Start > Ritul latin > Cu pruncul Isus să ne binecuvânteze Fecioara de sus!

Cu pruncul Isus să ne binecuvânteze Fecioara de sus!

27 December 2008
703 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Preasfânta Fecioară Maria Născătoare de Dumnezeu (Anul B)

Anul Nou – 1 ianuarie – este mereu o zi de altruism: fiecare urează sănătate, ani mulți, bogății materiale și spirituale etc, tuturor acelora pe care îi întâlnește. Vrea să dea și ceea ce nu are. Aceasta trebuie să fie atitudinea creștină de fiecare zi.

Eu vă doresc să vă binecuvânteze Fecioara de sus (pusă ca Mamă a lui Dumnezeu) cu pruncul Isus.

Păstorii săraci, când au auzit că li s-a născut Mântuitorul, dar e sărac, înfășat și culcat în iesle pe paie, primul lor gând a fost: Ce să-i ducem? Adevăratul sărac este întotdeauna deschis, dispus spre a dărui. Numai calicul, adică acela care și-a risipit bruma de bunuri prin abuz, se întreabă: Oare ce-mi dă? Păstorii i-au dus, probabil un miel sau doi, din plata ce li se cuvenea pentru păstorit. De la iesle nu s-au întors mai bogați, ci mai săraci prin ceea ce au dăruit, însă sufletul le era plin de cea mai mare bucurie, de recunoștință, de credință, de speranță și de iubire, fiindcă Fecioara Mamă i-a binecuvântat cu pruncul Isus și acesta și-a arătat fața senină față de ei. Ei au plecat lăudând – binecuvântând – adică mulțumind lui Dumnezeu.

Am afirmat la predica din Noaptea de Crăciun că Fecioara a născut pe Isus și împreună cu el, Biserica. Iată cum Preacurata, recunoscătoare lui Dumnezeu, imprimă Bisericii amprenta ei de credință, de mulțumire: păstorii pleacă mulțumiți și binevestesc tuturor cele auzite, văzute, simțite și trăite de ei.

I s-a pus numele de Isus (Lc 2, 16-21).

După plecarea păstorilor, evanghelia ne prezintă alte două fapte importante: prima este circumciziunea care ne introduce în centrul experienței cultului israelit. Ea este nu atât un semn de aparteneță la comunitatea sacră a lui Israel și garanție a împlinirii promisiunilor divine (cf. Gen 17), cât mai ales ca recunoștință pentru alegerea de preferință făcută de Dumnezeu. Isus se înscrie în poporul destinat pentru recunoștință spre a-i ispăși nerecunoștința, pe de o parte, iar pe de altă parte, spre a desăvârși recunoștința datorată Tatălui pentru opera mântuirii lumii întregi. A doua faptă importantă este punerea numelui de Isus, care înseamnă «Mântuitor». Împunerea numelui în familia evreiască aparținea tatălui, fiindcă el avea autoritatea supremă și numele era pus în funcție de necesitățile familiei și ale destinului hărăzit pentru viață, ca de exemplu: la oi, la război, la bătrânețe etc. Însuși Dumnezeu intervine și pune alt nume lui Avram (cf. Gen 17, 5), și spune acestuia să pună numele de Isac fiului care i se va naște; id.19), spre a le determina destinul. Impunerea numelui de către Iosif, dar adus de înger din partea lui Dumnezeu (cf. Lc 1, 31) arată că Tatăl ceresc însuși l-a destinat pe Fiul său unei opere importante, de a fi EuharistieMulțumire – în numele lumii întregi: mântuirea se realizează prin aducere de mulțumire veșnică. Pentru aceasta s-a rugat Isus la Cina de pe urmă cu aceste cuvinte: Părinte, a venit ceasul! Preamărește pe Fiul tău, ca și Fiul tău să te preamărească. Eu te-am preamărit pe tine pe pământ; lucrul pe care mi l-ai dat să-l fac, l-am săvârșit (In 17, 1-4).

Rolul Preacuratei?

L-a născut pe Isus, a născut pe Mântuitorul, a născut adevărata binecuvântare pentru întreaga lume și ea a fost prima în care binecuvântată între femei (Lc 1, 28) și prin binecuvântatul rod al sânului ei (id. 42) va fi fericire pentru toate neamurile (id. 48), învățând de la ea recunoștința.

În lectura a II-a (Gal 4, 4-7), sf. Paul o menționează, dar nu-i spune numele; subliniază doar faptul că Isus s-a născut din femeie ca să obținem adopțiunea de fii.

Datorită faptului că aparține neamului omenesc, fiind fratele tuturor oamenilor prin carne, Isus îi poate răscumpăra și-i poate face frații săi în duh și astfel pot fi părtași ai filiațiunii divine. Harul adopțiunii ajunge la oameni prin Maria, care, fiind Mama lui Cristos, este și Mama acelora care prin Cristos devin fii ai lui Dumnezeu. Dacă în inimile credincioșilor este Duhul Fiului care strigă: Abba, Tată, este datorat – fiindcă așa a hotărât Dumnezeu – și funcției materne a Fecioarei Preasfinte.

Dacă într-o zi o femeie din mulțime îi binecuvântează Mama, Isus îi arată că sunt mai fericiți acei care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l păzesc (cf. Lc 11, 27 ș.u.), fiindcă îi devin frați și astfel ajung la Tatăl fericirilor, unde fiecare poate gusta fericirea veșnică, care nu se poate gusta pe pământ, chiar dacă cineva îi este mamă.

Isus este binecuvântarea noastră, mulțumirea noastră față de Tatăl și față de Preacurata Maria.

Cine nu binecuvântează, nu-i mulțumește lui Dumnezeu pentru binecuvântarea cu pruncul Isus, se blestemă pe sine. Nercunoștința este egală cu furtul: nu se iartă până nu se înapoiază ce s-a furat. Am amintit acum câteva duminici în urmă despre Iuda Iscarioteanul, care, datorită faptului că nu cunoștea mulțumirea, devenise și hoț.

Cuvântul românesc a mulțumi exprimă trei acțiuni diferite și totuși cu același înțeles profund de binecuvântare, de recunoștință. Astfel: Sunt mulțumit, înseamnă că sunt fericit pentru ceea ce am primit; I-am mulțumit, înseamnă că îi sunt recunoscător și îl binecuvântez pe binefăcător; L-am mulțumit, înseamnă că l-am făcut fericit pe altul devenindu-i binefăcător.

Binecuvântarea sacerdotală din Vechiul Testament, despre care ne vorbește lectura I (Num 6, 22-27) constituie un text fix, oficial, apărut într-un context de cult și folosit spre a binecuvânta poporul adunat în numele Domnului. După exilul egiptean, preoții, urmași ai lui Aron, au condus poporul ales și aveau conștiința că acest popor poate fi mulțumit numai cu binecuvântarea divină. A binecuvânta poporul era prerogativa regelui care acționa în numele lui Dumnezeu și care, la început, avea funcție sacerdotală. Vechiul Testament amintește în scrierile sale cum regele David și apoi Solomon au binecuvântat poporul în acte de cult săvârșite de ei înșiși (cf. 2Sam 6, 12; 1Reg 8, 14. 55). Locul binecuvântării era sanctuarul unde se aduna poporul în numele Domnului. Preotul, ca mijlocitor între Dumnezeu și oameni, invoca numele Domnului, ca să-l facă prezent la adunare. Unde se aduce binecuvântare, mulțumire, Dumnezeu nu lipsește niciodată.

Cultul central al Bisericii este Euharistia care garantează prezența lui Dumnezeu prin mulțumirea supremă și desăvârșită adusă de Isus. Însuși numele lui Dumnezeu – Iahve – înseamnă binecuvântare (cf. Ier 15, 16), adică mulțumire; a-l rosti cu respect înseamnă a fi recunoscător, a-ți atrage mulțumirea.

Ceea ce vrea omul cel mai mult este ca Dumnezeu să nu-l părăsească niciodată; Să strălucească mereu asupra noastră lumina feței tale!

Conciliul Vatican II spune că Preacurata Fecioară Maria este Mama lui Isus nu numai pentru că i-a dat trup din trupul ei, dar mai ales pentru că a pătruns în misterul lui Isus și i s-a asociat în mod intim: S-a consacrat total pe ea însăși persoanei și operei Fiului său, cooperând la misterul mântuirii în deplină dependență de el și cu el (LG 56). Din acest motiv Maria este pentru noi mamă în ordinea harului (id. 61). Deci ne poate binecuvânta, mulțumi cu Emanuel.

Gândul la un copil de numai opt zile nu poate fi separat de cel față de mama sa; așa se face că Liturgia de azi se îndreaptă spontan spre Fecioara mamă, prezentă în mod discret oriunde se află Fiul dumnezeiesc. Privind-o pe ea, Biserica invocă pentru toți credincioșii săi mijlocirea ei maternă prin ruga: O, Dumnezeule, dă-ne nouă să simțim mijlocirea aceleia prin care am fost vrednici de a-l primi pe Autorul vieții, pe Isus Cristos, Fiul tău! (LR).

Cu pruncul Isus să ne binecuvânteze Fecioara de sus în toate zilele anului acesta! Amin.

Ritul latin