Start > Ritul latin > Pentru a cunoaște trebuie să încetinim pasul

Pentru a cunoaște trebuie să încetinim pasul

2 May 2009
1,337 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a după Paște (Anul B)

Cuvinte și imagini

A auzi vorbindu-se de păstor, oi și staul, astăzi, se simte o oarecare jenă. Sunt imagini care apar de acum mai degrabă palide și care sunt străine de experiența noastră și de mentalitatea modernă. Desigur, este foarte greu să ne familiarizăm cu aceste simboluri, care însă făceau parte din patrimoniul istoric al lui Israel și erau ușor de înțeles din partea ascultătorilor lui Cristos. Totuși trebuie să recunoaștem că aceste cuvinte care însoțesc acele imagini un pic palide păstrează intactă prospețimea lor și transparența semnificației. “Bun”, “a oferi viața”, “a cunoaște”. “a conduce”, “a aduna”, sunt termeni care aparțin limbajului nostru și posedă o mare forță evocativă.

Aspectul de criză

Este util, înainte de toate, să așezăm fragmentul în contextul său, pentru a fixa apoi unele puncte caracteristice, urmând analiza lui J. Becquet. Pagina evanghelică a Bunului Păstor este constituită din 21 de versete pe care liturgia le desparete în trei, una pentru fiecare an din cele trei cicluri (1-10; 11-18; 19-30). În această duminică din ciclul B ne este propusă secțiunea a doua. Textul se înscrie în criza care, cu ocazia sărbătorii Corturilor, opune într-un chip mereu mai aspru pe Isus și pe capii iudeilor, și care în episodul vindecării orbului din naștere va ajunge la un punct dramatic. Deci textul se poate citi în legătură cu Pătimirea de acum apropiată.

Este vorba de un fel de parabolă, cu totul polemică, care împrumută o imagine luată din viața reală, dar a cărei semnificație poate să fie înțeleasă numai dacă se transferă pe un plan spiritual, cu o referire marcată de persoana lui Isus. În această parabolă, mai mult, imaginile sunt trei: poarta, păstorul, oile. Este evident că totul este construit încât să pună în evidență figura lui Isus ca Bun Păstor (care este chiar tema textului de astăzi).

Cristos, în opoziție cu “mercenarii” – care sunt responsabilii religioși din timpul său – afirmă că este Bunul Păstor. Și trasează liniile caracteristice ale rolului său pastoral: a dărui viața pentru turma sa; a cunoaște pe fiecare oiță; a realiza o reunificare ecumenică. În sfârșit Isus conduce totul la izvorul ultim al misiunii sale: propriul raport privilegiat de comuniunea cu Tatăl, semnul libertății.

Între mercenar și păstor

Este vorba, așa cum apare evident, de o sinteză de teologie pastorală, pentru care putem să punem în evidență unele elemente. Fragmentul aparține genului de auto-revelație, dragă lui Ioan. Spunând “Eu sunt Păstorul cel Bun”, Isus prezintă propria persoană în raport cu misiunea sa specifică. Prin contrast, este trasată figura “mercenarului”, care se distinge de cea a tâlharilor și a hoților despre care s-a vorbit la început. Mercenarul nu este în mod necesar unul care este pătat de păcate grave. Este mai degrabă un individ care nu se compromite, nu se lasă implicat total în viața și salvarea oilor, care sunt astfel abandonate în voia dușmanului. În sfârșit, ia o atitudine de străin, este incapabil de a se alinia decis de partea oilor. Astăzi i-am numi meseriaș.

Prin aceasta ceea ce face diferența dintre mercenar și Păstor este legătura profundă care leagă pe Păstor de oi. Este o chestiune de comuniune de viață, exprimată de verbul “a cunoaște”. Nu pur și simplu un raport intelectualist sau birocratic, ci de o relație existențială, dinamică. Aici Păstorul, datorită poziției sale unice, are un rol de mediator. Pe de o parte, este legat intim de Tatăl, cu care comunică viața. Pe de altă parte, își asumă condiția umană, grație căreia este în comuniune de viață cu oamenii. Cunoașterea Tatălui și intimitatea cu El. Cunoașterea oamenilor și dăruirea propriei vieți pentru ei. Sunt aspecte inseparabile ale rolului lui Isus.

Țarcul este o persoană

De notat, în sfârșit, că punctul de adunare pentru oile care stau afară nu este un loc particular (staulul unde stau oile “sale”, adică Biserica), ci iubirea revelată în Isus și proclamată de Cuvântul său, sau mai bine de glasul său. “Prin Moartea și Învierea sa, Isus a voit să dea viață unei Biserici care să nu mai fie un staul precum comunitatea Vechiului Testament, ci o adunare ecumenică universală: o unitate în pluralitate, printr-o comuniune de iubire în jurul Cuvântului unicului Salvator. Astfel, aparțin turmei chiar și oile care sunt în legătură cu Cristos într-un chip interior, chiar înainte de a se manifesta printr-o apartenență vizibilă la Biserică” (G. Becquet). Iată atunci de ce Biserica trebuie să interpreteze rolul propriu și să exercite misiunea proprie nu ca o putere, ci devenind o forță de atracție grație iubirii care manifestă, propria viață interioară, stilul de dăruire, libertatea.

Cu trecerea anilor, din fericire se încetinește pasul…

Este riscul, ca în această duminică, să se producă, în biserică, un fenomen straniu. Pe de o parte păstorul care suspină mintal: o dacă oile mele ar fi un pic mai docile, un pic mai puțin distrate și risipite, mi-ar da de-a dreptul o bunăvoință, dacă ar asculta de chemările mele, nu ar alerga înapoi la toți îmbietorii care sunt pe piață… Pe de altă parte, mulți parohieni care își închipuie mai mult sau mai puțin astfel: o dacă preotul ar fi așa și așa… s-ar interesa un pic mai mult… dacă ar fi de găsit… dacă ar fi un pic mai puțin atașat de bani… ar evita să… nu s-ar lăsa condiționat de…și așa mai departe. Fiecare dintre noi se arată foarte abil în a face examenul de conștiință al altora, să admită păcatele aproapelui, în a-și bate pieptul vecinului. Care este un joc mai degrabă neghiob, lipsit de lealitate.

Dincolo de polemici, aș vrea să arăt unele posibilități de cunoaștere reciprocă. Mă gândesc, în privința păstorului, la parohul meu. Când a venit, era tânăr și umbla în reverendă, se arăta un pic prea sigur de el și de metoda pastorală proprie, chiar distant, cu o oarecare încăpățânare și duritate prea mare. Satul meu este așezat pe o colină din Monferato. În vârf, frumoasa biserică parohială alături de castelul antic. În fundal, o capelă deosebită a Maicii Domnului, de formă rotundă. Cele două extreme legate de o stradă lungă mai puțin de doi kilometri și abrupt în partea de la început. În primii ani, atunci când mergea să celebreze la capela “Madonei”, parohul meu parcurgea acea stradă (atât la dus cât și la întors) cu pas soldățesc, într-un sfert de oră. Abia saluta persoanele, dacă nu putea să facă altceva, și mergea drept înainte. Se arăta supărat dacă cineva îl oprea, dar erau puțini cei care îndrăzneau. El părea că are mereu lucruri mai importante de care să se ocupe.

Cu trecerea anilor, anumite asperități s-au îndulcit și semnul cel mai evident era dat de timpul de parcurgere a distanței, care devenea mereu mai lung. Se oprea, stătea de vorbă cu plăcere, își permitea opriri ample, întreba persoanele, intra în case, inventa pretexte pentru a păși pragul magazinelor. Nu era numai pentru a-și trage răsuflarea sau pentru a calma un pic ritmul inimii slăbite, care îi rărea vizibil pasul. Se oprea să învețe arta de “a cunoaște” oile sale. Și acel parcurs interminabil reprezenta o ocazie de a nu le pierde.

O oaie se prezintă

Îmi imaginez apoi că, în această duminică, o oaie ia inițiativa de a da știri despre sine. Mai mult sau mai puțin așa: “Dragă păstorule, îmi permit să-ți adresez acest bilet, ca astfel să ai posibilitatea de a mă cunoaște un pic mai bine. De fapt consider că este inutil să mă plâng că parohul nu ne înțelege, dacă nu ne preocupăm să-i oferim cel puțin unele elemente care să-i permită să știe ceva despre noi și de lumea noastră. Nu mă refer, evident, la date de registru și statistici (știu că are un computer, dar îmi refuz să admit ca fizionomia turmei sale să apară pe acel cadran).

Deci, eu sunt o oaie printre atâtea. Dar cu un chip și un nume precis. Și mi-ar place să fiu mereu recunoscută în unicitatea mea. Chiar și atunci când dumneavoastră vorbiți în mod necesar la toți oamenii, aș dori să am senzația că mă distingi între alții și te adresezi mie personal. Sunt echipat cu un cap, un pic dur, o recunosc. Dar țin să-l port sus. Nu renunț la posibilitatea de a pune în funcție creierul, din moment ce Cineva mi l-a dăruit pentru ca, presupun, să nu rămână neutilizat. Pentru aceasta încerc să mă gândesc, să raționez, să discut, să-mi fac o idee personală despre diferite lucruri, inclusiv cele religioase. Sper să nu vă displacă.

Simt că aparțin unei comunități. Dar nu am complexul turmei (să aplaud la comandă, să spun da totdeauna și oricum, să mă las târât de curent, să adulmec aerul care adie). Și sunt sigur că Dumneavoastră remarcați diferența. Admit că uneori mormăi, acuz, mustru și mă vait ușor, mă plâng, chiar mă înfurii. Dar, în fond, mă implic când trebuie, și mă gândesc că v-am oferit suficiente dovezi în această privință. Oricum, consider că este mai bună o ascultare un pic dificilă (eram să spun “rebelă”, dar Dumneavoastră mă înțelegeți în mod just), decât dezinteresul și apatia. Mai bună este vivacitatea, chiar un pic incomodă, decât plictiseala. Mai bună este o prezență critică decât lipsa de angajare. Este mai bun dezacordul inteligent decât servilismul idiot. Un cap care gândește ajută mai mult decât un cap care se bălăngănește.

Aș vrea numai să vă implor, iubitul meu păstor. Mergeți totdeauna, hotărât, în fruntea turmei. Modul cel mai eficace pentru a ne mâna este de a sta înainte, chiar mai în față. Și dacă eu încetinesc pasul, Dumneavoastră să-l iuțiți. Dacă protestez că n-o fac, că este prea mult, cereți mai mult. Dacă cedez somnului, nu-mi intonați nani nani, ci dați-mi o scuturătură zdravănă. Mai ales, nu țineți seama de identitatea “păstorului ideal”, făcut după chipul și asemănarea noastră, pe care eu și atâția ca mine ne încăpățânăm s-o trasăm.

Mulțumiți-vă să fiți voi înșivă: adevărat, autentic, de recunoscut prin acel glas “al său”, inconfundabil ca fața sa, chiar dacă nu prea lustruită. Nu vă preocupați să fiți popular, să apăreți seducător. Nu vă cer să fiți cum îmi place mie. Mi-ajunge să știu că faceți totul pentru a fi cum vrea Unicul Păstor. Nu vă așteptați de la mine la consensuri entuziaste. Așa cum nici eu nu pretind să fiu răsfățat de Dumneavoastră. Să căutăm mai degrabă să fim serioși împreună. Și dacă uneori aveți bunăvoința de a face un mic semn al crucii pe frunte, să știți că accept cu plăcere. Cu condiția ca să mă ajute să țin totdeauna capul sus. Se vede mai bine, și mai departe, cu capul ridicat…”

Ritul latin