Start > Ritul latin > Duminica a IV-a Postul Mare (B)

Duminica a IV-a Postul Mare (B)

19 March 2009
1,653 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a IV-a din Post (Anul B)

Isus i-a spus lui Nicodim: “După cum Moise a înălțat șarpele în pustiu, așa trebuie să fie înălțat Fiul Omului, ca oricine crede în El să aibă viața veșnică. Fiindcă așa a iubit Dumnezeu lumea, încât pe Fiul său unul-născut l-a dat, pentru ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Pentru că Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci pentru ca lumea să fie mântuită prin El. Cel ce crede în El nu este judecat, iar cel ce nu crede a și fost judecat… Și aceasta este judecata: Lumina a venit în lume și oamenii au iubit mai mult întunericul decât Lumina; pentru că faptele lor erau rele… (In 3,14-21)

Odată cu duminica a patra a Postului Mare, semnificația Jertfei de pe Cruce a lui Cristos se precizează tot mai mult. Într-adevăr, discursul lui Isus în fața lui Nicodim, un reprezentant al ordinii celei vechi pe cale de abolire, are ca punct de plecare episodul din cartea Numerilor 21 cu scopul de a ilustra mai bine modul în care omul “atins de moarte” își poate redobândi viața.

Ceea ce va face Dumnezeu pentru a-l regenera pe om prin Duhul este să Îl înalțe pe Fiul, pentru orice om care crede în El să nu piară, ci să aibă viața veșnică. În acest sens, nici un semn nu va fi eficace atâta timp cât nu va fi înfățișat înaintea lumii acest mare semn al Crucii. Ridicarea lui Isus este, într-o oarecare măsură, comparabilă cu cea a șarpelui pe care Moise l-a ridicat în fața ochilor israeliților care agonizau în pustiu (Nm 21,8-9). Această apropiere tipologică este semnificativă din cel puțin două motive. Mai întâi pentru că situația omului este la fel de disperată ca cea din deșert; apoi pentru că șarpele de pe stâlp îi salva pe cei care priveau la el cu o privire de credință (șarpele ridicat devenind un “semn de mântuire” – Înț 16,6). La fel Fiul Omului este sursă de mântuire pentru cei care cred în El. Ei vor avea parte de “viața veșnică”, “viață” care nu desemnează atât viața viitoare cât mai ales o posibilitate deja prezentă pentru cei care cred încă de pe acum (In 5,24).

Subliniind, însă, că așa a iubit Dumnezeu lumea, încât pe Fiul său unul-născut l-a dat, textul ne amintește de jertfa lui Isaac (v. duminica a doua) care devenise și sursa de binecuvântare pentru toate popoarele pământului. Or, a crede în Cristos înseamnă, conform unei teme constante în cea de-a patra evanghelie, a adera la El și, deci, a adera în cazul nostru la iubirea lui Dumnezeu și la supunerea filială a lui Isus. De aceea, “a trăi” înseamnă a participa la acea mișcare de iubire care își are sursa în Dumnezeu și se concretizează în înălțarea Fiului.

Fraților, Dumnezeu, care este bogat în îndurare, pentru marea sa iubire cu care ne-a iubit pe când noi eram morți din cauza păcatelor, ne-a făcut iarăși vii cu Cristos. Prin har ați fost mântuiți! Și ne-a înviat împreună cu El și ne-a așezat în ceruri în Cristos Isus. Astfel El a voit să arate în veacurile viitoare covârșitoarea bogăția a harului său prin bunătatea sa față de noi în Cristos Isus… Pentru că sunteți făptura lui, creați în Cristos Isus spre faptele bune pe care Dumnezeu ni le-a pregătit dinainte ca să le săvârșim. (Ef 2,4-10)

Textul acestui pasaj, ca de altfel întreaga Epistolă către efeseni, ne oferă experiența mistică a unui om cu totul deosebit, adică a autorului, ajuns la deplina sa maturitate. El conține, prin urmare, o învățătură deosebit de bogată și pătrunzătoare cu privire la destinul omului. Astfel, conform acestui pasaj, noi suntem destinați unei vocații extraordinare și nu unei vieți umane banale cu un orizont îngust. Noi avem deja parte de plinătatea învierii și a slavei lui Cristos. Lumea noastră care se construiește cu atâta dificultate de-a lungul atâtor războaie, exploatări, nedreptăți, va coincide într-o zi cu Împărăția în care toți sunt frați, uniți în iubirea lui Dumnezeu.

Această viață a lui Dumnezeu care ne este dăruită, noi nu o “merităm”. Noi nu putem revendica dreptul la prietenia cu Dumnezeu în urma unei vieți plină de fapte bune. Oricare ar fi rectitudinea existenței noastre, Dumnezeu ne iubește în mod gratuit. Ba mai mult, El are întotdeauna întâietate în iubirea față de noi.

Întâlnirea cu Cristos i-a schimbat în mod definitiv viața lui Pavel. El și-a trăit viața cu un entuziasm pe care nu putea să nu-l comunice. Pentru el a fi creștin este o șansă extraordinară.

În aceste zile ne-am putea întreba fiecare, cât din viața noastră este transformată de credință pe care o mărturisim și mai ales cât este ea de “contagioasă”.

Ritul latin