Start > Ritul latin > A învăța cu autoritate

A învăța cu autoritate

22 September 2006
1,695 afișări

Autor: pr. Ernest Munachi Ezeogu
Traducere: Radu Capan
Copyright: ProFamilia.ro
Duminica a IV-a de peste an (Anul B)

Filozoful Karl Mark spunea odată că scopul filozofiei ar trebui să fie nu doar explicarea lumii ci și schimbarea ei. La fel se poate spune și despre Evanghelia pe care o predicăm și din care învățăm. Oamenii din Capernaum au primit pregătirea religioasă în sinagogă, în fiecare sâmbătă. Într-o sâmbătă au avut un alt învățător: pe Isus. Ceea ce Isus le-a spus în acea zi, precum și modul în care și-a prezentat și demonstrat mesajul, i-a uimit pur și simplu. “Și erau uluiți de învățătura lui, pentru că el îi învăța ca unul care are autoritate și nu în felul cărturarilor” (Marcu 1,22). Învățătura lui Isus contrasta puternic cu cea a cărturarilor. Pe scurt, Isus învăța cu autoritate, iar cărturarii nu. Ce înseamnă a învăța cu autoritate? Când comparăm și punem în opoziție modul în care învăța Isus și modul în care învățau cărturarii, observăm trei diferențe. Învățătura lui Isus (1) era din inimă și nu doar din cap; (2) se concentra pe spiritul și nu pe litera legii; și (3) inspira o schimbare pozitivă a inimii în ascultători.

Isus învăța din inimă. Învăța cu absolută convingere în ceea ce comunica, deoarece știa că mesajul Său era în consonanță cu gândirea lui Dumnezeu. Așa după cum ne spune în Evanghelia lui Ioan, când încearcă să își convingă audiența neîncrezătoare: “Adevăr, adevăr îți spun: noi vorbim ceea ce știm și dăm mărturie despre ceea ce am văzut, dar mărturia noastră nu o primiți” (Ioan 3,11). Predicarea sa este o mărturie personală a relației Sale intime cu Dumnezeu, Tatăl Său. Cărturarii, pe de altă parte, își iau cunoașterea nu din comuniunea lor personală cu Dumnezeu, ci din lungul și complexul studiu asupra comentariilor Legii. Ca urmare, majoritatea învățăturii lor vine din minte și nu din inimă, ei căutând mereu să își amintească porțiuni din comentariile care se potrivesc situației din fața lor.

O a doua diferență ține de conținutul mesajului. În timp ce cărturarii caută să aplice prescripțiile Legii ad literam, Isus merge mai în profunzime, căutându-i spiritul, intenția originală a legii. De aceea Isus poate să descopere valoarea pozitivă pe care legea a dorit să o apere, pe când cărturarii sunt preocupați cu cuvintele și cu aplicațiile lor imediate. Să luăm drept exemplu respectarea sabatului. Cărturarii sunt preocupați să stabilească cu exactitate când începe și când se încheie sabatul, ce este muncă și ce nu este. Isus caută în schimb să cunoască gândul lui Dumnezeu, care a dat legea poporului Său, ca expresie a iubirii și grijii Sale paterne. Concluzia sa: sabatul este o zi în care ne abținem de la muncă pentru a-l sluji pe Dumnezeu și pentru a face munca lui Dumnezeu (Ioan 5,17). Ascultându-i mesajul, oamenii găsesc în învățătura lui Isus vestea bună eliberatoare, spre deosebire de mesajul cărturarilor, perceput ca o grea povară.

A treia diferență între învățătura lui Isus și cea a cărturarilor constă în aceea că atunci când Isus vorbește caută mereu să aducă o schimbare în bine în inimile oamenilor, nu să îi facă să se simtă prost. În timp ce cărturarii învață doar ceea ce are sens pentru ei, pentru cum înțeleg Legea și tradițiile, pentru Isus, când învață caută să producă ceva pozitiv în oameni. Când au în față un bărbat orb din naștere, cărturarii caută să își explice de ce este orb – fie el a păcătuit, fie părinții săi. Pe Isus însă tot ce îl interesează este să îl vindece de orbire. De aceea Isus a vindecat și exorcizat, dar și predicat în același timp, pentru că prima Sa grijă a fost să schimbe situația omului, nu doar să o explice.

Care este atitudinea noastră față de cuvântul lui Dumnezeu pe care îl auzim? Îl lăsăm să ne provoace și să aducă ceva bun în viețile noastre sau pur și simplu îl ascultăm pentru a ne satisface o curiozitate intelectuală? Dacă ceea ce ascultăm este Evanghelia lui Isus, nu putem să o auzim săptămână după săptămână și să rămânem neschimbați.

Ritul latin