Start > Ritul latin > Duminica a IV-a (pentru copii)

Duminica a IV-a (pentru copii)

16 January 2009
1,402 afișări

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a IV-a de peste an (Anul B)

1. Introducere

Preocupat să-și ascundă sfințenia, Francisc, îndată ce intra în cameră, se arunca pe pat și se făcea că doarme; la fel și Bernard se întindea pe pat și începea să sforăie tare, ca și cum ar dormi profund. Atunci Francisc, crezând că Bernard își doarme primul somn, se ridica din pat, se așeza în genunchi și se ruga, ridicându-și ochii și mâinile spre cer. Cu o mare devoțiune și fervoare zicea: “Dumnezeul meu și Totul meu!” și așa continua să se roage până dimineața, repetând mereu: “Dumnezeul meu și Totul meu!” (Fioretti di S. Francesco).

2. Tema

“Te adorăm pe tine, Doamne, Dumnezeul cel viu, care ne mântuiești!” Sau:

“Eu știu cine ești: Profetul lui Dumnezeu; eu știu cine ești: Sfântul lui Dumnezeu: Eu știu cine ești; Isus Mântuitorul!”

3. Mesajul zilei

În lume există frică pentru că există răul!

- Copiii de astăzi mai au uneori teamă, dar copiii de altădată se temeau de atâtea lucruri: se temea de animalele sălbatice, de furtună, de fulger, de răufăcători, de strigoi, de vrăjitori și vrăjitorii… și, mai ales, de “idolii” cei răi și de duhurile rele.

- Noi astăzi ne temem cel mai mult de răutatea omului!

- Isus a venit să ne elibereze de frică!

Isus este Profetul lui Dumnezeu.

- Cuvântul “profet” nu înseamnă cel care ghicește un lucru ascuns sau viitorul, ci, în Sfânta Scriptură, înseamnă “cel ce vorbește în numele lui Dumnezeu”. Nimeni nu ne va elibera de teamă decât profetul adevărat, deoarece, vorbind în numele lui Dumnezeu, spune numai cuvinte adevărate, încărcate de iubire. Și aceste cuvinte ne fac bine chiar și atunci când sunt de dojană.

- Adevăratul profet vorbește cu autoritate, deoarece cuvintele sale sunt luminate de Domnul și sunt binefăcătoare, ca și cele ale lui Dumnezeu.

Isus este Sfântul lui Dumnezeu, pentru că este adevăratul Fiu al lui Dumnezeu.

- Este Dumnezeu cel care își arată culmea iubirii sale, care ni se dezvăluie, care intră în istoria noastră, care rămâne cu noi ca un prieten, ca un frate.

Isus se prezintă ca Mântuitorul oamenilor.

- Lecturile biblice de astăzi ne amintesc două confruntări mari, aproape ca pe ring!

- În prima, când Moise se luptă împotriva faraonului… în zece reprize; este Dumnezeu eliberatorul și salvatorul evreilor care învinge.

- A doua – după cum ne amintește și Evanghelia de astăzi, referindu-se la victoria lui Isus asupra duhului rău – este tot Domnul care salvează! Dumnezeu este victorios asupra oricărei forme a răului! Isus ne-a răscumpărat și salvat prin patima, moartea și învierea sa. Cu Cristos cel victorios nu mai avem nici o teamă, nici chiar de diavol.

Evanghelia, astăzi, ne aduce o mare știre și ne dă o profundă siguranță: “Un mare profet s-a ridicat între noi: Dumnezeu a vizitat poporul său”. De aceea, ne rugăm împreună: “Te adorăm pe tine, Doamne, Dumnezeul cel viu, care ne dai mântuirea!”.

4. Exemple

A-l vesti pe Isus Salvatorul înseamnă a-l prezenta ca eliberator religios. De fapt, creștinismul a dat lovitura de grație politeismului și superstițiilor răspândite în lume.

a) La Roma, în timpul Imperiului Roman, era atâtea temple dedicate diferitelor zeități. S-a construit unul măreț, care mai există și astăzi și care trebuia să conțină statuile tuturor zeilor: Panteonul. Răspândindu-se creștinismul, voiau să pună, între atâtea statui ale zeilor, și statuia lui Isus. O legendă populară ne transmite că de-abia s-a ridicat statuia lui Cristos în nișa pregătită că toți idoli s-au precipitat la pământ și s-au sfărâmat. Dincolo de legendă, istoria ne spune că creștinismul a înlocuit în Imperiul Roman celelalte religii și de aceea creștinii au fost numiți “dușmanii zeilor”.

b) Acest exemplu, dacă este bine redat copiilor, le poate da trei învățături: să trăiască învingând teama, să meargă cu entuziasm pe calea Domnului, să ajungă chiar până la alegerea vocației sacerdotale sau religioase, dacă Domnul îi cheamă, un ideal minunat, care cere curaj spre a fi pus în practică.

La ieșirea din sat, drumul se împărțea în alte trei: unul mergea spre mare, altul spre oraș, iar al treilea nu mergea nicăieri. Martin știa, pentru că îi întrebase aproape pe toți și de la toți a primit același răspuns:

- Acel drum nu merge nicăieri. E inutil să te ostenești.

- Dar nimeni nu a mers să vadă?

- Ești tare încăpățânat: dacă îți spunem că nu ai nimic de văzut?

Nu puteți ști dacă nu ați fost niciodată.

Era atât de stăruitor încât lumea îi spunea Martin Cap-dur, dar el nu lua în seamă și continua să se gândească la acel drum care nu ducea nicăieri.

Când a crescut mai mare, s-a sculat într-o zi mai devreme, a ieșit din sat și, fără a ezita, a pornit pe drumul misterios, mergând tot înainte, fără frică. A întâlnit gropi, ierburi, mărăcini… și, în cele din urmă, o pădure întunecoasă. A avut curajul să treacă dincolo… unde a întâlnit o poartă mare de fier. A trecut printre barele de fier și a văzut un castel. A intrat. Erau peste o sută de saloane pline de comori de toate felurile. Erau diamante, pietre prețioase, aur…O doamnă frumoasă i-a spus:

- Martin, pentru că ai fost curajos, ia ce voiești. Îți dau și o căruță ca să duci ce ai să iei.

Martin nu a așteptat să fie rugat de două ori. A umplut binișor căruța, apoi a plecat. În sat, unde era deja dat ca mort, Martin a fost primit cu mare fericire… A făcut acte generoase tuturora, trebuia să povestească de sute de ori aventura sa…

Anumite comori există numai pentru cei ce bat primii și fără frică un drum, și Martin a fost unul dintre ei (G. Rodari, Fabule la telefon).

c) Isus învinge minciuna, pe diavol și tot răul. Să-i mulțumim și să ne rugăm așa: “Te adorăm, Doamne, Dumnezeu cel viu și adevărat care ne mântuiești”! (De amintit exorcismul primit la Botez).

Ritul latin