Start > Ritul latin > Au văzut ochii mei mântuirea ta

Au văzut ochii mei mântuirea ta

27 December 2008
846 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica I-a după Crăciun - Sfânta Familie (Anul B)

În timpul ultimului război mondial, o doamnă din înalta societate germană a primit următoarea scrisoare din partea fiului ei: Scumpă mamă, tu ai avut grijă ca noi să învățăm limbi străine, matematică, muzică, pictură, dans; numai un lucru «nu» și anume acela de a ne ruga. Eu văd aici, pe front, cum în jurul meu, camarazii se roagă și în rugăciune își găsesc putere și speranță. Numai eu și fratele meu nu știm să ne rugăm. Noi doi nu cunoaștem duhul rugăciunii. Cât de săraci și lipsiți suntem!. Amândoi au murit pe front. Cu ce inimă a rămas oare mama lor?

Cardinalul Faulhaber spunea: Umbra cea mai întunecată, care poate cădea pe mormântul părinților, este umbra unui copil care a fost crescut fără credință și acum stă la mormântul părinților săi fără a crede în viața veșnică.

Îl contrazic: umbra cea mai întunecată, care poate cădea peste mormântul copiilor, este umbra părinților care i-au crescut fără credință, fără morală, fără dragoste, fără Dumnezeu.

Înainte de a intra în conținutul sacru al Liturgiei cuvântului, îmi premit să mai citez pe pr. Kolping: Familia care s-a lăsat de credință în mod inevitabil și-a scris sentința de condamnare la moarte.

De fapt, «șarpele viclean» a început ruinarea lumii prin distrugerea familiei: Adam, când Dumnezeu îi cere cont de greșeală în calitate de cap al familiei și rege al naturii, el dă vina pe Eva: Femeia, pe care mi-ai dat-o, mi-a dat și am mâncat (Gen 3, 12). Dușmănia pe care Dumnezeu a voit-o între «șarpe și femeie», șarpele le-a dat-o lor și fiilor lor: frații se omoară – Cain pe Abel – (Gen 4, 8) act de triplă dușmănie: față de Dumnezeu, față de părinți și față de viață.

Episcopul francez Gibier ne spune că: Sfânta Familie din Nazaret este școala dintotdeauna unde au de învățat părinții și copiii cum să-și trăiască viața pământească, în chip deosebit datoria de a trăi credința în Dumnezeu.

Sfânta Famile față de Lege.

Pe fundalul prezentării la templu (Lc 2, 22-40) găsim Legea veche iudaică, conform căreia fiecare întâi-născut este un lucru sfânt, și prin urmare, trebuie oferit lui Dumnezeu sau jertfit. Și, cum jertfa umană era oprită, Legea obliga să se facă un schimb: în schimbul copilului era jertfit un animal curat (miel sau porumbel – cf. Ex 13 și Lev 12). Relatarea evanghelistului Luca, bazându-se pe mărturia probabilă a Preacuratei Fecioare Maria, arată că Isus, primul-născut al Mariei, este primul-născut al lui Dumnezeu și prin urmare, pentru substituirea jertfei sunt oferiți doi porumbei și așa se pune în evidență faptul că Isus este prezentat Domnului, adică oferit în mod solemn Tatălui. Sensul acestei oferte se va putea înțelege numai în lumina Calvarului, unde Isus nu va mai putea fi substituit și va muri ca autentic primul-născut care se oferă Tatălui pentru salvarea oamenilor, ca fiecare, nu numai primul născut, să fie un lucru sfânt, oferit lui Dumnezeu.

Sfânta Famile față de Istorie.

În centrul povestirii îl găsim pe bătrânul Simeon cu profeția sa. Plin de Duhul Sfânt, cuvintele lui ne descoperă pe vechiul Israel al speranței care poate sta liniștit: istoria sa (reperezentată de Simeon) nu se termină în gol: el a văzut pe Mântuitorul și știe că ținta lui este biruința vieții. În această viață își vor afla sensul toți acei care speră și cred că Isus nu este numai slava poporului lui Israel, ci este începutul luminii și mântuirii pentru toate popoarele.

Luate în sine, cuvintele care compun imnul bătrânului Simeon sunt frumoase, sentimentale și emotive. Cu toate acestea, privite în adânc, sunt un reflex al durerii și al unei lupte: lupta vieții pentru aflarea propriului sens. Pentru aflarea acestui sens, lupta culminează în destinul de suferință al Preacuratei Mame. Dintru începutul activității sale, Fecioara Maria ni se prezintă ca un semn al Bisericii care, purtând în sine tot harul mântuitor al lui Isus (devenită Născătoare de Dumnezeu – Theotocos – devine și Mamă a Bisericii: Mama Capului Trupului mistic), devine un semn de împotrivire. Ducerea lui Isus la templu a început cu un semn de jertfă. De la acest început al lui Isus ca «semn de împotrivire» pentru Israel (și ca originea durerii Mariei), se deschide un arc de viață și de experiență care va culmina pe Calvar și se va extinde apoi asupra Bisericii. Oricine ascultă cuvintele de mângâiere, în care Isus apare ca lumină și slavă, trebuie să urmeze calea și să-l accepte pe calea aspră a hotărârilor și a morții. Pe această cale nu va fi niciodată singur, fiindcă îl vor însoți credința și jertfa Mariei.

Cu cuvintele de laudă ale Anei, care slujea zi și noapte Domnului în vegheri, posturi și rugăciuni și care i-au dat adevăratul sens al vieții prin credința că Isus este răscumpărătorul Ierusalimului, și cu observația că el creștea la Nazaret plin de har, am putea încheia conținutul profund al episodului, dar și primele două lecturi ne oferă motive, atât teologice cât și morale, pentru aprofundarea problemei.

Familia față de Dumnezeu și Dumnezeu față de familie.

Relațiile de familie constituie un teren propice, pe care, conform înțeleptului Sirah (Lectura I:Sir 3,37. 14-17a) se poate practica dăruirea lui Dumnezeu: părinții fac un serviciu divin prin educația copiilor (cf. 30, 1-13 și 42, 9-14). Același lucru îl fac copiii față de părinți, așa cum ne apare din episodul prezent prin împlinirea poruncii lui Dumnezeu.

Mai mult decât ceea ce decurge din natură, dreptul părintesc asupra copiilor este ratificat de Dumnezeu. Biblia asociază mereu mama la autoritatea tatălui: Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta ca să-ți prelungești zilele tale în țara pe care ți-o va da Domnul, Dumnezeul tău (Ex 20,12). Bătrânul Tobit se îndreaptă spre fiul său cu aceste cuvinte: Cinstește pe mama ta și nu o părăsi în toate zilele vieții tale; fă ceea ce știi că îi place și nu-i da nici un motiv de întristare. Amintește-ți, fiule, că a trecut prin atâtea primejdii pentru tine, când erai în sânul ei! (Tob 4, 3-4). Toată învățătura Vechiului Testament este bazată pe legea talionului: comportamentul tău față de părinți va fi comportamentul fiilor tăi față de tine (cf. Mc 4,24).

Zdrobirea capului șarpelui viclean.

După Sirah există diferite feluri pentru a șterge efectele păcatului. In mod normal, jertfele de la templu și pomana, iertarea aproapelui, postul, evitarea răului și pietatea față de părinți șterge păcatele, dar mai mult: Cine își cinstește mama, este ca cel care adună comori. A «aduna comori» este folosit în sens mataforic (cf. 1Tim 6, 19) spre a desemna acel cumul de fapte bune și merite care constituie izvor de recompensă. Mai mult decât că va avea la rândul său mulțumire din partea propriilor copii, cel care își cinstește tatăl va vedea cum îi sunt ascultate rugăciunile sale îndreptate spre Dumnezeu în momentele de cumpănă. Restabilirea comuniunii cu Dumnezeu devine plenară în Criostos.

În afârșit, după Sirah, cinstirea părinților va fi răsplătită cu viață lungă; iar după Cristos, cu viață veșnică.

Sfânta Familie din Nazaret, prin actul prezentării la templu și încadrarea perfectă în sânul religiei mozaice și al societății civile, căreia Legea lui Moise îi stătea la temelie, desăvârșeșete raporturile dintre Biserică și Stat.

La acest gând ne călăuzște și lectura din Scrisoarea sfântului apostol Paul către coloseni (3, 12-21).

După ce a enumerat viciile care formează omul cel vechi, omul păcatului, Paul ne dă o serie de virtuți care constituie actul de investitură a omului nou, nu în dimensiune individuală, ci comunitară: sentimente de milostivire, de bunătate, de umilință, de blândețe, de răbdare, suportându-vă reciproc și iertându-vă unul pe altul.

Dar, mai presus de toate, stă «caritatea» care este «legătura desăvârșirii».

O interpretare comună arată că «perfecțiune» înseamnă viață creștină completă în sensul său moral; și astfel, iubirea ar fi nodul care unește pe un singur fir toate virtuțile. Contextul pare să ducă însă la o altă interpretare: caritatea nu-i atât legătura sau veriga virtuților, ci sunt chiar credincioșii înșiși. În acest caz, «perfecțiunea» are un sens comunitar, ca la sfântul Ignațiu de Antiohia la care «caritatea» și «iubirea» (cf. Fil 1, 9) înseamnă «comunitate», în timp ce în Scrisoarea către Iacob a lui Pseudo-Clemente (Cap. 2,17) înseamnă «adevăr» și are o însemnătate analogă: «societatea adevărului». În acest caz «perfecțiunea» ar fi Biserica drept societate de perfecționare, de desăvârșire.

Fiindcă aceste virtuți comnuitare sunt o realitate, Paul îndeamnă pe coloseni «să fie recunoscători». Cu acest îndemn sfântul Paul cheamă la celebrarea euharistică. Pe durata celebrării trebuie să aibă un loc deosebit cuvântul lui Dumnezeu spre învățătură reciprocă și exortații intercalate cu imnuri și cântări. Învățătura și exortațiile trebuie făcute «în Domnul», fiindcă numai Isus este Domnul, Regele nostru, și numai cine îl mărturisește pe el se mântuiește (Rom 10,9). Se înlătură astfel orice gând ascuns de interes personal, egoist, fiindcă Domnul cunoaște inimile și conștiințele (1Rg 8, 39).

Ce vrea să spună sfântul Paul? Însăși familia se desăvârșește încadrându-se corect în Biserică și prin Biserică în societate, chiar dacă legile Bisericii nu mai sunt tot una cu cele ale Statului.

În măsura în care părinții se implică efectiv, total și responsabil în viața Bisericii, în acea măsură vor fi izvor de desăvârșire pentru societate, dându-i sensul vieții. (cf. Commento della Bibbia Liturgica p. 526-527; 1135-1136; 1718-1719).

Înainte de a ne implica total în celebrarea euharistică, să reînnoim rugăciunea Bisericii: O, Dumnezeule, Tatăl nostru, care în Sfânta Familie ne-ai dat un adevărat model de viață, fă ca în familiile noastre să înflorească aceleași virtuți și aceeași dragoste, pentru ca reuniți împreună în casa ta, să putem gusta bucuria fără de sfârșit! (LR). Amin.

Ritul latin