Start > Ritul latin > Acea înțelepciune care nu se învață din cărți

Acea înțelepciune care nu se învață din cărți

27 December 2008
988 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a II-a după Crăciun (Anul B)

În genunchi, vă rog

Ar fi cazul să stingem luminile noastre culturale pretențioase, să încetăm de a gargarisi formule strălucitoare, să înghițim tabla înmulțirii a științei noastre, să distrugem penele de păun ale unei erudiției satisfăcute, să întrerupem declamarea poeziilor rafinate, să retezăm recitarea jaculatoriilor ideologice, să reducem la tăcere bâlbâielile filozofice, să nu fim găsiți cu tratate teologice grele în mână. Și chiar să ne așezăm în genunchi.

Înțelepciunea care “vine de sus” (prima lectură) este primită “de jos” într-o atitudine de umilință, simplicitate și adorație.

Înțelepciunea care iese “din gura celui Preaînalt” cere ca noi să închidem gura noastră. Înțelepciunea “care în adunarea celui Preaînalt deschide gura” risipește inevitabil cenaclurile celor învățați și convoacă adunarea, destul de puțin calificată, a celor mici. Înțelepciunea care “a oficiat în cortul sfânt” nu se pretează să oficieze liturgii intelectualiste, ci dorește să se includă în celebrarea vieții. “Duhul înțelepciunii” pe care îl invocă Paul pentru creștinii din Efes nu servește ca să se prezinte pe scenele mundane, sau pe catedrele prestigioase, sau pe camerele de televiziune, ci “pentru a ne face să înțelegem la care speranță am fost chemați”. Înțelepciunea, deci, ne este dată pentru a descoperi sensul vocației proprii și spre slujirea speranței.

Unde nu o găsim

“Creatorul meu m-a făcut să întind cortul…” Este dificil de a localiza acest cort. Mai ușor este a stabili unde nu-l putem găsi.

Este inutil de a merge să-l căutăm în academii, în școlile speciale, în bibliotecile cele mai mari, nici cu atât mai puțin scotocind în librării. Cu cât aleargă mai mult degetele pe tastatura computerelor celor mai sofisticate, sau răsfoim paginile enciclopediilor monumentale, cu atât înțelepciunea nu apare aici.

Înțelepciunea nu trebuie confundată cu erudiția, și nici cu cultura. Isus este înțelepciunea întrupată. Dar nu este în mod necesar cultura. Vai, când creștinismul se reduce la actul cultural. “Cei inteligenți” cărora Tatăl le-a ținut ascunse secretele sale, aleg, oferă soluții la anumite probleme, elaborează mentalități și comportamente care nu coincid aproape niciodată cu înțelepciunea din Evanghelie. Modul de a trăi conform Predicii de pe Munte nu este desigur stilul de viață după regulile prudenței umane distilată în laboratoarele celor docți.

A fi inteligenți după înțelepciunea “revelată” de Cristos, nu este aceeași cu a fi inteligenți conform lumii. Dimpotrivă: când cineva inspiră comportamentele sale din această înțelepciune, este descalificat, luat în râs, considerat ca un nepregătit, sau de-a dreptul nebun. Un profesor universitar, un mare teolog, reușește ușor să strivească sub greutatea științei sale un țăran analfabet. Dar înțelepciunea poate sta foarte bine de partea ignorantului, și nu în mod necesar de partea omului de cultură.

Tatăl meu intra în vârful picioarelor, intimidat, admirând camera mea invadată de cărți. El susținuse examenele din a cincea elementară la vârsta de treizeci de ani, din cauza muncii.

Dar când deschidea gura și spunea anumite lucruri – cu ton liniștit, aer modest, și o voce luminoasă ca și ochii săi – eu îl ascultam tulburat, și nu puteam să fac decât să reflectez că acela era rodul a tot ce nu învățase din cărți.

Locul înțelepciunii este inima

Înțelepciunea nu se găsește în mijlocul vorbirii confuze a culturii timpului. Numai tăcerea poate constitui un indiciu al prezenței sale. Înțelepciunea nu alege desigur ca loc potrivit pentru a întinde cortul său terenul distincțiilor subtile, argumentele, analizele strălucitoare, argumentele de necombătut, definițiile prăfuite, apologiile învechite, citatele nesfârșite. “Locul” înțelepciunii nu este mintea, ci inima. Nu se posedă înțelepciunea, nici nu se etalează.

Ci ea pune stăpânire pe noi. Și atunci se renunță la presupunere, la siguranța sfruntată, devenim sclavi, modești, chiar naturali, se adoptă pasul discreției, se ia o atitudine de respect în privința conștiinței altuia. Înțelepciunea nu se cumpără la supermarchetul vanităților profesorale, sau de pe ștandurile unde sunt etalate adevăruri prefabricate. Ea caută complicitatea celui mic care este ascuns într-o oarecare parte din noi. Înțelepciunea vine să amestece toate cărțile noastre pretențioase, să răstoarne construcțiile cerebrale, să clatine schelele noastre pedante, să curme citatele îngâmfate, să încurce cifrele calculelor noastre judicioase. Înțelepciunea care este darul Celui de Sus nu se pretează să facă să strălucească diplomele noastre, să mărească dezinvoltura noastră doctrinală. Vine, în schimb, să ne pună în încurcătură, pentru a ne face să devenim “nevinovați”.

Lumina vieții

Prologul Evangheliei de astăzi sintetizează aventura Cuvântului care se face trup, punând în evidență rolul său de viață și, deci, de lumină. Avem astfel aceste trei teme, care se leagă pe rând: înțelepciune-viață-lumină. “În el era viața / și viața era lumina oamenilor”. Cuvântul lui Dumnezeu (echivalentul Înțelepciunii ieșite din gura Celui Preaînalt) nu are nimic anonim, rece, impersonal, intelectual. Este un Cuvânt plin de viață, care posedă o putere vitală.

Și lumina care oferă – inteligenței, inimii, întregii persoane – aduce cu sine germenii acestei vieți care izvorăște. Viață în care sunt incluse diverse realități: iubire, bucurie, splendoare, glorie, frumusețea proiectului divin… Putem să spunem: viața este în Cuvânt. Cuvântul este prezentat ca un receptacul, un tabernacol, sânul rodnic al vieții. Și acest tabernacol va fi și caseta luminii pentru oameni.

“…Viața era lumina oamenilor”. Fraza, dacă o medităm serios, are urmări incalculabile. Accentul, într-adevăr, este pus pe termenul viață. Lumina devine astfel manifestarea, splendoarea vieții. În această perspectivă, adevărul este viața care este revelată, devine prezentă, cognoscibilă și “experimentată” în Isus. Adevărul, manifestat de Cristos, nu este altul decât experiența vitală oferită omului. Pentru om, atunci, criteriul adevărului și al erorii în sensul existenței nu poate fi dat din exterior, ci depinde numai de ființa sa cufundată în curentul vital al Cuvântului. Sunt în el calea și lumina pentru a ajunge la bucuria esențială, la plinătatea la care tinde cu toată ființa sa.

Viața nu se naște din lumină

“…Și viața era lumina oamenilor”. Acum înțeleg cum se poate citi Prologul invers. Pentru aceasta este cineva care se încăpățânează să producă viața prin intermediul luminii (și nu stăm să cercetăm, pentru Dumnezeu, despre ce lumină este vorba). Cineva care se gândește că ajunge să înghițim cuvinte, formule, scheme doctrinale, sloganuri, rețete moralistice, fraze gata făcute, programe convenționale, pentru a face să țâșnească viața.

Nu. Viața nu se naște din lumină (din acea lumină anemică, apoi…), ci numai din viață. Și chiar dacă se încearcă în mod abuziv a defini ca viață acele rezultate, viața în realitate este altundeva. Aceea este o aparență de viață, o palidă imitare a vieții. Este un scenariu unde se mișcă atomi sau marionete, dar nu se dezvoltă aventura riscantă și exaltantă a vieții. Este o casă unde totul este riguros la locul său, totul funcționează cu o regularitate impecabilă, dar care este depopulată, lipsită de viață.

Vă rog, să nu schimbăm organizarea, aparatele, încadrarea, ordinea formală, cu viața. Viața este altceva. Viața este Altul. Schema noastră prea adesea este: lumina (rece și anemică) care ar trebui să dea (cel puțin în intenții) viața, și care în schimb produce o viață aparentă, hibernantă, mumificată. Aceea a lui Ioan este: plinătate de viață-lumină-viață. Pentru Ioan lumina se naște din Viață și produce viață. Nu este desigur vina sa dacă noi ne încăpățânăm să citim Prologul pe dos…

Biserica, locul vieții

“Viața este cea care se răspândește și crează spațiu, lumina care ia în posesie spațiul creat” (A. Von Speyr). Absența vieții, este egală cu absența luminii. Viața micșorată, sărăcită, este egală cu lumina redusă. Trebuie să dilatăm spațiile, să trăim în plinătate, pentru a fi cuprinși de lumină. Adevărul caută un om viu, nu o mumie, nici cu atât mai puțin un codex. Și Biserica, dacă vrea să facă să acceptăm lumina lui Dumnezeu, trebuie să se preocupe, înainte de toate, să creeze oameni vii, să devină vizibilă, să experimenteze viața.

Atunci când Biserica se mulțumește cu funcționarea, ordinea, disciplina, merge împotriva vieții, și deci stinge lumina, se așază în afara adevărului. Chiar Biserica, înainte de a fi lumina lumii, are datoria de a fi “viața”, nu instituția, structura, organizarea. Biserica, deci, este locul vieții. O Biserică în care nu se roagă, nu se alimentează din Cuvânt, nu este cufundată în ambientul vital al contemplației, și nu participă la viața reală a oamenilor, greșește inexorabil misiunea proprie: nu va putea să fie niciodată lumina lumii. Lumina adevărului emană numai din splendoarea vieții. Acolo unde viața este amorțită, nu va mai fi loc pentru adevăr.

Doamne, dă-mi lumina ta când totul este prea clar…

Doamne, dă-mi curajul și umilința – care este expresia cea mai eroică și mai necesară decât curajul – de a invoca, de a căuta, de a aștepta cu răbdare lumina Cuvântului tău pentru situațiile cele mai normale și previzibile ale existenței mele. Am nevoie de acea lumină acolo unde mă simt sigur, dezinvolt, capabil de a o descoperi singur. Acolo unde meseria neutralizează inima, obișnuința expulzează fantezia, unde cele văzute deja, sau programate deja exclud surpriza.

Nu spun că sunt în stare de a mă descurca singur în împrejurările excepționale. Dar împrejurările excepționale sunt, tocmai, excepționale. În timp ce eu trebuie să fac în continuu socotelile cu cele normale, care se repetă, cu termenii cunoscuți. Și pentru aceasta am nevoie de viața-lumina ta, pentru a nu mă rătăci în geografia prea des folosită, pentru a nu greși socotelile pe care, vai, știu să le fac chiar foarte bine, pentru a nu face banală existența mea, pentru a nu ignora lumina care emană din obiectele familiare și care, tocmai pentru că sunt în permanență sub ochi, risc să nu le mai observ.

Am nevoie de lumina ta pentru a înțelege persoanele pe care le cunosc cel mai bine. Pentru a recunoaște persoanele ale căror chip le cunosc de atâta timp. Pentru a observa prezența celor care stau împrejurul meu. Pentru a mă opri în cazul că nu mă interesează. Pentru a începe să înțeleg tipul pe care l-am clasificat deja. Pentru a înfrunta problema deja rezolvată…

Doamne, dăruiește-mi lumina Cuvântului tău pentru alegerile prea ușoare, pentru hotărârile cele mai simple, pentru cazurile care sunt deja clarificate, tratate exhaustiv și rezolvate cu autoritate în cărți, pentru răspunsurile prea scontate, pentru soluțiile prevăzute pe larg.

Doamne, trimite-mi urgent lumina ta atunci când totul apare prea clar. Cuvântul tău, sunt sigur, va modifica profund orizonturile comune în care eu mă mișc. Nimic nu va fi ușor, simplu, scontat. Totul va fi nou și riscant. Cuvântul tău, cu lumina sa orbitoare, va împresura lumea casnică pe care o cunosc, și mă va introduce în descoperirea inedită, va face să strălucească posibilitățile încă neexplorate. Domne, îți cer să-mi trimiți Cuvântul tău care luminează, pentru ca să pot în sfârșit să descopăr, să inventez lumea în care trăiesc, epuizată de o folosire lipsită de lumina ta.

“…Și viața era lumina oamenilor”. Doamne, eu sunt unul dintre atâția oameni – și totuși unic – care are nevoie de lumina ta în orice moment, pentru a nu muri din insuficiența luminii. Lumina ta este pâinea mea de fiecare zi, aerul pe care îl respir, iubirea fără de care rămân înțepenit în întuneric… Îmi trebuie absolut lumina ta. Pentru că, alt fel, știu totul și nu înțeleg nimic. Cunosc toate căile pentru a nu ajunge…

Ritul latin