Start > Ritul latin > Delegația expirată face să apară ora angajării

Delegația expirată face să apară ora angajării

16 January 2009
1,042 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a II-a de peste an (Anul B)

Viciul soluțiilor

Vine momentul de a spune, ca Samuel (prima lectură): “Iată-mă!” Fiind expirată delegația, trebuie să ieșim personal la loc deschis, să ne asumăm responsabilitățile proprii. De prea multe ori preferăm să fim reprezentați. Dăm ample procuri. Însărcinăm pe profeți să vorbească clar în locul nostru. Pe misionari să anunțe evanghelia pentru noi. Pe sora ca să se dedice bătrânilor în numele nostru. Pe călugărițele de clauzură să ne înlocuiască la rugăciune. Pe voluntari să se pună dezinteresat în slujirea altora tot pentru noi. Pe curajoșii apărători ai celor oprimați să-și riște pielea în contul nostru. Pe laicii “angajați” să se ocupe de acțiunile comunității parohiale substituindu-ne pe noi, care de obicei suntem absenți și străini.

În sfârșit, suntem creștini “printr-o persoană interpusă”. Trăim Evanghelia “prin înlocuire” (și, natural, sunt mereu alții care trebuie să ne suplinească). Pare că suntem capabili numai să desemnăm îndatoriri. Însărcinăm pe cineva să dea de pomană pentru a ne face buni și generoși. Facem niște rugăciuni, sau vreo practică religioasă pentru a avea grijă de treburile sufletului nostru. Facem o acțiune bună – numai una – pentru a ne garanta o conștiință liniștită. Încredințăm ziarului deranjul de a se gândi în locul nostru. Încredințăm revistei religioase furnizarea sentimentelor bune. Mai ales delegăm pe preoți și călugări să răspundă la “chemare”.

Meseria de sfătuitori

Suntem strategi sedentari neîntrecuți. Vârâți în adăposturile noastre comode, decidem operațiuni riscante, ieșiri periculoase pe care alții trebuie să le facă. Și ne scandalizăm dacă acțiunile temerare nu reușesc. Tactica studiată de noi la birou era cea justă. Și suntem chiar sfătuitori foarte abili. Pitiți cum se cuvine, stabilim ce trebuie să spună sau să facă alții, și cum să se comporte, la ce punct să intervină. Nimeni dintre noi nu știe mai bine să încredințeze părțile neplăcute, rezervându-ne pe cele mai comode: aceea a spectatorului “critic”.

Protestând dacă protagoniștii uită timpii și metodele “ieșirilor”, dacă un preot greșește în privința fidelității, dacă o persoană religioasă se îngrădește în mărturia sa, dacă un prieten al săracilor se compromite un pic prea mult pentru cauza dreptății.

Să fim găsiți în picioare

Ei bine, procura nu mai este validă. Delegarea s-a terminat și nu mai poate fi reînnoită. S-au sfârșit timpurile reprezentării. Nimeni nu trebuie “să vegheze” pentru a avea vise liniștite. Nimeni nu trebuie să aibă o viață austeră pentru a ne asigura digestii plăcute și bucurii fără remușcări. Trebuie să ne trezim. Să ne sculăm în picioare. Să alergăm la chemarea unui glas imperios. Să găsim – ca Samuel – curajul de… a ne face de găsit. Să pronunțăm acel cuvânt simplu dar angajant: “Iată-mă”. Domnul așteaptă ca eu în persoană să mă decid să mă înrolez. Și nu mă limitez să încurajez și să salut călduros pe cei care pornesc în frunte. Trebuie să ne dăm seama că fiecare dintre noi este “chemat”. Nimeni nu este autorizat să răspundă în locul nostru.

Ghidul este pus la o parte

Norocul lui Samuel a fost acela de a avea un ghid și un sfătuitor cu înțelepciunea preotului Eli. Care nu a pretins să devină intermediar. Nu s-a inventat rolul de “porta-voce” al Altuia. Nu a impus voința proprie pentru cea a lui Dumnezeu. Nu a confundat vocea Domnului cu a sa proprie. Eli a respectat vocația lui Samuel: Nu te-am strigat eu”. Adică: chemarea nu este a mea. Depinde de un Altul. Eu nu mă bag. Chemarea este a ta. Eu nu am dreptul de a mă amesteca.

Eli a avut modestia de a se da la o parte (așa cum, în rest, va face și Ioan Botezătorul în privința discipolilor săi), limitându-se să pună în contact pe cel direct interesat cu Protagonistul și indicând calea de parcurs. Vedeți-vă cu El. El trebuie să vă asculte, nu eu. El îți va spune ce vrea de la tine. Pe El trebuie să-l urmezi. Samuel ar fi rămas pentru totdeauna într-un stadiu infantil și de lipsă de responsabilitate dacă Eli nu s-ar fi dat cu respect la o parte. Dacă bătrânul preot l-ar fi implicat în serviciul propriu și nu l-ar fi pus la dispoziția Domnului.

Un ghid, după ce a indicat calea, trebuie să aibă umilința de a dispărea, de a se ascunde. Este ceva mai rău decât a se substitui. Și de a pretinde să se substituie. Una înseamnă a ajuta să descopere, să discearnă. Și alta este de a cere ca alții să meargă cu picioarele noastre, să vadă cu ochii noștri, să gândească cu creierul nostru, să se slujească de conștiința noastră, să adopte deciziile noastre. Eli se arată un mare educator pentru că renunță să-și revendice responsabilitatea discipolului, să dezactiveze conștiința sa. Dacă ne gândim bine, nu este el care a fost deșteptat din somn de către Samuel. Ci a constrâns pe copil să se trezească. Eli se arată cel mai bun sfetnic pentru că dă singurul sfat prudent: trebuie să asculți pe un Altul.

Suntem începători

Isus, celor doi discipoli ai lui Ioan Botezătorul care îi cer: “Rabbi, unde locuiești?”, le răspunde: Veniți și vedeți. Ei, suntem mișcați, pentru aceasta. Am reușit, chiar cu o enormă oboseală, să smulgem picioarele din terenul familiar în care eram plantați și am făcut primul pas în direcția unui teritoriu de explorat cu totul. “Au mers, deci, și au văzut unde locuia”. Nu întrebați mai mult. El se mulțumește cu aceasta. “În acea zi s-au oprit la El”.

Suntem începători. Începem să vedem, să învățăm, să înțelegem ceva, să încercăm… Nu într-o zi nici într-o mie de zile se naște un creștin “gata făcut”. Înțelegem exigențele voastre. Sunt mai mult decât legitime. De la cineva care începe să-l urmeze pe Învățătorul se așteaptă mult, totul. Trebuie, însă, să aveți răbdare. Așa cum are El în privința noastră. Iertați încetinelile noastre, întârzierile noastre, distanța care ne separă încă de Evanghelie. Iertați deosebirea. Voi ați vrea să vedeți de îndată pe creștinul perfect, care nu înșeală, nu compromite numele său. Vai, mă tem că așteptarea va fi lungă.

“A fi creștin este o eternă promisiune, care ca atare nu este împlinită, este o tendință, o căutare, o luptă, un travaliu, o ciocănitură și o aspirație, ceva care se deschide continuu fără a fi vreodată cu totul deschis, ceva care este etern pe punctul de decolare, care vrea veșnic să iasă din acel centru unde nu reușește să fie suportabil” (A. Von Speyr).

Creștinul nu este în stare să promită altceva decât mișcarea

Să ne înțelegem bine. Nu înseamnă că nu vrem să menținem făgăduințele. Pur și simplu, unica promisiune pe care cu onestitate o putem formula este aceea de a ne mișca. Voi vă încăpățânați să pretindeți că suntem “sosiți”. Noi suntem în stare numai să vă promitem, în fiecare zi, o nouă plecare, o reîncepere. Am făcut primii pași. Vom face mulți alții, vă asigurăm. Dar este imposibil să prevedem câți mai trebuie. Chiar pentru că acesta este un itinerar mai degrabă neobișnuit. Când ai făcut primul pas, nu fii sigur că l-ai lăsat în spate. Mâine îl vei găsi tot înainte.

Primul pas, o dată făcut, rămâne încă de făcut. Și așa pentru toți ceilalți. Iată pentru ce, așa cum am spus, deși nu suntem fermi, rămânem mereu începători. Să rămânem cu El. Totuși încă nu i-am trecut pragul casei. Nu cereți, vă rog, să ne comportăm ca primii din clasă. Nu suntem. Și nici nu pretindem atât. Mulțumiți-vă cu chinul nostru, cu remușcările noastre, cu neliniștile noastre, cu încercările noastre. Mulțumiți-vă cu nostalgia pe care o simțiți pentru ceea ce ar trebui să fim și nu am reușit încă să fim. Mulțumiți-vă că Cuvântul ne face să ne simțim rău, ne deranjează, ne descumpănește. Mulțumiți-vă că purtăm numele de creștini cu capul sus (pentru că este un dar), dar și cu roșeață în obraji (pentru neîmplinirile noastre macroscopice).

Nu cereți, vă rog, certificatul de bună purtare. Nu suntem mai buni decât alții. Mărturisim, totuși, că nu ne mai suportăm așa cum suntem, și vrem să fim diferiți. Mai apropiați de El, și deci nu prea departe de așteptările voastre. Nu măsurați, vă rog, calea străbătută, nu fixați punctul în care am ajuns. Numărați mai degrabă rănile noastre, recunoașteți vânătăile noastre. Da, o știm, suntem condamnați de cuvintele noastre. Cei înțelepți, cei prudenți, pun cuvintele juste la sfârșit.

Noi, din păcate, avem cuvintele ca punct de plecare: “La început era Cuvântul”. Și, prinși, târâți de Cuvânt, nu știm unde trebuie să mergem să ne batem, și ne târâim cu stângăcie de-a lungul căii inaccesibile. “Veniți și vedeți…” Dacă rupeți hainele judecătorului care condamnă în baza vinelor chiar prea evidente, și veniți chiar și voi să vedeți, vă veți da seama cât de arzătoare este acțiunea noastră. Nu stați să povestiți lipsurile. Recunoaștem “lipsurile”. Da, “ne lipsește” atâta cale. Chiar dacă cineva dintre noi, din imprudență, are atitudine de campion, nu ne obosim să recunoaștem că nu am ajuns încă. Am făcut câțiva pași. Și mâine îi regăsim în fața noastră, și nu în spate…

“Am venit” și “am văzut”… că ne așteaptă multe plecări. Chemați, dar încă nenăscuți… Înșfăcați de Cineva, și totuși foarte departe. Cu glasul scăzut vă putem garanta că nu ne-am întors spatele.

Cultul trupului

Sună de-a dreptul surprinzătoare unele afirmații ale lui Paul: “Trupul nu este pentru necurăție, ci pentru Domnul”. “Domnul este pentru trup”. Preamăriți pe Dumnezeu în trupul vostru”. Ciudată această insistență față de trup. S-ar spune că Dumnezeu ține în mod deosebit la trupul nostru, îl consideră ca un lucru al său. Este de-a dreptul gelos pe el. Noi, de obicei, legăm ideea de Dumnezeu de suflet. Îi oferim un loc în suflet. El în schimb, pare hotărât să ia în stăpânire trupul nostru. Templul în care îi place să se instaleze este acela reprezentat de trupul nostru. Și este vorba, pentru noi, de a da slavă lui Dumnezeu în trupul nostru

Cine știe pentru ce, într-o anumită spiritualitate creștină, avem atâta frică să subliniem dimensiunea caracteristică trupului.

În rugăciune, și chiar în liturgie, facem totul pentru a exclude trupul. Se celebrează sărbătoarea sfințirii unei biserici. Pentru ce nu există o sărbătoare pentru “consacrarea” trupului? Și totuși Paul, într-un alt pasaj celebru, vorbește despre liturgia trupului: “Vă îndemn, fraților, pentru milostivirea lui Dumnezeu, să oferiți trupurile voastre ca o jertfă vie, sfântă și plăcută lui Dumnezeu; acesta este cultul vostru spiritual” (Rm 12, 1) Pare un paradox: adevăratul cult spiritual este cel oferit cu trupul!

Și, în acest moment, se deschide un amplu evantai pentru liturgia trupului. Indicăm câteva ritualuri specifice: igiena, pudoarea, dansul, respectul, castitatea, adorația, limbajul împrumutat de la iubire și lipsit de vulgaritate. Aș spune însă că culmea acestei liturgii a trupului este dată de slujirea oferită celui sărac, celui bolnav, celui în vârstă. Cu riscul de a scandaliza pe cineva, eu nu aș exclude nici parfumul care, urmând Evanghelia, a fost mereu plăcut Domnului. Să ne gândim la femeia care, intrând în casa lui Simon Fariseul (Lc 7, 36-38), a dovedit iubirea proprie față de Isus cu acel ritual neobișnuit, și chiar descumpănitor pentru o oarecare mentalitate puritană, în centrul cărora, în afară de trup, erau și lacrimile și parfumul.

Încheiem cu câteva versuri ale P. David M. Turoldo: “Dumnezeule, și tu aveai nevoie de un trup: / fără trup nu este revelație, / trupul este vizibilitatea luminii: / noi suntem trupul viu al întregii creații, / și tu ești Cuvântul care se face în noi / trup în permanență…”

Ritul latin