Start > Ritul latin > Credință și caritate

Credință și caritate

16 January 2009
831 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a VII-a de peste an (Anul B)

Evanghelia de azi (Mc 2, 1-12) ne dă garanția că Împărăția lui Dumnezeu este aproape, fiindcă Dumnezeu a hotărât să ofere oamenilor iartarea păcatelor lor. Oamenii pot fi “mântuiți”, salvați, dar trebuie să fie atenți și să nu reducă termenul de “mântuire” numai la partea corporală sau numai spirituală. Evanghelia este vestea cea bună a mântuirii omului în totalitate.

În fața paraliticului adus și coborât în fața Lui prin acoperișul casei, Isus își afirmă dumnezeirea sa. În primul rând El vede credința acelor oameni care l-au adus, deși mai mică de cât un grăunte de muștar, altfel, dacă ar fi fost credința lor cât un grăunte de muștar, l-ar fi putut vindeca chiar ei (cf. Mt 17, 20). Isus vede în paralitic ceea ce nimeni nu putea vedea: păcatele. Păcatul este lipsa harului din suflet. Omul trebuie însănătoșit din interior. Isus pătrunde în partea cea mai secretă a omului și începe cu umplerea unui gol: iertându-i păcatele, îi pune în suflet harul, viața divină. Aceasta înseamnă o adevărată creație nouă, fiindcă harul valorează mai mult de cât omul în sine, fiindcă îl face părtaș al naturii divine (2Pt 1, 4). Cuvintele lui Isus: Fiule, îți sunt iertate păcatele, nu vor să spună că acel om ar fi fost un păcătos deosebit, ci vor să arate că despărțirea dintre om și Dumnezeu este cauza oricărei suferințe, după cum afirmă tot Vechiul Testament. Dincolo de răul fizic, pe care îl poate constata tot omul, Isus vede răul moral: gândurile rele din inimile cărturarilor care-i orbește și nu văd în Isus iubirea nemărginită a divinității, după concepția lor iertarea păcatelor nu era o datorie specifică lui Mesia. Isus, din contra, deși evită conceptul tradițional legat de expresia Mesia și se intitulează cu expresia de Fiul omului, se comportă ca și cum s-ar substitui lui Dumnezeu și spune paraliticului, poruncindu-i: Scoală-te, ia-ți targa și du-te acasă!. Și minunea s-a făcut.

Isus nu urmărește numai să ne demonstreze că El este Dumnezeu atotputernic întrupat din iubire față de om, ci vrea să ne descopere că răul fizic (boala și moartea) nu aparținea la planul inițial al Creatorului, ci a survenit ca o lipsă în sensul vieții datorată răutății creaturii. Iar «păcatul» nu este numai o vină a unui individ conștient, ci este în principal o stare de lucruri, o structură cu deficiențe. O atare structură cu deficiențe nu este tiranică față de om, fiindcă poate fi învinsă; dar, pentru a obține acestă victorie asupra structurii, omul nu trebuie să uite că există o oarecare identitate între răul fizic și păcat: «lipsa». Înțelegem care este această lipsă, dacă ne gândim la ceea ce spune scriitorul bisericesc, Tertullian, anume că omul inițial a fost creat din trup și suflet în Duhul Sfânt. Păcatul duce la un ambient spiritual și material lipsit de Duhul Sfânt. Într-un cuvânt, nu se poate combate păcatul, ca rău moral, fără a lupta eficient în același timp și împotriva răului fizic care asaltează omul. Sintagma: Caritas transiit per stomachumIubirea trece prin stomac – este dură, dar adevărată.

Sfântul Ioan Gură de Aur spune că Nimeni nu este vătămat, dacă nu se vatămă el însuși. După învățătura sfinților Părinți fiecare om are în sine un paradis, care este inima creată de Dumnezeu, și fiecare dintre noi trăiește experiența șarpelui care intră în ea pentru a ne seduce. Acel șarpe are chipul unui gând rău. Izvorul și începutul oricărui păcat este gândul, scrie Origen (cf. Tomas Spidlik, Calea spiritului, Ed. Ars Longa, Iași 1996, p. 53).

Cărturarii, dacă în loc de gândul rău față de Isus ar fi avut un gând bun față de paralitic, i-ar fi putut înlătura lipsa din suflet și trup, fiindcă iubirea i-ar fi putut face instrumente vii ale îndurării divine: apostoli, profeți, taumaturgi.

Ar fi fost deajuns să-l înțeleagă pe Isaia și să-i urmeze învățătura și anume că Iachwe s-a prezentat întotdeauna poporului său cu titlurile cunoscute de Răscumpărător și Sfânt. Intru cât este sfânt, face dreptate poporului său; întrucât este răscumpărător, această dreptate va fi eliberatoare.

Numai la pronunțarea cuvântului eliberator, profetul și poporul se întorc cu gândul la marile evenimente istorice: ieșirea din Egipt și trecerea Mării Roșii. Profetul spune: Dați uitării toate acestea, fiindcă, în realitate, și așa le veți uita când ochii voștri vor contempla ceea ce Iachwe este gata să facă. Acea eliberare nu va rămânde decât ca o umbră față de ceea ce Dumnezeul vostru va face acum în favoarea voastră (Lectura I-a: Is 43, 18-19. 21-22. 24b-25).

Uitarea, care se cere Israelului exilat, nu-i uitarea de binefacerile trecutului, ci credința în cele care trebuie să vină și care încep să se arate în semnele timpului. Isaia cere scrutarea istoriei cu ochii credinței. Cirus este noul instrument de care se va folosi Iahve spre a elibera pe poporul său. Israeliții trebuie să creadă și să spere: important este ce ne vine și nu prin cine ne vine eliberarea. Oare nu vom accepta eliberarea datorită faptului că ne vine printr-un străin, printr-un păgân? Acela care a pregătit poporului său o cale prin mare, prin Moise, nu va înceta să pregătească o cale nouă prin stepele deșertului, prin Cirus și ea va fi o cale largă pe care, de la animalele sălbatice și până la natura cea mai rudimentară, toți și toate vor proclama gloria lui Iahve. Atât la bine cât și la rău, omul și natura se vor afla mereu strâns uniți. Unul și altul vor cânta mereu gloria Creatorului lor, după ce își vor fi ostoit setea la apele cristaline și sacramentale care vor izvorî la trecerea lor.

O promisiunea atât de măreață și atât de generoasă s-ar fi putut să fie înțeleasă în mod greșit de unii. Exilații ar fi putut ajunge să se gândească la faptul că toate acestea n-ar fi altceva de cât numai o dreaptă răsplată pentru situația lor prezentă; puteau confunda generozitatea divină cu meritele omenești și să ajungă astfel să se preamărească cu faptele lor. Nimic n-ar fi fost mai fals și mai dezastruos. Iahve știe că ei sunt păcătoși și în exil și chiar atunci când fac pocăință. Aici vina lor este și mai mare, nu numai pentru faptul că l-au părăsit și l-au amestecat, spre rușinea lor, printre zeii babilonieni, dar au uitat chiar să-l mai roage. La început au observat cel puțin un ritual minuțios al jertfelor, deși și acestea erau goale, pentru care motiv Isaia a trebuit să le strige în numele Domnului: Nu mai vreau jertfe. Acum Isaia le face un reproș dur, în numele lui Iahve, că nici măcar n-au făcut ceea ce era extern și ritual, ba chiar l-au zăpăcit pe Domnul, l-au făcut ne nimic, l-au redus la neputință, l-au obosit prin păcatele lor, coborând mult mai prejos de cât erau babilonienii față de zeitățile lor.

Concluzia este evidentă: binele promis poporului, eliberarea pe care o vor primi, ordinea nouă care va fi instaurată și de care ei vor fi primii beneficiari, totul este opera exclusivă a carității generoase a lui Dumnezeu. Eu, eu se afirmă emfatic, ca și cum ar fi jurat: Eu, eu voi șterge fărădelegile tale; în ceea ce mă privește, nu-mi voi mai aminti niciodată de păcatele tale. Dumnezeu nu face acest lucru din necesitate, cum poate s-ar părea la prima vedere, ca să nu-și facă numele de râs în fața păgânilor, ci din cerința acelei esențe divine care este iubire. Este forma cea mai frumoasă prin care se poate exprima această iubire. Dacă totul vine la existență din iubire, la fel: iubirea va sta la baza noii creații. Și ceea ce nu va avea la origine iubirea, în mod necesar generoasă și altruistă, nu se va mai putea spune că aparține lumii voite de Dumnezeu. Dumnezeu, de fapt, este iubire și cine nu trăiește în iubire, nu trăiește în Dumnezeu; și cine nu trăiește în iubire este deja condamnat (cf. CBL p. 1623). În felul acesta se încheie acest mic poem isaian în care sunt relatate relațiile dintre Dumnezeu și Israel.

Conform cu această învățătură, comportarea noastră față de Dumnezeu și față de aproapele trebuie să fie cea adoptată de apostolul Paul față de corinteni. Când apostolul a plecat de la ei, le-a făgăduit că la întoarcere, în drum spre Efes, se va opri la ei. Probabil că ei l-au așteptat cu nerăbdare, în speranța că vor vedea vreo minune din partea lui. Dar, în drum spre Efes, sf. Paul nu s-a mai abătut pe la Corint. Corintenii au considerat lucrul acesta ca pe o insultă. Opozanții l-au acuzat de a fi un oportunist, constatând că nu poate face ceea ce a promis, acum se eschivează, dând dovadă de neseriozitate.

Paul răspunde făcând apel la intenția sa: a trebuit să ia altă cale datorită felului imprevizibil în care lucrează Dumnezeu. El recunoaște că Isus este acel Da definitiv față de toate promisiunile făcute de Dumnezeu în decursul istoiei. Apostolul se vede constrâns să vorbească despre sine și o face din considerente față de măreția misiunii care i-a fost încredințată: Dumnezeu este acela care l-a făcut apostol și ministerul apostolic este mult superior misiunii pe care a avut-o Moise, de aceea el trebuie să se încadreze perfect în felul de a acționa ca Dumnezeu. Numai omul fără Dumnezeu este acum Da și tot acum Nu, acum făgăduiește și tot acum își calcă făgăduința. Făgăduința de a veni la Corint este cuprinsă în făgăduințele lui Dumnezeu care l-a chemat la apostolat și ea este Da în Cristos, se împlinește în iubirea ce le-o poartă Dumnezeu. Adevărata lor poziție creștină, față de această conformare a sa cu voința lui Dumnezeu, trebuie să fie Amen. Prin acest Amin (Așa este), ei recapătă asemănarea cu Cristos și devin Da înaintea lui Dumnezeu, părtași ai făgăduințelor, devin o teofanie în fața lumii, o lume nouă care prefațează Împărăția lui Dumnezeu, lumea nouă în care toți sunt conduși de Duhul Sfânt și nu de părerile unora sau ale altora.

Când apărarea este motivată teologic, naște sfinți.

Să adoptăm conduita sfântului Paul când suntem acuzați; și atunci apărătorul nostru va fi Cristos!

Atotputernice Dumnezeule, dăruiește-ne, te rugăm, harul să cugetăm pururi la cele spirituale, ca să împlinim ceea ce este plăcut înaintea ta, și prin cuvânt și prin faptă! (LR). Amin.

Ritul latin