Start > Ritul latin > Legea spațiilor albe

Legea spațiilor albe

8 August 2008
1,293 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XIX-a de peste an (Anul A)

Predicatorul nu cunoștea peștera lui Ilie

Duminica trecută am participat la Sfânta Liturghie, clandestin în mijlocul poporului lui Dumnezeu (o obișnuință pe care o cultiv cu plăcere în special când sunt în străinătate), într-un sat pe care îl iubesc foarte mult și într-o catedrală care, în ciuda măreției sale, nu reușește să mă intimideze. A venit lângă mine în bancă o femeie care, după ce a făcut semnul Crucii, mi-a șoptit la ureche: – Buenas dias, senor!…

Detaliul mi-a încălzit inima (se poate întâmpla chiar și la Liturghie…) Precizez, pentru a evita echivocurile, că mujer (femeia), cu toată evidența, a stins deja cel puțin șapte zeci de lumânări. …Și a început îndată predica. Căldura, din păcate, a dispărut îndată. Preotul a început să tune împotriva unei fantomatici “teologii a tăcerii lui Dumnezeu”, spre care, dată fiind îndârjirea pe care o punea, trebuie să fi avut ceva personal. Cu cât se înflăcăra mai mult, cu atât mai mult mă răcea pe mine și mă plictisea un pic. Efectul benefic al “buenos dias, senor” a dispărut de tot.

Auzeam cum urla (și mai mult se adresa oamenilor, părea că interlocutorii săi ar fi acei teologi, responsabili de toate relele din lumea modernă): “Nu spunem prostii. Dumnezeu nu tace, nu a tăcut niciodată. Dumnezeu vorbește, ba mai mult strigă…” Mi se părea mai degrabă neplăcută imaginea unui Dumnezeu care nu încetează să vorbească. Dar acela, fără să observe repugnanțele mele, continua neînfricat, înflăcărându-se vizibil: “Glasul său este mai puternic decât ar putea să audă lumea. Depășește pe toate celelalte. Noi suntem aceia care nu vrem să auzim, o facem pe surzii…”

Am încrucișat pe furiș privirea puțin dezorientată a femeii. Mi-a făcut un semn cu mâinile care păreau să exprime resemnare. Sau, poate, se simțea culpabilă, sau nefericită, și voia să confirme dacă din întâmplare aș fi și eu, ca și ea, un pic surd, sau distrat, sau numai puțin norocos. I-am oferit un semi surâs, cel mai sigur posibil, care dorea să spună: ce vrei să facem, se vede că linia noastră uneori nu funcționează…

Mă gândeam la Auschwitz. Reușeam foarte greu să-mi imaginez că victimele, înainte de a “trece prin cuptor” ar fi auzit pe Dumnezeu “strigând”. Mă gândeam la deșerturile vechilor călugări. Și nu-mi amintesc ca vreo unul din acei solitari să se plângă pentru că Dumnezeu își înălța un pic prea mult glasul. Mă gândeam la Ilie, adăpostit în peșteră, constrâns să ia act că Domnul nu era în strigăt, pentru a fi auzit, dar “în foșnetul unei adieri de vânt”. Nu pun la îndoială surditatea noastră încăpățânată. Dar Dumnezeu nu o învinge vorbind cu volumul la maximum. Vrea să ne-o vindece obișnuindu-ne să ascultăm “foșnetul ușor” al tăcerii.

Ilie, până acum, se făcuse interpret al unui Dumnezeu a cărui voce avea un răsunet de tunet. Până la acel moment fusese un profet înfocat și… zgomotos. Pornind de la faimoasa peșteră, se inaugurează un alt tip de experiență. Mesajul este captat pe lungimea de undă a tăcerii. Să ne înțelegem. De atunci încolo nu va mai fi numai problema de intensitatea diferită a sunetului. Schimbă radical tonul, stilul mărturiei. Care devine mai discret, delicat, mai puțin spectaculos, fără a pierde nimic din forța sa.

Ilie iese din peșteră transformat. Capabil de a zgudui, dar și de a însenina. Da, poate predicatorul meu înfierbântat și dând fiori de gheață ar fi trebuit să stea un pic în acea peșteră. Și și-ar fi dat seama, cu uimire, că teologia tăcerii lui Dumnezeu s-a născut acolo, și nu au inventat-o oamenii. Totuși mă simt parțial mângâiat reflectând, în afara episodului lui Ilie, la o frază a lui S. Kierkegaard: “În starea de astăzi a lumii, viața întreagă este bolnavă. Dacă aș fi medic, și cineva mi-ar cere un sfat, aș răspunde: creează tăcerea! Condu pe om la tăcere! Numai astfel se poate auzi cuvântul lui Dumnezeu. Și dacă, aplicând mijloace zgomotoase, și se evocă atât de zgomotos încât ar putea fi auzit și în mijlocul zgomotului, acela nu mai este cuvântul lui Dumnezeu. Creează deci tăcerea”.

Eram tentat chiar s-o comentez vecinei mele de bancă. Dar ea, probabil, nu avea nevoie de consolările filozofului danez.

M-am limitat să le murmur, dăruind semnul păcii: – Buenos dias, senora. Adăugând, în minte, o urare (adresată și mie, cât și ei): – Și ascultare bună a tăcerii lui Dumnezeu!

Spațiile albe, adică mesajul iubirii

Dumnezeu nu tace pentru că nu mai are nimic să ne spună sau pentru că, este supărat, și vrea să ne pedepsească rămânând mut. Tăcerea, în limbajul iubirii, este mesaj, comunicare. “Când cel îndrăgostit vorbește iubitei, iubita ascultă mai mult tăcerea decât cuvântul: “Taci”, pare să șoptească. “Taci ca să te pot auzi” (Max Picard). Mai ales tăcerea este singurul limbaj al misterului (nu poate fi adorație fără tăcere). Tăcerea este revelație. Tăcerea este limbajul profundității.

Aș spune că tăcerea nu este atât altă față a Cuvântului, ci este Cuvântul el însuși.

După ce a vorbit, Dumnezeu tace, și cere de la noi tăcerea, nu pentru că s-a terminat comunicarea, ci pentru că rămân alte lucruri de spus, alte confidențe, care pot fi exprimate numai în tăcere. Mai mult, realitățile secrete sunt încredințate tăcerii. Foarte frumoasă, în această privință, intuiția lui A. Neher: “În Biblie, propoziția sau fraza sau capitolul sau cartea nu se întrerup pentru că nu mai este nimic de spus, ci pentru că ceea ce nu s-a spus, sau nu poate fi spus voiau în acel moment să fie spuse. Și nu o puteau face dacă nu ar fi trecut prin tăcere, ale cărui intervale albe constituie semnele de ieșire dintr-o realitate și comunicare mai profundă”.

În tradiția ebraică, într-adevăr, este o sentință celebră rabinică socotită și ca o “lege ale spațiilor albe”. Spune: “Totul este scris între spațiile albe dintre o literă și alta. Restul nu contează”. Și nouă ni se pare intolerabilă (chiar dacă nu în forma obsesivă a predicatorului “meu”) tăcerea lui Dumnezeu, noi ar trebui să observăm mai mult acele intervale, să ne oprim să descifrăm acele spații albe. Alergând repede de la un cuvânt la altul, de la o pagină la cea următoare, și sărind cu grabă peste separările dintre “ceea ce este spus” sau de “nespus”, riscăm să pierdem mare parte din comunicare. … Și apoi chiar ne plângem de tăcerea lui Dumnezeu.

Când Ilie, reintrând în peșteră, a simțit “zvonul unei tăceri fine”, nu a comentat, decepționat: “Și astăzi cerul este mut, Dumnezeu îmi refuză Cuvântul său”. Dar s-a grăbit să iasă, acoperindu-și cu respect capul cu mantaua, gata de a asculta…

Se grăbește să împrăștie mulțimea

“Împrăștiind mulțimea, s-a urcat pe munte, singur, ca să se roage…” Este, fără îndoială, treaba cea mai grea. Dumnezeu este de găsit în rugăciune, nu suntem noi care îl atingem, dar mulțimea trebuie s-o împrăștiem noi. Noi suntem cei care trebuie s-o îndepărtăm. Noi suntem cei care trebuie să ne sustragem. Noi suntem cei care trebuie să stăm la distanță de înghesuială de locurile superficialității, de vorbării, de frivolitate. Noi suntem cei care trebuie să refuzăm disiparea, ritualurile exterioare, reclamele goale. Nu este rugăciune, adică nu este o întâlnire adevărată cu Dumnezeu, dacă nu avem curajul de a îndepărta zgomotul, să ne opunem dispersării, să întoarcem spatele la ceremoniile neînsemnate, să îndrăznim să fim în singurătate, să spunem nu la reclame și la șantajele eficacității.

Pentru a ne ruga, trebuie să renunțăm la agitație, să renunțăm la grabă, să renunțăm la propunerile ademenitoare de a apărea, să regăsim calmul, să redescoperim sensul gratuității, a se lăsa ispitit de cele inutile, care sunt apoi “unicul lucru necesar”. Cristos dă drumul mulțimii, după ce a săturat-o fie cu pâinea Cuvântului fie cu cealaltă pâine. Într-un anumit sens, fuge. Totuși și această fugă pe munte, pentru a se dedica rugăciunii, poate fi încă un aspect al acelei “compătimiri” față de mulțimea care a provocat minunea. A avea milă față de alții (și chiar de noi înșine!) aduce, adesea, necesitatea de a ne îndepărta. “A merge în întâmpinare”, uneori, poate însemna să ne oprim, să dispărem.

Cele două intervale (și, la mijloc, poate, prima murmurare clericală)

Mă surprind gândindu-mă cum ar fi interpretat alții dorința lui Petru de a se desprinde de ei și să ajungă la Învățătorul umblând pe apă. Poate interpretarea mea este numai o răutate, și cer scuze. Dar bănuiesc că prima murmurare clericală s-a născut în acea barcă. Cealaltă – de această dată documentată de evanghelie – a izbucnit când Iacob și Ioan – cine știe într-adevăr dacă nu cu complicitatea mamei lor, sau fără nevoie de intermediari – au avansat cererea formală de a ocupa cele două locuri de onoare lângă trenul Domnului.

În episodul care îl are pe Petru ca protagonist, sunt două “intervale” (spații albe și acestea?) cum îmi place să subliniez.

Primul trebuie pus între invitația lui Cristos, “vino”, și părăsirea bărcii pentru a face primii pași pe apă. Al doilea este între momentul în care Petru, cuprins de frică, strigă “Doamne, salvează-mă”, și însăși mâna lui Isus pentru a apuca pe Petru gata să se înece, vinovat de “puțină credință”. În primul interval domină prezumția. În al doilea încrederea.

Totuși traiectoria nu s-a schimbat: Petru în ambele cazuri merge spre Domnul. Totul depinde însă de mod. Este un mod presupus, pretențios, care îl scufundă. Și este o atitudine de fond, făcut din conștiința propriei greutăți, care consimte de a fi apucat de El. După puțin timp (Mt 16, 18-19) Simon va fi constituit “piatră”. Evident Cristos nu a ținut cont că acea piatră era capabilă chiar de… cufundare. Aș îndrăzni să spun că Petru dă încredere tocmai pentru că, riscând să meargă la fund ca noi toți, cunoscând greutatea și “puțina credință”, poate să ne ajute să întindem mâinile spre Unicul care ne salvează. Și este frumos, împreună cu Petru și cu toți ceilalți, după atâtea rătăciri, frici și nenorociri, că ne reunim în gestul de adorație (acel, da, este un teren solid, chiar în mijlocul mării), și să șoptim: “Tu ești într-adevăr Fiul lui Dumnezeu”.

Probabil Petru va fi renunțat să facă alte încercări de plimbări pe valuri. Din partea noastră nu ne-am mai gândit la așa ceva. Nu se merge la Domnul nici zburând, nici mergând pe mare. Important este de a învăța să mișcăm pașii noștri pe străzile lumii, fără a fi opriți de nimeni. Paul, în a doua lectură, ne încredințează pe un ton dureros că nu intenționează în nici un fel să se separe de Israeliți. Ajunge să spună de-a dreptul că ar fi dispus să fie despărțit el de Cristos, excomunicat, dacă gestul său nebun și blasfemator ar sluji la mântuirea fraților săi. Da, lucrul cel mai folositor este de a merge împreună pe acest pământ. Și a încerca de a o face, pe cât posibil, în vârful picioarelor… (Cât privește la a striga, un verb care plăcea atât de mult predicatorului “meu”, of! Nu este interzis. Chiar și Petru a făcut-o. Pentru a face cunoscut că îi era teamă…)

Ritul latin