Start > Ritul latin > Duminica Învierii

Duminica Învierii

19 March 2009
1,175 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Învierea Domnului (Anul B)

În prima zi a săptămânii, Maria Magdalena a mers în zori la mormânt și a văzut piatra luată de pe mormânt. A alergat deci și s-a dus la Simon Petru și la celălalt ucenic, pe care îl iubea Isus, și le-a zis: “L-au luat pe Domnul din mormânt și nu știm unde l-au pus.” A ieșit deci Petru și celălalt ucenic și au mers la mormânt… Celălalt ucenic a alergat înainte…, a ajuns cel dintâi dar n-a intrat. A sosit și Simon Petru și a intrat în mormânt și s-a uitat la giulgiurile puse jos, iar lințoliul care fusese pe capul lui era… deoparte, înfășurat într-un loc. Atunci a intrat și celălalt ucenic… și a văzut și a crezut. (In 20,1-9)

Evenimentul Învierii a avut loc. Nimeni nu a asistat la el. Învierea, însă, a lăsat suficiente urme pentru ca apropiații lui Isus, și prin ei toți oamenii, să învețe a-I simți prezența și mai ales lucrarea: piatra temniței mormântului înlăturată, giulgiurile morții părăsite, lințoliul chipului pământesc lăsat împăturit de-o parte. Acestea sunt nu doar dovezi ale Învierii, ci și semne ale unei identități noi dobândite de Isus Cristos, identitate pe care numai ochiul de credință o poate recunoaște.

Pentru fiecare din persoanele amintite de fragmentul evanghelic al acestei Duminici va fi necesară o pedagogie aparte pentru a descoperi chipul de Înviere al Învățătorului. Astfel, Mariei Magdalena, venită la mormânt, confrom sfântului Ioan, din imbold de pietate și de tandrețe, nu-i va fi suficient să vadă piatra mormântului dată deoparte pentru a întrezări o altă perspectivă decât aceea ca Domnul să fi fost luat din mormânt și dus într-un loc neștiut. Va fi necesară o întoarcere către Domnul ei și de o chemare pe nume – Marie! – (In 20,14.16) pentru ca ochiul ei să descopere Noutatea de neimaginat și să se transfome într-o martoră a Învierii preaslăvite a Mântuitorului. Cât îi privește pe Petru și pe ucenicul pe care Isus îl iubea, ei sunt prezentați încă de la începutul Pătimirii lui Isus în imediata Lui apropiere. Activi de-a lungul pătimirii, ei vor fi și mai mult în descoperirea misterului Învierii. O deosebire între ei există totuși, deosebire care îi va permite celuilalt ucenic să ajungă mai repede la mormânt decât Petru și aceasta este iubirea. Aceasta îi va permite să treacă mai ușor de la “a vedea” semnele învierii (giulgiurile), la “a crede” (el a văzut și a crezut…) că Isus Cristos a înviat. Pentru Petru, deși a fost primul care a intrat în mormânt, devenind astfel un martor indiscutabil pentru Biserica primară, el va avea nevoie de un nou demers, cel din In 21,1-14.15-23, pentru ca să descopere pe Domnul și să se lase investit în martor al Învierii sale.

Ritul latin