Start > Ritul latin > Ridică-te! Vreau să te vindec… Dar tu vrei?!

Ridică-te! Vreau să te vindec… Dar tu vrei?!

20 February 2009
1,955 afișări

Autor: pr. Claudiu Budău
Duminica a VII-a de peste an (Anul B)

Trei băieți de 8 ani au mers odată la spovadă unul după altul. Primul a mărturisit: “Am aruncat un bostan în lac”. Al doilea mărturisește aceeași crimă. Când ajunge al treilea la rând, preotul îi spune: “Presupun că și tu ai aruncat bostanul în lac”. Băiatul răspunde însă: “Nu, pe mine mă cheamă Bostan. Eu am fost Bostan-ul aruncat în lac”.

Uneori îmi doresc să fi fost și eu pe vremea lui Isus în Cafarnaum. Personal, m-ar fi interesat foarte mult modul în care a vorbit și a predicat Cristos. Poate m-aș simți mai mult un destinatar concret al mesajului său, vizat de cuvântul său. Aș vrea uneori să fi trăit pe pielea mea și să mă fi convins mai mult, mai bine de ce, cum mărturisește destul de des evanghelistul Marcu, toată lumea era entuziasmată și vedea în el un altfel de învățător, nu ca ceilalți învățători ai legii, unul al cărui mesaj este mereu nou și care vorbește cu autoritate.

Învățătorii legii de altădată i-am numi noi astăzi “moraliști”. Ei considerau că datoria lor consta în a veghea ca legea lui Moise (cele 10 porunci) să fie împlinite cât mai riguros. Și așa și-au făcut o datorie din a adăuga alte sute de reguli și legi, care să ajute în detaliu la respectarea celor 10 porunci. Erau mult prea preocupați cum trebuie manifestată religiozitatea în exterior. De aceea era predica lor searbădă și seacă, fără viață, învechită, plictisitoare și lipsită de autoritate. Așa au devenit oamenii credincioși doar un mormânt spoit, cu o fațadă frumoasă, care ascundea doar mucegai și mizerie.

Cristos reușește prin mesajul său nou și plin de autoritate să pătrundă dincolo de aparențe, să treacă dincolo de fațadă și să ajungă la inimă. Și de aceea toți ascultătorii săi se simt vizați în mod direct, personal de vestea cea nouă a lui Cristos. Fiecare își dă seama că acest cuvânt îl privește în mod concret. Aceasta este atitudinea cu care suntem și noi acum invitați să ne lăsăm atinși de cuvântul ce tocmai a fost proclamat, pentru că minunea pe care o înfăptuiește astăzi Cristos nu vizează doar exteriorul, fizicul. De aceea Cristos vindecă înainte de toate inima, eliberează omul de păcat, de povara interioară “Fiul meu, ți se iartă păcatele!” și abia apoi îl vindecă de paralizia fizică (“Ridică-te, ia-ți targa și umblă!”)

Ați fost vreodată paralizați? Să nu mă înțelegeți greșit. Reformulez. V-ați simțit vreodată ca și cum ați fi paralizați? Ați fost vreodată total la pământ, fără nici o rază de speranță, apăsați de durere și suferință (în trup sau în spirit) ori amorțiți de mizerie și necaz, așa încât ați fi preferat mai degrabă să nu vă mai fi trezit?
Acum mă înțelegeți poate mai bine. Fiecare dintre noi a trecut prin asemenea situații ori poate chiar se confruntă cu una sau mai multe dintre ele. În astfel de momente nu e chiar ușor să te ridici, să fii din nou pe picioarele tale. Și atunci este bine să avem persoane alături, care ne pot ajuta să ne ridicăm, care ne pot ajuta să prindem curaj, să nu ne pierdem încrederea și speranța sau care se oferă chiar să poarte alături de noi durerea, suferința în care ne aflăm și care ne-a paralizat trupul sau spiritul.

În evanghelia de azi avem în centrul atenției un om care face această experiență la nivel fizic. O persoană paralizată, care nu se poate ridica pe picioarele sale, este ajutată de patru prieteni care cred și speră să obțină de la Isus vindecarea lui. Din experiență știm că, atunci când ne simțim paralizați, suntem bucuroși de ajutorul oricui. Oricine ne e alături ne e prieten. Mulți din cei care ne-au însoțit cât ne-a mers bine acum sunt prea ocupați pentru a ne fi alături, și unii cărora poate nu le-am acordat nici o atenție se arată a ne fi acum alături, mai ceva ca o rudă de sânge.

Și acum intervine întrebarea decisivă, care ne privește personal pe fiecare: noi unde ne aflăm? Suntem în locul mulțimii care îi împiedică pe cei patru să ajungă la Isus și este indiferentă la eforturile lor, o mulțime care nu vede credința lor? Ori poate ne aflăm în locul celor patru prieteni care doresc cu adevărat vindecarea paraliticului? Sau poate chiar în locul celui paralizat de boală, suferință, durere, necaz? Ce rol jucăm în acest episod emblematic pentru viața noastră?

Să vedem spre exemplu cam unde ne aflăm atunci când ne merge bine. E posibil să aparținem acelei categorii de persoane care își iau masca de duminică cu ei la biserică, afișând un chip senin și pios, ascultând cu mâinile împreunate Cuvântului lui Dumnezeu și apropiindu-se cu toată convingerea și cu rozariul în mână de Sfânta Împărtășanie, neglijându-i ori ignorându-i total pe ceilalți sau, chiar mai mult, trântindu-le ușa în nas sau împiedicându-i să ajungă, prin exemplul lor negativ, la Cristos.

De când ne arogăm dreptul să hotărâm cui i se adresează Cuvântul lui Dumnezeu și cui nu? Cine ne dă nouă garanția că am fi mai buni ca cel de lângă noi, că purtarea noastră trebuie să devină paradigmă pentru comportamentul celuilalt? De ce am crede noi că doar împlinirea cu ochelari de cal a unui pachet de legi, reguli, restricții, că respectarea cu scrupulozitate a celor 10 porunci, dar ignorând spiritul legii lui Dumnezeu, Iubirea, ne asigură un loc privilegiat la masa sa? Oare la asta se reduce mesajul lui Dumnezeu către oameni, la câteva porunci? Atunci degeaba a murit Cristos pe cruce. Nu am înțeles nimic și nu suntem mai buni ca alții.

Altfel formulat: riscăm să fim persoane care merg duminică de duminică la biserică, dar în timpul săptămânii și-au pus haina de creștin în cui. Nu la aceasta se asta se reduce totul. Poate credem că dacă ne-am făcut datoria de duminică, aceasta ne dă dreptul ca în rest să-i vorbim pe alții de rău, să-l îngrămădim pe celălalt sau să-l călcăm în picioare, să fim geloși, invidioși. Mărturia dată duminica în biserică devine astfel minciună în timpul săptămânii. Și atunci care e adevăratul nostru chip? Cel scos la rampă o oră pe săptămână în biserică sau cel demonstrat în celelalte 23 ore și în celelalte 6 zile ale săptămânii? Noi venim în biserică, participăm la Liturghie și sacramente, ne rugăm din obligație/datorie sau din necesitate? Oare are nevoie cu adevărat Dumnezeu de noi sau suntem noi cei care avem nevoie de El, și nu doar o dată pe săptămână la Liturghie și de câteva ori pe an, când ne călcăm pe inimă să facem o Spovadă bună?

Poate ar trebui să ne asumăm odată rolul de prieten, în sens creștin, persoane care îi ajută pe alții să se ridice din nou pe picioarele lor. Să nu pierdem din vedere un amănunt precizat de Marcu în Evanghelie: “Văzându-le credința, Isus a spus paraliticului: Fiul meu, ți se iartă păcatele”. Practic credința celorlalți e cea care a produs vindecarea paraliticului. Este impresionant să îți dai seama cât de mult poate ajuta rugăciunea noastră pe altcineva. Credința altora care ne însoțesc pe drumul altora poate mijloci vindecarea noastră, la diferite niveluri, nu doar fizic. De aceea ne rugăm unii pentru alții, de aceea la Rugăciunea Credincioșilor îi încredințăm lui Dumnezeu cererile noastre pentru noi, pentru cei dragi ai noștri și pentru întreaga Biserică. Ne ajutăm unii pe alții să ne purtăm “paralizia”, să ne ridicăm pe propriile picioare, pentru că toți suntem păcătoși.

Există o biserică în Viena (Austria) unde sunt îngropați câțiva din reprezentanții familiei regale a Habsburgilor. Atunci când funeraliile soseau la ușile bisericii, care erau închise, cineva bătea la ușă cerând permisiunea de a intra cu cel răposat în biserică. Preotul întreba din interiorul bisericii: “Cine-i cel care vrea să intre?” iar unul din garda răposatul răspundea strigând: “Maiestatea sa, împăratul”. Preotul însă răspundea scurt: “Nu-l cunosc”. Scena se repeta din nou, cu aceleași replici. A treia oară, când se bătea la ușă iar preotul întreba din nou “Cine-i cel ce vrea să intre în biserică?”, un soldat din gardă răspundea doar “Un biet păcătos, fratele tău”. Și de abia atunci se continuau funeraliile cu slujba religioasă.

Acest obicei folosit la înmormântarea Habsburgilor ne reamintește că toți suntem păcătoși, indiferent de rangul în societate, de luxul în care trăim, de relațiile pe care credem că le avem, de faptul că suntem laici sau preoți, persoane consacrate. Doar când ne recunoaștem păcătoși, ne dăm seama de cât de mult avem nevoie de milostivirea lui Dumnezeu și de ceilalți. Arhiepiscopul Fulton Sheen spunea odată că în trecut catolicii au crezut că Sfânta Fecioară a fost neprihănit zămislită/concepută. Astăzi, continuă el, mulți dintre noi cred că ei sunt neprihănit zămisliți. Dacă analizăm atitudinea noastră față de necesitatea sacramentului Spovezii, recunoaștem că ne credem prea curați, să-i mai cerem iertare lui Dumnezeu. Râdem de cei care se spovedesc și luăm în râs sacramentul în sine, nu credem în Cel care ne oferă iertarea prin intermediul preotului. Avem o părere așa bună despre noi, că nu mai aducem cult decât orgoliului nostru care nu lasă loc nimănui, nici celorlalți, nici lui Dumnezeu.

Este momentul să trecem de la poziția de gură-cască, admiratori de duminică ai lui Cristos, la statutul de prieten în sens creștin, care îi ajută pe alții să se ridice în picioare și-i conduc la Cristos pe ceilalți prin modul lor de a fi creștini, nu doar de duminică. Cine nu s-a simțit niciodată paralizat și nu a simțit nevoia unui astfel de prieten care să-ți întindă mâna și să te conducă prin orice mijloace la cel care poate oferi vindecare sufletului și trupului nu va înțelege însă niciodată acest mod de a fi creștin, nu doar pentru tine însuți ci și pentru ceilalți. Altfel spus, trebuie să ne recunoaștem noi mai întâi păcătoși pentru ca apoi să putem sări în ajutorul altor păcătoși, să fi acceptat să fim noi mai întâi vindecați de sacramentul Penitenței, pentru a-i conduce și pe alții la el, să fim noi mai întâi convinși de ceea ce recomandăm altora.

“Ridică-te!” Acesta e cuvântul lui Cristos adresat paraliticului, adică nouă, tuturor. “Ridică-te! Lasă să cadă cârjele pe care te bizui, pe care te sprijini! Lasă la o parte alcoolul, care-ți mănâncă viața! Luptă cu boala fizică și morală, care vrea să te paralizeze! Ridică-te odată și rupe prieteniile rele, dă la o parte orice relație pentru întreținerea căreia trebuie să renunți la principii și valori creștine! Ridică-te împotriva climatului moral mizerabil, decadent care paralizează familia pe care o ai sau cea pe care vrei să o întemeiezi. Vreau să te vindec, dar dacă nu accepți să-ți vindec inima, dacă nu vrei să fii curat în interior, nu poți fi vindecat nici în afară! Nu te încrede în aparențe. Nu te bizui pe imaginea pe care ți-ai creat-o și pe care o afișezi ipocrit altora. Nu va ține prea mult”.
Domnul ne spune azi prin gura profetului Isaia: “Iată, eu fac o lume nouă; ea apare deja; voi nu o vedeți?” Cine nu îngenunchează la scaunul de spovadă, nu înțelege ce înseamnă “a te ridica, a sta în picioare” în fața Domnului. Eu cred că Isus Cristos îmi spune astăzi personal “Ridică-te!” Iar conștiința îmi spune clar de unde, din ce situație, din ce anturaj, din ce înclinație vrea Cristos ca eu să mă ridic. Întrebarea este: vreau cu adevărat să stau în picioare, să mă ridic în fața lui, chiar dacă asta presupune înainte o îngenunchere în fața milostivirii sale? Sau prefer să nu fi auzit niciodată acest provocator “ridică-te”?

Ritul latin