Start > Ritul latin > Am văzut steaua lui

Am văzut steaua lui

27 December 2008
641 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Epifania Domnului (Anul B)

Bucurați-vă în Domnul - exclamă sfântul Leon cel Mare – fiindcă puțin timp după solemnitatea nașterii lui Cristos, strălucește sărbătoarea descoperirii sale; și Acela pe care în acea zi Fecioara l-a adus la lumina zilei, în această zi este recunoscut de lume (Serm. 32,1).

În prima lectură (Is 60, 1-6) profetul Isaia ne descrie Ierusalimul înveșmântat în imagini proprii oricărei teofanii și ne duce cu gândul la Ierusalimul ceresc, din parusie. El ne arată prezența transparentă a lui Iahve în mijlocul poporului său. Acesta este înțelesul termenilor de lumină, slavă și nume. Dumnezeu însuși va fi atracția tuturor popoarelor, aurora care va împrăștia întunericul lor, mobilul care va orienta pașii lor spre el. Înainte de exil, aceste expresii aveau ca obiect imediat întoarcerea celor exilați. Acum, obiectul este format din toate popoarele, neamurile și regii. În Ierusalim se vor produce mari descoperiri, se va descoperi Acela care este ascuns și va fi pus în lumină cel care este în semiîntuneric. Se întrevede clar: Isus va fi descoperirea Tatălui.

Dumnezeu s-a înhămat la carul istoriei. Când acesta s-a împotmolit în noroiul păcatelor și s-a înțepenit între ghețurile inimii, Tatăl l-a trimis pe Fiul său în lume și să pună umărul spre a-l urni din loc. Când voi fi înălțat, ne spune Isus prin evanghelistul Ioan, voi trage pe toți la mine (In 12, 32). Această temă specifică lui Isaia a «atragerii» va fi și una dintre temele cele mai preferate a celei de-a patra evanghelii, care se va realiza numai prin Cristos. Printre cei atrași, despre care ne vorbește Isaia, în primul rând sunt cei fără țară, apoi poporele mărilor, locuitorii limitrofi Mediteranei, apoi locuitorii din Madian și Efa, actualul golf Akaba și din Yemen (Saba). Vor veni cu bogățiile lor pentru export, formate din aur și tămâie. De fapt și aceștia sunt descendenți ai lui Avram (cf. Gen 25, 13).

Evangheliștii copilăriei lui Isus văd împlinirea acestei profeții, în nașterea Soarelui dreptății, pe adevăratul rege mesianic. (cf. CBL p. 629-626).

În lectura a II-a (Ef 3, 2-3a.5-6), sfântul Paul, vechiul fariseu de dreapta, evreu și fiu de evrei, circumcis în ziua a 8-a, din vița lui Israel (Fp 3, 5), recunoaște puterea harului care l-a atras și poate face «tabula rasa» din naționalismul iudaic și îl împinge cu putere spre neamurile păgâne. Misiunea sa (deși considerat trădător de conaționali) constă în a vesti lumii întregi că nu mai există pentru nimeni posibilitatea de a-l monopoliza pe Dumnezeu, oricâte merite și orcât i-ar fi descendența de venerabilă. În carul istoriei s-a ascuns un «mister», o realitate, care n-a fost descoperit oamenilor din generațiile precedente, dar acum s-a înhămat la acest car chiar Fiul lui Dumnezeu și, spre a-și îndeplini mai bine misiunea, el și-a ales ucenici meniți să pună umărul și, ca să-i determine să împingă cu putere le-a descoperit sfinților săi apostoli și profeți prin Duhul Sfânt ceea ce se află în car, le-a descoperit taina: Dumnezeu este iubire și vrea ca toți oamenii din carul istoriei să ajungă la mântuire. Acești «apostoli și profeți» aparțin clar Noului Testament. Sfântul Paul nu revedică numai pentru sine revelarea misterului, dar pune numai în evidență faptul că predicarea acestui mister – Cristos printre neamurile păgâne – i-a fost încredințată ca un minister specific: Mie mi-a fost încredințată evanghelia pentru cei necircumciși, după cum lui Petru i-a fost încredințată pentru cei circumciși (Gal 2, 7), ca el, evreu fiind, să-i poată convinge pe păgâni că tocmai evreii nu mai pot deține monopolul asupra lui Dumnezeu și că el a primit un dar gratuit: harul de a vesti neamurilor păgâne inscrutabila bogăție a lui Cristos.

Este un «har» misiunea de a vesti acest mister, fiindcă acest mister a fost ascuns de secole în Dumnezeu creatorul universului. Deci este vorba de o realitate transcendentală, care nu poate fi descoperită printr-o simplă căutare rațională sau științifică. Nu-i posibil, pe cale naturală, să se evite raționalismul religios, fiindcă tendința umană este deosebit de puternică pe această temă: fiecare popor își are mentalitatea sa despre dumnezeire și crede că adevărul numai lui îi aparține (cf. CBL p. 1673-1675).

Evanghelia de azi (Mt 2, 1-12) se axează pe venirea, sau, mai bine zis, pe atragerea magilor spre Betleem, pe stea și pe pruncul aflat de ei.

Magii reprezintă exact tendința rațiunii de a-l monopoliza pe Dumnezeu, de a-l face al lor prin daruri; dar au trebuit, au fost siliți, ca în fața pruncului din iesle (casă), să renunțe la cugetările lor și să recunoască în Isus semnul unei iubiri care depășește rațiunea și apoi să se întoarcă la casele lor pe altă cale, pe calea credinței.

Episodul magilor are toate caracteristicile unei povestiri redactate de evanghelistul Matei pe baza unor elemente istorice, folosind din plin “semnele timpului”. În toate țările, în care era cultivată astrologia – și acest lucru se întâmpla pe toată fața pământului din jurul Palestinei – domnea ferma convingere după care orice copil se naște într-o conjunctură astrală și ca urmare fiecare om își are steaua sa. De aici, apariția unei stele noi sau conjuncția dintre doi aștri cerești ducea inevitabil la gândul unui nou eveniment care va schimba mersul istoriei umane. Cu alte cuvinte, exactitatea mersului stelelor pe cer garanta normalitatea vieții pe pământ. Din acest motiv se urmărea cu atenție orice mișcare în mersul astrelor. Acum, după cum nașterea lui Isus era evenimentul cel mai important din istoria omenirii, trebuia în mod necesar să fie prevestită lumii și de astrele cerești, că doar și pentru ele și pentru întreg cosmosul se întrupează și toate așteaptă să vadă slava fiilor lui Dumnezeu (Rom 8, 19).

O bază istorică valabilă pentru povestirea noastră – ținând cont de mentalitatea despre care am vorbit – este următoarea: în anul 7 înainte de Cristos, după toate calculele astronomice, a avut loc conjuncția dintre planetele Jupiter și Saturn în constelația Peștilor. Planeta Jupiter era considerată universal în lumea antică drept astrul suveran al universului. Pentru astrologii babilonieni, Saturn era astrul Siriei, dar astrologia elenistică îl considera astrul evreilor. În fine, constelația Peștilor era pusă (mai este și azi pentru unii din New-Agy cu reveniea lui Isus și sfârșitul lumii pentru 2019, când iarăși va fi o conjuncție în aceeași constelație) în relație cu sfârșitul veacurilor și împlinirea timpurilor. Era logic gândul că, la apariția acestei lumini duble provocate de conjuncția celor doi aștri, în Iudeea s-a întâmplat ceva deosebit, că s-a născut Suveranul de la împlinirea timpurilor. Și la Qumran apăruse horoscopul lui Mesia. Aceasta arată că chiar iudeii cei mai religioși amestecau credințele astrologice cu speranțele mesianice și făceau speculații cu privire la steaua sub care se va naște Mesia. Matei se putea inspira din toate acestea, dar povestirea biblică intenționează să ne relateze o manifestare extraordinară care, pe căi necunoscute, îi călăuzește pe magi ca să-l descopere pe regele de curând născut al iudeilor

Magii. «Mag» este un cuvânt de origine persană și era folosit spre a desemna o persoană care avea rolul de conducere religioasă. Textul nu ne spune că magii erau regi. Acest concept a apărut mai târziu datorită unor texte biblice (Ps 72, 10; Is 49, 7; 60, 10: vor veni regii și-l vor preamări pe Iahve). În secolul al V-lea li s-a stabilit numărul de trei pe baza darurilor oferite; în sfârșit, în secolul al VIII-lea, au căpătat și numele de Melchior, Gașpar și Baltazar. Oricum, magii sunt personagii ilustre; ei vin să ratifice demnitatea unică a Protagonistului din evanghelie. Fiind păgâni, și deci ignoranți ai revelației Vechiului Testament, îl recunosc pe Mesia și nu se scandalizează de sărăcia lui. Din contra, învățătorii legii, specialiști în Scriptură, nu-l recunosc, fiindcă nu intră în Ierusalim cu alaiul descris de Isaia (Lectura I). Ne aflăm în fața unei teme care străbate întreaga evanghelie a lui Matei: Isus este renegat de poporul ales și acceptat de păgâni.

În Isus se împlinesc toate speranțele, nu numai cele ale poporului iudaic, ci ale tuturor oamenilor. El este Regele pe care toți îl așteaptă, dar este un rege smerit și ascuns. Cine îl găsește se bucură, îl alege rege pentru toată viața și-i oferă omagiile cele mai pețioase, ca și magii.

Biserica, Lumina neamurilor, după cum o numește Conciliul Vatican II, ne este steaua călăuzitoare spre Isus. Să-i urmăm lumina și să ne lăsăm atrași de Dumnezeu.

Sărbătoarea Epifaniei, prin manifestarea și realizarea acestui mister, îndeamnă pe fiecare credincios să împărtășească grijile și oboselile Bisericii, rugăciunea și munca, până când întreaga mulțime a oamenilor va deveni poporul lui Dumnezeu, Trupul mistic al lui Cristos și templul Duhului Sfânt (LG 17). Epifania, sau Teofania, înseamnă tocmai «arătarea lui Dumnezeu». Rugăciunile și zelul credincioșilor, tuturor acelora care pun umărul să împingă la carul istoriei atrași de Cel Atotputernic, pot să grăbească timpurile în care lumina credinței să apară tuturor popoarelor, așa încât toți să recunoască bogăția infinită a lui Cristos (Ef 3, 8) și să-l adoare pe Isus ca pe Dumnezeu. Amin.

Ritul latin