Start > Ritul bizantin > A doua înviere

A doua înviere

17 April 2009
1,339 afișări

Autor: pr. Ioan Abadi si pr. Alexandru Buzalic
Copyright: Editura Unitas
Luni, a doua zi a Paștilor

“… Dacă Hristos nu a înviat, în zadar este credința noastră… [iar noi?] … suntem mai mult decât toți ceilalți oameni, de compătimit” (cf. 1 Corinteni 15, 14, 17, 19). Credința noastră se bazează pe mărturia vie a discipolilor lui Hristos și pe semnele vizibile ale mormântului gol, giulgiul funerar, aparițiile în mijlocul discipolilor – și mai ales pe întâlnirea personală pe care fiecare o poate avea cu Isus cel viu, în diferite momente ale vieții. Pentru viața Bisericii sunt importante atât mărturia vie cât și semnele vizibile care întăresc credința.

Acest lucru l-au înțeles foarte bine dușmanii învierii lui Hristos și ai creștinismului. De aceea, au făcut totul ca să ne convingă că Învierea lui Hristos este o ficțiune. Începând cu fariseii din timpurile apostolilor, a apărut excrocarea fidelilor lui Hristos, așa cum se menționează și în Evanghelia Sfântului Matei (vezi 28, 12-15). O astfel de argumentare falsă a fost abordată, analizată și prelucrată în timpurile noastre de către Reimarus, – profesor de limbi orientale din Hamburg. După acesta, Corpul lui Hristos a fost furat din mormânt de către discipolii Lui în timp ce străjerii dormeau, iar apoi, arătând mormântul gol, au spus că Isus Hristos a înviat. Aceștia s-au comportat așa – afirmă Reimarus – pentru că nu au vrut să renunțe la viața profundă pe care au dus-o în prezența lui Isus. Concepția lui proprie s-a străduit să o argumenteze contrazicând textele evanghelice, care descriu învierea lui Hristos. Lui Reimarus i s-a părut că lumea va înceta în scurt timp să se mai intereseze de Înviere, privindu-o ca pe o legendă lipsită de dovezi. Dar oare are vreo importanță în zilele noastre să ne preocupăm de argumentele care neagă Învierea Domnului Isus Hristos? Da, pentru că scepticismul generalizat atinge astăzi ceea ce omenirea are mai intim și mai scump: credința. Are importanță, pentru că în timpurile noastre, prin astfel de teorii se încearcă în mod vizibil să se dezgroape vechile teorii contradictorii, acestea fiind prezentate asemenea unor revelații, care nu urmăresc decât distrugerea credinței noastre în Înviere – centrul întregului creștinism. De aceea suntem datori să avem o convingere proprie, critică, îndepărtând astfel din noi și din inimile altor oameni umbra îndoielii.

Mijloacele de siguranță luate de potrivnicii lui Isus vin astăzi ca un argument în plus în favoarea Învierii. “Ceva” mai presus de experiența cotidiană s-a petrecut în istorie: “Hristos a Înviat!” Învierea a schimbat istoria omenirii, fiind momentul stabilirii unei noi ordini universale: sufletele celor drepți intră de acum înainte în fericirea Împărăției lui Dumnezeu, așteptând ziua învierii morților, judecata și restabilirea ordinii și dreptății care au fost la început și care vor domni în veci.

Șezând de-a dreapta Tatălui, Hristos ne întâmpină cu aceeași umanitate care o împărtășește pe deplin cu noi; prin victoria asupra morții ne ridică din condiția la care am fost condamnați de păcat.

Hristos este viu și se descoperă acelora care îl caută. De aceea argumentele credinței vin de sus: este Hristos care prin harul Său l-a chemat pe fiecare în parte la mântuire, încă de la începuturile timpurilor. Este o șoaptă rostită din iubire pentru omenire, care poate fi auzită de cel ce ascultă muzica armonioasă a Universului. Prin Hristos sunt chemați toți la mântuire: nu mai este evreu, creștin, musulman sau budhist, ci este o singură umanitate chemată să accepte mântuirea adusă de Hristos pentru cei ce trăiesc în Hristos.

Ușile iconostasului, deschise în timpul slujbei de sâmbătă seara și lăsate deschise pe perioada săptămânii luminate, ne arată că porțile Paradisului Ceresc au fost deschise de Hristos, Cel care a adus omenirii mântuirea. Călăuziți de lumina pascală care strălucește tuturor, oamenii pot găsi fără greutate calea mântuirii, trebuie numai să ne deschidem față de voința divină, universală, de mântuire a omenirii.

Mântuirea este universală, de aceea Evanghelia argumentelor Învierii este proclamată în douăsprezece limbi, simbol al răspândirii creștinismului până la marginile lumii, prin predicarea Apostolilor și a urmașilor lor. Reuniți în bucuria mântuirii și luminați de harul pătrunzător în sufletele celor ce și-au recăpătat strălucirea, fiind purificate prin post și rugăciune, să devenim și noi prin viața noastră martori ai Învierii și misionari ai Bisericii lui Hristos, purtând Împărăția până la marginile lumii.

Rugăciune

Pe Tine, Cel ce ai fost răstignit și îngropat, îngerul Te-a propovăduit ca pe un Stăpân și a zis femeilor: Veniți de vedeți unde a zăcut Domnul, că a înviat, precum a zis, ca un atotputernic. Pentru aceasta ne închinăm Ție, Cel singur fără de moarte, Dătătorule de viață Hristoase, îndură-Te spre noi! (Stihiră la laude, Utrenia de Luni – Săptămâna Luminată)

Ritul bizantin