Start > Ritul latin > … Și omul a inventat acoperitoarea scurtă

… Și omul a inventat acoperitoarea scurtă

21 March 2009
1,017 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a III-a din Post (Anul B)

Dumnezeu nu se mulțumește ca tu să mergi la biserică

Spuneam, duminica trecută, că Dumnezeu nu se mulțumește cu intențiile bune. Astăzi putem să adăugăm alte precizări. Dumnezeu nu se mulțumește ca să avem în gură numele său. Trebuie să-l pronunțăm, când este cazul, din motive juste și în chip just. Poate fi prea puțin de a spune Dumnezeu, și poate fi și prea mult (și chiar intolerabil). “Când spun Dumnezeu…” citez titlul volumului unui teolog contemporan. Adică: ce înțeleg când spun Dumnezeu? Adesea spun altceva. Este chiar și riscul să o faci pentru a ascunde ceva, că acel nume poate fi acoperirea cu care mă înșel să ascund fapte și intenții nu prea limpezi.

Și, mai ales: când pot să spun Dumnezeu? Și care este felul cu adevărat respectuos pentru a-l spune? Dumnezeu, apoi, urmând Evanghelia de astăzi, nu se mulțumește nici ca cineva să meargă la biserică. Depinde de motivele și de stilul acelei prezențe. Isus săvârșește o colosală operațiune de curățire a Templului. Dar, înainte de toate, îndepărtează acoperitoarea abuzivă. O astfel de acțiune, însă, nu este limitată la ceea ce se percepe în exterior: negoțul. Ea se îndreaptă și la inima omului, ascunsă privirii: “El de fapt știa ceea ce este în orice om”.

Se poate spune că așa-zisa “alungarea a negustorilor” s-a desfășurat în doi timpi și în două spații diferite. Mai întâi, de sub acoperișul extern al Templului, și următoarea din cei care “au crezut în numele său”, dar în care nu se încrede, cunoscând negustoria pe care o aveau în interior, ascunsă sub acoperirea unei adeziuni superficiale la persoana sa.

Curățenia gurii

Se presupune că această acțiune de curățenie a Domnului o face și în gura noastră. Ea, de fapt, în loc să fie “casa” de laudă a Tatălui, poate să se transforme într-un loc de negoț unde, împreună cu numele Domnului, se pot amesteca vorbării goale, flecăreli, murmurări, vulgarități și otrăvuri. Și în acest caz Isus nu ezită să facă “un bici din funii”. Și alungă toți ocupanții abuzivi, impunând să nu mai fie profanat acel Nume (“să nu spui numele Domnului în zadar”), evitând de-a dreptul pentru un anumit timp să-l pronunțăm.

Nu înseamnă că numele Domnului purifică de la sine gura. Nu, trebuie înainte de toate ca gura să fie eliberată de orice negoț și vorbărie insuportabilă, pentru ca să poată adăposti numele lui Dumnezeu. “Eu, Domnul, sunt Dumnezeul tău, un Dumnezeu gelos…” Gelos pentru propria imagine, dar și pentru numele său propriu. Noi ne înșelăm că El este satisfăcut când umplem Casa sa (sau cu persoane sau cu icoane sau cu cântece sau cu rugăciuni), se mulțumește dacă umplem gura cu cuvinte evlavioase. Nu avem îndoiala că El vrea mai degrabă ca să aruncăm afară anumite lucruri. Sunt dintre aceia care consideră că “a purifica” înseamnă pur și simplu a lustrui, a înfrumuseța (și sunt chiar adepți pentru astfel de îndatorire, serviabili și bine remunerați). Uitând ce înseamnă, esențial, a lua, a elimina, a elibera. A afirma că Dumnezeu nu se mulțumește nu înseamnă în mod necesar că El pretinde ceva în plus. Foarte adesea vrea ceva mai puțin.

Acoperitoarea scurtă decupată pe table de piatră

Avem nevoie să recitim, tot timpul, acel text al Exodului, cel puțin unindu-l cu cel, paralel din cap. 5 din Deuteronom. De fapt, este de observat dezinvoltura – pentru a nu spune mai rău – anumitor comportamente, de a asculta anumite discursuri, se ridică suspiciunea că cele “zece porunci” sunt rodul unui echivoc, a fost o eroare de transmitere sau de transcriere. În realitate, nu au fost pronunțate. Și acum, oricum, s-a prevăzut să fie epurate. Dumnezeu nu a impus acele lucruri, nici nu a oprit pe celelalte. El nu este un moralist. Și apoi știe din ce este făcut omul (și chiar femeia).

Dumnezeu s-a limitat să spună: “Merge bine așa…” Sau: “Vedeți un pic voi, cum vi se pare, eu nu am nici o vină…” Sau: “Faceți cum puteți”. Pus în fața celor Zece Porunci, omul s-a gândit bine să inventeze acoperitoarea scurtă. Și mă explic. Sunt dintre aceia care dau atenție celor de pe prima tablă (datoriile față de Dumnezeu), lăsând descoperite pe cele de pe a doua (responsabilitățile față de aproapele). Cineva se justifică: “Nu este numai porunca a șasea”. Și este adevărat, este și a zecea și sunt toate celelalte. Dar este și a șasea. Sunt și dintre aceia care doresc și pun mâinile lacome pe haina altuia, dar o fac cu scopuri bune, și caută să ascundă roșeața din obraz cu acoperitoarea scurtă a Liturghiei de duminică.

Sunt fii care îi tratează pe părinți într-un fel care, în ciuda oricăror eforturi, nu intră în perspectiva divină a cinstirii. Dar se justifică spunând că în societatea de astăzi, date fiind exigențele legate de…

Majoritatea trage cu precipitare acoperitoarea asupra poruncii a cincea, protestând: “Eu nu am omorât niciodată pe nimeni”. Fără a observa că există spații largi ale practicii creștine neacoperite în mod dezonorant. Cât privește înjurătura, am auzit un oarecare care preciza cu încăpățânare: “Numai când mă înfurii…” Ca și cum ar spune: minimul necesar. Între paranteze: recent într-o fabrică din Florența, un grup de muncitori nord africani, de credință musulmană, au plecat din slujbă nereușind să mai suporte înjurăturile care ieșeau ca un jet din gura colegilor lor creștini. Evident, pentru aceștia ultimii, acoperirea nu ajungea la gură. Normal acoperirea scurtă poartă sigla: toți fac așa.

Apoi sunt unii intelectuali care se întreabă grav dacă morala celor Zece Porunci mai este aplicabilă la societatea modernă. Lăsând să se înțeleagă că nu suntem noi care trebuie să ne justificăm pentru infracțiuni, ci este Dumnezeu care ar trebui să îndepărteze deranjul unei Legi care nu se împacă cu interesele noastre, gusturile noastre și obiceiurile noastre “moderne”. După ce am constatat folosirea fără prejudecăți care se face din acea acoperire, este liniștitor să mergem să consultăm Biblia. Și să verificăm că Dumnezeu a “pronunțat în realitate toate aceste cuvinte“. Nici una în minus… Ba mai mult, le-a săpat pe table de piatră, adică pe o materie care nu se deformează, nu se restrânge. Și acoperirea nu a dat-o El. Este posibil ca omul, când este în fața lui Dumnezeu, să simtă nevoia de a acoperi numai o parte din sine? Nu-și dă seama că tocmai ceea ce nu vrea să acopere (fie chiar capul) îl face neprezentabil?

Între interdicții și porunci

Și apare, negreșit, observația că în cele “zece cuvinte” acei “nu” sunt în majoritate. Decalogul s-ar prezenta ca o serie de interziceri. Dumnezeu, astfel, s-ar distra să planteze pe strada omului semne de interzis. În realitate, termenul de interzicere ne face să ciulim urechile, ca și printr-un reflex condiționat (care ajunge, mai mult sau mai puțin, până la Adam și Eva). Problema este înfruntată, cu obișnuita ascuțime, de A. Maillot, care notează că interzicerea, în mod normal, este mult mai largă decât ordinul. O interzicere, adesea, înseamnă o sută de permisiuni.

Și aduce un exemplu. În grădina din Eden era numai un singur pom interzis. Dar aceasta însemna o mie de arbori îngăduiți. Era barat un drum; în compensație, însă, atâtea altele puteau să fie străbătute. Dumnezeu nu a spus: “Tu vei mânca numai din acest pom”. Ar fi fost un ordin, și ar fi suprimat orice libertate, dar cu oarecare probabilitate ar fi fost respectat. Nu. A interzis pur și simplu un pom. A deschis poarta unei libertăți nemăsurate, limitată numai de o interdicție. Și tocmai asupra acestui punct putem verifica uimitorul adevăr psihologic al vechii istorii: Adam și Eva se opun acestei singure interziceri. Sunt incapabili să considere amploarea libertății lor. Reușesc să vadă exclusiv unica limită. Se fixează pe aceasta.

De altă parte – tot după observația aceluiași comentator – și în codul stradal sensurile interzise în mod paradoxal sunt tocmai acelea care ne permit să mai mergem. Dacă nu ar fi, circulația ar fi imposibilă. Am fi toți prea liberi… pentru a rămâne blocați. Se poate împărtăși sau nu teza lui Maillot. Rămâne faptul că interzicerile – la fel ca ordinele – sunt în funcție de libertatea noastră. Și este tocmai ceea ce ne încăpățânăm să nu vedem. Din ziua în care șarpele ne-a făcut să credem că totul a fost interzis.

Codul libertății

Decalogul reprezintă culmea Alianței. Acum, Alianța înseamnă aceasta: Dumnezeu a eliberat un popor, și acum îl cheamă să trăiască, să intre în posesie și să mențină această libertate. Ascultarea din partea omului nu este prețul care trebuie plătit lui Dumnezeu. Ci, dimpotrivă, reprezintă o posibilitate, este o existență nouă pe care Dumnezeu i-o oferă.

Decalogul apare fundamental antilegist. Iată pentru ce Israeliții, conștienți de aceasta, au preamărit mereu Thorah ca și o culme a darurilor divine.

Legalismul se naște tocmai când se dorește observarea Legii ca un fapt exclusiv al omului, răspunsul său, plata a ceea ce datorează lui Dumnezeu. Preambulul Decalogului este foarte semnificativ. Cine se prezintă nu este Dumnezeul care știe totul, vede totul, poate totul. Și nici Dumnezeul Legii, sau al filozofilor, sau al naturii. Este, în schimb, Dumnezeul istoriei. O istorie care este posibilă de datat cu maximă exactitate: aceea a unei eliberări. “Eu sunt Domnul, Dumnezeul tău, care te-am făcut să ieși din țara Egiptului, din condiția de sclav…”

Dacă Dumnezeu se definește ca Cel care eliberează din sclavie, și Israelitul este definit ca un om eliberat, liber de toate sclaviile. În altă parte Dumnezeu promite ploaie, rodnicie, viață fericită în belșug. Aici Dumnezeu pune pe om într-o situație nouă de libertate. Și se declară dispus să însoțească poporul său din eliberare în eliberare. De aceea, din acel moment, orice generație va trebui să se întrebe asupra sensului Exodului pentru timpul său propriu.

Iată atunci ce sunt cele “zece cuvinte”: o cartă a libertății pentru un popor eliberat. În perspectiva creștină, cum notează tot A. Maillot, s-ar putea traduce preambulul astfel: “Eu sunt Domnul Isus Cristos care, pe cruce, te-am eliberat de toate sclaviile tale, de toate alienările tale”. Nu corvoada îmi este impusă, ci o “veste bună”, o Evanghelie.

Am inventat-o eu

Doamne, îmi dau seama că acoperirea scurtă nu au inventat-o Adam și Eva. Am inventat-o și brevetat-o eu. Astfel, încerc să acopăr partea religioasă, lăsând descoperită viața. Sau acopăr greu apostolatul, activitatea, acțiunea, lăsând descoperită ființa, rugăciunea. Acopăr exigențele mele individuale, lăsând descoperită dimensiunea comunitară a credinței. Acopăr castitatea, și las descoperită caritatea. Acopăr doctrina, lăsând descoperită coerența vieții. Acopăr ortodoxia și las descoperită practica.

Cu acoperirea scurtă mă împodobesc cu cuvinte strălucitoare, scoase din înțelepciunea umană, lăsând afară înțelepciunea lui Dumnezeu manifestată prin nebunia crucii, cum îmi amintește Paul în lectura doua de astăzi. Prefer să mă înveșmântez cu forță, prestigiu, onoruri, cultură, și nu mă încred în slăbiciunea ta “mai puternică decât oamenii”, în nebunia mesajului tău “mai înțeleaptă decât oamenii”. Doamne, fă-mă să înțeleg că nu este vorba nici de acoperire lungă nici de acoperire scurtă. Că unica măsură adaptată pentru mine este cel Răstignit. Numai Crucea ta este în stare să mă acopere – și să mă descopere – în întregime.

Ritul latin