Start > Ritul bizantin > Noi: sare și lumină a lumii

Noi: sare și lumină a lumii

29 January 2009
3,506 afișări

Autor: pr. Mihai Tegzeș
Copyright: Predici.cnet.ro
Sfinții Trei Ierarhi: Vasile, Grigorie și Ioan

Suntem la începutul Evangheliei după Matei: ucenicii nu au experiență, dar Isus îi responsabilizează, are încredere în ei. Le cere să se comporte bine. Singuri nu pot fi “sare”, numai dacă rămân uniți cu Cristos, la fel cum ciorchinele aduce roadă numai dacă rămâne unit cu viața de vie.

Sarea și lumina, două elemente fără de care viața nu ar avea gust. Omul trebuie să știe că trăind pe pământ, trebuie să privească cerul, adică să-și pregătească zi după zi, locul său din cer. De aceea nu trebuie să-și trăiască viața după criterii strict omenești ci, după logica lui Dumnezeu. Domnul ne cheamă să fim sarea pământului, să-i condimentăm prin mărturia vieții noastre pe cei care trăiesc în preajma noastră. Suntem invitați ca să lăsăm să strălucească lumina care a aprins viața noastră, care a permis ca noi să existăm.

Iubiților! Este imposibil să strălucim dacă nu suntem buni părinți, dacă nu avem pacea, liniștea și iubirea în inimile noastre, dar și blândețea și dorința de a-i ajuta pe cei dragi. De aceea noi putem să-L anunțăm pe Domnul numai dacă respectăm în viața noastră de zi cu zi, Poruncile Sale, numai dacă ne rugăm ca să primim de la El adevărata lumină. O lumânare nu știe că este aprinsă, dar totuși arde și răspândește în jurul ei lumina. Oare în zilele noastre mai are putere Evanghelia? Mai reușește să pătrundă în inimile și în mințile noastre: ținem seama în timpul săptămânii de ceea ce am ascultat la Biserică? Sau trăim un creștinism fără Cristos, fără să respectăm învățătura Lui?

Un om era de părerea: “Credința creștină este calea de a-L descoperi pe Dumnezeu!” Adevărat: dar noi suntem atât de împrejmuiți de ideile creștine încât suntem convinși că le trăim. Oare nu înțelegem că apostolii rămâneau cu “gura căscată” în fața învățăturii și a minunilor Domnului? Nu doar atât: ei se hotărau repede să-și schimbe viața. Oare nu suntem un fel de lumină ce luminează sub obroc (ascunsă), cât timp suntem atenți numai la comportamentul nostru de creștin, ca să fie corect din punct de vedere politic și să nu deranjeze pe nimeni?

Lumină și sare: adică noi suntem invitați să dăm o mărturie puternică cu viața noastră, despre credința în Isus, prin faptele noastre bune. Aici încep problemele! Creștinul nu trebuie să salveze lumea, lumea este deja mântuită. Ceea ce poate face, este să trăiască ca un om mântuit, să-i facă publicitate Împărăției cerurilor, să-și actualizeze mântuirea prin stilul său de viață, prin iubirea sa față de cei dragi și față de cei mai mici, care au nevoie de o vorbă bună. Să fie un om care știe să-și accepte slăbiciunile sale și de aceea poate să accepte și slăbiciunile celor de lângă el, și care nu-și pierde speranța, deoarece știe ceea ce Domnul a făcut pentru el. Să nu ne credem creștini perfecți: Domnul are nevoie de fii, nu de drepți care să-i dea lecții.

Isaia ne arată felul concret de-a fi lumină și sare: prin iubire, prin caritate, care se interesează și-i ajută pe cei mai săraci și mai suferinzi. Trebuie să propunem stiluri de viață care să contracareze sărăcia noastră sufletească, ce crește tot mai mult: profitul ca măsură a vieții, egoismul și edonismul (fac ce-mi place), ca soluții de viață. În acest sens, apostolul Pavel ne amintește că logica lui Dumnezeu este total diferită de logica lumii. Isus și-a dăruit viața. Prin jertfa Sa ne-a salvat. Deci ne salvăm pe noi și pe cei dragi ai noștri prin jertfa de iubire!!! Măsura rezultatului nostru stă în inima Domnului, nu în statisticile și în profitul nostru: chiar dacă în ochii lumii, această iubire gratuită a Domnului față de noi și a noastră față de alții, este inutilă sau o pierdere de vreme, noi, fiii luminii, ne încredem în Domnul și, ca și El vrem să iubim, cu o iubire mare, uneori cu o iubire care suferă, știind că falimentul aparent al lui Dumnezeu reprezintă, de fapt, mântuirea lumii.

Când Isus le spune ucenicilor Săi: “Sunteți sarea pământului!” le dă o responsabilitate față de întreg universul: face din ei oameni centrali și esențiali ai lumii. Sunt oameni chemați să dea sens și gust vieții lor și vieții credincioșilor. Dar există și riscul ca ucenicii să fie ignoranți și să nu-i ajute pe credincioși să își pună toată nădejdea în Domnul și, prin urmare, să fie “aruncați afară și călcați în picioare de oameni”.

Voi sunteți“, iată ce multă încredere își pune Domnul în noi. Iată ce mare responsabilitate au ucenicii față de cei la care au fost trimiși. Faptul de a fi ucenici este un dar de la Dumnezeu, un dar care îi cheamă să fie tot mai strâns uniți cu Cristos, “Lumina lumii”.

Lumina“, înseamnă faptele bune pe care ucenicii trebuie să le împlinească: dreptatea, mila, pacea, implicarea socială, prin care ei se arată ca adevărați fii ai lui Dumnezeu. Acest comportament al lor trebuie să-i conducă pe credincioși să-L recunoască pe Dumnezeu, ca fiind valoarea supremă și să nu-și pună speranța lor în lucrurile materiale trecătoare. Prin exemplul vieții trebuie să-i atragem și pe alții la Tatăl. Ceilalți trebuie să înțeleagă din vorbele și din faptele noastre că noi suntem ai lui Isus.

Isus spune despre Sine: “Eu sunt lumina lumii”, dar mai apoi spune: “voi sunteți lumina lumii”. Lumea cu întunericul ei – al fragilității oamenilor, al păcatului, al greutăților – are nevoie încontinuu de lumină. Lumina a venit în lume, dar oamenii nu au primit-o, însă lumina a biruit! Să nu uităm că avem un Dumnezeu mai inteligent decât noi! Și celor care au primit-o, le-a dat puterea să fie copiii Săi, fiii luminii; ei înșiși să fie “lumina lumii”. Iată cum misiunea lui Isus devine misiunea urmașilor Săi. Acest lucru este pentru noi un dar, o onoare, o responsabilitate. Cum să fim lumină? Mai întâi de toate trebuie să ne lăsăm luminați de Domnul, să cunoaștem și să credem Scripturile. Să învățăm de la persoanele pline de lumină, pe care Domnul ni le-a scos în cale: acele persoane care ne înțeleg și care știu să vorbească inimii noastre, care ne încurajează, care se roagă, care iubesc, care ne dau încredere și putere.

Și sfinții au primit lumina de la cei din jurul lor. Și ei au dat-o credincioșilor lor. Acest lucru înseamnă a fi sare și lumină a pământului, adică a avea înțelepciunea în a stabili, a determina valoarea lucrurilor, a promova valorile spirituale în conformitate cu demnitatea vieții umane, a respecta viața noastră și a celor de lângă noi, în conformitate cu credința noastră. Trebuie să fim lumină nu prin ideile și prin gândurile noastre ascunse, ci prin faptele noastre.

Iată ce ne spune profetul Isaia: “Împarte pâinea ta cu cel flămând, primește-i în casa ta pe cei mizerabili, fără casă, îmbracă-l pe cel gol. Lumina ta va răsări ca și cea a soarelui”. Dacă suntem sinceri cu noi trebuie să recunoaștem că suntem o lumină dar tare slabă, că de multe ori suntem întuneric (ură, certuri, neînțelegeri și dispreț pentru cei de lângă noi) la nivel individual, familial și social.

Toți suntem chemați să fim lumină: să facem ca opresiunea și nedreptatea să înceteze, printr-o muncă tot mai constantă în favoarea păcii și a demnității tuturor oamenilor; trebuie să muncim pentru a extirpa foamea, bolile, pentru ca frații noștri să nu mai fie subjugați de către cei care profită de pe urma muncii lor. Atunci lumina va străluci în întuneric.

Trebuie să facem fapte bune nu pentru plăcerea și satisfacția noastră, ci pentru că frații noștri au nevoie de ajutor. Trebuie să facem fapte bune pentru ca (văzând bunătatea noastră) alții să-L laude pe Tatăl nostru care este în ceruri (și nu să ne laude pe noi!). Aceste idei le știm pe de rost, dar problema este că foarte cu greu le trăim. Trebuie să ne facem un examen de conștiință, pentru a nu ne face de râs în fața judecății Domnului, sau suntem interesați doar de laudele și de părerile oamenilor? Nu oamenii ne mântuiesc, ci Domnul! Doamne, ajută-ne să nu fim poticnire pentru credința celor mai slabi decât noi! De câte ori nu se întâmplă în zilele noastre ca un om care merge des la biserică, sa fie cel dintâi care se ceartă la locul de muncă și în familie. Și atunci mă întreb: “Domnul ne-a poruncit să răspândim întunericul? Sau ne-a cerut să fim lumină?”

Iubiților! Noi, ca biserică, trebuie să fim “sarea pământului și lumina lumii”. Noi, creștinii, nu trebuie să trăim doar pentru noi, ci pentru a-i lumina pe cei necredincioși. Pe timpul lui Matei, creștinii erau alungați din Sinagogi. Mulți se întrebau ce trebuie să facă. Matei le răspunde folosindu-se de imagini simple, pe care toți le foloseau zi de zi: sarea și lumina.

Sarea, pentru acele timpuri, era simbolul solidarității, al iubirii și al păcii dintre oameni (Mc 9,50). Și în zilele noastre arabii spun: “Vă iubesc, cum iubesc sarea”. În Orient se freacă cu sare copilul nou născut, pentru a-i da vitalitate și vigoare (Ez 16,4) și pentru a îndepărta de la el spiritele rele. Apoi expresia “sarea inteligenței” înseamnă a fi persoane capabile să-i sfătuiască, să-i ajute, să-i mângâie și să-i orienteze pe alții (Col 4,6).

Sensurile luminii: este cea dintâi creație a Domnului: “Să fie lumină!”; Dumnezeu însuși este lumină; (1Gv 1,5); Cuvântul Său este lumină (Ps 109,105); Isus se auto – proclamă “lumina lumii”, ce a venit să lumineze pe tot omul din lume (Io 1,5; 8,12); lumina este izvor de viață.

Iubiți credincioși! Apostolul Ioan ne învață “Cine iubește pe fratele său stă în lumină” (1 Io 2,10). Nu putem fi fiii luminii, dacă nu-i iubim pe frații noștri. Isus ne cere să-i ajutăm pe săraci, pentru a fi lumina lumii! Într-o lume în care domină egoismul și indiferența, Isus ne cere să iubim, pentru a fi lumină. Doar experiența în iubirea reciprocă, atât nouă cât și celor din jurul nostru, ne umple viețile de sens, de bucurie și de lumină. Sarea nu costă mult, ca și cum ar vrea să ne spună că iubirea nu costă bani: nu există adevărată iubire dacă nu este gratuită. Iubirea nu este un interes economic.

“Nici o literă nu se va pierde din Lege”, clarifică Isus. Unii credeau că este de ajuns credința și că nu mai trebuie să respecte Legea lui Moise; alții credeau că trebuie să respecte doar niște reguli, Poruncile, fără să mai țină seama de credință. Isus clarifică: “N-am venit să desființez Legea, ci s-o împlinesc (s-o perfecționez)”. Nimeni nu poate să fie împotriva poruncilor, dar respectarea poruncilor fără credința în Dumnezeu, fără a ști că de la El ne vine toată puterea, viața și iubirea, și fără respectul față de aproapele, nu valorează nimic.

Ca să-L cunoască pe Dumnezeu, copii mei și cei din jur au nevoie să vadă că mă rog și că fac fapte bune. Acest lucru reiese și din următoarele exemple: dacă mă opresc să privesc un tablou într-un muzeu, acel tablou va stârni și interesul altora, oprindu-se să-l admire. Lumea nu se uită la mine, care privesc tabloul, dar văzându-mă, o să dorească și ea să-l vadă și, fără să-și dea seama că eu exist, o să admire tabloul! Dacă intru și mă așez într-un restaurant gol, restaurantul se va umple. Tot astfel, la Dumnezeu mă conduc cei care îl privesc, îl cunosc și care îmi vorbesc despre Fiul Său. Dacă eu mă voi ruga și mă voi umple de lumină îi voi atrage și pe alții pe calea către Dumnezeu.

Ritul bizantin