Start > Ritul latin > Retrospectivă asupra Nașterii Domnului

Retrospectivă asupra Nașterii Domnului

27 December 2008
794 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a II-a după Crăciun (Anul B)

Pentru a ne convinge de existența istorică a lui Isus, sfântul apostol Ioan ne vorbește ca un martor ocular, ca unul care l-a văzut cu ochii săi, l-a atins cu mâinile sale, l-a ascultat cu urechile proprii (cf. 1In 1, 1-3), l-a văzut locuind între oameni, împărtășind cu ei aceeași viață; în același timp a putut contempla slava lui: pe Tabor, în aparițiile de după Înviere, la Înălțarea la cer. Apostolul vrea ca toți să credem în Cristos, Cuvântul întrupat, ca toți să-l primim și din plinătatea lui să primim har peste har (In 1, 16).

Pe Dumnezeu îl putem cunoaște prin atributele sale (veșnic, pretutindeni, atotputernic, atotștiutor, sfânt și drept; (cf. Catehism) și prin însăși viața sa.

Prima lectură (Sir 24, 1-4. 12-16) încearcă să ne facă a-l cunoaște pe Dumnezeu printr-un atribut al său: înțelepciunea personificată sau atotștiința divină. De factură cosmică și transcendentală, înțelepciunea a venit să locuiască în Israel și și-a fixat cortul în Ierusalim. Din acest motiv, Israelului, adică adunării Celui Preaînalt, ea îi adresează un discurs ca în prezența Dumnezeului atotputernic. Deși pare personificată, înțelepciunea apare în fața poporului ca un nor care acoperă pământul, în același fel în care Duhul acoperea suprafața haosului la începutul creației (Gen 1, 2). Dar, înainte de a se arăta oamenilor, înțelepciunea preexista lângă Dumnezeu, adică își avea locuința pe înălțimile cele mai mari, pe un tron susținut de nori în formă de coloană. Apoi ea a plecat în lume să-și caute un loc printre muritori. În cele din urmă a primit poruncă de la Dumnezeu să se stabilească în Iacob, spre a deveni proprietatea și moștenirea Israelului. Această locuire în mijlocul oamenilor nu-i atinge cu nimic transcendența, fiindcă este destinată să subziste pentru toată veșnicia. În Israel, înțelepciunea își împlinește misiunea în locuința sfântă din Sion. Ea a inspirat poporului ales o liturgie vrednică de sfințenia lui Dumnezeu. Această alegere divină și această prezență a înțelepciunii au făcut din Ierusalim o cetate aleasă. Ințelepciunea își încheie discursul său invitându-i pe evrei să se sature cu fructele sale (cf. Mt 11, 28).

Dacă numai însăși meditarea înțelepciunii îi poate ferici pe oameni, cu cât mai mult îi va ferici posedarea bunurilor sale care sunt mai dulci decât mierea! Aceste delicii nu se vor termina niciodată: cu cât sunt primite mai mult, cu atât mai mult sunt dorite (cf. CBL p. 535-536).

Aceleași lucruri minunate se pot spune despre oricare atribut divin.

În Noul Testament avem mai mult decât personificarea unui atribut divin: Înțelepciunea lui Dumnezeu se prezintă ca Persoană divină, nu în mod alegoric, ci în chipul cel mai real și concret, este Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, cel care întrupează întreaga înțelepciune a Tatălui, este cu adevărat înțelepciunea lui Dumnezeu (1Cor 1, 24). In Cristos, Înțelepciunea divină ia trup omenesc, locuiește între oameni și le descoperă, mai mult decât atributele, misterele intime și-i călăuzește direct spre Centrul vieții. Nu se mai pune problema unei revelații care să se oprească pe plan intelectual, ci de a pătrunde în viața divină atât de adânc încât să-i facă pe oameni fiii lui Dumnezeu, cum spune sfântul Paul predestinându-ne să fim fiii săi adoptivi prin Isus Cristos (Ef 1, 4-5).

În timp ce sfântul Paul ni-l prezintă pe Cristos ca înțelepciunea lui Dumnezeu (1 Cor 1,24) sau ca strălucirea slavei lui Dumnezeu (Evr 1, 3), sfântul Ioan evanghelistul ni-l prezintă în calitate de Cuvânt al lui Dumnezeu, termen care exprimă concomitent atât gândul cât și cuvântul lui Dumnezeu.

După cum am mai afirmat-o și la liturghia din ziua de Crăciun, Ioan ne arată că veșnicia, personalitatea și divinitatea Logosului sunt trei funcții esențiale și nu simple speculații filozofice. El a voit să pună o bază solidă faptului și în a ne da un ultim argument pentru ce Cuvântul ne-a putut vorbi despre viața intimă din Dumnezeu: puterea revelatoare și mântuitoare a Cuvântului își au fundamentul în originea și natura Cuvântului însuși, fiindcă funcția sa din sânul Preasfintei Treimi este aceea de a vorbi, de a arăta adevărul în toată realitatea sa, deoarece, fiind imaginea desăvârșită a Tatălui, cunoaște tot adevărul lui Dumnezeu și prin fiecare faptă ne relatează că Dumnezeu este iubire (1In 4,8.16). Acest adevăr esențial are menirea să ne facă fericiți. (cf. CBL p. 1304).

Dumnezeu, fără întruparea Fiului, ne-ar fi putut fi un foarte bun, excelent, profesor de divinologie, adică să ne învețe tot ce este mai frumos despre atributele sale și ar fi putut realiza cu omul cel mai bun raport de cultură, știință, economie, artă etc. În acest caz, omul ar fi putut deveni mai învățat, mai savant, însă nu mai bun ca om. Numai prin întruparea Fiului Dumnezeu poate realiza cu omul un raport organic, viu, intim, bazat pe însăși viața sa care singură poate schimba viața omului, îl poate face mai om. Dacă Einstein, care atâția ani s-a străduit să afle formula după care Dumnezeu a creat lumea din nimic, ar fi aflat-o, putea deveni cel mai mare om de știință din toate timpurile, ,putea deveni un creator din nimic, dar fără să devină alt om, mai bun, ci, poate, chiar mai rău, fiindcă știința umflă, umple de sine, de mândrie, de egoism și orice patimă. Numai întruparea Cuvântului ne oferă «C H E I A V I E Ț I I D I V I N E» care ne poate face adevărați, nu numai oameni, ci chiar fii ai lui Dumnezeu pentru veșnicie. Deși orice comparație șchiopătează, voi afirma, spre a înțelege mai bine, că întruparea lui Cristos constituie legătura vitală dintre supranatural și natural; fără el, omul nu poate avea viață supranaturală, chiar dacă ar încerca să-și construiască propria viață după toate atributele divine.

Datoria noastră?

Ne-o arată apostolul Paul în lectura a II-a (Ef 1, 3-6. 15-18): de a-l binecuvânta pe Dumnezeu, adică de a-i fi recunoscători, de a-i mulțumi din toată inima și de a deveni mulțumitori.

Binecuvântat să fie Dumnezeu. Aceste cuvinte amintite de sfântul Paul constituiau răspunsul la un imn de laudă pe care primii creștini îl cântau la începutul acțiunilor liturgice.

Și noi suntem acum la începutul acțiunilor liturgice și avem aceeași datorie de a-l binecuvânta pe Dumnezeu din următoarele motive, pe lângă cele expuse mai sus: Dumnezeu ne-a chemat la adunarea sfântă, el are inițiativa ca noi să fim împreună; el ne dă harul armoniei; el ne inspiră acțiunile sacre: ne dechide inimile spre rugăciune, meditație, contemplație; el ne adresează cuvântul său și-l luminează prin Duhul Sfânt; el rămâne cu noi; el ne binecuvântează, ne face mulțumiți cu Cristos, în Cristos și pentru Cristos, fiindcă însăși Mama cerească de sus ne binecuvântează cu pruncul Isus.

Dumnezeu ne adună, nu numai să ne binecuvânteze, să ne facă mulțumiți, ci vrea ca prin noi cei mulți împreună, să binecuvânteze toate popoarele, să le mulțumească și această mulțumire să treacă prin noi. Spune sintagma: Cine intră în moară se umple de făină, la fel: cine intră în binecuvântarea lui Dumnezeu pentru toate popoarele se umple de toată binecuvântarea, de toată mulțumirea.

Înțelegem acum rostul adunărilor duminicale și festive?

Ne-a ales ca să fim sfinți și neprihăniți în fața sa, ca prin noi să mulțumească sufletele tuturor oamenilor. Alegerea noastră nu se datorează planurilor sau înțelepciunii umane, mărginite, ci planului din veci al Tatălui, dinainte chiar de a crea lumea. Nu avem motiv de mândrie, ci de bucurie, fiindcă am fost predestinați să fim Biserica lui Cristos, Trupul său mistic, care nu ne răpește libertatea, ci ne mărește capacitatea de a împărtăși pe alții cu darurile primite, cum se spune: Dar din dar se face rai.

Ruga apostolului Paul pentru credincioșii săi era aceea ca Dumnezeu să le lumineze ochii inimii, ca fiecare să-l poată vedea pe aproapele său care este în necaz, în suferință, să-l iubească și să se străduiască a-l mulțumi în Cristos, fiindcă numai acela care are ochii deschiși pentru caritate va vedea lumina învierii. Învierea este și speranța noastră în Cristos, menită să ne mulțumească în veci. Adunarea duminicală ne dă garanția învierii. Cine nu participă cu întreaga ființă la această adunare, se autoexclude de la învierea fericită, fiindcă pierde «Cheia vieții divine».

Pentru a fi veșnici, trebuie să fim înțelepți în Cristos. Amin.

Ritul latin