Start > Ritul latin > Un nor l-a luat din ochii lor

Un nor l-a luat din ochii lor

17 April 2009
882 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Înălțarea Domnului (Anul B)

Copil fiind, de multe ori m-a nemulțumit Sfânta Scriptură din motivul că, vorbind despre cer, îl scrie cu literă mică, ca și cum ar fi ceva vag, impropriu, nedeterminat. Pe când mă gândeam că, cerul fiind, așa cum îl definește catehismul drept un loc de fericire veșnică de desăvârșită, fiind locuința lui Dumnezeu, a îngerilor și a sfinților, ar trebui să se scrie cu litera C mare, ca orice nume propriu de localitate. Apoi m-am gândit că cerul este acolo unde este Dumnezeu și Dumnezeu este în cer, pe pământ și în tot locul (Cat.) și a-l scrie cu literă mare înseamnă a-l îngrădi, a-l limita undeva în Cosmos, ceea ce ar fi inpropriu. A privi spre cer, conform sensului nostru de vorbire, înseamnă a privi în sus. Dar și acest fel de vorbire este inpropriu, fiindcă, pe de o parte Cosmosul ne înconjoară din toate părțile; orice punct de reper am lua, în timp ce eu din emisfera nordică stau cu capul în sus spre o anumită stea, cel din emisfera sudică poate spune același lucru, deși față de mine el stă cu capul în jos… Așa că, acum mă mulțumește cerul scris cu litera «c» mică, fiindcă exprimă o realitate pe care nu o putem cuprinde cu o literă, oricât ar fi ea de mare.

Cerul, chiar dacă este numit de catehism un loc, nu-l putem plasa în același înțeles cu locul de pe pământ sau din Cosmos, ci este cu totul altceva: o pătrundere într-o dimensiune nouă, divină, care deja a început în noi: în el suntem, trăim, ne mișcăm (Fap 17, 28), într-o dimensiune de credință, fiindcă este ceea ce ochiul n-a văzut și urechea n-a auzit, iar la inima omului nu s-a suit (1Cor 2, 9); cerul exprimă mai mult o dimensiune de schimbare: din nefericit în fericit, din muritor în nemuritor, din trupesc în îngeresc, este ceea ce a pregătit Dumnezeu acelora care îl iubesc (id.2, 9)

Cum putem interpreta starea ucenicilor de a privi spre cer și norul de sus care l-a răpit din privirea lor?.. Ca pe o teofanie, ca pe o manifestare cu caracter esențial catehetic și nu științific. Atâta timp cât suntem muritori învățăm din imagini, așa cum credem că noi înșine am fost creați după imaginea lui Dumnezeu. Înălțare la cer, în sensul credinței, înseamnă întipărirea definitivă a chipului lui Dumnezeu asupra făpturii umane, asupra căreia nu va mai avea nici o putere Șarpele viclean, păcatul, moartea și lumea materială.

Prin urmare Înălțarea lui Isus la cer constituie glasul lui Dumnezeu care ne cheamă la o viață nouă, așa cum minunile: vindecarea bolnavilor, imunitatea față de mușcăturile șerpilor veninoși, consumarea otrăvurilor, izgonirea demonilor etc, constituie chemarea necredincioșilor la credință.

Formula Crezului nostru – A înviat și s-a înălțat la cer și șade de-a dreapta Tatălui – exprimă credința pascală a Bisericii în destinul lui Isus din Nazaret. Acest Om, cu care Apostolii au mâncat și au băut pe parcursul vieții sale pământești, după moartea sa a devenit “Domn“, deoarece Tatăl l-a asociat definitiv la viața sa, la puterea sa asupra oamenilor și asupra lumii – Mi s-a dat toată puterea în cer și pe pământ -. Viu, după pătimirea sa, el este prezent între ai săi printr-o nouă dimensiune și îi însoțește pe căile acestei lumi, în care îi trimite ca martori ai învierii, vestitori ai iertării păcatelor și ai vieții în calitate de fii ai lui Dumnezeu, purtători ai puterii Duhului Sfânt care cheamă oamenii din toate națiunile într-o singură Biserică. Prin credință și botezul primit, fiecare om intră într-o nouă dimensiune a celui Înviat, gândește și caută cele de sus, unde se află Cristos șezând de-a dreapta lui Dumnezeu (Col 3, 1), participă, ca mădular al Trupului mistic al lui Cristos, la plinătatea aceluia care realizează toate în toți, se adresează lui Dumnezeu cu numele de Tată în sens deplin, fiindcă se roagă Tatăl nostru cu Inima lui Isus înălțat pe Cruce, pe care ne-a lăsat-o în Euharistie și care pururi mijlocește pentru noi (Evr 7, 25). Gândindu-ne la aceste realități, se pot înțelege acele expresii pline de entuziasm ale primilor creștini, redate succint de sfântul Leon cel Mare, care spune: Înălțarea lui Cristos înseamnă înălțarea noastră, și acolo unde a ajuns mai întâi Capul în strălucire, constituie chemarea la speranță pentru Trup: pentru aceasta trebuie, pe bună dreptate, să tresăltăm de bucurie și să-i mulțumim din toată inima. Azi, nu n umai că am primit confirmarea că vom stăpâni paradisul, dar am intrat cu Cristos în înălțimea cerurilor (cf. MAC p. 456).

Un astfel de cer nu-i pur și simplu doar o răsplată pentru o viață corect creștină, deoarece suferințele timpului de față nu se pot compara cu slava viitoare care se va descoperi în noi (Rom 8, 18); adică suntem prea mici pentru a înțelege niște realități divine atât de mari, care izvorăsc, nu din meritele noastre, ci din iubirea infinită a Tatălui ceresc.

Toate amănuntele relatate în evanghelia de azi (Mc 16, 15-20) pledează în favoarea acestei iubiri infinite.

De data aceasta Isus le apare ucenicilor, nu spre a-i dojeni pentru îndoielile lor, nu spre a-i îmbărbăta, ci spre a le încredința o misiune deosebită, universală, spre a le stabili punctele de referință în vederea judecății: va fi mântuit acela care acceptă Evanghelia, adică acea mărturie a iubirii supreme pe care ei au primit-o de la Isus începând chiar de la botezul lui Isus în Iordan și până la înălțare. Amenințarea față de cei necredincioși trebuie înțeleasă tot în contextul iubirii. Efectiv, nu se spune că cel care nu se botează va fi condamnat, ci numai aceia vor fi condamnați care vor refuza să creadă, care din reavoință vor refuza Evanghelia. Îndemnul de a-i învăța pe oameni, sau și mai mult de a face ucenici, care să pună baza unei tradiții sănătoase prin care Evanghelia să ajungă la taoate popoarele și în toate timpurile până la noi, se înscrie în cerința iubirii divine: Iată Eu sunt cu voi până la sfârșitul lumii (Mt 28, 20).

Activitatea misionară a ucenicilor Domnului – care lucra împreună cu ei – constituie adevărata și propria concluzie care ne privește pe noi: Isus nu ne-a lăsat un surogat de învățători, ci autentici și autoritari, pe care i-a înzestrat cu daruri supranaturale și cu carisme care nu vor lipsi nicidată, care azi formează Magisteriul Bisericii sale.

Spre a le dovedi ucenicilor adevărul cuvintelor sale că: Mi s-a dat toată puterea în cer și pe pământ, spre a le impulsiona zelul pentru misiunea evangelizării, spre a le da putere să străbată toată fața pământului cunoscută atunci spre a boteza, Isus se înalță la cer în văzul lor și un nor de lumină îl învăluie, ca semn al luminii veșnice care îi va însoți mereu din interior.

Autorul Faptelor apostolilor, sfântul Luca, în prima lectură (Fap 1, 1-11) arată măreția Evangheliei predicată de Biserică pe două planuri: 1) în conținut este divină, fiind opera Fiului lui Dumnezeu, și 2) pe plan pământesc ea s-a extins, așa cum a voit Cristos, la toată făptura: de la Ierusalim până la Roma. Faptele apostolilor se opresc brusc la Roma. Ierusalim-Roma reprezenta toată lumea din acea vreme. Siguranța răspândirii Evangheliei pe toată fața pământului, cunoscut atunci, ne oferă garanția răspândirii Evangheliei peste veacuri, până la noi, până la sfârșitul lumii.

În cea de-a doua lectură (Ef 1, 17-23), sf. apostol Paul imploră pentru credincioșii din Efes harul descoperirii, adică al cunoașterii destinului lor veșnic. Dar, această cunoaștere profundă este posibilă numai dacă se privește spre ceea ce Dumnezeu a realizat în Cristos: el singur l-a înviat din morți, l-a făcut să stea de-a dreapta sa, adică i-a dat toată puterea și l-a făcut Cap al noului popor, al Bisericii care este definită drept plinătatea lui întrucât cuprinde întreaga lume, care, sub autoritatea lui Cristos, Domn și Cap, participă la regenerarea universală: Cristos se arată, de fapt, prin cei care cred, totul în toate cele din cer și de pe pământ (cf. MAC p. 459).

Interpretând în sens teologic Înălțarea lui Isus, îngerii recomandă ucenicilor și celorlalți care erau de față de a nu sta privind spre cer, ci de a aștepta pregătind întoarcerea glorioasă a Domnului. Și acest lucru trebuie făcut până la sfârșitul lumii. Aceasta este datoria Bisericii, deci și a noastră, care trăiește mereu în tensiunea așteptării și căutării invizibilului prin vizibil, a realităților viitoare prin cele prezente, de a pregăti revenirea lui Isus ieșindu-i în întâmpinare mereu cu candela – credinței, speranței și iubirii – mereu aprinsă, pășind hotărât spre Cetatea viitoare (cf. SC 2).

Cum de la Dumnezeul luminilor ne vine tot darul desăvârșit (Iac 1, 17), să-l cerem cu credință: Dumnezeule atotputernic, fă-ne să tresăltăm de bucurie sfântă și să ne desfătăm în aducere de mulțumire pentru că înălțarea lui Cristos, Fiul tău, înseamnă și ridicarea noastră; întărește-ne în sparanța că și noi, Trupul său mistic, vom ajunge, precum suntem chemați, la slava în care a intrat el, mergând înaintea noastră (LR). Amin.

Ritul latin