Start > Ritul latin > Cine știe dacă vor sosi și cei din casă?

Cine știe dacă vor sosi și cei din casă?

27 December 2008
776 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Epifania Domnului (Anul B)

Credincioși puțin credibili

O însemnată provocare vine de îndată din prima rugăciune a Liturghiei de astăzi: “Condu-ne cu bunătate și pe noi care deja te-am cunoscut prin credință…” Poate suntem în fața impresiei celei mai arzătoare. A conduce (a împinge, a trage, a remorca, a purta) pe noi care am “ajuns” deja la credință. Cine ajunge de departe, normal împlinește întreaga parabolă, intră înăuntru, cum au făcut Magii. Adevărata problemă constă în a mișca pe vecini, cei care staționează împrejur.

Străini pot deveni chiar aceia care sunt “ai casei”. Este dificil să evanghelizeze cel care socoate de datoria sa numai să evanghelizeze pe alții. Un lucru este a cunoaște, și altceva a experimenta. Un lucru este a cunoaște calea, și altceva este de a te aventura pe ea. Un lucru este a da indicații, a planta semne de interzicere sau de pericol, și altceva de a fi “semn”. Un lucru este de a îndoctrina, și altceva a relata. Un lucru este catedra, sau pupitrul, și altceva viața.

Sunt persoane care continuă să se declare pompos creștini, dar nu se preocupă să fie creștini. Există maeștri care învață, sfătuiesc, îndeamnă, amenință, condamnă, și se arată total nepregătiți în practicarea vieții creștine. Pentru a nu vorbi de aceia care pretind că rezolvă problemele necredincioșilor, și nu se decid să rezolve problema lor unică: să devină credibili (cel puțin un pic). Pentru că – așa cum observă Părintele Pierre – nu este suficient să fim credincioși, sau să ne considerăm ca atare, trebuie să fim și credibili.

Avem nevoie să se stingă steaua

Stele pe drumul nostru sunt aprinse și încă prea multe. Și totuși suntem încă aici, înfipți în locul nostru, care nu mai este cel care ar trebui să fie. Poate mântuirea, pentru noi, ar putea să consiste în întunericul total. Cine știe, atunci, că nu ne cufundăm în lumină. Câțiva pași am făcut, și chiar alergări, dar nu totdeauna în direcția justă, nu totdeauna spre centrul mesajului. Și totuși este unicul pas pe care ezităm să-l facem.

De mult timp, în Biserică, se continuă să se spună că marea, îngrijorătoarea problemă sunt cei “de departe”. Și, în schimb problema chinuitoare de rezolvat este cea a “celor apropiați”. Cei apropiați care nu mai caută, rămân prezenți la poartă, nu intră niciodată. Cei apropiați care se îndepărtează mereu mai mult din inima creștinismului, trândăvind în practici devoționale, agitându-se în opere, extenuându-se în diferite activități, înscriindu-se la toate cursurile și adunările, intervenind la orice tip de dezbatere.

Cei apropiați care… se îndepărtează. Cei apropiați care se limitează să fie curioși, să flecărească, să facă zarvă, să murmure, încăierându-se în certuri de curte. Nu. Problema nu sunt cei de departe. Problema sunt cei periferici. Unicul remediu este acel “condu-ne și pe noi”. Poate bunătatea Domnului se manifestă în a ne da, fără prea multe complimente, îmbrâncirea decisivă. Totuși trebuie să fie o mare oboseală, chiar și pentru El, ca să ne convingă că nu este suficient să-l “cunoaștem”. Trebuie să-l “întâlnim”.

Modul pentru a favoriza drumul și a-l face anevoios

“Reuniți marii preoți și scribii poporului, se informau despre ei…” Unui individ care caută serios, nu-i puneți în mână o carte. Locul așteptării și al speranței nu poate fi descris pe paginile unei cărți. Cu atât mai puțin unul din acele volume de apologetică triumfalistă și de polemică sectară (care descoperă complexele și nesiguranțele celui care scrie, în loc să interpreteze exigențele adevărate ale aceluia care caută cu pasiune și ar vrea să descopere esențialul fără a întârzia la fleacuri anacronice) care minimalizează vinile istorice ale Bisericii, decretează o indulgență plenară pentru toate păcatele sale din trecut și din prezent, se îndârjesc să conteste cu încăpățânare tezele și cifrele adversarilor, revendicând merite, celebrând victorii.

Puneți-i mai degrabă în mână o Biserică sfântă care își mărturisește propriile erori. Puneți-i în mână un creștin care să admită că nu este creștin, care recunoaște că încearcă să devină, dar încă nu o face. Faceți-l să întâlnească experți care să declare: “Știm prea puțin noi..” Puneți-l în contact cu practicanți care avertizează: “Nu sta aici. Este în altă parte, mai încolo…” Am un prieten care, când este vorba de a susține și favoriza cercetarea religioasă a cuiva, se pune în agitație. Spune că trebuie absolut evitat să se întâlnească cu acel preot, să meargă la acel grup, să se adreseze acelui confesor, să viziteze acea comunitate, să nimerească în acea biserică…

Eu cred chiar contrarul. Poate este mai bine să nu-l favorizăm prea mult. Trebuie să trecem prin deziluzii, să cunoaștem deformări, să descoperim caricaturi, să luăm act despre etichetele abuzive și despre produsele contrafăcute. Important este să înțelegem, înainte de toate, ce nu este creștinismul. Trebuie, într-un anumit sens, să-i oferim calea inaccesibilă, pentru ca să nu se oprească la jumătatea drumului, ci, nesatisfăcut de ceea ce a găsit, să simtă exigența de a merge până la capăt. Unicul fel de a-l face să ajungă la destinație, este de a-l constrânge să… fugă înainte.

De altă parte, cunosc persoane care au avut norocul – spun ei – de a se apropia de un sfânt, și au rămas mediocri, mici, meschini. Creștinismul lor continuă să fie asfixiat. Nu au înțeles nimic. Uneori se ajunge să se creadă datorită lui… Dar se poate întâmpla să se apropie de credință în ciuda… Locuitorii din Ninive s-au convertit “datorită” predicii lui Iona, și “în ciuda” profetului care nu credea posibilă convertirea lor. Cineva ar putea exprima astfel recunoștința sa: “Ați făcut totul pentru a-mi face dificilă, aproape imposibilă, credința, pentru a mă împiedica, pentru a mă face să mă poticnesc pe calea credinței. Totuși eu cred. Aș îndrăzni să spun că eu cred “datorită” decepțiilor pe care mi le-ați dat. Credința mea este cu adevărat darul lui Dumnezeu dacă a dăruit-o datorită eforturilor voastre. Vă mulțumesc, de aceea, pentru limitele voastre, informațiile insuficiente, mărturia puțin convingătoare…” Pentru a ajunge “să vedem Pruncul”, cum au făcut Magii, este necesar, mai înainte, să observăm că “Dumnezeu nu este astfel”, că creștinismul este altceva, că creștinul este… un altul.

A sosi pentru a pleca

Itinerariul Magilor ne ajută chiar să înțelegem ce nu este credința. Să încercăm să fixăm câteva puncte. Credința nu înseamnă a sosi, a dobândi rezultate, a obține ceva: “Câțiva Magi au ajuns din Orient la Ierusalim și au întrebat…” Magii sosesc… ca să întrebe. Credința nu înseamnă a avea sau a da răspunsuri, ci de a pune întrebări, a culege informații și indicii, a se confrunta. Magii sunt expresia unei “credințe cerșite” (pentru a folosi o formulă dragă cardinalului Martini)

Marii preoți și cărturarii, în schimb, apar depozitarii unei “credințe prefabricate”, condensată în formule definitive, mulțumită, satisfăcută de știință. “Cerșetorii” sunt cei care spun, ca Magii: “Unde este?” “Depozitarii” sunt cei care, ca și marii preoți și cărturarii, afirmă peremptoriu: “Așa este scris”. Primii se informează pentru că doresc să meargă. Ceilalți cunosc toate răspunsurile pentru a nu se mișca, să nu riște la propriu. Trebuie însușită o credință care să întrebe și să se întrebe. Când cineva ajunge la credință, ajunge să caute. Ajunge pentru a pleca. “Auzind cuvintele regelui, ei au plecat”.

Credința te dezorientează

Credința nu înseamnă a ne opri unde preferăm noi, și nici a descoperi ceea ce am decis noi la plecare. “Steaua s-a oprit deasupra locului unde se afla Pruncul”. Chiar dacă noi am fi preferat un alt loc, am fi ales un teritoriu diferit, am fi fost dispuși să acceptăm alt fel de exigențe. În schimb locul este chiar acela, nu un altul. Pe Dumnezeu îl întâlnești acolo și acum, și nu alt undeva sau data viitoare El îți cere să te oprești în acel loc, și este inutil să-l ocolești. El se descoperă unde nu te-ai așteptat vreodată.

Dumnezeu se manifestă cum, unde și când stabilește El, și nu în baza preferințelor noastre sau a programelor noastre. Nu arareori întâlnești creștini care își întind mâinile înainte: “Pentru mine Dumnezeu este…” Sau: “Pentru mine religia ar trebui să fie…” Sau chiar: “Pentru mine a mă ruga înseamnă…” Credința, care este bazată pe o revelație, nu prevede acel “pentru mine”. Ceea ce contează este punctul de vedere al lui Dumnezeu. Credința nu sunt alegerile mele, ci alegerile lui Dumnezeu. Nu cuceririle mele, ci geografia sa imprevizibilă. Nu itinerariile mele, ci surprizele sale. Nu descoperirile mele, ci “revelarea” sa.

Prin revelație mi s-a făcut cunoscut misterul”, mărturisește Paul creștinilor din Efes (lectura a doua). Credința autentică este aceea care te ia prin surprindere, te dezorientează. Magii au venit din orient, deci au acceptat să se lase dez-orientați. Ar voi să spună, după acea călătorie obositoare: “Tocmai aici?” Sau: “Totul aici?” Da, acela și nu altul este “locul” credinței. Acea micime este “totul” credinței tale. Acea modestie este gloria pentru un credincios. Acea neînsemnătate este semnul luminos.

Este timpul pentru a prezenta darurile…

Credința nu este ceea ce dăruiești, ci cel în fața căruia îți pleci genunchii. Ar fi potrivit să întrerupem, cel puțin pentru un timp, să vorbim și să povestim despre darurile Magilor. Ei, înainte de a oferi darurile, au făcut altceva: “Prosternându-se l-au adorat. Apoi au deschis casetele lor și i-au oferit…” Este inutil să notăm că acel “apoi” de obicei vine după. Că deschiderea casetelor este urmarea altui lucru, este rezultatul a ceea ce au întrevăzut “adorând”. De altă parte, ei s-au prezentat la Ierusalim lămurind de îndată scopul principal al călătoriei: “Am venit să-l adorăm”.

Nu au spus: “Pentru a-i aduce daruri”. Știu că cineva interpretează malițios acea precizare avansând bănuiala că, nu ar fi declarat vameșilor regelui și ai marilor preoți darurile pe care le aduceau cu ei, probabil că aceștia le-ar fi confiscat. Dar este vorba de o răutate, bazată pe o presupunere gratuită, nu pe o exegeză corectă. În realitate, numai prin adorație tu reușești să deschizi ochii, să-l recunoști pe Unicul Domn, și să înțelegi astfel ceea ce El vrea de la tine (care, cel puțin, nu este nimic din ceea ce te-ai gândit să-I oferi).

Dacă te preocupi mai întâi de dar, riști să-l prezinți la un idol și nu lui Dumnezeu. Credința este o chestiune de genunchi, înaintea mâinilor. În adevăratul raport de credință, nu este important ceea ce aduci tu, dar ceea ce urmează să primești. Ca și cum Domnul ar spune: pune jos, te rog, marfa ta, lasă acolo toate lucrurile tale prețioase. Prezintă-mi mai degrabă mâinile goale. Bagă-ți bine în cap: ești invitat să primești, mai mult decât să “aduci”. Ne-o amintește tot Paul: “Chemați, în Cristos Isus, să participăm la aceeași moștenire”.

Întocmai așa: Magii au plecat pentru a primi o moștenire. Se ridică spontan o întrebare: în călătoria de reîntoarcere erau ușurați sau încărcați? Poate amândouă împreună.

Lumina nu se pune pe pulbere

Al Treilea Isaia (prima lectură) lansează o invitație Ierusalimului: “Înalță-te, îmbracă-te în lumină, pentru că vine lumina ta…”

Pare o contradicție. Lumina Domnului pare că nu a venit încă, totuși trebuie “să ne îmbrăcăm în lumină”. Evident este lumina unui chip într-o așteptare bucuroasă.Aici, urmând cel puțin pe unii exegeți, pare că așteptarea este proiectată, nu atât spre epifania lui Jahwe, ci în direcția mișcării popoarelor spre Sion. Ca și cum profetul ar îndemna: Sus, scutură-te. Aruncă oboseala. Scutură de pe umeri pulberea obișnuințelor. Încetează cu murmurele. Dobândește-ți claritate. Nu ești prezentabil cu acel veșmânt uzat, cu acest chip umbrit.

Desigur, alaiul grandios care este descris în acest capitol al profetului nu trebuie luat ad litteram. Când al Treilea Isaia scria poemul său minunat, realitatea era mai modestă și chiar deprimantă. Nu atât un fluviu de oameni, ci puțin mai mult decât un râuleț. Marea majoritate nu era încă la vedere. De altă parte, chiar cei mai mulți exilați nu veniseră încă. Totuși Ierusalimul așteaptă, uimită și mișcată. Întrevede deja ceva în speranță. Important este de a-și da seama că epifania lui Dumnezeu trebuie să se traducă într-o epifanie a chipului Bisericii, și acela al fiecăruia din noi.

Este ceva care este gata să se miște. Sunt oameni care, în mod spontan, vin spre Ierusalim. Nu este vorba de o inundație, și nici de o invazie. Numai un rău palid, un fir nesigur, un drapel anemic, cineva care caută pe dibuite, se simte atras. Atent, de aceea, să nu stingă de pe chipul tău acea picătură de lumină pe care a pus-o “manifestarea” lui Dumnezeu, acel semn de recunoaștere pentru cine stă în întuneric.

Ritul latin