Start > Ritul latin > Duminica a II-a de peste an (A)

Duminica a II-a de peste an (A)

16 January 2009
1,572 afișări

Autor: pr. Iosif Tiba
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a II-a de peste an (Anul B)

Trebuie să vă mărturisesc, IC, că pregătindu-mă pentru Liturghia din această duminică am remarcat asemănarea liturgiei cuvântului de astăzi cu o zi pe care fiecare om a trăit-o: este vorba despre prima zi de școală. Și nu doar cu prima zi din clasa întâi când am început școala, ci cu fiecare început de an școlar. Ce se face în prima zi de școală? Se cunosc învățătorii, profesorii, obiectele care se vor studia, locul în care se va învăța și eventual se dau câteva indicații cu caracter general despre ce anume se va învăța în acel an. Liturgic, anul bisericesc începe cu prima duminică din Advent. Însă ceea ce am trăit din punct de vedere liturgic până acum fost pregătirea pentru marea sărbătoare a Crăciunului și apoi trăirea bucuriei acestei sărbători. Astăzi se reia timpul de peste an, iar lecturile biblice pe care le-am ascultat ne cheamă să intrăm la școala lui Isus, să ne cunoaștem Învățătorul și ceea ce el ne propune pentru a învăța și a pune în practică.

Dincolo de tema generală a “chemării divine”, Cuvântul lui Dumnezeu din această duminică ne prezintă o serie de personaje care au o anumită influență în viața acelora care sunt chemați de Dumnezeu: Eli în viața lui Samuel; Ioan Botezătorul în viața celor doi discipoli, dintre care unul ne este cunoscut cu numele de Andrei; Paul pentru credincioșii din Corint. Eli, Ioan Botezătorul și Paul sunt nume ale acelora pe care noi îi numim maeștri, pentru că reprezintă modele pe care oamenii le urmează în drumul lor către Dumnezeu.

Fiecare dintre noi a întâlnit în drumul vieții sale de credință, anumiți maeștri, adică acele persoane care ne-au ajutat să mergem chiar și atunci când propriile picioare erau prea slabe pentru a ne putea sprijini; persoane care au pariat pe viitorul nostru chiar și atunci când acesta nu mai reprezenta nici o speranță. Este posibil desigur, ca și fără ajutorul lui Eli, Samuel să fi devenit un mare profet; cei doi discipoli din evanghelie ar fi putut deveni mari apostoli, mari pietre de temelie a noului Israel, chiar și fără a-l cunoaște pe Ioan Botezătorul; corintenii ar fi devenit și ei cu siguranță creștini chiar și fără a-l avea ca direct evanghelizator și apostol pe sf. Paul. E posibil! Dar tocmai datorită acestor maeștri putem vorbi noi astăzi de marii oameni care i-au precedat. Tocmai datorită acelor oameni care au știut să deschidă noi orizonturi, să-i îmbogățească pe alții cu ceea ce ei înșiși au primit de la Dumnezeu, să-i ajute să-și descopere părțile importante din ei înșiși și să le valorifice, datorită acestor buni maeștri, cei care i-au urmat au reușit să realizeze lucruri deosebite în viața lor.

Privim acum la noi, la viața noastră și ne punem următoarea întrebare: de ce am devenit, de ce sunt (preot, seminarist, persoană consacrată, student la o facultate sau alta, muncitor într-un loc sau altul, creștin) ceea ce sunt în momentul de față? Datorită mai multor motive! Însă printre aceste multe motive există unul legat de persoanele pe care le-am întâlnit în viața mea. Suntem ceea ce suntem și datorită faptului că am întâlnit anumite persoane în loc să întâlnim altele. Și aceasta pornind de la părinții noștri, continuând cu învățătorii și profesorii pe care i-am avut, s-au pe care îi mai avem, cu prietenii pe care ni i-am făcut de-a lungul timpului, sau întâlnind și discutând cu anumiți preoți într-un moment sau altul. Faptul că am întâlnit în viața noastră toate aceste persoane și nu altele ne-a determinat în mare măsură să fim oamenii de astăzi.

Evanghelia proclamată astăzi ni-l prezintă la începutul ei pe Ioan Botezătorul, care cu umilință și-a îndreptat degetul indicând un alt învățător, un alt maestru în locul său: pe Mesia, pe acela pe care el îl privește ca pe Mielul care poartă păcatul întregii umanități. Iată cum Ioan Botezătorul devine un indicator, un semn care arată către unicul Învățător și Maestru: către Isus Cristos.

În prima lectură am auzit de asemenea că și Eli are înțelepciunea de a-l ajuta pe tânărul său discipol, pe Samuel, să intre într-un dialog direct și personal cu Dumnezeu: “Când te va chema din nou, tu să zici: Vorbește Doamne, slujitorul tău ascultă!” (1 Sam 3,9).

Cunoaștem totodată că și Sf. Paul va atrage atenția celor din Corint atunci când între aceștia se iscase o ceartă datorită faptului că unii se considerau discipoli ai lui Apolo iar alții ai lui Paul. Și le scrie Apostolul: “Noi suntem colaboratorii lui Dumnezeu. Eu am plantat, Apolo a udat, însă Dumnezeu a făcut să crească. Așadar voi sunteți ogorul lui Dumnezeu, zidirea lui Dumnezeu” (cf. 1 Cor 3,4-9).

Eli, Ioan Botezătorul, Paul și toți ceilalți maeștri asemenea lor, motivați fiind de o mare libertate interioară, au știut să-și îndrume discipolii să privească dincolo de ei înșiși: să privească spre acela care este unicul și adevăratul Învățător. Tocmai datorită acestor îndrumători către Dumnezeu, care din generație în generație au transmis Evanghelia Sfântă, numele lui Isus a putut fi cunoscut în lume, iar noi cei de astăzi putem, datorită lor, să ne numim discipoli ai lui Cristos.

Întorcându-ne la Evanghelia proclamată și privind la cei doi discipoli care se îndreaptă spre Isus, Mielul lui Dumnezeu, observăm că aceștia doi nu erau neapărat mari personalități ale timpului, ci erau niște oameni simpli. Așadar Isus nu-și alege discipolii dintre persoanele elevate, și nici nu și-a creat o elită, un grup în care fiecare membru să fi fost dotat într-o manieră specială mai mult decât ceilalți oameni care erau în afara grupului. Nu! Isus preferă să păstorească printre persoanele normale, printre acei oameni care prin simplitatea și dăruirea lor erau mereu deschiși în a cunoaște care este voința lui Dumnezeu pentru ei. Acest lucru trebuie să ne îmbucure mult IC, pentru că noi, persoane normale, oameni simpli, oameni fără puteri sau ranguri deosebite, suntem invitați să stăm și să învățăm la școala unui Maestru atât de mare, la școala lui Isus. Fiecare dintre noi are nevoie să se întoarcă, să se oprească, să asculte, să reflecteze și să pună în practică cuvintele Învățătorului nostru Isus Cristos.

În cadrul Sfintei Liturghii, an de an, duminică de duminică, ne întorceam să ascultăm cuvintele Maestrului, le facem să răsune în mijlocul nostru, încercăm să le înțelegem sensurile și să le punem în practică. Suntem acum, după sărbătorile de Crăciun la începutul unui nou astfel de drum. Pornim din nou în căutarea Maestrului. El ne-a spus și ne va mai spune cuvinte capabile să vorbească personal fiecăruia dintre noi, cu o singură condiție, o condiție pe care Isus însuși o repetă întotdeauna: “Fiți treji! Vegheați!” Anul liturgic, la începutul Adventului, a pornit de la această invitație a lui Isus: “Aveți grijă, vegheați, pentru că nu știți când va veni timpul.” (Mc 13,33). În apogeul anului liturgic, în timpul zilelor de Paști, vom asculta din nou cele întâmplate în grădina Ghetsemani și vom auzi cuvintele adresate de Isus lui Petru: “Simon, dormi? Nu ai putut să veghezi nici măcar un ceas?” (Mc 14,37).

Astăzi, începând timpul de peste an, ne reîntoarcem la școala Maestrului, începem din nou să ascultăm, să fim atenți, ne străduim să nu cădem pradă somnului, să trăim cu ochii deschiși, să ieșim din noaptea neînțelegerii și a trădării. Toate acestea pentru că Învățătorul nostru, Isus Cristos, Mielul lui Dumnezeu, s-a jertfit Tatălui pentru ca noi putem trăi cu ochii deschiși, să fim mereu gata să urmăm chemarea ce vine din partea lui Dumnezeu.

Ritul latin