Start > Ritul latin > Prostituatele în Împărăția lui Dumnezeu

Prostituatele în Împărăția lui Dumnezeu

22 September 2006
1,165 afișări

Autor: pr. Raniero Cantalamessa
Traducere: Cristina Grigore
Copyright: ProFamilia.ro
Duminica a XXVI-a de peste an (Anul A)

În parabolă, fiul care spune “da” și nu ascultă îi reprezintă pe aceia care îl cunoșteau pe Dumnezeu și respectau Legea lui, dar apoi, în practică, când au fost puși în situația să-l primească pe Cristos care era “împlinirea Legii”, s-au tras înapoi. Fiul care spune “nu” și ascultă îi reprezintă pe aceia care cândva erau în afara Legii și nu respectau voința lui Dumnezeu, dar mai apoi, dinaintea lui Isus, s-au căit și au primit evanghelia. Citită în zilele noastre, parabola celor doi fii spune că pentru Dumnezeu cuvintele și promisiunile contează puțin dacă nu sunt urmate și de fapte.

Dar, după ce am explicat conținutul central al parabolei, este necesar să clarificăm concluzia ciudată pe care o trage Isus din această parabolă: “vameșii și desfrânatele merg înaintea voastră în împărăția lui Dumnezeu”. De nici o altă afirmație a lui Cristos nu s-a abuzat mai mult decât de acesata. Uneori s-a ajuns să se creeze un fel de aură evanghelică în jurul categoriei prostituatelor, idealizându-le și situându-le în opoziție cu așa-zișii conformiști, care ar fi fost toți, fără deosebire, cărturari și farisei ipocriți. Textul este plin de prostituate “bune”. E deajuns să ne gândim la Traviata lui Verdi, sau la blânda Sonia din Crimă și pedeapsă a lui Dostoievski! Există însă aici o teribilă înțelegere greșită a lucrurilor. Isus prezintă un caz extrem, ca și cum ar spune: “Până și prostituatele o vor lua înaintea voastră în împărăția lui Dumnezeu”. În afară de aceasta, nu ne dăm seama că idealizând categoria prostituatelor, o idealizăm și pe cea a vameșilor care în evanghelie sunt mereu una lângă cealaltă.

Ar fi tragic dacă acel cuvânt din evanghelie i-ar face pe creștini mai puțin atenți în a schimba fenomenul degradant al prostituției. Isus respecta mult prea mult femeia ca să nu sufere, el mai întâi, văzând-o redusă la prostituție. Dar aprecierea nu este pentru modul ei de viață, ci pentru capacitatea ei de a se schimba și de a pune în slujba binelui propria capacitate de a iubi. Evanghelia nu îndeamnă așadar la a face campanii moraliste împotriva prostituatelor, dar nici să se glumească cu acest fenomen, ca și cum ar fi un lucru de nimic.

Astăzi, de altfel, prostituția se prezintă sub o formă nouă care reușește să facă bani cu lopata, fără riscurile pe care le-au trăit mereu sărmanele femei din stradă. Această formă constă în a vinde propriul trup, rămânând liniștite în spatele unui aparat de fotografiat sau a unei camere de filmat. Ceea ce face femeia – sau este constrânsă să facă – atunci când se dedă pornografiei și unor excese publicitare este vânzarea propriului trup. Este o formă de prostituție mai rea, într-un anumit sens, decât cea tradițională, pentru că nu respectă libertatea și sentimentele oamenilor, impunându-se adesea în mod public, fără ca aceștia să se poată apăra.

Fenomene de acest gen ar suscita astăzi în Cristos aceeași mânie pe care a arătat-o față de ipocriții din timpul său. Pentru că era vorba tocmai de ipocrizie. A da impresia că totul e în regulă, că e nevinovat, că nu e vorba de nici o greșeală, de nici un pericol pentru nimeni, oferind chiar o oarecare arie de nevinovăție bine studiată și de naivitate în a-și expune propriul trup concupiscenței altuia.

Dar aș trăda spiritul evangheliei dacă nu aș evidenția speranța pe care acel cuvânt al lui Cristos o oferă femeilor, care din motivele cele mai diverse (adesea din disperare) s-au trezit în stradă, de multe ori victime ale unor exploatatori lipsiți de scrupule. Evanghelia este “evanghelie”, adică veste bună, mesaj de răscumpărare, de speranță, chiar și pentru prostituate. Ba chiar poate că înainte de toate pentru ele. Isus a vrut să fie așa.

Ritul latin