Start > Ritul latin > Bucuria de a nu mai regăsi trecutul

Bucuria de a nu mai regăsi trecutul

10 April 2009
2,059 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Învierea Domnului (Anul B)

I s-a întâmplat un accident morții

Prietene cititorule, scuză-mă dacă te interpelez direct. Dar la Paști reușesc să vorbesc numai astfel. Simt nevoia de a te numi tu. Pot să te întreb, deci, cu ce intenție ai venit în biserică astăzi? Nu este o chestiune secundară, crede-mă. Evanghelia de astăzi vorbește de “alergări”. Să examinăm câteva pasaje. “Maria Magdalena a mers la mormânt dis-de-dimineață…” Putem să ne imaginăm pasul ei. Este tipic al celui care merge la cimitir. Nu se aleargă desigur când avem o întâlnire cu moartea. Așa cum nu se aleargă atunci când cineva însoțește un cortegiu care merge după un coșciug. Nu se aleargă când cineva merge să verse lacrimi pe mormântul aceluia în care au fost investite toate speranțele proprii, care era iubit mai mult decât toate și toți.

Mersul Mariei Magdalena spre mormânt este acela, apăsător, obositor, dureros, resemnat, a uneia care a văzut smulsă iubirea, viitorul, și aduce cu sine numai amintiri și regrete ale trecutului. Dar iată că devine pe neașteptate martora unui incident. Incidentul cel mai incredibil care se poate imagina. Ca urmare a acestui incident se dezlănțuie o alergare de neoprit. Maria Magdalena aleargă spre casa unde stau prietenii lui Isus. La rândul lor, Petru și Ioan, informați asupra incidentului, se pun pe fugă în acea direcție. Ioan aleargă mai iute decât Petru și sosește primul la mormânt.

Toți aleargă, se întâlnesc, fac chiar un pic de confuzie, ca atunci când are loc o neplăcere, căutând să se facă utili în vreun mod. Dar aici o neplăcere ireparabilă a lovit Moartea, după ce s-a încăierat cu Viața (“Moartea și Viața s-au înfruntat – într-un duel minunat”). Și a avut loc ceva grav, ireparabil, Morții. Chiar ei, care părea stăpâna absolută a pământului, dominatoarea de necontestat din totdeauna, obișnuită să aibă totdeauna ultimul cuvânt..

Paștele este opus unei înmormântări

Prietene cititor, din întâmplare te-ai dezvățat să alergi? Ți-e rușine, pretextând faptul că nu mai ești un copil, și anumite lucruri sunt nepotrivite pentru un om chibzuit? Ai devenit și tu înțelept, prudent, controlat, ca acela care știe că nu se merită să se obosească, care trebuie să se obișnuiască cu moartea? Și chiar în această dimineață ai venit la biserică cu pasul tău obișnuit, liniștit, un pic lemnos, dispus să asiști la o liturghie calmă, să asculți o predică liniștită?

Sunt oameni care “fac Paștele” cum se face o înmormântare. Cu o oarecare moderație, pocăință, căutând să ai o anumită ținută, să-și ia un oarecare aer de om cum se cade, să apară politicos, amabil. Nu se întâmplă nimic. Totul este în ordine, prevăzut, ordonat. Nici o surpriză.

Ziua în care nici pietrele nu rămân la locul lor

“Maria a văzut că piatra a fost răsturnată de pe mormânt…” Iată neprevăzutul, incidentul neașteptat. Acela care schimbă totul. Dacă această piatră, care sigila un mormânt, nu mai stă la locul său, nimic nu mai este la locul său. Dacă nu mai este ordine nici în cimitir, atunci într-adevăr orice lucru este răsturnat. Dacă și semnele de neatins ale morții au fost răvășite, nu ne mai regăsim nicăieri. Așa zisele “curățenii de Paști”: au devenit o scadență care nu suportă amânare. Chiar și pentru sufletul nostru.

Dar Paștele, așa cum este descris în Evanghelie, nu este un element de ordine, ci de dezordine. Învierea Domnului este “perturbatoarea” ordinii pe care așa am stabilit-o noi. Are dreptate prietenul meu A. Maillot: “Paștele este Anarhie”. Paștele aruncă zăpăceala în toate, descumpănește, răstoarnă orice lucru: bucuria, tristețea, rațiunea, speranța, posibilitatea. “Nici moartea nici viața nu mai sunt ceea ce au fost până acum. Nici o persoană nu mai este pur și simplu ceea ce vedem. Eu însumi nu mai sunt eu”. La Paști se realizează o răsturnare generală, o răvășire totală: obiceiuri, tradiții, legi, necesități, exigențe. Este inutil să vrem să reluăm controlul situației după formulele omologate. Acceptă deci, prietene, dezordinea Paștelui. Eu vin la casa ta, cu condiția că mă asiguri că este toată răvășită.

Dacă o piatră de mormânt nu mai este la locul ei, dacă nici măcar un cadavru nu mai stă acolo unde a fost așezat, dacă Maria Magdalena are senzația că l-a pierdut de două ori (viu și mort) pe Acela pe care îl iubea, atunci unicul mod de a fi raționali, de Paști, dragul meu prieten, este cel de a ne pierde capul.

“Bucuria pascală”

Și semnul fundamental că ți-ai pierdut capul este acela al bucuriei tale. Nu o bucurie oarecare, dar bucuria pascală. De Paști nu este permis să umbli cu o bucurie de circumstanță, scoasă din experiențele noastre precedente, dintr-o lume veche, de acum lichidată definitiv. Nu, la Paști ne trebuie o bucurie total nouă, diferită, niciodată trăită, expresia unei lumi noi. Nu un surâs pios un pic nătâng. Anumite surâsuri ale unor persoane religioase amintesc ideea morții, sunt cele mai macabre din câte cunosc eu, mi se par rânjetul unei țeste, constituie un “memento mori” fără promisiunea, sau cel puțin prevestirea învierii.

Vrem o “bucurie pascală”. Ceva zguduitor, provocator, nepoliticos, de care morții îi este frică. Prietene, să nu contribui și tu ca să pui în circulație imaginea unui Dumnezeu trist, a unei Biserici triste și severe, a unui creștin trist, adormit și plictisit. Lasă să fie luat Dumnezeul tău trist (“L-au luat pe Domnul din mormânt și nu știm unde l-au pus!”). Lasă ca alții să meargă să-l găsească, cu pas lent și ritmat, la cimitir. Tu părăsește cortegiul trist și unește-te sub drapelul martorilor care se răspândesc pe străzi pentru a comunica singura certitudine: “A înviat!”.

Duminica, întorcându-ne de la Liturghie

În Spania, când corida are o desfășurare dezamăgitoare, ziariștii recurg la o măsură cu un efect sigur: “oamenii stăteau ca la Liturghie…”. Pentru a spune că ei căscau, că erau lipsiți de interes. Scriitorul J. Green, în pragul convertirii sale, înainte de a face pasul decisiv, se posta la ușile bisericilor și rămânea în așteptare. Se gândea: “Dacă aceștia cred cu adevărat la ceea ce participă, trebuie să iasă de aici cu fețele strălucitoare, ochii aprinși de lumină, cu focul în inimă”. În schimb se afla în fața unor indivizi stinși, cu priviri opace, cu obrajii alungiți, cu chipuri fără suflet. Și comenta cu amărăciune: “Coboară de pe Calvar și vorbesc despre timp căscând”.

Se povestește în schimb de un om de știință german care, căutând un loc liniștit unde să se așeze, a sfârșit prin a alege o locuință care era în imediata apropiere a unei mănăstiri de clauzură. Nu era credincios, dar acea ambianță prezenta avantajul de a fi ideal în privința liniștei pentru cercetările sale. “Aici cel puțin voi găsi tăcerea de care am nevoie pentru studiile mele și experiențele mele” se gândea el. Previziunile sale s-au dovedit exacte numai parțial. De fapt, mare parte din zi casa sa era învăluită în tăcere, ruptă numai de sunetul unui clopot. Dar apoi veneau orele de recreație ale călugărițelor. Și atunci nu era chip de a se apăra de acea veselie explozivă. Explozia de râsete străpungea zidurile și ferestrele.

Pentru omul de știință a devenit ca o obsesie. Se gândea: “Aceste femei sunt sărace, duc o viață de penitență, nu cunosc plăcerea. Cum fac de sunt așa de mulțumite? Nu ar fi ceva dubios dedesubt?” A hotărât să se clarifice vorbind direct cu superioara. Aceasta i-a dat o explicație foarte simplă: – Suntem miresele lui Cristos… – Dar mirele vostru nu a murit acum două mii de ani? – a obiectat acela. – Mă scuzați, domnule profesor, dar Dumneavoastră nu ați fost informat că după trei zile a înviat din morți. Și noi suntem martori, tocmai, a ceea ce a avut loc după trei zile. Prietene, nu ai vrea și tu să continui să fii în întârziere cu trei zile, ca atâția alți creștini… Te oprești la Vinerea Sfântă?

Au găsit absența

Și lasă gol acel mormânt. Femeile și apostolii nu au găsit acolo nimic. Nimic altceva decât o absență. Puțin asemenea cu primul soldat babilonian care, după cucerirea cetății, a intrat în Sfânta Sfintelor și s-a uimit că nu a găsit nimic. Fără să-și dea seama, evident, că Dumnezeul-prezent este cu precizie un Dumnezeu-absent în raport cu experiența sensibilă. Acest “nimic” al mormântului îți pune în față o alternativă. Sau au furat din el cadavrul, sau Cristos a înviat. Adică: cea mai meschină și colosală impostură, sau mântuirea totală.

Ziua de Paști, dacă tu crezi, nu te poate lăsa în nehotărâre. Paștele este siguranța. Sau acel da al credinței sau acel nu al necredinței. Nu există o poziție intermediară, care să gireze alibiurile noastre: să vedem. Nu sunt cuvinte ca: poate, însă, se poate, cine știe… În mod normal totul se termină la cimitir. Aici totul începe de la un cimitir, de la un mormânt gol. Este riscul credinței. Pentru a-l parafraza pe Pascal, se poate afirma că, cu mormântul gol, ni s-a dat suficient pentru a ști că credința noastră nu este fondată pe o halucinație, dar nu ni s-a dat destul pentru ca să putem substitui credința noastră cu o demonstrație.

Oricum, acel mormânt trebuie să rămână gol. Să nu punem înăuntru, deci, cadavrele vechi ale urii, resentimentelor, vorbăriilor, stupidităților, problemelor ușuratice, polemicelor rele. Și nici mumiile vechi ale egoismului, formalismelor, lăcomiei, ipocriziei. Aruncă în spate oboseala, neîncrederea și disperarea, și aleargă pe calea speranței și a umanității. Ia pe umeri numai greutatea viitorului.

De Paști Cristos Înviat nu îți restituie o relicvă a trecutului (mormântul este gol!), dar face prezent viitorul. Dă-ți seama că răsturnarea din acea zi a fost determinată de faptul că nici femeile nici apostolii nu au mai regăsit trecutul…

Ritul latin