Start > Ritul latin > Cristos Regele Universului

Cristos Regele Universului

21 November 2009
2,481 afișări

Autor: pr. Emanuel Bejenaru
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXXIV-a de peste an - Cristos, Regele Universului (Anul B)

Scriitorul grec Nikos Kazantakis mărturisea că, dacă ar fi fost pictor de icoane, ar zugrăvi-o pe Fecioara Maria fără ochi, fără urechi, fără nas. Pentru că îi este milă de ea, îi este rușine de nerecunoștința copiilor săi. Parafrazând, îndrăznesc să spun că, dacă aș fi pictor de icoane, l-aș zugrăvi pe Cristos Rege fără ochi, fără urechi, fără nas. Pentru că îmi este milă de el, îmi este milă să-l las să vadă, să asculte, să constate cum îl cinstim noi, cei care cu umilință adesea prefăcută, ne afișăm a fi slujitorii săi.

Ca o doctorie pe care n-o luăm decât în caz de boală grea și care atâta vreme cât ducem o viață bună nu servește la nimic, nu este Cristos doar regele Liturghiei de duminică, cel pe care îl lăsăm acasă când plecăm la o petrecere, îl alungăm de lângă noi când ne întâlnim cu grupul de amici, îl ferim de aerul “degajat”al locului de muncă, îl uităm în cameră când plecăm să ne întâlnim cu prietenul/prietena? El,

Regele, e cumva… într-un fel care te stânjenește, te face să roșești și să acționezi cu

reținere. Nu-l poți lua cu tine în lume pentru că lumea e prea orgolioasă pentru umilința lui, prea violentă în știința ei pentru blândețea lui, prea murdară pentru curăția lui și prea superficială pentru desăvârșirea lui. Noi suntem din lume, iar el nu e de aici, câteodată ne îndoim de însuși faptul că e aici, pe pământ, unde “Dumnezeu e imperceptibil iar diavolul se manifestă grosolan și zgomotos, amețindu-ne în nimicnicia lui”(Alexandru Paleologu).

Odată, demult trăia un rege care se decise să testeze comportamentul și atașamentul oamenilor săi. Travestit în țăran, el a călătorit prin țara sa și de cele mai multe ori a fost tratat cu dispreț. Și-a dat seama că onoarea cu care era tratat ca rege nu venea din respectul pe care îl simțeau pentru bunătatea sa, ci mai degrabă era rezultatul fricii lor față de funcția și puterea sa. La un moment dat, unul dintre supuși l-a recunoscut. A protestat spunându-i să se întoarcă pe tron, să își ia hainele împărătești și să conducă așa cum face un rege.

Fie că domnește pe un tron îndepărtat, inaccesibil privirii noastre deocamdată, fie că umblă deghizat printre noi, cert e că nu-l vezi pe Dumnezeu, nu-l întâlnești pe stradă, nu poți să-l saluți ori să-i strângi mâna. Însă atunci când cauți adevărul din toată inima, când umbli însetat după sensul vieții, când te străduiești să promovezi pacea, de fapt tu afirmi că Dumnezeu există. El răsare în tine ca și soarele dimineața, crește ca și sămânța în pustiu, este lângă tine ca o persoană care te iubește. El este aproape chiar dacă tu nu-l vezi, te ascultă chiar dacă tu nu-l auzi, se gândește la tine chiar dacă tu îl uiți; pentru că a trăi înseamnă să-l respiri pe Dumnezeu.

În cadrul Universității din Oxford, în anii 70, a circulat mult o sintagmă aparținând episcopului de Durham, Ian Ramsey. Expresia pe care el a propus-o este dezvăluire cosmică (cosmic disclosure). Pentru el – mai apoi și pentru ceilalți – dezvăluirea cosmică are loc atunci când lucrurile care ne înconjoară (oameni, situații) dobândesc în mod neașteptat profunzime, devin transparente-așa cum erau de fapt, iar noi putem să le vedem într-o nouă lumină și cu o nouă valoare. Cea mai apropiată comparație este un exemplu pe care îl cunoaștem cred cu toții. Atunci când eram copii, ni se dădea un desen, alcătuit dintr-o mulțime de puncte împrăștiate aparent fără noimă pe foaie. În cerință se specifica: “Descoperiți chipul ascuns!”. Și luai acel desen, îl priveai din toate unghiurile, până când, pe neașteptate, îți dădeai seama ce chip este și te mirai cum de nu ai văzut până atunci că este acolo?

Această imagine este adevărată pentru toate lucrurile din viață. Întâmpinăm anumite situații, trăim alături de oameni și îi vedem doar în aparență. Până într-o zi când, brusc, sesizăm partea cea bună cît de valoros, cât de mult înseamnă acel lucru. Atunci când, privind cel mai banal lucru pe care l-am mai văzut de atâtea ori, suntem copleșiți dintr-o dată de frumusețe, de sens, de substanță. Asemenea unei stră-luminări care ne dezvăluie înțelesuri din ce în ce mai adânci.

La fel se întâmplă și cu oamenii. Trăim printre ei și îi vedem mereu. Fețele lor se amestecă în mulțime, se schimbă, dar deodată, în fața unui asemenea chip pe care l-am văzut de nenumărate ori ne oprim brusc. Acel chip ne apare cu totul nou, într-un nou înțeles, într-o nouă profunzime. Și cineva care până atunci era un anonim, o parte oarecare a mulțimii, devine o entitate, o persoană cu totul unică, care nu poate fi înlocuită cu nici o alta, care nu se confundă cu nimeni, care e pur și simplu el sau ea însăși. Cu toții cunoaștem astfel de momente în care, pe neașteptate, printre oamenii pe care îi cunoșteam foarte bine am descoperit pe cineva, cu un entuziasm, cu o viziune și cu o emoție pe care nu le-am trăit până atunci.

Acest fel de experiență se învecinează cu experiența pe care o avem atunci când îl descoperim pe Dumnezeu, pentru că și el e Cineva pe care îl putem descoperi în urma acestei dezvăluiri cosmice. Atâta timp cât încă nu am descoperit lumea nevăzută și pe el, suntem orbi în fața multor realități, suntem infirmi sufletește, chiar dacă nu recunoaștem această evidență. Dacă demult nu am mai vorbit cu el, nu înseamnă că nu mai avem nevoie de el, dacă demult nu i-am mai cerut iertare, nu înseamnă că putem trăi fără ea, dacă săptămâna aceasta nu am privit spre cer nu înseamnă că el nu mai e destinația noastră finală. Dacă neglijăm aceste lucruri, ne neglijăm de fapt pe noi înșine, deoarece fără ele existența noastră e nulă.

Să ne rugăm astăzi ca în mulțimea de puncte din care e alcătuită viața noastră să descoperim chipul aceluia pe care pretindem acum că-l slujim, Regele deghizat care așteaptă nerăbdător să fie recunoscut și slujit în logica iubirii și nu a fricii.

Ritul latin