Start > Ritul latin > Secretul pentru a trăi: a nu muri de plictiseală

Secretul pentru a trăi: a nu muri de plictiseală

27 December 2008
792 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Preasfânta Fecioară Maria Născătoare de Dumnezeu (Anul B)

Fecioara Mamă nu are nimic împotriva sa…

Chiar și preoții, când sunt la altar, pot să cadă în greșeli neplăcute. Îmi amintesc de unul care, în aceeași predică de Anul Nou, a căzut în cele două care urmează: Continua să repete: “Tot răul care este în jurul nostru…” Cu varianta agravantă: “În lume nu este altceva decât răul” Sau: “Răul stă sub ochii noștri…” Și încă: “Nu ne cruță răul în toate formele sale cele mai dezgustătoare”. L-am așteptat la momentul rugăciunii asupra darurilor. Mă gândeam că va fi împiedicat în acele cuvinte, și va avea cel puțin o deficiență în glas: … O Dumnezeule, care în providența ta dai început și împlinire la tot binele care este în lume…” Nimic, a tras drept neînfricat, fără cea mai mică ezitare, fără să observe contradicția cu ceea ce a zis mai înainte în predica “funerară”. Probabil se obosea să admită că Dumnezeu “nu economisește binele pentru noi”.

Același păstor s-a înflăcărat asupra altui punct: “Băgați bine în cap: solemnitatea liturgică de astăzi nu are nimic comun cu Anul Nou. În biserică se celebrează Născătoarea de Dumnezeu, nu prima zi a anului”. Puțin prea categoric, evident. Dacă este adevărat că mulți sărbătoresc cu ușurătate Anul Nou fără să se preocupe deloc de Maica Domnului, trebuie totuși să recunoaștem că celebrarea liturgică “intră” fără dificultate și în cadrul sărbătorilor civile, oferindu-le consistență și semnificație deosebită, și scoțând la rândul lor o perspectivă și chiar solicitări care nu pot fi neglijate. Și punem acum și ziua mondială a păcii.

De altă parte, Paul în fragmentul din Scrisoarea către Galateni care formează lectura a doua, vorbește potrivit despre Fiul lui Dumnezeu “născut din femeie” (este vorba, cronologic, de primul indiciu despre Maria pe care îl găsim în Noul Testament; prin urmare, Paul nu ne mai vorbește despre ea). Cristos, deci, a intrat în istorie, s-a cufundat total în condiția umană. A apărut om ca ceilalți, a adoptat calendarul nostru, a trăit aventura sa în urzeala zilelor noastre. Făgașul istoriei pe care l-a parcurs în timpul vieții terestre a fost alcătuit din conflicte, contradicții și violențe. Astăzi, ca și atunci, istoria este “turbulentă”.

În concluzie, nici o incompatibilitate nu ne lipsește. A așeza în prima zi a anului nou imaginea chipului “care binecuvântează” a lui Dumnezeu (Domnul să facă să strălucească chipul său deasupra ta și să te binecuvinteze”), chipul matern al Mariei, și fața pământului nostru în sfârșit înseninată de un climat de pace, nu reprezintă de fapt sforțări, nici cu atât mai puțin amestecuri abuzive între sacru și profan. Totul, în schimb, reintră într-un cadru armonios. Nu creăm, de aceea, conflicte false, opoziții artificiale chiar în ziua mondială a păcii. Mai degrabă să depănăm reflexia noastră în jurul a trei teme: viața, pacea, femeia.

Cum merge viața?

În părțile mele, formula de salut cea mai comună, când se întâlneau după un anumit timp, era aceasta: – Cum merge viața? Expresia este mai puțin banală decât se pare, și ar fi simplist s-o reduci la o întrebare despre sănătate. Privește, mai degrabă, starea de sănătate a vieții, cum funcționează. Totul înseamnă să verifici ce se înțelege prin viață. Oare se referă exclusiv la starea fizică, la afaceri, la bunăstarea materială, la carieră, la muncă, sau ne gândim la semnificația, calitatea, la valori, la idealuri? Ceea ce ne “reușește” în viață. Dar nu se poate spune că viața este “reușită”.

Deci, la începutul anului, ar fi potrivit să ne punem întrebarea: “cum merge viața?” Medicii recomandă să efectuăm, la o oarecare vârstă, controale periodice clinice generale. Dar viața întreagă ar trebui supusă unei revizii serioase. Și este vorba de o acțiune a noastră, pe care nu o putem delega altora. Oare din întâmplare s-a produs o piedică? Nu suntem mulțumiți cu o viață “mutilată”? Am renunțat poate să interpretăm în mod creativ existența noastră, adaptându-ne la imitarea comportamentelor altuia? Ne simțim protagoniști sau spectatori, dispuși să luptăm sau resemnați să suportăm, inventivi sau “la remorcă”? Ne preocupăm exclusiv de a apărea “în formă”, sau observăm conținutul, substanța?

Pentru a regăsi viața

Pentru redobândirea semnificației autentice a vieții noastre, putem să fixăm unele elemente: a) Necesitatea de a fi binecuvântați. Binecuvântarea este dată “în numele lui Dumnezeu”. Preotul este mijlocitorul obișnuit al binecuvântării care vine de sus. Să curățim binecuvântarea de orice crustă superstițioasă și de orice interpretare în cheie magică, să nu o golim de valoarea sa cea mai genuină și tradițională. Nu este nici o rușine pentru a merge la preot și să-i cerem o binecuvântare, și nu numai pentru a solicita o recomandare sau un sprijin. Ar fi potrivit ca tatălui de familie să i se acorde facultatea de a binecuvânta “în numele Domnului”.

Binecuvântarea, mai mult decât un gest, constă în “a pune numele Domnului” asupra unei persoane. Binecuvântarea deschide pe orizontul nostru chipul luminos, binevoitor, surâzător al lui Dumnezeu. Și noi ne simțim protejați, asigurați în ciuda a toate: “Domnul să facă să strălucească chipul său asupra ta și să-ți dăruiască pacea”. Chipul împăciuitor al lui Dumnezeu, în afară că ne oferă pacea, ne obligă să dezvoltăm opera de… înseninare în jurul nostru, eliminând înainte de toate de pe chipul nostru trăsăturile de agresivitate, umbrele ostilității și ale resentimentelor, duritatea, repugnanțele. Nu este posibil să fim făcători de pace cu un chip posomorât.

b) Experiența noutății. Se spune în mod obișnuit: “Să întoarcem pagina”. Și niciodată ca la începutul anului nu avem impresia că am întors pagina. Există riscul, însă, ca să fie mereu aceeași carte și paginile toate egale. Mai mult decât a întoarce pagina, atunci, este necesar să schimbăm cartea, să schimbăm partitura vieții noastre. Și, de-a dreptul, trebuie schimbat cel care întoarce pagina. El trebuie să fie nou, diferit, inedit. “Sperăm ca anul nou să fie mai bun decât cel care a trecut…” se aude spunându-se de unii oameni, nemulțumiți de felul cum a mers anul care a trecut.

Nu suntem atinși de remușcări că, uneori, nu a fost atât anul care s-a comportat rău în privința noastră, cât mai ales comportamentul nostru a fost nedrept, mai puțin corecți în legătură cu timpul care ne-a fost dăruit. Am pierdut prea multe ocazii favorabile. Nu este suficient, de aceea, să ne urăm: “An bun”. Trebuie să găsim curajul să dorim pentru anul nou oameni buni, creștini mai buni, viața de familie trăită în armonie, raporturi mai pașnice între indivizi și națiuni, făcători de dreptate și pace, oameni politici onești. Anul nou, nu are nici o plăcere de a repeta cu plictiseală trecutul, să înregistreze lucrurile obișnuite, să adune decepțiile nelipsite, de a fi umplut cu nebuniile obișnuite.

Nu dorește altceva decât să fie nou, dacă noi îi permitem, și ne dăruim să lucrăm în acest sens. Nu este suficient să așteptăm anul nou. Anul nou ne așteaptă pe noi… în fiecare zi. Ne așteaptă la întâlnirea cu noutatea. Să nu uităm, deci, să urăm anului nou. Are nevoie de asta. Trebuie să recunoaștem că ne trebuie o anumită doză de curaj pentru a ne aventura în lumea noastră, chiar dacă am fost abătuți de predecesori…

c) Sensul datoriei

“Aș vrea ca noul an să-mi aducă…” Și noi, ce intenționăm să-i aducem? Nu este suficient să cerem, trebuie să fim și dispuși să dăruim. Cu ușurință acuzăm viața că nu ne împlinește dorințele noastre, că nu-și ține promisiunile, că se arată zgârcită și chiar nedreaptă și rea cu noi. Și noi chiar suntem siguri că respectăm obligațiile în privința vieții? Cum ne comportăm cu ea?

Care este tratamentul pe care i-o rezervăm? Nu suntem atinși de bănuiala că ea are motive serioase de a se plânge de noi?

Suntem chiar siguri că nu lăsăm să-i lipsească nimic? Poate îi dăm curse obositoare, amețeli, vorbării stupide, banalități, neghiobii, și îi negăm ceea ce este mai bun din noi înșine. Nu viața încetează. Noi încetăm din viață. Să nu luăm mereu expresia de creditori nesatisfăcuți. Să încercăm să dobândim conștiința de a fi chiar și mai ales datornici întârziați, distrați.

Să ne decidem, o dată, să onorăm obligațiile luate cu viața. În fond, viața nu avansează pretenții excesive. Ne cere, pur și simplu, să ne dăm seama de ea, să n-o neglijăm, să n-o risipim, s-o folosim pentru ceva serios. Cere, în mod esențial, ca… să n-o uităm.

Secretele vieții încredințate femeii

Și apoi ea, Femeia. Mai întâi un citat din Conciliul Vatican II: “Fecioara Maria a primit Cuvântul lui Dumnezeu în inima ei, și a prezentat lumii Viața”. Deci o rugăciune a lui David Maria Turoldo: “Mamă, tu ești revelația a ceva, este orice femeie în planul lui Dumnezeu: la tine se gândea Tatăl / când a creat femeia: femeii i-a încredințat ultimele sale secrete: / de aceea tu ești orice femeie care iubește: / ești în sfârșit femeia / așa cum Dumnezeu a gândit-o și voit-o, / ultima creatură ieșită din mâinile sale / în timp ce Adam dormea…”

Maica Domnului, în pagina Evangheliei de astăzi, este surprinsă într-o atitudine contemplativă: “Maria, la rândul ei, păstra aceste lucruri meditându-le în inima ei”. Femeia ne invită să aprofundăm. Să ne concentrăm asupra esențialului. Să luăm măsura lucrurilor. Maria, în timp ce meditează, nu desfășoară desigur o activitate productivă. În lumea de astăzi preocuparea economică domină aproape nestăvilită. Identitatea omului este transferată în afara lui, în lucruri, în bunurile materiale. Calculul a luat locul contemplației. Cartea de meditație a fost înlocuită cu computerul.

Logica de a avea domină peste tot. Interesele au ocupat în mod abuziv inima. Altceva decât siguranța care vine de la Dumnezeu! Sunt cifrele, banii, procentele care reprezintă de acum binecuvântarea omului economic. Posedarea bogăției creează diviziuni între oameni, dezlănțuie lupte furibunde. Lucrurile, departe de a fi sacramentul fraternității și împăcării între fiii aceluiași Tată (Abba), au degenerat în instrumente de exploatare și violență, sacrament blestemat de nedreptate, element de contaminare. Este vorba de o boală contagioasă care nu cruță nici natura. Aerul, apa, plantele sunt atacate de această infecție.

Este urgentă regăsirea unei dimensiuni contemplative pentru “a dezintoxica” viața de aceste otrăvuri, pentru a recupera sensul existenței, să ne eliberăm de frivolitate, să regăsim scara valorilor. Fără a ne aprofunda, viața se usucă. Și dispare și pacea.

Pentru ce lumea nu se rupe sub greutatea unui căscat…

Nu putem să uităm atitudinea păstorilor, complementară celei a Mamei: “Păstorii apoi s-au întors, slăvind și lăudând pe Dumnezeu pentru tot ce auziseră și văzuseră” ( a propo, ar fi bine, la opt zile după Naștere, să ne punem întrebarea: ce am auzit și văzut? Ce s-a întâmplat?). Lauda, deci, ca antidot la vocile obraznice, la urletele dezlănțuite, la zgomotul infernal, la muzica asurzitoare de care suntem agresați. Lauda ca și corectiv al sforăiturilor de după nelipsitele îmbuibări de sărbători. Lauda presupune vigilență, sobrietate. Lauda și mulțumirea se așează pe versantul opus față de protest, murmur, revendicări invidioase, aviditate nebunească, zăpăceală. Lauda care impune capacitatea de a ne uimi. Mulțumire care se naște din conștiința darului.

Un romancier este convins că creația este ca o lovitură zgomotoasă a unei tobe și că sfârșitul lumii va coincide cu stingerea ultimului, celui mai slab ecou al acelei note muzicale care s-a propagat în milenii. Einstein, în schimb, susținea că universul a început cu big-bang-ul și va încheia aventura sa cu un scârțâit. Nu sunt în stare, natural, să discut teoriile unui om de știință de o așa talie. Totuși sunt convins că, dacă este vorba de scârțâit, acest scârțâit neliniștitor nu se va produce pentru că pe pământ va fi cel puțin o creatură care, dimineața, ieșind la fereastră, va reuși să se uimească și va simți nevoia puternică de a mulțumi Cuiva.

Scârțâitul, în lume sau în inimă, se verifică numai când încetează minunea, se întrerupe lauda, dispare poezia, dispare gustul pentru frumusețe. Atunci când pătrunde dezamăgirea și obișnuința, când totul este scontat și lipsit de miraculos, este într-adevăr sfârșitul. Semnalul de alarmă, atunci, este dat de plictiseală. Va fi într-adevăr un final lipsit de glorie dacă lumea s-ar prăbuși sub greutatea unui căscat universal. Cât de frumos ar fi, dacă în această dimineață, controlând calendarul, am zâmbi de uimire descoperind că este prima zi a anului…

Ritul latin