Start > Ritul latin > Domnia lui Cristos: cine, unde, cum, când

Domnia lui Cristos: cine, unde, cum, când

17 November 2009
980 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXXIV-a de peste an - Cristos, Regele Universului (Anul B)

Între spiritualism și și spiritul pământesc

“Împărăția mea nu este din această lume”, declară categoric Isus în fața lui Pilat. Atunci când Satana, în deșert, i-a prezentat pe un fel de platou simbolic “toate împărățiile lumii”, cu puterea și gloria ei (Lc 4, 5-6), Isus nu a luat în considerație oferta, mai mult a respins-o ca pe o ispită. Mă îndoiesc, totuși, că unii creștini ar fi considerat, dimpotrivă, ca o inspirație, o ocazie de a nu pierde, o posibilitate nemaiauzită de fructificat. Desigur, împărăția este prezentă, fie chiar sub o formă încă nedesăvârșită, în această lume. Însă nu este din această lume.

Toate echivocurile, de semn opus, se nasc atunci când se neglijează această distincție, care nu este o simplă nuanțare de limbaj, ci sapă un abis între cele două concepții distincte despre împărăție: una spirituală, și cealată “pământească”, sau temporală, oscilând între o evadare mistică și eficientism, teama de a se contamina cu realitatea pământească și afacerismul cel mai dezinvolt, fuga de angajare concretă și delirul atotputerniciei, neutralitatea ascetică și implicarea politică cea mai lipsită de prejudecăți. Pentru a disipa aceste echivocuri care revin mereu, consider că ne este permisă stabilirea unor puncte fixe.

Două materii care nu există: geografia și istoria împărăției

Înainte de toate, nu este posibilă schițarea unei hărți, de a trasa o geografie a împărăției, nici aproximativă. Pentru că nimeni nu este în stare de a fixa întinderea și granițele, chiar și provizorii. Granițele împărăției, totuși, nu coincid desigur cu cele ale Bisericii vizibile, ci sunt mult mai vaste și surprinzătoare, pe lângă faptul că sunt schimbătoare în continuare. Mai mult decât despre granițe s-ar putea vorbi de orizonturi. Și orizonturile apar mereu uimitoare. De altfel, se poate scrie o istorie a Bisericii, nu desigur cea a împărăției (nu Biserica, ci Cristos Rege este Domnul istoriei!). Tocmai pentru că evenimentele, țesătura faptelor, elementele determinante, acțiunile decisive, nu apar nici pe câmpurile de bătălie, nici pe piețe, și nici în Palate și oficii speciale, dar au ca “loc” privilegiat inima omului, protagonista harului.

Nu s-a spus că acelea care sunt considerate pagini glorioase, în cheie lumească, sunt într-adevăr în perspectiva împărăției. Nu trebuie să confundăm bunurile noastre cu “recolta” din hambarele împărăției. Cronicari sau istorici care folosesc cu dezinvoltură termeni ca “date memorabile”, “cuceriri” sau “dezastre”, “umiliri”, “succese”, “date memorabile”, “zile triste”, nu dau cont desigur despre dezvoltarea cauzei împărăției. Realitatea profundă ar putea fi de-a dreptul semnul opus.

O operație imposibilă: recensământul

În sfârșit, nimeni nu este autorizat să facă recensământul locuitorilor împărăției, să elibereze pașapoarte, să stabilească cine este afară și cine stă înăuntru. Împărăția lui Dumnezeu nu este o problemă de registre, cifre, cantități, statistici și nici bilanțuri. Ar fi bine de amintit că, după Exil, Jahweh a voit să fie Regele unui “rest mic” a lui Israel. Isus însuși, în fața lui Pilat, nu a fost în stare să prezinte o mare suită. Și chiar și pentru viitor nu a prevăzut mulțimi oceanice: “Nu te teme, turmă mică, pentru că Tatălui vostru i-a plăcut să vă dea împărăția sa” (Lc 12,32).

Să admitem posibilitatea unei contabilități, acesta este treaba lui Dumnezeu, nu evidențieri, cercetări și date umane. Este imposibil ca un computer, oricât de sofisticat, să găsească așezarea justă pentru un sfânt, chiar anonim, capabil de a dezvolta programe, să arunce în aer echilibrele, și să redimensioneze toate numerele. Dacă granițele împărăției sunt de nebănuit, clienții săi trebuie considerați imprevizibili. Așteptați, chiar dacă nu sunt de înregistrat. Până și separarea neghinei este amânată până la secerișul final. Isus stabilește că anumite operațiuni delicate trebuie amânate la sfârșitul lumii, și să fie încredințate îngerilor săi, “care vor culege din împărăția sa toate scandalurile și pe făcătorii de nelegiuiri” (Mt 13, 41).

Semnele de produs

Între profeți, Isaia (61, 1-6) anuțase venirea împărăției tratând astfel figura celui trimis. Este vorba de o însărcinare de a da vești bune celor săraci, să vindece rănile inimilor “sfâșiate”, să aducă un mesaj de eliberare, să mângâie pe cei întristați, să dea tuturor celor disprețuiți “o coroană în loc de cenușă”, să intoneze “un cântec de laudă” celor care au voia și motivul de a plânge. Și Isus, pentru a arăta în chip concret că împărăția a ajuns prin persoana sa, aduce ca probe de netăgăduit minunile săvârșite în favoarea nenorociților, bolnavilor, suferinzilor de orice fel (Mt 11,5).

Isus nu a oferit o definiție a “Domniei regale a lui Dumnezeu”. În practică, în schimb, Domnia lui Dumnezeu devine vizibilă prin intermediul vindecărilor, alungarea diavolilor, restabilirea comuniunii cu cei păcătoși, și diferite semne de eliberare. Creștinul, însă, nu se poate dispensa de producerea acelorași semne care lasă să se întrevadă preznța împărăției pe pământ. Este dăruirea plină de iubire față de aproapele, în special față de cei mai părăsiți, care constituie proba decisivă în favoarea împărăției.

Nu este vorba de a afișa semne mărețe sau glorioase. Mai degrabă: “utile”. Utile pentru ultimii de pe pământ, pentru cei respinși, și deci utile (sai cel puțin care să nu încurce) pentru cauza împărăției.

A bănui

Și, apropo de semne. Anumite măreții și realizări umane epuizează deja în sine semnificația lor. Nu ne trimit la un sens superior. Transpunerea pe un alt plan nu poate avea loc, pentru că este determinat ca un “bloc”. Importanța, prestigiul, puterea (“suntem o forță cu care trebuie să se facă conturile”, se aude anunțată cu mândrie în anumite sectoare ale creștinismului de astăzi, ca și cum am fi în fața noii kerigma!), de a fi influenți pe plan uman, manevrarea capitalurilor, condiționarea legilor, prezentarea operelor colosale, nu sunt semne – nici nu pot deveni niciodată, spre necazul tuturor intențiilor bune proclamate – de celelalte lucruri importante, ale singurului lucru necesar. Nu lasă să se întrevadă realitatea superioară. Mai mult o ascund.

Sunt semne care se epuizează în sine, se referă la sine și gata. Devin, mai mult, opacitate, scandal, diafragmă, piedică de a observa altceva. Este echivocul multor instituții religioase. Ne înșelăm că, impunându-ne atenției, având o greutate determinantă pe plan temporal, vorbind despre sine, fiind ținuți la mare preț dintr-un punct de vedere economic, cantitativ, de putere, de diplomație, de cultură, s-ar oferi un serviciu pentru creșterea împărăției. Și nu se observă că devenim de neglijat, în acea perspectivă, tocmai pentru că suntem excesiv de aparenți.

Prea “vizibili” pentru a fi un semn și chemare către invizibil. Muți, pentru că suntem excesiv de zgomotoși. Nu este nimic de spus, pentru că se vorbește în continuare și se fabrică documente și declarații în jet continuu. Greutatea, măreția, forța, constituie o piedică pentru împărăție. Numai micimea are o posibilitate. Un semn prea zgomotos sfârșește în plictiseală. Oricum, devine lipsit de semnificație, când nu este supărător. Un semn ar trebui pur și simplu “să ne dea de bănuit” altceva. Nu un punct de exclamare, ci de întrebare. Trebuie să fim “ușori”, delicați, pentru a intra în realitatea umană, pentru a atinge, fără a profana, “inimile rănite”.

Semnul care chiar nu se poate elimina

Și rămâne semnul de neînlocuit: cel reprezentat de Crucea lui Cristos. În centrul împărăției a fost plantată, o dată pentru totdeauna, Crucea, expresia iubirii fidele și de solidaritate cu toate victimele. A vorbi despre putere și forță, pentru creștin, înseamnă obligatoriu să se refere exclusiv la puterea Crucii și la forța iubirii. Puterea, chiar dacă se folosește ca paravan sau ca ornament, constituie negarea Crucii lui Cristos. Logica sa, într-adevătr, este opusă celei a iubirii. Un anumit stil și jargon birocratic, curial sau managerial, așa cum se poate vedea și în anumite instituții religioase, se așează la antipozi față de exigențele împărăției, care în Evanghlie nu sunt prezentate niciodată – nici pentru varietatea imaginilor – așa cum este o administrație sau un birou sau o sală de reuniuni.

Așa și împărăția nu are nimic de a face cu anumite atitudini “mușchiulare” adoptate de presupușii campioni ai credinței, care afișează fețe încruntate – fie chiar din motive religioase, de ortodoxie, fie doctrinală sau morală – își îngroașă vocea, practică o apologetică agresivă care nu disprețuiește recurgerea la injurie și la linșajul moral al dușmanilor, identificați de atâtea ori chiar și printre frații de credință. Sunt atâtea sfâșieri în lume, prea multe răni în trupul oamenilor. Trebuie să ne convingem că devine prezentă împărăția chiar împărțind o mângâiere din partea lui Dumnezeu, așa cum a făcut Regele nostru, asupra unei omeniri îndurerate.

Nu bătând cu pumnii în masă se transmite acea mângâiere celui care este lovit pentru o oarecare lovitură încasată de la viață și de la semenii săi. Și mâinile nu sunt prevăzute cu ghiarele cele mai potrivite pentru a purta acel mesaj de gingășie unei lumi amenințate de dezumanizare… În această perspectivă a Crucii, ne referim și la limbă. Vocabularul cel mai adaptat pentru a exprima angajarea pentru împărăție nu poate fi copiat după cel militar: bătălii, sfidări, victorii, cuceriri, adversari, aliați, arme, declarații de război, înfruntări, buletine triumfalistice și mai departe canonadă sau alarmă… Trebuie în schimb să adoptăm un limbaj mai puțin exaltant, mult mai degrabă aspru, din lumea muncii. Un limbaj în care este vorba mai mult de mâini decât de gură, mai mult de o respirație scurtă decât de aplauze.

Muncă, oboseală, sacrificii, spatele încovoiat decât pieptul afară pentru a afișa onoruri; răbdare, așteptare, căutare…

Și roadele care vor veni în anotimpurile stabilite de calendarul lui Dumnezeu, și care se vor sfârși în hambarele sale și nu pe standurile noastre pretnțioase.

Contribuția mea pentru împărăție

Pentru a coborâ pe un plan concret, să încercăm să ne întrebăm asupra semnificației cererii din Tatăl nostru: “Vie împărăția ta”. Care este aportul pe care îl pot da personal pentru venirea împărăției? Mă limitez să indic unele posibilități: Împărăția se dilată totdeauna când contribuim la căderea barierelor care divid oamenii între ei, înving prejudecățile, mă preocup de eliminarea nedreptăților și a discriminărilor. Terenul cel mai propice pentru împărăție este cel care este desțelenit cu iubire, iertare, pace, blândețe. Trebuie să fiu un “pasionat” al împărăției, nu un fanatic. Cauza împărăției, într-adevăr trebuie să se teamă nu atât de latura așa-zișilor dușmani, cât de cea a fanatismului, de regulă legată de intoleranță și de aroganță.

În sfârșit, nici apatici nici exaltați. Nici leneși nici agitați. “Vie împărăția ta…” Încearcă să faci o pauză prelungită. Imaginează-ți că Dumnezeu îți răspunde: Ai putea să începi de la tine, între timp. Numai să fii de acord să-mi pui la dispoziție terenul inimii tale pentru experiment. În fața unei asemenea ascultări imediate a cererii, nu te simți, din întâmplare, încurcat?

Ritul latin