Start > Ritul latin > Atunci vor vedea pe Fiul omului venind pe norii cerului

Atunci vor vedea pe Fiul omului venind pe norii cerului

28 November 2009
1,041 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica I-a din Advent (Anul C)

Omenirea dintotdeauna și-a presimțit sfârșitul drept o pedeapsă ca urmare a păcatului, a vinovăției personale și colective.

Apocalipsul în Vechiul Testament apare ca un reflex al conștiinței umane asupra dreptății divine. Potopul, Sodoma și Gomora sunt mărturii elocvente. Întreaga omenire din ce în ce mai rea va avea oare același sfârșit? Dumnezeu nu este numai drept, el strălucește mai ales prin îndurare. Aceasta o arată prevestirea din prima lectură (Ier 33,14-16). Restul, acel nucleu israelit călăuzit de Zorobabel la întoarcerea din exil, ajuns la Ierusalim, văzând dezastrul, cade în descurajare. Se pare că mulți își abandonaseră definitiv moștenirea trecutului religios spre a trăi exact ca și celelalte popoare păgâne din jur. Pentru cei care au început să-și piardă speranța și pentru cei care nu mai aveau nimic de pierdut, unul dintre puținii rămași credincioși lui Iahve (care n-au lipsit niciodată din poporul lui Dumnezeu), le adresează această profeție inspirată de Domnul: Iată vin zile în care voi adeveri făgăduința mea de mântuire pe care am făgăduit-o casei lui Israel și casei lui Iuda… fiindcă Domnul este dreptatea noastră (cf. CBL pag. 674-675).

Făgăduința de mântuire din partea lui Iahve s-a realizat în Domnul-dreptatea-noastră, Isus Cristos.

Psalmul responsorial (24) îndeamnă să ne înălțăm sufletul spre Domnul. Să o facem acum, ca să-l putem vedea când va veni pe norii cerului!

Evanghelia zilei (Lc 21,25-28) ne prezintă succint sfârșitul lumii, armonia cosmică intră în derută. Totuși, chiar dacă toate intră în faza destructivă sufletul omului fiind nemuritor va urca spre ceruri prin Domnul-dreptatea-noastră. Sensul istoriei nu se află în ruina popoarelor și nici nu se ascunde într-un viitor enigmatic prea îndepărtat. Sensul stă în Cristos, adevăratul Fiu al omului, care este semănat ca o sămânță a morții și a mântuirii în sânul pământului. Biserica mărturisește că în centrul ruinelor umane, peste istoria în agonie, se revarsă un cuvânt dătător de viață, o prezență salvatoare care ne cheamă (id. o.c., pag. 1275). Isus, în care Dumnezeu toate le-a rezumat “Și toate le-a pus sub picioarele lui și mai presus de toate l-a dat pe el cap al Bisericii, ca una care este trupul lui, împlinirea celui ce împlinește toate întru toți” (Ef 1,22-23), a avut apocalipsul său, de care trebuie să aibă parte și Trupul său Mistic spre a se naște împărăția pe care regele Cristos va trebui să o prezinte Tatălui curățită în focul Calvarului.

Cu moartea lui Cristos pe cruce – adevărat apocalips divin – omenirea, cosmosul, întreaga istorie și-au găsit icoana sfârșitului.

Tatăl ceresc a fost profund ofensat de păcatul care i-a desfigurat “imaginea, chipul” omul pe care l-a creat din iubire (cf. Gen 1,26). Fiul vrea să-i arate Tatălui “icoana omului desăvârșit în sine însuși ca Fiu” (cf. 2Cor 4,4) ca după acest model să refacă întreaga omenire. Cu ce preț? Cu orice preț. Dumnezeu fiind se face om; om fiind alege condiția sclavului și se face ascultător până la moarte și încă moartea pe cruce (cf. Fil 2,6-8); nu numai trupul și l-a dat morții, ba chiar și sufletul – “sufletul său și l-a dat spre moarte” (Is 53,12). Despre Isus putem spune nu numai că a suferit ci a cunoscut suferința conform profeției lui Isaia (53,3). “A cunoaște”, în sensul Sfintei Scripturi, înseamnă a se identifica cu lucrul cunoscut spre a da naștere unui lucru nou, ca în sensul în care “Adam a cunoscut-o pe Eva” (doi au format un singur trup) “și Eva l-a născut pe Abel” (Gen 4,2). Isus a cunoscut durerea și s-a născut Trupul său Mistic, Biserica. Cunoscând durerea înseamnă că s-a unit cu esența ei care are atributul infinitului. Esența durerii constă în lipsa totală de mângâiere din partea iubirii. Și cum iubirea infinită a Tatălui nu l-a cruțat nici pe Fiul său (cf. Rom 8,32), adică l-a lipsit total de orice mângâiere a iubirii părintești, de aceea Isus, simțind o durere mai chinuitoare decât a iadului, se plânge pe cruce: “Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?” (Mt 27,46).

Povara suferinței nu se măsoară nici cu durata în timp, nici cu intensitatea ei fizică, nici cu veșnicia iadului, ci cu profunzimea cunoașterii. Suferința lui Isus a atins granițele infinitului fiindcă și-a pus “sufletul său ca preț de răscumpărare”. Dumnezeu, spune N. Steinhardt, n-a înșelat pe nimeni, nici chiar pe diavol (Jurnalul fericirii, Ed. Dacia, Cluj-Napoca 1997, pag. 55). Prin păcat, Lucifer a dobândit dreptul de stăpânire asupra lumii (cf. Lc 4,6). Isus total s-a oferit ca preț de răscumpărare, trup și suflet, el se lasă în prada unor chinuri pe care numai ura diabolică le-a putut născoci. În iadul creat pentru a-l pedepsi pe Lucifer și pe sateliții lui putem găsi chiar destulă îndurare divină. Creatorul tolerează existența injuriei din partea creaturii, pe când iadul creat din ura lui Lucifer față de Fiul omului care s-a angajat să-i plătească prețul răscumpărării, folosit ca nadă, lăsându-se total furiei lui, a depășit orice posibilitate a firii umane și îngerești de a suferi. În mod normal Isus trebuia să moară în grădina Măslinilor când a asudat sânge, dar a venit un înger care l-a întărit, nu ca să nu moară, ci ca să poată suferi și mai mult (cf. Lc 22,43-44). Trupește a murit pe cruce; sufletește, după ce a gustat suferințele infinite ale iadului (lipsa totală de iubire din partea Tatălui și toată ura din partea lui Lucifer), Isus simțind în inima sa că voința Tatălui s-a împlinit, a exclamat: “S-a săvârșit” (In 19,30), adică totul s-a plătit până la ultimul bănuț. Această convingere i-a dat-o numai iubirea pe care a păstrat-o mereu vie, fiindcă numai iubirea este nemuritoare (cf. 1Cor 13,13). Isus victorios asupra păcatului și a morții, și-a încredințat sufletul în mâinile Tatălui (Lc 23,46) și împreună cu el pe noi toți.

Să vedem acum scena apocaliptică de la sfârșitul pământesc al lui Isus în care toate cele create au fost cuprinse! “Soarele s-a întunecat” (Lc 23,45) întunericul a cuprins pământul care s-a cutremurat și stâncile s-au despicat, mormintele s-au deschis, catapeteasma templului s-a sfâșiat în două, nu numai centurionul roman care dăduse piept cu moartea în atâtea bătălii s-a înspăimântat, ci toți cei prezenți au început să-și bată pieptul (cf. Mt 27,45-54; Lc 23,48) convinși fiind că a sosit sfârșitul lumii din cauza răutății oamenilor.

Dacă Isus a avut parte de o așa scenă apocaliptică, el fiind capul Bisericii, nu trebuie să ne mirăm că și Trupul său Mistic, care suplinește în timp ceea ce a lipsit pătimirilor sale va avea parte de acel apocalips prezis, când “soarele se va întuneca, luna nu-și va mai da lumina, când stelele vor cădea, tăriile Cosmosului se vor clătina, munții vor cădea și neamurile pământului vor rămâne îngrozite de cele ce se vor petrece” (cf. Mt 24). Apocalipsul lui Isus a fost înfiorător, dar i-a adus învierea, înălțarea și dreptul deplin de a fi regele universului, menit să revină cu putere și slavă pe norii cerului spre a reînnoi toate. Numai acei care cunosc apocalipsul lui Isus în sensul paulin al cuvântului: “Pe el vreau să-l cunosc și puterea învierii lui și împărtășirea pătimirilor lui, ca să-i devin asemănător în moarte, cu speranța că voi putea ajunge la învierea din morți” (Fil 3,10-11), vor putea să-l privească venind pe norii cerului.

Deci, apocalipsul nostru se naște din cunoașterea lui Cristos și îndepărtează teama. Pentru aceasta a prorocit Ieremia: “De semnele de pe cer să nu vă înfricoșați, căci numai păgânilor le este frică de ele, zice Domnul” (Ier 10,2).

Din acest motiv poate să răsune cuvântul misterios, consolator și paradoxal în același timp că eliberarea este aproape!. Începutul sfârșitului a toate a început. Preludiul îl găsim în agonia oamenilor care se distrug fără mângâiere, în lipsa de sens a unei istorii care strivește viața fiilor săi și în dezechilibrul ecologic. Cine va putea să stea cu fruntea sus? Acela care va ști să păstreze în sine ceea ce este nemuritor: iubirea. Sfânta Tereza a Pruncului Isus, având parte în ultimii doi ani de viață de un adevărat chin infernal, mărturisește: Nu mai cred în viața veșnică; îmi pare că nu se mai află nimic dincolo de viața asta trecătoare. Totul are un sfârșit. Numai iubirea rămâne (Michael Paul Gallagher SJ, Ajută necredinței mele, Ed. Ars Longa, Iași 1996, pag. 21). Iubirea ei a biruit și s-a concretizat în acel: Voi petrece cerul făcând să cadă o ploaie de trandafiri pe pământ (Istoria unui suflet).

Din acest motiv al iubirii nemuritoare am auzit îndemnul sfântului apostol Paul în a doua lectură de azi (1Tes 3,12-4,2) adresat credincioșilor din Tesalonic și înălțat spre cer ca o rugă: “Domnul să vă facă să creșteți și să prisosiți în iubire reciprocă!” Numai în iubire sunt cuprinse faptele îndreptățirii noastre.

Ruga Bisericii în prima duminică din Advent se axează pe aceste fapte de iubire cu care trebuie să ieșim în întâmpinarea lui Isus care a venit, vine și va veni: Dumnezeule atotputernic, te rugăm, întărește voința credincioșilor tăi, pentru ca, ieșind cu fapte de dreptate în întâmpinarea lui Cristos care vine, să se învrednicească a sta de-a dreapta lui în împărăția cerurilor (LR). Amin.

Ritul latin