Start > Ritul latin > Ajung doi bani mărunți pentru a nivela conturile

Ajung doi bani mărunți pentru a nivela conturile

17 November 2009
1,140 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXXII-a de peste an (Anul B)

În ciuda ofertelor generoase, casele Templului sunt goale

Isus i-a redus la tăcere pe cărturarii insistenți și îngâmfați. Dar a contribuit și sărmana văduvă să închidă, cu cele două monede ale sale, gurile bogate în sentințe și să rupă pânza de păienjeniș a argumentelor lor. Ar trebui s-o rechemăm în serviciu, pentru că cutiile milei din Templu se golesc (apar alarme până și în jurnale și la Televiziune). Multor personaje “le place să se plimbe cu haine lungi, să primească plecăciuni în piețe, să aibă băncile lor în sinagogi și primele locuri la banchete”. Dar avem impresia că divagăm la periferia Evangheliei, facem turism religios chiar un pic exibiționist, fără a apuca pe calea dificilă a angajării concrete.

Este o mare înghesuială în jurul acelor “pâlnii” ( așa, mi se pare, că sunt numite casetele pentru daruri din sanctuarul național al Ierusalimului). Atâția pun înăuntru monede strălucitoare și “sunătoare”. Recipientele sunt adesea înfundate cu cuvinte, de documente și de gesturi aparente care sunt aruncate înăntru (sau puse afară?). Microfoane, pixuri și telecamere, îndreptate cum se cuvine, contribuie să creeze mai mult curiozitatea decât interesul adevărat în jurul acelui tezaur care este jefuit în aceeași măsură în care se pretinde că este îmbogățit cu aceste bunuri.

Trebuie urmărită sărmana, chiar dacă este puțin rezervată. Cel puțin împreună cu străbunica sa din Sarepta. O turtă mică și doi bani mărunți devin indispensabile pentru a însănătoși finanțele ruinate, să facă echilibrul bilanțului, pentru a rezolva conturile Bisericii. Chiar și noi avem nevoie de turtele mizerabile și de cele două monede pentru a nu muri de foame. Pentru că sunt oameni care se înșală că ne îndoapă cu forța vorbăriei și a hârtiilor. În timp ce noi avem nevoie, pentru a trăi, de oferta celor două femei sărace.

Unde s-a terminat cu stingătorul?

De mai multe ori m-am întrebat ce gust aveau apa și bucata de pâine oferite de văduvă lui Ilie. Ce sunet au produs, și ce parfum au emanat din cei doi “bani mărunți” lăsați să cadă pe furiș în casa ofertelor. Parfum, muzică? Desigur, chiar și alte lucruri la un loc. Astăzi, totuși, mă gândesc că acele gesturi reprezintă un fel de “silențiator”. Da, un silențiator providențial pentru prea multe cuvinte, prea multe discursuri.

Chiar și “stingătorul” de neînlocuit (vă amintiți de unealta glorioasă paraliturgică a vechilor sacristani? Prietenul meu don Panfilo a spulberat acel instrument într-o pagină foarte frumoasă). Trebuie să apună stingătorul cu luciri strălucitoare care se înmulțesc în chip îngrijorător în Templu și în sucursale. După ce observăm că sub munții de cuvântări este golul și că acele torțe nu emană alt ceva decât fum cu miros neplăcut. Îmi vine pofta de a spune: tăceți, eliberați câmpul, aruncați la coș foile, intră în scenă Evanghelia trăită.

Importanța gestului inutil al Carlei

Gata cu “observarea”, așa cum Isus a constrâns pe discipolii săi, și să descoperim că, din întâmplare, acea specie de “văduve” nu s-a stins încă. În aceste zile, de exemplu, nu reușesc să șterg din ochi imaginea tinerei soții dintr-un sătuc de lângă Bergamo. Atinsă de cancer, a refuzat terapiile care ar fi încetinit cel puțin înaintarea bolii, pentru a nu compromite viața fătului pe care îl purta în sân. În ultimile săptămâni, când de acum metastaza a atacat coloana vertebrală și ficatul, a respins cu hotărâre morfina și alte calmante, fie chiar în doze mici.

A accepta moartea pentru a dărui viața. Sau, cum a comentat uimitor Osservatore Romano, a constrâns moartea să plătească o viață”. Nu are importanță că sacrificiul ei nu a folosit, pentru că micuțul Ștefan a supraviețuit numai zece zile, murind de aceeași criză (au trebuit să-l extragă prematur – cântărea 650 de grame – din sânul mamei muribunde). Nu contează că moartea a barat jocul “plătind cu o monedă falsă” (F. Camon). Ea, Carla, a plătit cu generozitate cu o monedă valabilă. Așa cum văduva săracă a dat, nu prisosul, ci tot ce avea, tot ce avea pentru a trăi”: însăși viața.

Gestul său rămâne cu atât mai frumos cu cât în aparență inutil (savanții obișnuiți au dat sentința cu gravitate că nu merita). A câștigat pariul imposibil, în ciuda falimentului. Ceea ce ne miră mai mult este faptul că sacrificiul femeii a fost săvârșit cu cea mai absolută naturalețe și seninătate. Ca și cum ar fi fost lucrul cel mai normal din această lume. Gestul său a fost un eroism fără coroană și fără lauri și diplome. Semn al unei iubiri care ne împinge până la eroism în tăcere, sărăcie, și în viața zilnică. Fără strigăte, fără reflectoarele publicității.

Cea a Carlei a fost o poezie fără retorică, încât pare proză. Și este mai uimitoare înregistrarea reacțiilor altor femei din țara sa, pentru care gestul Carlei Ardenghi Levati nu este un fapt excepțional, ci intră în logica iubirii. Are dreptate scriitorul Giovanni Testori, când observă că aceasta este “lumea creștină de la însăși esența care o compune”. Creștinismul lor este “simplu, dulce și dur tot odată”. Pentru a încheia: “Este Biserica bogată, speculantă, și este Biserica săracă, care suferă, Biserica Crucii”. Avem toți nevoie de torțele curate ale Carlei și ale soțului ei Valerio, dulgher, pentru a stinge torțele multor nătărăi care împrăștie docrini și sfaturi și amenințări din înălțimea treptei lor (microfon sau catedră). Și care nu ezită să țipe, și uneori recurg chiar la un limbaj disprețuitor, la insulte, pentru a apăra nu se știe bine ce, nu desigur Evanghelia.

Și ploaia nu a încetat încă

A ploat cu bani mărunți, din acea zi, în tezaurul Bisericii. Toți fără zgomot, neobservați, neînregistrați. Și ploaia benefică nu dă semne de încetare. Mama mea a continuat în toată viața să lase să cadă bănuți. Nu a vărsat opt dintr-o mie (atunci nu se folosea). Deoarece nu se lucra cu procentaje și calcule, pentru a fi sigură că este pe drumul cel drept dădea tot ce avea. Surorile dela Casa “mea” pentru bătrâni, în fiecare zi, cheltuiesc doi bani de delicatețe, de slujire umilă, de gingășie, anulând cu parfumul dăruirii lor zilnice alte mirosuri care ar ofensa nările delicate ale acelor maeștri care nu lipsesc de la o dezbatere (în Evanghelia lui Marcu, controversele s-au ținut într-o singură zi; evident cineva nu a fost informat că ziua a luat sfârșit, și continuă neînfricat).

Un prieten de al meu medic dintr-un sat nu prea departe de cel al lui Carla, cheltuiește doi bănuți de timp (adică tot ce are, inclusiv vacanțele), de pasiune, de profesionalism, pentru bolnavii săi. Nu are prea multă familiaritate cu banul, în compensație reușește să dea și să se dăruiască fără cruțare. Aceștia, și atâția alții, constituie Biserica modestiei, a angajării tăcute, a sacrificiului ascuns. Sunt Biserica seriozității, care se opune multor personaje care se iau prea mult în serios și pretind că iau în serios bufoneriile lor. Sunt Biserica discreției și a pudorii, care se opune atâtor structuri nesigure și care scârție. Grație lor, se restabilește echilibrul, conturile se măresc, mai mult bilanțul este activ, chiar dacă ceilalți își închipuie că cifrele lor sunt grase “în aparență” pentru a alimenta tezaurul.

Când am însoțit-o pe mama mea la cimitir, era târgul în sat. Mergând de-a lungul pieții, natural s-au oprit alergările. Le-am considerat ca un omagiu datorat unei truditoare din umbră, care a considerat mereu creștinismul ca pe un lucru serios. În fond, chiar și noi suntem prezenți, cu discipolii lui Isus, sub acoperișul Templului, unde se desfășoară o procesiune interminabilă de “văduve” care merg să verse obolul lor neînsemnat, “nimicul” lor, care însă este totul. Poate se rușinează puțin, așa cum s-a rușinat prima din șir. Nu spun că ar fi oportun să ne descoperim capul. Dimpotrivă ar fi bine să tragem pălăria pe ochi, și chiar mai jos, pentru a ascunde roșeața.

Despăgubirea daunelor

În sfârșit cineva a prevăzut despăgubirea daunelor. Vreau să spun cele provocate, cu o zi înainte, de Isus când a deranjat desfășurarea negoțului în Templu. Datoria acum este achitată. Cu cele două monede (lepta) ale văduvei. Mai mult, conturile se întorc net în avantajul tazaurului sanctuarului. Poate, însă, administratorii nu observă aceste lucruri. Ei au învățat numai să numere. A înțelege valoarea unei acțiuni este o altă treabă.

A se pune la mijloc

Fragmentul din Scrisoarea către Evrei (lectura a doua) îl prezintă pe Cristos care “nu a intrat într-un sanctuar făcut de mâinile omului… ci chiar în cer, ca să se prezinte acum în fața lui Dumnezeu în favoarea noastră…” Este subliniată acțiunea de mijlocitor. A mijloci înseamnă a se interpune, a se pune la mijloc. Cristos mijlocește în favoarea noastră întrucât pune între noi și Dumnezeu Crucea prprie. Este permis să ne gândim că, împreună cu El, atâtea alte persoane – ca acelea la care ne-am referit – se pun la mijloc, nu cu proclamații sau acuze, ci cu crucea proprie. În avantajul tuturor.

Ritul latin