Start > Ritul latin > Dumnezeu este iubire

Dumnezeu este iubire

17 April 2009
1,261 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a VI-a după Paște (Anul B)

Dacă în evanghelia din duminica trecută cuvântul, verbul a rămâne, s-a aflat de șapte ori, în cea de azi, dacă ați remarcat, cuvântul a iubi sau iubire este proclamat de nouă ori. Nouă sunt corurile îngerești și ele culminează cu serafimii, cu spiritele cele mai înflăcărate de iubire. Cine ascultă cuvintele acestei evanghelii și le împlinește, se aseamănă cu îngerii lui Dumnezeu, cu serafimii.

Când crudul Antioh căuta să ademenească la idolatrie pe cel mai tânăr dintre cei șapte frați Macabei, făgăduindu-i cu jurământ că îl va face bogat, fericit și chiar sfetnicul său, dacă se leapădă de credința în Dumnezeu, mama, ca nu cumva copilul să se lase înduplecat, recurge la culmea iubirii ei și-i spune: Fiule, îndură-te de mine cea care te-am purtat nouă luni în sânul meu, trei ani te-am alăptat, te-am crescut și te-am adus până la vârsta aceasta. Te rog acum, copilul meu, uită-te la cer și la pământ și la toate cele ce sunt într-însele, și cugetă că Dumnezeu le-a făcut din nimic… Nu te teme de acest călău, ci fii vrednic de frații tăi și primește moartea, ca în ziua milostivirii să te găsesc pe tine împreună cu frații tăi (2Mac 9, 27-39).

Se poate, oare, asemăna iubirea acestei mame cu iubirea lui Isus față de noi?

Sfântul Marcu spune că era ora nouă dimineața când l-au răstignit pe Isus (Mc 15, 25). Cu o iubire mai mult decât serafică el și-a dat viața pentru noi și are tot dreptul să ne ceară: Rămâneți în iubirea Mea!. Cererea lui este o rugă. Fiul lui Dumnezeu și Fiul omului se roagă omului să rămână în iubirea sa. Porunca cea nouă ne este adresată altfel: Iubiți-vă unii pe alții, precum v-am iubit și Eu pe voi! (In 13, 34).

Ca noi să nu avem nici un fel de dubiu asupra iubirii sale și asupra existenței lui Dumnezeu care Este cel ce este iubire, Isus vrea să ne cuprindă în iubirea sa proprie și ne spune: Rămâneți în iubirea mea!, adică vrea să ne spună: Eu îl iubesc pe Tatăl în Duhul iubirii sale, fiindcă îl văd din veșnicie și de aceea sunt capabil să-mi dau viața pentru voi, fiindcă știu că Tatăl vă iubește și vrea ca și voi să-l vedeți față la față spre a fi veșnic fericiți, dar trebuie să vă dovediți fiii săi prin iubirea reciprocă, prin iubirea desăvârșită care este în mine și care îi cuprinde pe toți oamenii, de aceea: «rămâneți în iubirea mea» și-i veți iubi pe toți frații voștri, pe toți care sunt, care au fost și care vor mai fi pe toată fața pământului până la sfârșitul lumii.

Cel care nu iubește, păcătuiește; cel care păcătuiește, nu-l poate cunoaște pe Dumnezeu. Iubirea este necesară ca să ni se ierte păcatele, ca să-l putem cunoaște pe Dumnezeu, ca să avem pace unii cu alții și ca să ajungem la Tatăl care ne vrea numai împreună. Asta este voința lui și condiția pusă ca să ne accepte ca fii și moștenitori ai Împărăției sale.

Iubirea pe care o avem față de Dumnezeu este întotdeauna răspunsul la ruga lui Isus de a rămâne în iubirea lui și la porunca de a ne iubi unii pe alții. Când credem în iubirea lui Isus, ne dovedim fii ai lui Dumnezeu și devenim cauză de mântuire cu el pentru ceilalți oameni. Astfel Dumnezeu-Iubire devine sesizabil în iubirea reciprocă. Nimeni nu poate spune că iubire nu există, pentru că nu se vede. Iubirea nevăzută este dovada izvorului iubirii, care este Dumnezeu și noi ne asemănăm cu el prin iubirea nevăzută pe care Duhul Sfânt o revarsă în inimile noastre (Rom 5, 5).

Când sfântul Ioan a spus că Dumnezeu este iubire (Lectura a II-a) n-a făcut altceva decât să dea un răspuns gnosticilor din acea vreme care susțineau că îl pot vedea pe Dunmnezeu, îl pot cunoaște, fără a practica iubirea. Adevărul este că: nimeni nu-l poate vedea, nimeni nu-l poate cunoaște, dacă nu-l iubește și nu-l găsește în iubirea față de frați.

Atunci, cine ar putea crede că va putea ajunge la Tatăl, dacă nu iubește și nu rămâne în Cristos? Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine (In 14, 6). Trebuie să ne îmbrăcăm în Cristos (cf. Rom 13, 14). Spune o poveste islamică, despre o tânără mireasă care și-a pierdut mirele și a plecat în căutarea, că «a ajuns în fața colibei a cărei singură ieșire spre exterior era o ușă atât de îngustă încât doar un trup glorificat s-ar fi putut strecura pe acolo, l-a auzit în liniștea zorilor suspinând pe acela care o jelea așa cum se jelesc morții. A bătut la ușă și dinăuntru un glas a întrebat: Cine e? Ea a răspuns: Eu sunt. Atunci s-a lăsat o liniște adâncă, a încetat până și murmurul copacilor, a amuțit și cântecul dintâi al păsărilor. Dar glasul dinăuntru n-a răspuns și ușa cea strâmtă nu s-a deschis. Atunci tânăra s-a înfășurat în vălul meditației și, fără o lacrimă, fără un suspin, s-a întins pe pământ lângă ușă. Toată ziua și toată noaprtea a rămas întinsă, cu capul înfășurat în vălul meditației, adâncind în inima ei noțiunea esențială care vrea ca aleșii iubirii să se lepede mai întâi cu totul de ei înșiși înainte de a se înfățișa Iubirii. De aceea, pregătită acum pentru întâlnirea cu ușa, s-a sculat și a mers mai întâi la râu să se spele, apoi, cu pas hotărât, s-a întors la colibă și a bătut la ușă. Și, dinăuntru, glasul a întrebat din nou: Cine e? De astă dată, mireasa a răspuns: Tu ești Și ușa s-a deschis singură» (Jean Vernette Parabole pentru azi, Ed.ARC Buc. 1994, p. 95).

Când vom bate la poarta Împărăției Cerurilor și Isus ne va întreba dinăuntru Cine e?, îi vom putea răspune Tu ești, numai dacă ne-am îmbrăcat și am rămas în iubirea lui. Cine se teme de Dumnezeu și practică dreptatea (adică iubit fiind de Dumnezeu satisface cerința lui Dumnezeu de a iubi pe aproapele său) oricărui popor ar aprține, este alături de el (Lectura I-a).

Corneliu era centurion în armata romană, era păgân dar temător de Dumnezeu, avea în subordinea sa o sută de soldați și iată-l alături de Dumnezeu. Prin Petru îi deschide ușa Bisericii lui Cristos și Duhul Sfânt coboară asupra lui și a întregii sale familii, fiindcă de la soție, copii, sclavi și soldați, romani și iudei, toți erau cuprinși în iubirea lui Corneliu.

Cu intrarea lui Petru în casa lui Corneliu, Biserica face primul pas oficial spre păgâni. Evanghelistul Luca ține să pună în evidență acțiunea Duhului Sfânt asupra păgânilor, așa cum a făcut-o la Rusalii asupra apostolilor. Duhul Sfânt, iubirea dintre Tatăl și Fiul, se revarsă asupra lumii…

Ce ar mai fi putut Tatăl să ne mai dea, după ce ni l-a dat pe Fiul și apoi pe Duhul Sfânt?.. Pe sine însuși. Dar Isus ne asigură că Tatăl ni se dăruiește: Dacă cineva mă iubește, Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și lăcaș la el vom face (In 14, 21). Isus ne asigură că prin iubirea lui noi vom ajunge să-l vedem pe Tatăl: Cine mă vede pe mine, înseamnă: cine mă iubește pe mine, fiindcă pe cine nu-l iubești, nu-l poți vedea, îl vede pe Tatăl“(In 14, 9), îl iubește pe Tatăl, îl simte pe Tatăl este fericit în Creatorul său și prin Cristos va ajunge de-a dreapta Tatălui, fiindcă El s-a rugat și s-a jertfit ca acolo unde este el să fie și cei care cred în iubirea lui (In 17, 24).

Chiar dacă am fi păgâni, ca centurionul roman Corneliu, dacă ne plecăm urechea la cuvântul lui Dumnezeu predicat de apostoli și de urmașii lor, Duhul Sfânt coboară și asupra noastră și ne pregătește pentru baia botezului al doilea, pentru taina pocăinței, ca să primim iertarea păcatelor.

Azi, mai mult decât mama celor șapte frați Macabei, Dumnezeu ne spune fiecăruia dintre noi: Fiule, îndură-te de mine care din veșnicie te-am purtat în sânul meu, te-am ales înainte de întemeierea lumii (1Pt 1, 20), zeci de ani te-am hrănit, te-am crescut și te-am adus până la vârsta aceasta. Privește-ți moartea în moartea lui Isus Cristos, Fiul meu! Jertfește-te pentru alții, ca să te găsesc împreună cu Isus și cu toți frații lui și ai tăi în Împărăția mea!

Ce să-i răspundem?..

Dă-ne, Doamne, harul ca misterul pascal, pe care îl contemplăm, să se manifeste mereu în faptele noastre! (LR). Amin.

Ritul latin