Start > Ritul latin > Despre orbirea noastră, astăzi

Despre orbirea noastră, astăzi

22 September 2006
2,037 afișări

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Oana Capan
Copyright: ProFamilia.ro
Duminica a IV-a din Post (Anul A)

Martorii lui Iehova se pricep foarte bine la evanghelizarea din ușă în ușă. Îmi amintesc de unul din această sectă ce își desfășura misiunea în zona în care locuiesc eu. Era orb și obișnuia să își înceapă discursul ridicând Biblia și strigând: “Am fost orb, dar acum văd”. Imediat în jurul lui se strângeau oameni, uimiți de cum putea acest orb să spună că acum vede. Iar orbul își începea atunci predicarea în spiritul sectei lui. Prin stilul lui de abordare a oamenilor el reușea să facă o clară distincție între orbirea fizică și cea spirituală. El era orb fizic, dar în mod spiritual el vedea clar… sau cel puțin așa credea el.

Evanghelia de astăzi se centrează pe analogia și opoziția dintre orbirea fizică și cea spirituală. Creștinii văd orbirea fizică din pasajul evanghelic ca pe o metaforă pentru orbirea spirituală care îi oprește pe oameni să îl recunoască pe Isus și să meargă la el. Astfel de episoade, de vindecări de orbi, mărturisesc deci puterea lui Isus nu doar de a vindeca orbul ochilor ci și, mai presus de toate, orbul inimii. Indiciul pe care ni-l oferă evanghelistul pentru a citi pasajul evanghelic pe cele două nivele, fizic și spiritual, se găsește la final: “Isus a zis: ‘Am venit în lumea aceasta ca să fac judecată pentru ca cei ce nu văd să vadă, iar cei care văd să devină orbi’. Unii dintre fariseii care erau cu el au auzit acestea și i-au zis: ‘Nu cumva suntem și noi orbi?’ Isus le-a zis: ‘Dacă ați fi orbi, nu ați avea păcat. Dar pentru că spuneți: Vedem, păcatul vostru rămâne’.” (Ioan 9,39-41)

Cuvintele tocmai spuse de Isus nu sunt adevărate, valide doar pentru farisei, ci și pentru oamenii zilelor noastre. Pentru a învăța de la Isus trebuie mai întâi să admitem că suntem ignoranți, pentru a fi vindecați trebuie mai întâi să recunoaștem că suntem orbi, pentru a fi iertați trebuie să ne mărturisim păcatele. Mentalitatea “totul e OK”, care prevalează în societatea de astăzi, face să nu fim foarte departe de mentalitatea fariseilor. Marele Arhiepiscopul Fulton J. Sheen obișnuia să spună că în trecut doar catolicii credeau în Neprihănita Zămislire, dar astăzi toți se cred a fi fost zămisliți neprihăniți, și se cred fără de păcat.

De la începutul creștinismului evanghelia de astăzi a fost asociată cu botezul. Așa după cum orbul a coborât în apele Siloamului și a ieșit vindecat, așa și credincioșii coborâți în apa botezului ies vindecați de orbirea cu care s-au născut. Pentru că, asemenea orbului din evanghelie, noi toți ne năștem orbi, spiritual vorbind. Un alt motiv pentru care acest pasaj era folosit în pregătirea catecumenilor pentru botez este acela că ne prezintă într-un mod foarte dramatic ce îți trebuie pentru a fi discipol al lui Isus. Este de fapt o poveste despre cum un om orb, care obișnuia să stea și să cerșească, devine un discipol care îl mărturisește pe Isus. Săptămâna trecută am auzit despre convertirea femeii samaritene la fântâna lui Iacob. Lectura din această duminică întărește aceeași idee: singurul lucru de care ai nevoie pentru a aduce mărturie despre Isus nu este să ai anumite studii, ci să ai o anumită experiență de viață. Criza de credință din vremurile noastre nu este foarte diferită de criza de credință a fariseilor: ea constă în a crede că adevărata pietate înseamnă a ști și a urma cele scrise în Scriptură. Dar creștinismul este în primul rând legal de cunoașterea și de urmarea unei Persoane, și anume a Domnului nostru Isus Cristos.

Problema numărului nesatisfăcător al credincioșilor pe care îi avem astăzi la biserică este rezultatul unei îndelungi neînțelegeri a faptului că a fi creștin nu înseamnă a respecta niște doctrine și a participa la niște ritualuri. Cel mai important lucru, conducerea credincioșilor spre o relație personală cu Isus, a fost adesea neglijat. Ironia situației este că doar după ce o persoană intră în această relație cu Domnul poate să aprecieze cu adevărat cultul adus în biserică și valoarea doctrinei pentru viața sa de credință. Trăirea credinței vine înaintea teologiei. De aceea orbul ajunge la adevărata credință în Isus înaintea învățaților farisei. Așa se face că atunci când subliniem doctrina și cultul înaintea întâlnirii cu Domnul, ne putem întreba dacă nu cumva punem căruța în fața calului.

Să ne recunoaștem astăzi că suntem orbi spiritual și să ne rugăm: “Doamne, fă să văd!” Iar Domnul ne va da lumină.

Ritul latin