Start > Ritul latin > Rodul sosește la bătrânețe

Rodul sosește la bătrânețe

27 December 2008
1,052 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica I-a după Crăciun - Sfânta Familie (Anul B)

Istoria unui neam care crede

În liturgia Cuvântului din această sărbătoare sunt reprezentate toate vârstele vieții, cu o insistență deosebită unele figuri de bătrâni (Abraham, Sara, Simeon, Ana) și cei doi “fii ai promisiunii” (Isac și Isus). Este chiar foarte ușor să deosebești cele două dimensiuni ale trecutului și ale viitorului care se unesc. Este un refren care se întâlnește în primele două lecturi (cele alternative propuse pentru anul B): “El a crezut în Domnul… Prin credință Abraham… Prin credință și Sara… Prin credință Abraham, pus la încercare…”

Evenimentele unei familii sunt legate de un fir călăuzitor specific: credința. Viața acelei familii deosebite se sprijină pe singurul fundament al “credinței”. Cine știe dacă istoria noastră personală, aceea a familiei de care aparținem, sau cea a comunității din care facem parte, va putea fi vreodată relatată ca un eveniment de credință… Cine știe dacă cineva, mâine, va vorbi de noi ca despre niște credincioși. Cine știe dacă vom fi amintiți ca bărbați și femei cu credință. Cine știe dacă explicarea anumitor evenimente din existența noastră va fi călăuzită la nimic altceva decât la credință: “Credeți, deci…”

Inventarea familiei tradiționale

Astăzi este foarte scontată vorbirea despre relele care lovesc familia. Devine de acum un loc comun de a diagnostica “criza familiei”. Mă îndoiesc că între medici – chiar îmbrăcați într-un clergymen perfect – care merg la căpătâiul familiei grav infirme, să fie vreunul care îndrăznește să pună întrebări de acest fel: “Cum merge credința? Aveți probleme cu Dumnezeu? Rezistați în oboseala de a crede? Sunteți capabili de a educa pentru credință? Din întâmplare, raporturile voastre au slăbit pentru că este ceva care nu mai funcționează între voi și Cel de Sus? Nu-i așa că familia voastră, comunitatea voastră scârțâie pentru că a cedat în privința credinței?”

Știu că este mai ușor să te adresezi unui expert în probleme matrimoniale, sau la un psiholog, decât la un specialist în credință (nu spun că nu mai sunt în circulație, dar consider că sunt mai degrabă rari, și oricum nu au firmă la ușa casei, nici nu fac cu atât mai puțin anunțuri publicitare în jurnale). Dar cel puțin este permisă bănuiala că cedările care îi preocupă depind poate de cedarea în privința credinței, și că terapia ar putea începe de aici. Îmi dau seama foarte bine că adevăratul vinovat este acuzat de o viziune simplistă a problemei. De altă parte, dacă problemele nu ar fi complexe, anumiți oameni nu ar reuși să trăiască și nu ar avea cele necesare traiului la o anumită categorie de “specialiști”.

Așa cum sunt informat că mulți au decretat sfârșitul “familiei tradiționale”. Eu, totuși, mă încăpăținez să cultiv îndoiala că, poate, familia tradițională – independent de numărul copiilor – era nici mai mult și nici mai puțin decât o familie construită pe credință. Și sunt de-a dreptul convins că viitorul salvării familiei va fi cea de a deveni, în acest sens, “familia tradițională”.

Nu. Nu este vorba de a ne întoarce în trecut. Este vorba de a ne întoarce, mai degrabă, la descoperirea credinței. Tocmai acea “credință tradițională”, care, plecând de departe, merge în direcția viitorului. Familia tradițională vine de aici.

Credința înseamnă a se încrede și a aștepta

Primele două lecturi ne ajută să descoperim unele caracteristici ale credinței. Înainte de toate încrederea. Abraham s-a lăsat smuls de Dumnezeu, a acceptat “dezrădăcinarea” cea mai totală. Nu are nimic în mână, decât o promisiune. Știe un singur lucru: că Dumnezeu este fidel. Și această fidelitate a lui Dumnezeu întărește fidelitatea sa. Trebuie să fim atenți la fragmentul din Geneză care a fost citit astăzi. Poate să pară un bloc unic. În realitate este compus din două bucăți, separate de mai bine de cinci capitole. În mijloc, deci, este timpul interminabil de așteptare.

A avea credință, pentru Abraham, înseamnă mai ales așteptarea. Acceptarea întârzierilor lui Dumnezeu, tăcerile sale, absențele sale, dezmințirile cele mai brutale ale realității față de promisiunea primită. Perioada de așteptare, pentru el și soție, nu a durat cele nouă luni obișnuite, ci zeci și zeci de ani. Sara a rămas gravidă îndată, după ce Dumnezeu a vorbit. În ciuda sânului său sterp, ea ducea înainte sarcina credinței. Dar viitorul, semnul extern, l-a așteptat îndelung. Dumnezeu nu sosește niciodată în timpul și modul pe care îl stabilim noi. El vine punctual acumulând întârzieri înfricoșătoare.

“Am dificultăți cu Dumnezeu”

Dificultatea lui Abraham a fost și o credință “încercată” (“pusă la încercare…”) S-ar putea vorbi, mai precis, de “ispitire”. A ispiti, în sens biblic, înseamnă și a verifica robustețea a ceva sau a cuiva, a aproba soliditatea unei construcții. Îmi vine în minte, de exemplu, gestul cu care se încearcă consistența și rezistența unei țesături. Nimeni nu poate scăpa de această verificare aspră a propriei credințe. Se întâmplă ca cineva să vină să se spovedească, aproape cu un sentiment de rușine.

- Am ispite împotriva credinței care mă chinuiesc… Răspund, negreșit: – Noroc că este așa!… Mulțumește lui Dumnezeu. Cum poți să știi că ai credință, dacă credința ta nu este ispitită, pusă dur la încercare? Unii creștini se gândesc că a avea credință înseamnă a evita dificultățile, să fie scutiți de îndoieli, tulburări, nesiguranțe, scandaluri. Și, la verificarea oricărui incident, protestează: “Și să mai spun că eu sunt un creștin convins și practicant…” Sau: “Cum să fac să mai cred când se întâmplă asemenea lucruri?” Trebuie să avem curajul de a vorbi nu numai de mângâierile credinței, ci de aspectul “dramatic” al credinței.

Mulți se gândesc numai la răspunsurile credinței. Și au dificultăți în a accepta întrebările. Asociază credința la pace, și nu la neliniște, la garanție și nu la risc. Consideră că verbul credinței este “a poseda”, în timp ce este “a căuta” (Abraham nu posedă nimic, este unul care continuă să caute. S-ar spune că Dumnezeu se distrează prin a nu-l face să mai ajungă…). Pretind siguranțe, în timp ce Abraham a trăit mereu în nesiguranță (decât doar siguranța pe care o avea înainte de a porni în acea aventură).

A crede nu înseamnă a întreține raporturi bune, liniștite, sigure cu Dumnezeu. Abraham a avut dificultăți mari cu Dumnezeu (și nu numai în cazul, vestit, al jertfirii “fiului promisiunii”. Să ne scoatem din cap că, atunci când este la mijloc Dumnezeu, totul trebuie să fie neted, fără obstacole. Orice lucru, în schimb, se complică, devine dificil. Trebuie să luptăm, să rezistăm, să înfruntăm zguduituri teribile. Desigur, totul se va sfârși bine. Dar de-a lungul drumurilor aspre, de negândit și chiar imposibile. Totul va deveni clar, la sfârșit. Dar printr-o serie incredibilă de contradicții.

Dumnezeu ia pentru a dărui din nou

În sfârșit, o caracteristică particulară a credinței este dialectica oferire-restituire. Ne-o amintește fragmentul din Scrisoarea către Evrei (lectura a doua): “Prin credință Abraham, pus la încercare, a oferit pe fiul său unic… De aceea l-a redobândit…”

Trebuie să acceptăm, în experiența credinței, o fază de renunțare, de jertfă, sărăcire, despuiere. “A pierde” reprezintă mișcarea egoistă, de lăcomie, de vanitate.

Trebuie să consimțim la o dezlipire eliberatoare. Cel ce crede trăiește în mijlocul lumii și al lucrurilor, distanțându-se de ele.

El este dispus să cedeze la ceea ce posedă, fie că este cerut de Dumnezeu sau de aproapele. Numai ceea ce am dăruit devine, ba chiar redevine al nostru prin faza de “restituire”. De fapt Dumnezeu ne surprinde restituindu-ne ceea ce I-am oferit, chiar înmulțit de o mie de ori, sau chiar de-a dreptul infinit. Numai darul restituit este cu adevărat al nostru. Putem să folosim cu libertate exclusiv ceea ce am primit înapoi de la Dumnezeu. Cineva este liber numai când regăsește în mână acele lucruri de care s-a lipsit. Și darul apare de nerecunoscut, atât este de îmbogățit și puternic când îl obținem ca restituire.

“Abraham nu aduce jos de pe munte același Isac, ci un Isac mai al său pentru că l-a primit din nou și dăruit de două ori” (Adriana Zarri). Tatăl meu și mama mea m-au făcut să înțeleg, fără a recurge la cuvinte, că niciodată nu m-au simțit mai mult “al lor” decât când au acceptat ca unicul lor fiu să fie smuls pentru a răspunde la chemarea Domnului. Desigur, ceea ce putem noi să oferim lui Dumnezeu nu sunt altceva decât darurile sale. Rămâne faptul, totuși, că El ni le dă pentru ca să descoperim ca har, ceva ce nu ne datorează, și să le folosim ca lucrurile sale și ale noastre. Ni le dă, pentru a spune astfel, în garanție. Și noi le primim de la El, cu respect și recunoștință, și ne obligăm să le folosim pentru El și în avantajul tuturor.

Rămâne paradoxal comportamentul lui Dumnezeu care dăruiește, și apoi le ia, le reia, le distruge, și în sfârșit ni le restituie.

Restituirea vine deja aici, pe pământ. Și, cu cât este mai mare, uimitoare, cu atât va fi mereu numai a mică anticipare a ultimei restituiri. “Cine își va pierde propria viață din cauza mea, o va găsi…”(Mt 16,25).

Unul care nu poate să moară

Simeon, iată un bătrân care a descoperit secretul pentru a prelungi viața proprie fără a avea la dispoziție produsele farmaceutice care astăzi ne sunt oferite de știința medicală. “Duhul care era deasupra lui, îl anunțase dinainte că nu va vedea moartea fără ca mai întâi să-l vadă pe Mesi”. Simeon a mărit dincolo de orice măsură cursul existenței din dorința pe care o avea de a vedea… El nu putea să moară, pentru că mai avea de văzut un lucru, cel mai important. Duhul i-a întipărit în suflet această siguranță, fără ca totuși să-i descopere data. De aceea Simeon trăia în așteptare, și deci din speranță. Spre deosebire de atâția bătrâni, el nu se uita înapoi, ci îndrepta ochii săi spre viitor.

De altă parte, nu sunt rari bătrânii care “durează” în viață pentru că așteaptă o naștere: un nepoțel sau de-a dreptul un fiu al acestuia. Bunica mea Iozefina, în simplitatea ei, manifesta siguranța că va veni o zi în care, în banca ei din fundul bisericii, va vedea urcând la altar acel ștrengar care eram eu… Când cineva se socoate de acum sosit, se gândește că deja a văzut totul, dă impresia că știe orice lucru, devine iremediabil bătrân. Simeon în ciuda anilor, nu și-a pierdut memoria. Păstrează intactă memoria viitorului. În cazul său, însă, nu este numai problema de a acumula ani, să prelungească durata vieții. Conținutul așteptării dă un sens și determină calitatea vieții sale.

Ia un sens nou, invocația: “Învață-ne să numărăm zilele noastre / și să ajungem la înțelepciunea inimii” (Ps 90, 12). Este vorba de a număra “către”, nu “de la”. Încet încet se apropie scadența, Simeon devine mereu mai tânăr. Să numărăm nu ceea ce am avut, ci ceea ce ne lipsește. Să numărăm nu ceea ce am dobândit, ci ceea ce încă nu am dobândit.

Pruncul care îl sprijină pe bătrân

Rămâne totuși plină de sugestie scena centrală: Simeon care strânge în brațele scheletice ca niște ramuri uscate pe prunc. Aurora și apusul se leagă. De o parte un bătrân pasionat, pașnic, cu chipul devastat de riduri. De cealaltă parte un prunc fraged, ușor, proaspăt, moale. Se ridică spontan întrebarea: cine sprijină pe celălalt? Eu rămân mereu surprins la vederea bunicilor curajoși care însoțesc la școală sau la plimbare pe nepoței. În ciuda aparențelor, am impresia că cei mici sunt “sprijinul”, “conduc” pe cei în vârstă. Vai dacă ar lipsi acel sprijin: existența lor nu ar mai avea scop.

Viața lui Simeon își găsește sinteza, expresia sa cea mai înaltă în acest moment de har. Este justificată de această întâlnire.

Uneori o clipă, o pagină valorează cât un volum. Peste puțin timp, totuși, va fi el, Fiul, care va purta și prezenta Tatălui pe bătrânul Simeon care invocă de acum moartea ca o eliberare: “Acum eliberează, Doamne, pe slujitorul tău /ca să meargă în pace după cuvântul tău”. Ca și cum ar implora: eliberează pe slujitorul tău. Lasă-l să plece, pentru că ziua sa obositoare a ajuns la sfârșit. De altă parte, răsplata pentru viața sa de fidelitate o ține deja în mâini.

Nu putem s-o uităm pe Ana, “foarte înaintată în vârstă”. Vorbește, fără a fi o vorbăreață. Nu mormăieli, bombăneli, ci laude.

Nu regrete, ci uimire. Și chiar relatarea: “Vorbea despre prunc tuturor celor care așteptau mântuirea Ierusalimului”. Ana “transmite” vestea atât de așteptată. Este o vestitoare a evangheliei, purtătoarea veștii celei bune. Și este surprinzător să constați cum este o femeie de 84 de ani care cunoaște noutatea.

Ritul latin