Start > Ritul latin > În verva pregătirii Rusaliilor

În verva pregătirii Rusaliilor

17 April 2009
1,313 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a VII-a după Paște (Anul B)

La Înălțarea lui Isus la cer îngerii i-au îndemnat pe ucenici să nu stea privind în urma celui răpit de norul luminos, ci să se pregătească pentru venirea lui, prin pregătirea de Rusalii mai întâi. Ei au înțeles și s-au adunat în Cenacol pentru rugăciune și pentru alegerea unui nou apostol în locul trădătorului Iuda.

Ținta Rusaliilor este aceasta: toată lumea să poată avea dovada învierii lui Isus prin existența Bisericii, dar nu cu imaginea ei știrbită de Iuda, ci în in tegritatea ei, având la temelie 12 apostoli, care să formeze o unitate îmbrăcată în haina sfințeniei.

Oare nu pentru aceasta s-a rugat Isus la Cina de taină?..

Privind la măreția faptelor divine, psalmistul își spunea: Binecuvântează (mulțumește) suflete al meu pe Domnul și ființa mea să laude numele lui sfânt și nu uita nicicând de darurile lui! (Ps. resp. 102, 12).

Să privim și noi măreția faptelor divine, pe care ni le expun lecturile de la Liturgia cuvântului de azi, ca să-i mulțumim Domnului și să-l lăudăm în veci.

Isus a pregătit înfăptuirea Rusaliilor prin rugăciunea de la Cina de taină.

Cerând Tatălui să-i păstreze în numele său pe cei pe care i i-a dat, pe cei care au crezut sau vor crede în el, nu cere pentru ei o siguranță fizică, nu ca să fie eliberați de suferință și de moarte, ci de tot ceea ce ar putea să-i constrângă spre a renunța la credința lor și să părăsească viața cea nouă, de aceea le cere pe Duhul Sfânt cu darul tăriei.

Ca să nu fie refuzat, Isus îl cere pe Duhul Sfânt în numele lui Dumnezeu. Numele lui Dumnezeu este o expresie mult înrădăcinată în Vechiul Testament și înseamnă: a) manifestarea iubirii lui Dumnezeu, așa cum s-a arătat în templul din Ierusalim; b) însăși prezența lui Isus este sinonimă cu «puterea numelui lui Dumnezeu», cu prezența lui pe pământ, cu manifestarea sa în lume, cu manifestarea iubirii. Numele lui Dumnezeu este iubire. Acum, Isus cere pentru ucenicii săi puterea acestui nume, ca să fie apărați în credința lor, ca să rămână uniți în iubire reciprocă, fiindcă iubirea reciprocă face ca omul să participe la iubirea pe care Tatăl o are față de Fiul și pe care Fiul o are față de Tată și care nu-i altceva decât Duhul Sfânt; iar prin Duhul Sfânt ei înșiși devin numele sfânt al lui Dumnezeu care se manifestă în lume și pentru care toți trebuie să ne rugăm, așa cum ne-a învățat Isus în ruga Tatăl nostruSfințească-se numele tău…

În acest context se înscrie și afirmația sfântului Ioan că Dumnezeu este iubire (Lectura a II-a). Prin urmare, rămâne în numele lui Dumnezeu, în puterea lui Dumnezeu arătată în lume, numai acela care rămâne în iubire. Sf. Ioan ne sugerează ceva mai mult: puterea iubirii ne dă încredere în ziua judecății. Imaginea tradițională a judecății este aceasta: omul se prezintă în fața lui Dumnezeu, care este absolut transcendental și sfânt complexat de micimea sa și de păcatele proprii. La ce se poate aștepta?.. La o sentință de condamnare. Dar, să ne gândim că ar fi un punct de asemănare, totuși, între Dumnezeu și om: iubirea față de oameni și față de Isus. Această iubire comună este aceea care justifică afirmația sfântului Ioan: După cum este el, tot așa suntem și noi, în această lume, adică o manifestare a iubirii și aceasta ne dă încredere în ziua judecății. Datorită acestei încrederi, teama va dispare la judecata de apoi, așa cum dispare ceața în fața soarelui.

Revenind la rugăciunea lui Isus, el se roagă ca unitatea Bisericii sale, a credincioșilor, să se bazeze pe unitatea lui Dumnezeu, pe care de fapt o dă Duhul Sfânt între Tatăl și Fiul și chiar trebuie ca această unitate să se arate în lume, să se sfințească numele lui.

Isus afirmă că pe parcursul misiunii sale pământești, el însuși i-a apărat pe aceia pe care Tatăl i i-a dat și nici unul nu s-a pierdut, cu excepția fiului pierzării. «Fiul pierzării» era o expresie tradițională; conform mitologiei timpului indica o personificare a răului (2Tes 2, 3). Cazul și misiunea lui Iuda fac parte dintr-un plan divin de mântuire: au fost prevăzute de Sfânta Scriptură (cf. Ps 40, 10, implicit citat de Mc 14, 18; Ps 68, 26; 108,8 citat de Fap 1, 20 și apoi de Lc 22, 22). În Evanghelia sa sf. Ioan arată că Iuda a fost un instrument al satanei. In acest caz, Iuda este anticristul care a încercat să se înfigă chiar în inima Bisericii. Rugăciunea l-a înfrânt, l-a exclus din preajma ucenicilor. În planul lui Dumnezeu nu pot fi lucruri neprevăzute. Capitolul neprevăzutului aparține categoriei umane. Iuda va rămâne pentru totdeauna ca un simbol tragic al refuzului de a răsplăti iubirea cu iubire. Omenirea avea trebuință și de o astfel de lecție? Din moment ce Dumnezeu ne-a dat-o, credem că da.

Argumentul încrederii la judecată, pe care ni l-a arătat sfântul Ioan, își avea temelia aici, în această rugăciune a lui Isus: Dar acum eu vin la tine, fără teamă, fiindcă din iubire am împlinit tot ceea ce mi-ai poruncit.

Nu mă rog pentru lume spune Isus mai departe.

Excluderea lumii din rugăciunea lui Isus pare ceva deosebit de hotărât, dar se explică prin necesitatea ucenicilor de a rămâne în lume, de a continua ceea ce a început Isus. Ucenicii trebuie să rămână în lume, ca să aducă roade prin mărturia lor în favoarea învierii lui Isus și rugăciunea lor pentru lume va arăta dragoastea lui Isus pentru lume. Dar, a trăi în această lume și a avea sensul transcendenței unei lumi închise în sine, dominată de principele acestei lumi, de cel rău, comportă în sine un risc inevitabil. Din acest motiv, Isus cere ci insistență Tatălui ca să-i elibereze de cel rău.

Sfințește-i în adevăr!

Cuvântul grecesc sfințire, care stă la baza traducerii, înseamnă consacrare. «A sfinți în adevăr» înseamnă a consacra, pentru ca să-și poată împlini misiunea lor în folosul lumii. Dar acest lucru se poate obține numai ținând cont de temelia Revelației pe care Isus le-a dat-o. Din aceast motiv se cere sfințirea «în adevăr». Sfințirea lui Isus «în adevăr» pentru credincioși culminează cu moartea sa și, rezultatul sfințirii lui Isus, a consacrării pentru oameni până la moarte, este misiunea pe care a încredințat-o ucenicilor și pe care ei trebuie s-o împlinească la fel în folosul lumii până la moartea lor. Ceea ce vor face prin puterea Duhului Sfânt, Duhul consacrării lor în adevăr.

Dacă în Cenacol, la Cina de Taină, Isus i-a pregătit pe ucenici pentru ziua consacrării lor, pentru Rusalii, printr-o rugăciune stăruitoare înălțată către Tatăl, după Înălțare, ucenicii se vor aduna în același loc și vor stărui în rugăciune împreună cu Maria, Mama lui Isus, care era consacrată prin puterea Duhului Sfânt încă din ziua Buneivestiri. Ca în ziua consacrării numărul ucenicilor să fie complet, așa cum l-a voit Isus, de 12, Petru ia inițiativa alegerii unui alt ucenic în locul lui Iuda trădătorul care a mers pe drumul lui. Prezentarea candidatului trebuia făcută de comunitatea constituită din 120 de persoane. Numărul de 120 nu pare să fie întâmplător. În conducerea locală iudaică, 120 era numărul cel mai mic cerut ca un grup să se poată constitui într-un adevărat consiliu. Sf. Luca recurge la acest număr pentru a desemna organizarea bisericească. Era necesar ca în momentul consacrării Bisericii ca Trup mistic al lui Cristos, în ziua de Rusalii, numărul 12 – simbol al universalității și al plinătății (amintind de cele 12 triburi ale lui Israel care vor fi înlocuite cu un nou popor al lui Dumnezeu) – să fie o realitate completă. Spre a fi apostol, conform lui Luca, era necesar ca cel ales să fi fost martor al Învierii. Deci, martori ai învierii n-au fost numai apostolii; învierea nu este o invenție a lor și nici numai un privilegiu făcut lor, ci constituie o legătură fundamentală între creștinism și iudaism, dar și între om și om prin mărturia dată despre viața lui Isus fiecărui om în parte începând cu botezul lui Ioan, ca prin fiecare să se pună în evidență tradiția creștină. În Biserică, afară de Apostlii aleși de Isus, mai sunt mulți care au ceva de spus despre el, care, după înviere, ar fi putut el însuși să aleagă un altul în locul lui Iuda trădătorul, dar a lăsat această datorie Bisericii.

Nu trebuie să fie nici un fel de obligații față de om și față de Biserică, care să nu-l găsească pe creștin gata să-și asume un rol responsabil, nu în excusivitate, ci în colaborare cu toți acei care au la inimă sfințenia omului, sințenia, consacrarea aceleia care trebuie să fie Una, Sfântă, Catolică și Apostolică Biserică. Numai având la inimă acest adevăr putem avea în noi sensul lui Cristos Isus, exprimat în rugăciunea de la începutul sf. liturghii de azi: Ascultă cu bunăvoință, Doamne, rugăciunile noastre. Noi credem că Mântuitorul neamului omenesc se află cu tine în mărire; dă-ne harul să simțim că el rămâne cu noi până la sfârșitul veacurilor, după cum ne-a făgăduit (LR). Amin. (cf. CBL și MAC).

Ritul latin