar și de animale precum măgărița lui Balaam (cf. Num cap. 22)

De ce Cristos este superior tuturor acestora, ba chiar și îngerilor?

Mântuitorul inaugurează o eră nouă, fiindcă, nu numai că ne vorbește despre Dumnezeu, ci ne vorbește în calitate de Fiu al lui Dumnezeu și, deci, ne transmite o descoperire deplină, completă, deoarece el este reflexul gloriei și amprenta substanței divine a Tatălui; și chiar ni-l poate dărui pe Tatăl.

În al doilea rând, ca să avem acces total la Tatăl, Cristos singur ne poate curăți de păcate, ne poate da haina de nuntă – harul sfințitor – și pe Duhul Tatălui care să ne învie din morți.

Pentru aceasta a venit Cristos în lume: să ia trup omenesc prin care să poată aduce o jertfă unică cu valoare nemărginită pentru mântuirea întregii creații care prin el a apărut. Prin această jertfă Cristos se constituie chiar ca om deasupra îngerilor care nu sunt capabili de jertfă. Din acest motiv Tatăl ceresc n-a spus nici unuia dintre îngeri, ceea ce a spus numai lui Isus: “Fiul meu ești tu, eu astăzi te-am născut”.

Acest astăzi este veșnicia divină. Jertfa Tatălui – de a-și trimite Fiul pe pământ – și jertfa Fiului – de a veni ca om și de a ne lăsa în jertfa sa de carne și sânge germenul învierii, constituie culmea iubirii.

În virtutea acestor adevăruri a putut Isus să-i spună apostolului Filip: “Cine m-a văzut pe mine, l-a văzut pe Tatăl” (In 14,9). Jertfa lui Cristos ni-l arată mereu pe Tatăl, fiindcă “Dumnezeu este iubire” (1In 4,16); (cf. CBL pag. 1769-1770).

Cu multe secole înainte de nașterea Domnului, profetul Isaia (Lec. I: Is 52,7-10), ținând ochii trupului închiși, dar deschiși cei ai spiritului, contempla pe mesagerii care alergau prin munți și văi aducând vestea cea bună: mântuirea Israelului este aproape. Isaia vedea cum se întorc cei exilați, vedea caravanele lor înaintând încet dar sigur spre noul Sion, după ce au ispășit păcatele întregului popor. Însuși Iahve este acela care îi călăuzește; el le-a redat libertatea; el este stăpân și domn al istoriei; el face ca acel grup de pelerini să se poată întoarce în triumf în patria lor (cf. CBL pag. 611).

Profeția lui Isaia are un caracter universal. Vestea mântuirii va ajunge până la marginile pământului și până la sfârșitul veacurilor, atunci când Cristos, în fruntea tuturor celor aleși, va prezenta Tatălui său o împărăție veșnică și universală: împărăția adevărului și a vieții, împărăția sfințeniei și a harului, împărăția dreptății, a iubirii și a păcii (LR. Pref. Cristos Rege).

Ca un nou Isaia, Ioan evanghelistul ni se adresează direct nouă: “Am văzut cetatea sfântă, noul Ierusalim, coborându-se din cer de la Dumnezeu, gătită ca o mireasă, împodobită pentru mirele ei. Și am auzit, din tron, un glas puternic, care zicea: Iată, cortul lui Dumnezeu (Isus Cristos este cortul dumnezeirii) este între oameni! Și va sălășlui cu ei și ei vor fi poporul lui și însuși Dumnezeu va fi cu ei. Și va șterge orice lacrimă din ochii lor și moartea nu va mai fi” (Ap 21,2-4).

Problema care se pune pentru toți și pentru fiecare în parte acum în fața Pruncului din iesle, este aceasta: Voi fi și eu printre fericiții noului Ierusalim? Vom fi toți?

Desigur. Dar cu o condiție: să păstrăm în noi credința și spiritul rugăciunii pe care îl are Mireasa lui Cristos, Biserica. Să ne rugăm împreună: Dumnezeule, care în mod minunat l-ai creat pe om după chipul tău și într-un mod și mai minunat l-ai reînnoit, dă-ne, te rugăm, harul de a ne împărtăși de dumnezeirea lui Cristos, care a binevoit să se facă părtaș de firea noastră omenească!

La sfânta Liturghie din noaptea de Crăciun l-am citat pe sfântul Grigore din Nazians: Cuvântul lui Dumnezeu s-a întrupat pentru ca eu să fiu tot atât de mult Dumnezeu pe cât a fost el om. Este un har al lui Dumnezeu că ne-a scos din întunericul neființei la viață, că ne-a spălat de păcate în sângele Fiului său, dar harul revărsat peste aceste haruri este Duhul lui Cristos Isus care ne îndumnezeiește.

Să-i mulțumim Domnului! Amin.

Ritul latin