Start > Ritul latin > Duminica a II-a după Crăciun (pt. copii)

Duminica a II-a după Crăciun (pt. copii)

27 December 2008
1,360 afișări

Autor: pr. Pietro Righetto
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a II-a după Crăciun (Anul B)

1. Introducere

Crăciunul meu nu a fost niciodată așa. Familia mea nu a fost niciodată o familie unită, ci dezbinată și niciodată corectă. Nu este senină niciodată: mereu toți sunt triști, zburători, niciodată nu sunt acasă, nu organizează nici o sărbătoare. De Crăciun, același lucru. Nu se mănâncă panettone, nici paste, nici înghețate și nici specialități. Aș vrea să fiu o fetiță bună, dar nu sunt; și aceasta din cauza familiei mele; de altfel, cred că aș fi mai bună, mai educată, nu aș fi violentă cu colegele mele, ci ca toți ceilalți copii.

Nu știu dacă familia mea m-a învățat bine sau rău. Nu voi ști niciodată. Dar mi se pare că îmi dau seama ce este rău. Doar mama mea mi-a oferit puțină iubire. Tatăl meu, în schimb, nu m-a învățat să trăiesc în bine, ci în rău. Vreau să sărbătoresc nașterea Pruncului Isus pentru că vine să aducă pace pentru copiii săraci, da, săraci ca mine.

Aș vrea să știu dacă ceilalți copii sunt triști așa cum sunt eu. Nu, nu cred, cred că toți sunt mai calmi, sunt mai mult iubiți de tați.

Eu merit, zice el, doar înjurături, și cred că numai el știe acele înjurături urâte care mă fac să mă simt rău de fiecare dată când le aud.

Doar mama mea îmi acordă puțintică afecțiune și iubire. De la ea nu am primit niciodată nici o palmă și, când tatăl meu mă bate, o doare și pe ea.

Aș vrea să plec de acasă pentru că nu vreau să mai aud înjurături și învățătoarea mi-a promis că vorbește cu asistentul social pentru că vreau să merg la colegiu”.

2. Tema

Vreți să îl vedeți pe Dumnezeu, priviți la Pruncul Isus: chip vizibil al Tatălui.

3. Mesajul zilei

Dumnezeu este spiritual și invizibil. Pentru că nu este material, nu poate fi văzut cu ochii noștri. Dar mare este dorința tuturor oamenilor să îl vadă pe Dumnezeu.

Era un soldat din Legiunea lui Pompei. Mărșăluise cu el pe toate drumurile imperiului roman, din Occident până în Orient. Avea mult curaj; dar, când gândul misterului vieții îi intra în inimă, devenea de-a dreptul superstițios.

Se rugase idolilor romanilor; acum se ruga zeilor popoarelor barbare din Orient. În sfârșit, cu Pompei mărșăluia spre Ierusalim. Murea de dorința de a se ruga Dumnezeului evreilor, despre care toți cântau imnuri minunate. Dar în Palestina nu a găsit nici un templu; doar locuri sacre de întâlnire pentru ascultarea cuvântului și pentru rugăciune, numite sinagogi. Toți îi spuneau că doar în Orașul sfânt este templul lui IHWH. Au trecut luni întregi de asediu. În sfârșit, Ierusalimul se predă.

Cu sabia în mână, intră în minunatul templu, una dintre cele șapte minuni ale lumii, inima misterioasă a religiei ebraice. În sfârșit, putea să îl vadă pe Dumnezeul evreilor!

Deziluzie!

În locul cel mai sfânt este un întuneric profund. Se aprind făclii. Camera cubică este goală. Și statuia minunatului Dumnezeu? Probabil au ascuns-o. Îl oprește cu brutalitate pe un preot prizonier. Poruncește: “Unde l-ați pus pe Dumnezeul vostru?” Preotul răspunde solemn: “IHWH, Domnul cerului și al pământului, este prea mare pentru a fi reprezentat de o statuie; este prea sfânt ca să ni-l putem imagina; este prea misterios pentru a fi văzut; este prea viu ca să fie închis. IHWH, Domnul, este dincolo de toate: este spiritual, invizibil, unic. De aceea, el vine cu noi, prizonierii, în toate părțile lumii”.

Dumnezeul evreilor, adevăratul Dumnezeu, nu are o formă umană: este duh.

Atunci cum îl vom cunoaște? Cum să ne imaginăm chipul lui? Isus ni-l revelează: Dumnezeu are chipul iubirii unui tată care are brațele deschise, care vrea să se ofere pentru a ne face fericiți.

În Isus a apărut bunătatea lui Dumnezeu pentru a rămâne mereu cu noi.

- Pruncul Isus poartă pe chipul lui trăsăturile minunate ale Tatălui. El este un Dumnezeu care poate fi văzut, care poate fi îmbrățișat, care poate fi iubit.

- Iubirea lui ne uimește.

- Isus nu găsește loc la Betleem. Cei săraci îl recunosc, bogații nu. Cei îndepărtați îl recunosc, cei apropiați nu. Măgarul și boii îi sunt apropiați; astăzi, mulți rămân departe de el.

- Și totuși, el ne-a iubit cu adevărat! Nu a “luat” trup, ci “a devenit” trup, copil, fiu al Mariei.

- Nu este un principe care ne trimite haruri din cer; este un prieten care stă într-adevăr lângă noi: se naște, trăiește, suferă ca și noi, pentru a ne înțelege și ajuta mai bine.

4. Exemple

a) Cazimir, rege al Poloniei, solicita marșul infanteriei: el, pe cal, îi îndemna pe soldați să meargă mai repede. Un soldat curajos a strigat:

- Știți să vorbiți frumos, maiestate, stând pe cal, în timp ce noi, sărmanii soldați, mergem pe jos!

Mărinimosul rege a înțeles, a coborât de pe cal și a spus:

- Iată, acum mergem toți pe jos! Să mergem împreună!

Fiul lui Dumnezeu, făcându-se om ca și noi, merge cu noi și ca noi.

b) Se povestește despre Abraham.

Abraham se apropia din zi în zi de adevăratul Dumnezeu; se îndepărta astfel de idolii falși. De aceea, tatăl lui l-a condus în fața regelui Nimrod.

Regele l-a întrebat pe Abraham:
- De ce nu adori idolii?
Abraham a răspuns hotărât:
- Pentru că focul îi arde.
- Atunci, adoră focul!
- Mai curând ador apa, capabilă să stingă focul!
- Atunci, adoră apa.
- Nu! Mai curând ador norii, din care cade apa, a răspuns Abraham.
- Atunci, adoră norii, a insistat regele Nimrod.
- Nu, pentru că vântul este mai puternic decât ei și îi împrăștie.
- Atunci, adoră vântul care suflă.
- Dacă vântul ar fi Dumnezeu, a continuat Abraham, ar trebui să îl adorăm pe om, care are suflul respirației.
- Atunci, adoră omul!
- Nu, pentru că, totuși, moare.
- Atunci, adoră moartea.
Și, în sfârșit, Abraham a putut încheia:
- Singurul care trebuie adorat este stăpânul vieții și al morții. Acesta este singurul meu Dumnezeu!

c) Biserica a conștientizat, de peste 150 de ani, puterea misionară a copiilor. S-a întâmplat în Franța în prima jumătate a anilor 1800. Misionarii din China scriau îngrijorați de condițiile copiilor care erau uciși imediat după naștere, din cauza sărăciei în care se zbăteau familiile. Episcopul francez Charles Fobin de Janson a încercat să-i antreneze pe adulți în problema celor mici; dar adulții au atâtea de făcut, și atunci s-a adresat copiilor din dieceza sa.

Episcopul a prezentat situația copiilor care mureau fără să primească Botezul și i-a întrebat pe copii dacă erau disponibili să își asume datoria de a-i salva pe copii. S-a născut în acele momente un program care sfidează secolele: “Copiii îi ajută pe copii”. Copiii l-au întrebat pe episcop cum puteau să intervină și sfântul episcop le-a cerut un “Bucură-te, Marie” pe zi și un bănuț pe lună. A fost primul pas pentru o solidaritate care nu a cunoscut sfârșitul niciodată. Copiii misionari îndeplinesc astăzi în lume “o slujire pentru Bisericile locale pentru a-i ajuta pe educatori să trezească progresiv în copii o conștiință misionară universală și pentru a-i conduce spre o comuniune spirituală și materială cu copiii din regiunile și Bisericile cele mai sărace. Încă de la origine, Opera a contribuit la înflorirea unor vocații misionare” (Statutele PPOOMM).

Ritul latin