Start > Ritul latin > Duminica a III-a Postul Mare (B)

Duminica a III-a Postul Mare (B)

19 March 2009
1,054 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a III-a din Post (Anul B)

Era aproape Paștele iudeilor, și Isus a urcat la Ierusalim. Și a aflat în templu pe cei care vindeau boi și oi și porumbei… Atunci, făcându-și un bici de funii i-a alungat pe toți din templu… și celor care vindeau porumbei le-a spus: “Luați acestea de aici și nu faceți din Casa Tatălui meu casă de negoț!” Și și-au adus aminte ucenicii lui că este scris: “Râvna Casei tale mă mistuie”. La aceasta iudeii i-au zis: “Ce semn ne arăți de faci acestea?” Isus le-a răspuns: “Dărâmați templul acesta și în trei zile îl voi ridica” Atunci au spus iudeii: “În patruzeci și șase de ani a fost zidit templul acesta, și tu îl vei ridica în trei zile?” Dar el le vorbea despre templul trupului său. (In 2,13-25)

Dincolo de aspectul spectacular al gestului lui Isus, de a-și fi făcut un bici și a-i fi alungat pe vânzătorii de animale de jertfă de pe esplanada Templului, gest cu valoare profetică, textul nostru pune în discuție însemnătatea acestei Case a Tatălui și mai ales a modului în care Isus Cristos se situează față de Ea.

Încă de la zidirea lui, Templul a fost semnul și garanția prezenței lui Dumnezeu în mijlocul poporului său. Dacă Ierusalimul a devenit Cetate sfântă aceasta pentru că avea în centrul ei Templul. Cu toate acestea, prezența divină era un har care putea fi luat poporului în momentul în care acesta se dovedea infidel față de Legământul încheiat cu Dumnezeu. Astfel, chiar profetul Ieremia va lua atitudine împotriva Templului atunci când constata că mulți dintre contemporanii săi se încredeau mai mult în liturgia de acolo în detrimentul reformării vieții (7,1-15), iar Ezechiel va vedea slava lui Dumnezeu părăsind Ierusalimul întinat de fărădelegile locuitorilor lui (Ez 8-10). Or, gestul lui Isus se situează pe această linie a respectului față de Templu câtă vreme în el se desfășoară o liturgie care nu doar intersectează accidental și magic viața omului, ci îi conferă o structură morală, bazată pe voința lui Dumnezeu, voință exprimată în evanghelia Sa. Pentru că, însă, iudeii s-au arătat mai mult decât reticenți față de mesajul său, distrugerea Templului anunțată de Isus avea drept cauză, ca și în trecut, necredința lor. Mai mult, Isus anunță că va înlocui, nu peste mult timp, edificiul din mijlocul Ierusalimului cu Templul mesianic. Această trecere de la vechiul Templu la Templul mesianic este, în viziunea sfântului Ioan, paralelă itinerariului trecerii de la moartea la învierea lui Cristos care, ca și Servitorul suferind, a plătit cu viața prețul fidelității față de Templu. Cât privește cultul ce va fi celebrat în noul Templu, conform comentariului din v. 21, el va fi centrat pe “trupul” lui Isus.

Fraților, iudeii cer semne și grecii caută înțelepciune, dar noi vestim pe Cristos cel răstignit: pentru iudei, sminteală, iar pentru păgâni, nebunie. Însă pentru cei chemați, și iudei, și greci, pe Cristos – puterea lui Dumnezeu și înțelepciunea lui Dumnezeu. Pentru că nebunia lui Dumnezeu este mai înțeleaptă decât oamenii și slăbiciunea lui Dumnezeu este mai puternică decât oamenii. (1Cor 1,22-25)

Lectura a doua a acestei duminici pune în evidență acel aspect esențial privilegiat și de finalul fragmentului evanghelic: Jertfa răscumpărătoare a lui Cristos, Jertfa Crucii. În această Jertfă a lui Cristos pe Cruce sfântul Pavel (Paul) descoperă o logică paradoxală a atitudinii lui Dumnezeu.

În toate timpurile a existat tentația de a “îndulci” scandalul Crucii, de a căuta formulări “raționale” nebuniei evangheliei. Pavel, dimpotrivă, în predica sa, deși a știut să țină cont de aspirațiile umane (1Cor 9,22), nu a acceptat niciodată ca să devină zadarnică crucea lui Cristos (1,17). De aceea Apostolul a ținut întotdeauna să pună în evidență cât mai bine persoana lui Cristos răstignit pentru că în Ea se vădește cel mai bine puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu, în Ea se revelează iubirea lui Dumnezeu. (În clipa în care ar fi scos din predica Bisericii mesajul lui Isus Cristos răstignit, creștinismul ar deveni o simplă ideologie lipsită de acea putere și înțelepciune de revelație a lui Dumnezeu.)

Ritul latin