Start > Ritul latin > Cristos – o Iubire răstignită

Cristos – o Iubire răstignită

19 March 2009
1,610 afișări

Autor: Diverși alți autori
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a din Post (Anul B)

Sfântul Augustin spunea la un moment dat că dacă, din cauza unui cataclism, toate Bibliile din lume s-ar pierde și nu ar mai rămâne decât una singură, și chiar dacă din această singură Biblie doar o pagină s-ar mai putea citi și din această pagină doar un singur rând, și dacă acest rând ar fi cel din Sfântul Ioan care spune: “Dumnezeu este iubire”, atunci totul ar fi salvat.

“Dumnezeu este iubire” – acesta este, practic, mesajul central pe care suntem chemați să-l aprofundăm în această duminică a IV-a din Postul Mare, împreună cu semnul prin care Dumnezeu și-a manifestat în gradul cel mai înalt iubirea sa față de noi: Crucea lui Cristos. Toate lecturile din Sfânta Scriptură proclamate astăzi gravitează în jurul acestui adevăr central.

În fragmentul evanghelic, acest adevăr îi este descoperit lui Nicodim, un personaj însemnat printre farizei, probabil un membru al marelui sinedriu, care, profitând de întunericul și tăcerea nopții, se duce la Isus. Nu știm care este adevăratul motiv pentru care Nicodim alege să-l viziteze pe Isus noaptea… Cert este că în Evanghelia după Ioan, noaptea simbolizează neînțelegerea și ostilitatea față de Cristos și față de mesajul lui (Iuda iese din Cenacol și merge să-l vândă pe Isus noaptea, la moartea lui Isus se lasă întunericul pe pământ etc.). Așadar, un fariseu, un conducător al iudeilor, un om ca și noi aflat în căutare, în noaptea spirituală, vine la Lumină. Între ei se naște un lung dialog de o intimitate extraordinară, din care noi am ascultat astăzi ultima parte, în cadrul căreia Cristos îi revelează acestui fariseu “semnul paradoxal” al iubirii divine: CRUCEA.

Isus începe prin a face aluzie la un episod petrecut în timpul lungului pelerinaj al poporului israelit prin deșert, când credința poporului ales a fost maturizată prin diferite semne trimise asupra lui de către Dumnezeu. Unul din aceste semne a fost trimiterea unor șerpi veninoși cărora le-au căzut victime mulți evrei. Moise primește atunci de la Domnul porunca de a construi un șarpe de aramă pe care să-l așeze pe un stâlp. Cei care vor privi acest șarpe se vor vindeca.

Plecând de la acest episod, Isus îi vorbește lui Nicodim despre necesitatea ca și Fiul Omului să fie înălțat pe cruce (“…tot așa trebuie să fie înălțat și Fiul Omului”). De ce este necesar ca Fiul lui Dumnezeu să fie înălțat pe cruce? Pentru că aceasta este calea prin care Dumnezeu poate lua asupra sa toate păcatele și slăbiciunile întregului neam omenesc, singura cale pentru ca omul să fie reabilitat, eliberat, singura cale prin care omul poate redeveni ceea ce a fost înainte de a cădea în păcat și chiar mai mult. Este necesar ca Fiul lui Dumnezeu să fie înălțat pe cruce pentru ca toți aceia care vor crede în el să aibă viața veșnică (cf. In 3,15).

Sfântul Paul, vorbind despre moartea lui Cristos pe lemnul crucii, o prezintă tot ca o “necesitate”, o necesitate dificil de înțeles dacă ne referim la atotputernicia lui Dumnezeu (“scandal”, “nebunie”), dar ușor de înțeles dacă intrăm în logica acelei iubiri de care ne vorbește Cristos: “Nu există o iubire mai mare decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi” (In 15,13).

Vorbindu-i despre înălțarea Fiului lui Dumnezeu pe lemnul Crucii, Isus îi face cunoscut lui Nicodim marele mister al iubirii care salvează: “Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică”. Crucea devine astfel semnul înțelepciunii lui Dumnezeu care iubește, semnul puterii infinitei milostiviri a Tatălui și plinătatea revelației Fiului. Dureroasa înălțare a lui Cristos pe cruce, care în ochii oamenilor apare ca o înjosire, în planul lui Dumnezeu reprezintă culmea iubirii divine manifestată față de oameni, începutul Răscumpărării oamenilor și a creației înseși.

Crucea nu este, deci, un talisman care să atârne la gât, nici un simbol care să indice cucerirea unui teritoriu sau sacralizarea unui ambient. Crucea este punctul de referință a oricărei priviri de credință care vede în ea sintetizat planul de viață veșnică realizat de Cristos.

Nu putem ști ce efect au avut pentru Nicodim cuvintele lui Cristos, pentru că Evanghelia nu ne spune acest lucru. Dar cuvintele lui Cristos sunt astăzi orientate spre noi care suntem, asemenea lui Nicodim, pe cale, în căutarea adevărului, poate chiar în noaptea spirituală, având și noi nevoie de salvare și de iubire. Cuvintele lui Cristos sunt vechi și în același timp noi. Trăim și noi în mijlocul unei lumi de șerpi veninoși care mușcă și otrăvesc existența noastră. Să ne gândim doar la câțiva astfel de șerpi: orgoliul, ura, patimile necontrolate, puterea, succesul, sexul, războiul, drogurile; iar peste toate acestea, cel mai mare șarpe care este păcatul. Și noi, trebuie să recunoaștem aceasta, avem nevoie de vindecare asemenea evreilor odinioară, dar și asemenea lui Nicodim. Să fim conștienți că există și astăzi “un șarpe de aramă”, care, în măsura în care ne vom îndrepta privirea asupra lui, ne va putea vindeca, salva: acesta nu este altul decât Cristos răstignit, modelul perfect, unic și universal al iubirii. Este credința noastră în această Iubire răstignită cea care ne va putea salva pe noi și lumea în care trăim. Doar privind la Crucea lui Cristos vom înțelege cu adevărat valoarea și intensitatea iubirii pe care trebuie să o avem și noi.

Cred că astăzi cuvântul cel mai des pe care-l auzim este “criză”. Se vorbește despre o criză economică, politică, administrativă. Se vorbește, de asemenea, despre o criză a credinței, o criză a păcatului ș.a.m.d. Dar cred că înainte de a vorbi despre aceste “crize”, ar trebui să vorbim despre o “criză a iubirii”, pentru că aceasta este cea care le-a declanșat pe toate celălalte. În momentul în care omul uită să iubească și cum să iubească intră în “criză”. De aceea, cu atât mai mult astăzi, mai ales acum în timpul Postului Mare, trebuie să privim mai des spre crucea lui Cristos pentru a învăța să conjugăm cât mai bine verbul “a iubi”. Iubirea va salva lumea… De fapt, Iubirea a salvat deja lumea… Rămâne ca fiecare dintre noi să înțelegem și să răspundem acestei Iubiri, iubind la rândul nostru!

pr. Vasile Petrișor

Ritul latin