Start > Ritul latin > Dumnezeu asigură un viitor prezentului nostru

Dumnezeu asigură un viitor prezentului nostru

17 November 2009
1,111 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXXIII-a de peste an (Anul B)

Preotului îi este teamă de sfârșitul lumii

Încercați să vă puneți în sutana (se folosește încă) sărmanului preot. Pentru el “va fi un timp de groază”. Și este acela, precis, care coincide cu sfârșitul anului liturgic, atunci când este constrâns să comenteze discursul despre “sfârșitul timpurilor”. Până și exegeții cei mai docți arată o încurcătură evidentă în fața acestei pagini inaccesibile. Cei mai experimentați fac pași nesiguri pe acest teren înșelător. Cineva admite, cu onestitate, că este unul din textele cele mai de neînțeles ale Noului Testament.

Să ne închipuim predicatorul care nu a făcut studii specifice despre acestă temă, și nu este la curent cu limbajul apocaliptic, cu cel cifrat al escatologiei, și cu un tot arsenal simbolic hotărât misterios. Și apoi trebuie să distingă cu acuratețe între: ceea ce provine direct de la Isus; intervenția evanghelistului; partea avută de comunitatea primitivă. Cine se pricepe mai mult? Cum să prezinți oamenilor un mesaj așa de complicat? Și, mai ales, cum s-o faci interesantă? Sărmanul preot este onest, nu aparține unei categorii a celor docți “tutologi” care reușesc mereu să explice altora ceea ce n-au înțeles ei.

De ce se stinge soarele

Sărmanul preot, recurgând la un oarecare ajutor biblic, încearcă mai întâi să clarifice puțin ideile. Stabilește, înainte de toate, că este vorba de parusia, care înseamnă, literal, prezența, sau și venirea. Un termen care este folosit pentru a indica reîntoarcerea lui Isus la sfârșitul timpurilor. Descoperă ușor că indicațiile cronologice sunt mai degrabă vagi (“În acele zile…”) și bănuiește deci că intervențiile divine nu sunt niciodată databile. De altfel este informat că imaginile de contur alese pentru a ilustra Venirea, sunt cele caracteristice tradiției profetice, unde manifestarea lui Dumnezeu este mereu semnalată de răsturnări cosmice excepționale.

Cu ajutorul unei “Concordanțe”, găsește referirile oportune: “Stelele cerului… nu-și vor mai da lumina; și soarele se va întuneca la apriția sa și luna nu va mai răspândi lumina sa” (Is 13, 10), “Cerurile se vor închide ca o carte, toate stelele vor cădea…” (Is 34, 4). Un comentator notează că pare că se întoarce înapoi, la relatarea creației. Cerul, stelele, luna, lumina… Dar ceea ce vine acum, într-un anumit sens, este contrarul creației. Astrele au terminat serviciul lor, pot să se stingă, de acum lumina vine dintr-un alt izvor. Oamenii vor avea posibilitatea de “a vedea” grație luminii care emană direct de la Fiul omului. Nu mai este nici o posibilitate de înșelare, minciuna nu mai are loc. Aceasta este o lumină care elimină orice zonă de obscuritate, orice posibilitate de îndoială.

Din partea sa, preotul nepregătit nu se obosește de a aborda apariția Fiului omului “pe nori cu mare putere și glorie” descrisă de Evanghelie, prin viziunea lui Daniel din prima lectură. Un alt exeget îl constrânge să ia act că se vorbește de “adunarea” celor aleși – recrutați din orice colț al pământului -, fără a ocoli soarta care îi așteaptă pe cei răi. Și aici este atins de un gând rău: unii aleși s-ar simți păgubiți de o felie consistentă de fericire, care pentru ei ar consta ca să asiste la condamnarea celor răi. Ar avea impresia că, lipsind de la acel spectacol atât de râvnit, răsplata ar fi incompletă…

La sfârșit, însă, preotul, descurajat, va repune în dulapuri textele specialiștilor (printre altele destul de costisitoare). Nu vrea să meargă să recite, în fața oamenilor săi, o lecție prost învățată. Cei mai deștepți și-ar da seama că nu este o făină de la moara sa modestă. Și ceilalți se vor plictisi de moarte, care nu este precis efectul dorit pentru o predică, chiar dacă eforturile unor confrați ai săi, cu un procent cultural mai înalt, par să meargă în această direcție. A hotărât că va vorbi credincioșilor mai mult sau mai puțin astfel.

Evanghlia nu oferă horoscoape

Dragi parohieni, astăzi predica va fi mai scurtă ca de obicei, și cred că nu veți regreta. Nu pentrui că mă simt indispus. Dacă trebuie să vorbesc de indispoziție, aceasta ar privi mai degrabă creerul meu care, în ciuda eforturilor, nu a reușit să asimileze semnificația discursului ținut de Isus la Ierusalim, cu puțin înainte de a marge la moarte, și care se referă la sfârșitul timpurilor, o temă care – am motiv să rețin – nu nu are un alt indiciu de satisfacție. Nici nu vreau să dilat timpurile recurgând la un truc vechi al avertismentelor, sau la cel mai recent, de prezentare detaliată a unei inițiative pastorale de încadrat în programarea, etc…

Nu. Este tocmai pentru că cultura mea biblică este deficientă. Și această pagină din Evanghelie a pus-o nemilos în evidență. Oricum, nu vă gândiți să vă retrageți liniștiți afară. Eu îmi asum partea mea de vină, adică ignoranța. Dar voi trebuie să le admiteți pe ale voastre, care sunt și dintr-o rea voință. Stați să mă ascultați. Știu că cineva dintre voi a ciulit urchile auzind vorbindu-se despre soare, de lună și de stele. Îi dezamăgesc îndată: aici nu este vorba nici de astrologie, nici de horoscoape, ci de realități sigure, chiar dacă imprevizibile cât privește data și modalitatea desfășurării. Nu vă închipuiți că Evanghelia de astăzi vă poate oferi un fel de calendar al lumii, cu toate sărbătorile înregistrate, inclusiv cea finală, de tipul faimosului almanah “Fratele Ghicitor”. Acel smochin care are numai frunze poate fi văzut numai cu ochii credinței. Nu vă gândiți deci să-l găsiți într-o bună zi, în grădina voastră, împodobit astfel ca să vă semnaleze negreșit data fatidică.

M-am întrebat, în aceste zile în timpul cărora am încercat să adun câteva reflexii acceptabile, cum ați putea contempla pe “Fiul omului venind pe nori”, dacă nu l-am prezentat nici când umbla pe pământul nostru (și are fața unui sărman oarecare, a unui emigrant, a unui bătrân, a unui bolnav), când vă adresa Cuvântul său, vă oferea Pâinea sa? Cum vă gândiți că aș putea marca viața voastră cu cuvintele sale care “nu trec”, când urmăriți toate vorbele care trec în jurul urechilor voastre?

Cred în viața prezentă

“În acel timp… În acele zile…” spun lecturile dificile din această duminică. Dar adevărata problemă, trebuie să admiteți, este “acest timp”, sunt “aceste zile”. Spuneți că nu vreți să auziți vorbindu-se de “acea zi” fatidică. În realitate nu luați în serios “aceste zile”. Le risipiți, nu le înțelegeți valoarea. Nu vreți să vă gândiți la moarte, și cine îndrăznește să vă facă vreo aluzie este acuzat de prost gust. Eu aș spune, mai degrabă, nu vreți să vă gândiți serios la viață. De aceea imaginea morții vă tulbură atât.

Da. Astăzi trebuie să vă vorbesc despre viața veșnică. Peste puțin timp veți recita: “Cred… în viața veșnică”. De fapt, eu sunt preocupat, nu atât de ce nu credem în viața veșnică, dar de ce nu credem destul în viața prezentă. Urmând concluziile unor exegeți ale tradițiilor religioase populare, credința în viața de dincolo a predecesorilor noștri se năștea din incapacitatea – sau de-a dreptul din frica – de a trăi deplin aici, acum. Fleacuri, chiar dacă sunt semnate de nume prestigioase. Eu consider că este sigur contrariul. Ei știau să prețuiască viața de aici, chiar dacă era îndurerată, hrănită cu polenta (mămăligă) (dar și de credință).

Unde în schimb prezentul nu înflorește, speranța în viața viitoare devine sterilă, nu dă roade. Viața în Împărăția cerurilor are nevoie de copci pământești. Veșnicia are nevoie de ancore în ziua de astăzi. Dragii mei, v-aș putea cita cuvintele unui teolog contemporan, cu un nume imposibil: “Viața veșnică are de a face cu calitatea iubirii vieții noatre pământești, aici și acum”. Lumina lui Dumnezeu va străluci pe lumea cealaltă, în locul soarelui și al lunii și al stelelor. Dar cred că poate să ardă deja în acestă lume cu uleiul vieții noastre.

Trebuie să ajungem încărcați pe celălat mal

Băgați-vă bine în cap: pământul nu va fi distrus. Avem posibilitatea, cel puțin, de a duce cu noi, nu numai persoanele dragi, dar și atâtea lucruri prețioase și iubite. Tot ceea ce este frumos, bun, sfânt și am făcut să crească pe pământul nostru, chiar stropindu-le din belșug cu lacrimi, se va salva la sfârșitul lumii. Credința și speranța ne asigură că Dumnezeu “dăruiește în viitor” prezentul. Trebuie să vedem, însă, dacă ne încredem cu adevărat în Dumnezeu, sau dacă preferăm să ne încredem în noi. Putem să susținem că suntem mai siguri de Dumnezeu decât de noi?

Nu știu dacă ați prins semnificația acelei expresii din Psalmul 15. “În mâinile tale este viața mea”. Suntem convinși cu adevărat că Dumnezeu este absolut vrednic de încredere? Aș vrea să vă citesc, în concluzie, o pagină din acel teolog cu nume imposibil: “Viața veșnică este în același timp dar și datorie. Ni se întâmplă ca pruncilor. Când eram mici, primeam bani de la mama noastră pentru a cumpăra ceva pentru sărbătoare. Apoi veneam cu un dar mic pe care îl cumpăram cu banul mamei și pe care în același timp îl murdăream și îl desfăceam. Un dar cu care mama natural nu știa ce să facă. Și totuși ea se arăta mulțumită pentru cadoul nostru enorm.

Așa se întâmplă și nouă adulților care ne numim creștini: “Iubirea lui Dumnezeu, s-a revărsat în inimile noastre prin Duhul care ne-a fost dăruit” (Rm 5, 5). La urma urmelor dăruim lui Dumnezeu în și prin Cristos acest dar: de tuis donis ac datis spunea vechiul canon euharistic. Dar de abia că vine acest dar în mâinile omului, este desfăcut și mototolit. Dacă îl surprindem pe aproapele nostru, chiar și numai cu o inimă sinceră, fie chiar șchiopătând, și mergem cu el, chiar dacă este necesar prin valurile Mării Roșii, pentru a-l duce în siguranță pe celălalt mal, și chiar dacă apoi pe celălal mal cădem…, cădem în mâinile lui Dumnezeu: viața veșnică”. Atunci, dragii mei, suntem dispuși să facem să treacă pe celălalt mal darurile cele mai frumoase pe care le-am primit? Suntem dispuși să salvăm lucrurile, având inima noastră deja “dincolo de lucruri?

Ritul latin