Start > Ritul latin > Eu sunt Păstorul cel Bun

Eu sunt Păstorul cel Bun

17 April 2009
1,669 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a IV-a după Paște (Anul B)

«Orice creștin matur știe că mântuirea este numai în Cristos. El este unicul Mântuitor. În nici un altul nu-i mântuire: nici în știință, nici în tehnică, nici în economie, nici în artă, nici în politică. Numai în Cristos.

Și această mântuire nu-i o mântuire parțială, o mântuire pur “spirituală”. Cuprinde omul în totalitatea sa, îl eliberează și-l salvează din interior, ca să se poată elibera și salva și în celelaltee dimensiuni ale ființei sale, individuale și sociale. Mântuirea omului întreg. Mântuirea tuturor oamenilor. Mântuirea care are garanția sa de reușită în Misterul pascal al lui Isus.

Conciliul Vatican II spune că preoții, spre a învăța poporul cum să trăiască Misterul Pascal al lui Cristos, trebuie să-i învețe să-l caute în meditarea plină de credință a Cuvântului lui Dumnezeu, în participarea activă la misterele Bisericii, în episcop și mai ales în cei săraci, mici, bolnavi, păcătoși și necredincioși» (cf. OT 8; MAC p. 395).

Așadar, să-l căutăm pe Cristos în Misterul său pascal prin meditarea lecturilor liturgice de azi.

Evanghelia (In 10, 11-18) ne oferă una dintre cele mai frumoase învățături despre Isus. El este Păstorul cel Bun. Isus-omul este acela care suferă nevinovat spre a trezi în fiecare om conștiința demnității lui, pentru a da fiecărui om speranța salvării lui, pentru a face din fiecare om obiectul salvării aproapelui său, pentru a împărtăși fiecărui om ceva din misiunea sa de bun păstor spre a suferi pentru oile sale, de a da fiecărui membru al Bisericii conștiința că aparține de un Cap care îl cunoaște pe Tatăl, adică are atotștiința lui Dumnezeu și în această atotștiință este cuprins și secretul jertfei, suferinței, pentru sine și pentru alții. Isus este singurul păstor care ne conduce la izvorul inepuizabil al cunoașterii adevărului și al fericirii depline, el ne dă sensul suferinței, al acelui trebuia să sufere toate acestea Cristos; el ne dă ceea ce a primit de la Tatăl.

Evanghelia de azi ne oferă, în primul rând, adevăratul sens al autorității, care este slujire și nu demnitate. Slujirea este atât de profundă încât se identifică cu viața oilor. Când apare o astfel de “autoritate” (cuvânt care înseamnă autor sau creator), acela care o deține are menirea să creeze cea mai profundă, cea mai intimă, relație între «cel care slujește și cel care este slujit», relație bazată pe iubire și în acest caz orice altă autoritate își pierde consistența, fiindcă nu mai are în sine sensul vieții care izvorăște din iubire. Pentru Isus, acest Eu sunt înseamnă a fi existența prin esență, înseamnă a fi Dumnezeu; în același timp fiind și om, înseamnă a fi poartă pentru noi, ca să avem acces la Dumnezeu prin autoritatea lui, prin el care este creatorul unei noi relații între noi și Dumnezeu.

Isus ne chiamă pe nume. A chema pe nume, în sens biblic, înseamnă a-i aparține: fiindcă te-am răscumpărat, te-am chemat pe nume: tu îmi aparții (Is 43, 1).

A chema pe nume înseamnă a ne chema în numele său, în numele lui Isus, fiindcă nu este dat oamenilor alt nume sub soare în care să putem fi mântuiți (cf. Fap 4, 12), deoarece fiecare om este chemat să se boteze în numele lui Isus (Fap 2, 38), numele primit la botez are consistență numai prin numele lui Isus: a fi chemat pe nume înseamnă a fi destinat slavei, fericirii, vieții veșnice. A nu chema pe nume însemnă a chema la judecată aspră, așa cum cineva striga după un ștrengar, pe care l-a văzut furând cireșe: Vino-ncoace, ghiavole, ca să-ți arăt eu ție!. A ne chema pe nume, înseamnă a ne chema ca pe Maria Magdalena: să-l recunoaștem înviat, înseamnă a ne face disponibili pentru a da mărturie despre înviere, ba chiar mai mult, așa cum ne-o arată prima lectură (Fap 4, 8-12).

Pentru iudeii care l-au răstignit pe Isus, apostolii apăreau drept culmea obrăzniciei: nu numai că pretindeau că Isus este viu, că a înviat, ba chiar că nu există mântuire decât în numele lui, că el este singurul Mântuitor. Această afirmație și-o bazau pe profeția lui Isaia, care susține existența unei singure pietre fundamentale, pe care se poate clădi orice casă (Is 28,16; Mt 16, 17-18). Când s-a dezvoltat teologia unui Mesia suferind, se înțelege că iudeii au disprețuit și refuzat această Piatră, findcă visau un Mesia triumfător, dominator. Tocmai prin pătimirea sa Isus a devenit piatra unghiulară (cf. MAC p. 396).

Petru și Ioan l-au vindecat pe paraliticul de la ușa templului. Grupul de “preoți-saducei” decide arestarea celor doi apostoli sub pretextul dezordinelor pe care le cauzează predica lor în incinta templului de care ei aveau grijă. Motiv aparent doar, fiindcă nu-s decât primii dușmani ai Bisericii. Urau pe apostoli findcă aruncau asupra lor vina de a-l fi omorât pe Autorul vieții și pe care Dumnezeu l-a înviat. Această ură nu și-o puteau da pe față, fiindcă grupul farizeilor și cărturarilor credea în înviere și s-ar fi spart alianța politică pe moriv de religie și nu le convenea. Petru arată absurditatea arestării: când s-a mai auzit ca cineva să fie învinuiot și arestat ca vinovat pentru că a făcut o faptă bună? Și înc㎠ce faptă: vindecare unui sărman nenorocit paralizat! Minunea vindecării este o consecință a învierii lui Isus. Dacă nu pot nega vindecarea, înseamnă că nu se poate nega nici învierea. Lucrul cel mai bun de făcut este acceptarea credinței prin semnul care li s-a dat, cu atât mai mult cu cât faptul învierii a fost prezis de Scripturi.

Autoritatea lui Isus, în calitate de Bun Păstor, a creat relația de fiu între creștin, chemat în numele lui Isus, și Dumnezeu. În lectrura a II-a (1In 3, 1-2) Ioan arată motivul pentru care omul a devenit obictul iubirii Tatălui: în orice om Dumnezeu îl iubește pe Fiul său făcut om și care suferă pentru orice om spre a-l învia, pentru că speră: într-o zi se va arăta ceea ce Dumnezeu poate face din unul fiecare dintre oameni, dacă unul fiecare suferă din iubire. Însuși Fiul dorește ca Tatăl să-l vadă în noi. Lumea nu ne cunoaște, fiindcă nu-l cunoaște pe Dumnezeu care ne iubește, fiindcă Tatăl vede în noi pe Fiul său care continuă să sufere pentru o lume nouă.

Dacă noi suntem chemați să vedem în orice om chipul lui Dumnezeu, de ce n-am crede că Tatăl vede în orice om chipul Fiului său? Dacă îl vede, îl iubește; dacă îl iubește, îl învie din morți, îl fericește în slavă de-a dreapta sa. Dacă Tatăl îl vede pe Fiul de-a dreapta sa, atunci în Fiul ne vede și pe noi acolo, fiindcă Tatăl nu refuză nimic Fiului care i-a cerut ca acolo unde este el să fim și noi (cf. In 17, 24).

Atunci noi mai avem motiv să ne temem de judecata de apoi? Da, dar numai pentru motivul că nu iubim destul pe acela care ne-a iubit și s-a jertfit total pentru noi. Vom fi judecați asupra iubirii: a răsplăti iubirea cu iubire este maxima dreptate și cine face dreptate este născut din Dumnezeu. Creștinul este cu adevărat fiul lui Dumnezeu, fiindcă datorită Bunului Păstor, Duhul Sfânt crează în om o nouă realitate, harul, care mai înainte nu exista. Datorită acestei “noutăți” se crează o nouă relație de intimitate cu Dumnezeu. Această nouă relație nu-i perceptibilă în extern, nu poate fi cunoscută de lume, după cum nici plinătatea harului din Cristos n-a fost cunoscută de lume, dar ea a existat așa cum nu poate fi tăgăduită iubirea, care nici ea nu se vede, dar va veni ziua în care realitatea harului se va vedea, ca și realitatea lui Dumnezeu care este iubire și iubirea lui o simțim, fiindcă, păcătoși fiind, el ne rabdă, ne hrănește, ne luminează, ne chiamă, ne așteaptă.

Mântuirea, pe care Tatăl ne-o oferă în numele lui Isus, este “pascală”, adică este “poartă”, ea constă într-o trecere care se chiamă “convertire” în Isus, fiindcă Dumnezeu este de partea celor care suferă, care sunt pierduți de turmă: Am și alte oi care nu sunt din staulul acesata, sunt cei care suferă inconștienți de faptul că privirile lui Dumnezeu sunt îndreptate tocmai asupra lor; sunt cei care se identifică cu Cristos de pe cruce care se simte părăsit (cf. Mt 27, 46), dar tocmai prin această cruce se realizează mântuirea: suferința abandonării, părăsirii, sau abisul suferințelor care întrece orice putere de închipuire tocmai datorită faptului că realizează mântuirea ca mister divin: mântuirea universală.

Toate cele trei rugăciuni specifice duminicii Bunului Păstor cuprind o singură dorință înălțată către Tatăl luminilor de a «binevoi să călăuzească turma la pășunile cerești» (după Împărt.), «continuând în noi lucrarea mântuirii» (asupra darurilor), «ca să ajungă acolo unde a intrat Cristos, Bunul Păstor» (Colecta).

Fiind și duminica chemărilor la preoție, să-l rugăm pe Bunul Păstor să ne de-a cât mai mulți păstori sufletești asemenea lui! Amin.

Ritul latin