Start > Ritul latin > Duminica a VI-a a Paștelui (B)

Duminica a VI-a a Paștelui (B)

2 May 2009
998 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a VI-a după Paște (Anul B)

Isus le-a spus ucenicilor săi: “Precum m-a iubit pe mine Tatăl, și Eu v-am iubit pe voi. Rămâneți în iubirea mea! Dacă păziți poruncile mele, veți rămâne în iubirea mea, precum Eu am păzit poruncile Tatălui meu și rămân în iubirea lui… Aceasta este porunca mea: să vă iubiți unii pe alții așa cum v-am iubit Eu. Mai mare iubire decât aceasta nimeni nu are ca acela care-și pune viața pentru prietenii săi. Voi sunteți prietenii mei dacă faceți ceea ce vă poruncesc Eu. Nu vă mai numesc slugi, pentru că sluga nu știe ce face stăpânul, ci v-am numit pe voi prieteni, pentru că toate câte le-am auzit de la Tatăl meu vi le-am făcut cunoscute. Nu voi m-ați ales pe mine, ci Eu v-am ales pe voi și v-am rânduit să mergeți și să aduceți rod și rodul vostru să rămână… Aceasta vă poruncesc: să vă iubiți unii pe alții.” (In 15,9-17)

Fragmentul evanghelic al duminicii a șasea a Paștelui este continuarea imediată a celui din duminica precedentă, iar înțelegerea lui presupune să redeșteptăm în minte “universul” alcătuit de alegoria viței dătătoare de viață în mlădițe.

Ceea ce ne atrage atenția în această a doua parte a discursului lui Isus este foarte ampla utilizare a verbului a iubi și a substantivului său iubire (cel puțin 12 utilizări). Mai mult, acești termeni sunt, în contextul de față, sinonimi cu verbul a rodi și respectiv rod. Cu alte cuvinte, rodirea care nu este altceva decât împlinirea poruncilor Tatălui, în substanță este iubire, dar nu orice fel de iubire. Este iubirea cu care Tatăl l-a iubit Fiul, Isus Cristos, și pe care Acesta o oferă ucenicilor (v. și lectura a doua). Prin urmare particula comparativă precum exprimă, e drept, la un prim nivel, modul în care ucenicul trebuie să-și manifeste iubirea-rodirea, imitând-o pe cea a lui Cristos (mergând până acolo încât să-și pună viața pentru prietenii săi), dar mai ales exprimă, la un al doilea nivel, misterul cel mai profund al revelației, adică sursa iubirii: iubirea intimă dintre Tatăl și Fiul care se exprimă pe cruce (In 3,16), model și referință, care fondează noua comunitate (1In 4,19).

De remarcat este și faptul că, în această parte a discursului, amenințarea vreunei pedepse nu își mai are locul. Adversarii (cei neroditori) au dispărut lăsând prietenilor, cei care au fost aleși. Criteriul după care aceștia sunt recunoscuți drept prieteni este împlinirea poruncii date de Isus (v. 14), aceea de a se iubi unii pe alții (vv. 15-17) în modul cel mai concret.

Or, tocmai revelația acestei iubiri, comunicată ucenicilor și trăită în mod concret de ei le conferă un nou statut, cel de prieten (atât de râvnit de marile figuri ale VT, Abraham, Moise, etc.). Ceea ce era atunci privilegiul doar al câtorva, acum, prin Isus, este oferit tuturor celor care acceptă să devină ucenicii săi, chiar și păgânilor (v. prima lectură).

Ritul latin