Start > Ritul latin > Individ și societate

Individ și societate

16 January 2009
906 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a VI-a de peste an (Anul B)

Când Dumnezeu a constatat că omul nici în paradisul pământesc nu poate fi fericit de unul singur, i-a făcut un tovarăș de viață, pe Eva (Gen 2, 18).

Diavolul se pare că a auzit ceea ce a spus Creatorul, că: Nu este bine ca omul să fie singur și a văzut ceea ce a făcut și cum societatea celor doi i-a înlăturat omului ceea ce era rău, «singurătatea». Invidios pe fericirea omului social, a căutat să-i redea singurătatea. A reușit. Revista Urzica definea, nu de mult, familia drept Singurătate în doi sau Masă la care nu mănâncă nici unul, dar înghit amândoi în sec.

Cu timpul, când oamenii s-au înmulțit, formele de izolare reciprocă s-au înmulțit și ele. O formă de izolare între oameni o produce Statul totalitar în care potentații, spre a-și controla mai bine supușii, le strecoară bănuiala în suflet că tot răul vine de la o anumită clasă socială, introducând lupta de clasă. O altă formă de izolare o produc: boala, bătrânețea, handicapul, sărăcia, rasismul, naționalismul etc. Dar cea mai grea formă de izolare și singurătate o dă păcatul.

Isus, făcut om, a luat asupra sa, nu numai condiția naturii umane, ci și povara singurătății, fiindcă Între ai săi a venit și ai săi nu l-au primit (In 1, 11). Gustând din acest pahar amar, a voit să redea oamenilor bucuria divină a comuniunii: Bucuria mea este să fiu cu fiii oamenilor (Prov 8, 31) și Bucuria mea să fie în voi și bucuria voastră să fie deplină (In 15, 11).

Lepra era, și mai este încă, o boală înspăimântătoare; mai ales la evrei, fiindcă excludea de la comuniunea cu poporul și astfel de la promisiunile mesianice. Obligația impusă de Lege ca să strige el însuși, să se declare pe sine, Necurat! Necurat! (Lev 13, 45), era cea mai grea, mai grea de cât lepra. Faptul că după o eventuală vindecare nu putea fi admis în comunitate fără o jertfă de ispășire, demonstra faptul că lepra era considerată ca un semn al păcatului (cf. Num 12, 10-15; Dt 28, 27. 35). Și dacă cel lepros nu se simțea păcătos, ca și Iob, trebuia să-și distorsioneze conștiința? Purtarea semnelor de contaminat: hainele sfâșiate, acoperirea capului și a bărbiei, erau semne, nu numai de jale și doliu pentru sine însuși, ci aveau și un caracter superstițios: travestindu-se, devenea de nerecunoscut pentru forțele malefice care bântuiau prin pustiu. Rabinii îi considerau pe leproși ca și morți și gândeau că vindecare lor este improbabilă, ca și învierea.

Ce a simțit leprosul că, în loc să strige Necurat! Necurat!, s-a apropiat de Isus? L-a simțit, oare, lepros ca și dânsul?.. Un vechi document creștin, numit Papirusul lui Egerton, înscrie în acest context o rugă insistentă a leprosului adresată lui Isus: Isuse învățătorule, tu care umbli cu leproșii și mănânci cu ei în casele lor, și eu am ajuns lepros; dacă vreai, voi redeveni curat (cf. CBL p. 1028).

Numai evanghelistul Marcu spune că în fața leprosului Isus a fost cuprins de milă, pe când alte codice de valoare spun că, în loc de «compătimire», Isus s-a mâniat. Desigur că pe fața lui Isus se puteau citi ambele sentimente: milă și compasiune față de lepros, pe de o parte, iar pe de altă parte, mânie și indignare față de atitudinea segregaționistă adoptată față de cei leproși. Lui Isus nu i se face milă atât pentru faptul că este lepros, bolnav, nenorocit fizic, ci mai ales pentru faptul că alungat, el rămâne singur. Lepra este boala trupului; singurătatea este boala psihicului; păcatul este boala sufletului. Lepra ucide mulți; singurătatea este mai apăsătoare și ucide mai mulți; dar păcatul ucide pe cei mai mulți. Aceste sentimente îl determină pe Mântuitorul să-și întindă mâna spre a-l atinge, în semn de solidaritate.

Vindecarea făcută de Isus spune ceva mai mult decât o simplă eliberare de o boală și de o readucere în sânul comunității. El se face părtaș al situației leprosului, îl atinge cu mâna, adică într-un fel ia asupra sa starea lui de necurat: S-a împovărat cu suferințele noastre, realizează profeția despre slujitorul lui Iahve care se prezintă sub aspectul unui lepros, fiindcă a luat asupra sa păcatele nostre și, ca urmare, pedeapsa lor (cf. Is 53, 3-12), datorită cărora va fi tratat ca lepros ad literam: scos în fara taberei, în afara zidurilor Ierusalimului, acoperit pe cap cu o coroană de spini și trupul sfârtecat de cruce, hrănit de la distanță cu fiere și oțet… Singurătatea îl omoară mai mult de cât lepra și de aceea strigă: Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentu ce m-ai părăsit? (Mt 27, 46).

Isus i-a poruncit celui vindecat să nu-i facă publicitate, fiindcă voința Tatălui este ca el să treacă în ochii lumii drept singur; n-a venit să facă senzație prin minuni, așa cum îi ceruse și diavolul când l-a ispitit să se arunce de pe creasta templului, spre a fi aplaudat de îngeri și de oameni (cf. Mt 4, 5-6), ci vrea doar să readucă în societate pe cei marginalizați, să fie oferiți ca obiect divin de iubire chiar de preoții înșiși, dându-le certificatul oficial de comuniune prin iubirea lor.

Isus a venit să desăvârșească legea și profeții (cf. Mt 5, 17). Legea lui Moise impunea prteoților cercetarea celui bolnav de lepră, alungarea lui din tabără, îndepărtarea de popor, de promisiunile mesianice, de cultul divin, îl condamna la o singurătate ucigătoare. Isus a venit să caute pe cel lepros, să-l vindece, să-l readucă în comunitatea eclezială, să-l înzestreze cu preoția comună spre a aduce jertfe spirituale plăcute Tatălui.

În cea de-a doua lectură (1Cor 10, 31; 11, 1), sf. Paul se oferă credincioșilor drept model de comuniune: Așa cum eu mă străduiesc să plac tuturor în toate, fără a căuta profitul meu, ci pe cel al celor mulți, ca să ajung la mântuire, vrea să spună că toți trebuie să facă la fel. El era nemulțumit de două lucruri rele din sânul comunității care duceau la sciziuni, izolare și singurătate pe unii. Anume, în loc să caute profitul celor mulți spre a ajunge la mântuire, erau ahtiați după bunăstarea materială și se trăgeau în judecată în fața tribunaleor păgâne, iar alții cumpărau carnea jertfită idolilor și o consumau, spre scandalul altora, sau chiar participau la ospețele sacre ale păgânilor.

Sfântul apostol Paul pune în evidență faptul că Biserica, clădită pe temelia care este Cristos, nu trebuie să se apere de persoană, ci să apere persoana. Credinciosul are o anumită viziune asupra omului, situându-l în centrul tuturor lucrurilor. Chiar papa Ioan Paul al II-lea a spus acest lucru în capitala unuia dintre cele mai mici state ale Europei, Liecktenstein, că în ordinea creației, omul este rege. În acest sens, atât Biserica, cât și Statul nu sunt decât instrumente pentru apărarea omului. Carlo Casini, președintele mișcării Pro vita, senator și membru al Parlamentului European a spus: Noutatea importantă care constituie răspântia celui de-al treilea mileniu către care ne îndreptăm (stă în ): reașezarea la temelia societății a primatului persoanei, al femeii și al bărbatului, așezați în centru și construirea restului ca un instrument în slujba marii demnități a omului. Omul este calea Bisericii, dar misterul omului este prima piatră pentru a construi o societate care să fie justă din punct de vedere uman. Problema fundamentală a politicii astăzi este de a recunoaște misterul omului, un om politic nu este om politic dacă nu recunoaște demnitatea umană. Cum spunea La Pira (fost primar al Florenței în proces de canonizare): “Politica este slujirea omului”, de aceea puterea statului (trebuie) să intervină mai ales în ceea ce privește protecția celor slabi (Verbum nr.7, 1995-1996, p. 19-21).

Bisericile creștine ar da dovadă de adevărată unire dacă, în loc să discute despre dogme sau rit, și-ar uni forțele în a-i căuta pe cei leproși, pe cei bolnavi, handicapați, săraci, pe cei marginalizați etc, spre a le înlătura boala, singurătatea și păcatul.

Statele lumii ar da dovadă de înțelepciune dacă, în loc să caute noi armanente, ar căuta hrană și medicamente, dacă ar înlătura legile care izolează indivizii și-i condamnă la singurătate, la excomunicare. Leproșii zilelor noastre sunt pruncii din sânul mamelor fără credință, fără suflet, fără Dumnezeu, dar și fără ajutorul necesar unei vieți umane decente.

Glasul celor fără dreptul de a fi om strigă azi din milioane de gurițe mute: Isuse, ne mai poți vindeca? Le mai poți vindeca și pe mămicile noastre care s-au autoexcomunicat? Dacă nu de noi, ai milă măcar de ele! Poate ne vor găsi odată ascunși în nemărginita ta milostivire! Îți mulțumim!

Ritul latin