Start > Ritul latin > Situația este aproape disperată: nu ne-ar trebui decât o minune

Situația este aproape disperată: nu ne-ar trebui decât o minune

1 August 2008
1,127 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XVIII-a de peste an (Anul A)

Dumnezeu este “exigent” în dăruire

Domnul comunică invitațiile sale cu o dărnicie extraordinară. “Toți” sunt așteptați. Nimeni nu este exclus. Nu trebuie adus nimic. În afară de setea proprie, foamea proprie. În fond, nu ne cere altceva. Singura condiție este de a avea trebuință. Unicul titlu, dorința. Nu este interzisă nici lipsa de satisfacție, dimpotrivă… După atâtea căutări parțiale sau inutile, după ce am adunat atâtea surogate, trebuie să vină și momentul în care să ne decidem să alergăm direct la izvor. Poate ne ostenim să acceptăm această idee a unui Dumnezeu care ne cere numai să ne apropiem de El pentru a primi.

Când se vorbește de raport religios, imediat ne gândim la ceea ce trebuie să facem, la serviciile la care suntem chemați să le facem.

Nu ne vine în minte că atitudinea fundamentală este disponibilitatea de a “ne lăsa să ni se dea”. Și când ni se oferă ceva, în ambientul sacrului, instinctiv punem mâna la portmoneu. Dumnezeu, în schimb, este gratuit. “Cine nu are bani, să vină de asemenea…” Când la mijloc este banul, nu mai sunt darurile lui Dumnezeu, chiar dacă poartă eticheta pe ele. Să ne întipărim bine în minte fragmentul din Isaia: valoarea nu este stabilită de preț, ci de absența prețului. (Personal, ca preot, mă simt umilit când anumite “persoane pioase” insistă: “Spuneți-mi vă rog cât este, pentru că ni s-a spus mereu că, dacă nu se plătește, Liturghia nu este valabilă…”)

Dumnezeu este gelos. Nu în a încasa, ci în a dărui. Nu poate să tolereze ca să ne adresăm altuia sau la alții când suntem copleșiți de sete, când suntem flămânzi, vrem să gustăm pacea inimii, suntem cuprinși de o voință irezistibilă de fericire.

Dumnezeu pretinde. Chiar foarte mult. Dumnezeu este exigent. Până la exces. De fapt nu suportă ca să ne fie teamă de a-i cere totul. Noi înșelăm așteptările lui Dumnezeu când ne prezentăm să primim darurile sale. Când nu ne prezentăm cu mâinile goale. Pe lângă aceasta el se simte înșelat când ne vede că cerșim în altă parte lucruri disproporționate față de exigențele noastre. “Pentru ce cheltuiți banii pentru ceea ce nu este pâine, averea voastră pentru ceea ce nu satură?”

Noi, din păcate, riscăm să cheltuim de-a dreptul viața alergând după realități iluzorii, înghițind alimente care, cu cât le consumăm mai mult, cu atât mai mult ne lasă flămânzi și fără poftă de ceea ce ne-ar asigura creșterea noastră umană și creștină. Dumnezeu este dispus să ne sature, mai mult, nu-i putem asigura o bucurie mai mare decât aceasta: să-i declarăm că voim să depindem exclusiv de mâna sa. Dar nu putem să ne adresăm Lui pentru fleacuri, inepții, bagatele.

Numai dacă intenționăm să dilatăm fără măsură orizonturile vieții noastre, dacă tindem spre ceva frumos și mare, dacă avem vise mărețe, dacă suntem determinați să ne îndreptăm dincolo de măsurile comune, avem dreptul să ne întindem mâinile – suficient de goale – spre El. “O voi toți cei însetați…” O voi toți care nu vă mulțumiți cu lucruri de nimic… O voi toți care nu puteți suporta golul… O voi toți care începeți să bănuiți că sunteți făcuți pentru altceva… O voi toți care intenționați să faceți loc pentru esențial…

Există și efemer religios

Este ușor să ne împotrivim culturii efemerului. Denunțurile în privința consumismului se risipesc. Ar fi cât mai oportun și urgent, însă, de a ne da seama că există și un efemer religios. Poate fi pericolul unui consumism al sacrului. Ofertele banalităților devoționale, a frivolităților pioase, nu lipsesc desigur, și nu lipsesc din păcate aceia care, din interes, devin propagandiști și crainici zeloși. Îmbietori dezinvolți, foarte abili în a înconjura pe creștinii neprevăzători și de a-i convinge să cumpere produsele deteriorate, circulă liberi și în incinta templului.

Idolatrii de tip emoțional sunt tolerate sau de-a dreptul încurajate din partea acelora care ar trebui să promoveze adorația Unicului Domn. Răspânditori de droguri ușoare, evadări în miraculos, superficialități îmbibate de sentimentalism sau de frici apocaliptice sau de moralisme șantajiste, desfășoară netulburați activitatea lor (eram gata să spun traficul lor) în cea care ar trebui să fie “casă de rugăciune”. Mulți creștini de bună voință, care poartă în sânge o foame seculară, sunt încurajați în schimb să se hrănească cu pâinea (adică a Cuvântului lui Dumnezeu), să cumpere tâmpeniile pseudo-spirituale, conținute într-o literatură produsă în cantități mari, și care invadează piața până la refuz.

Și se definește, un pic grăbit, “reîntoarcerea sacrului” ceea ce adesea este numai fenomenul folclorist sau căutarea exoticului sau experiența veleitară. Vrem să spunem totul? Sunt și din aceia care pretind să impună ca adevăruri definitive, de neschimbat, foarte sigure, discursuri care sunt foarte provizorii. Prezintă opinii și poziții foarte personale, normal “extremiste”, ca scoase (cine știe cum) din evanghelie. Și nu lipsesc din aceia care spun că oferă pâinea Cuvântului. Dar a lor este o pâine uscată, tare că sparge dinții, de nemâncat chiar și de aceia cu stomacurile mai bune.

Anumite prezentări aseptice ale Cuvântului lui Dumnezeu, cu etalare de erudiție, pline de pedanterii asortate, umplute de exerciții intelectualiste, par să fie făcute dinadins pentru a le face fără poftă, pentru a descuraja pe cei care se apropie cu pasiune și candoare de Cartea… Se gargarizează cultura. Dar anumite expresii așa zise culturale provin de la indivizi care se pare că au inversat ispita Satanei din deșert: “… Spune acestei pâini proaspete să devină piatră”. La televiziune cineva, cuprins de o pudoare neașteptată, nu mai spune “publicitate”, dar indică anumite “sfaturi pentru cumpărături”.

Eu rețin că, pe tărâmul religios, dacă vrem să fim respectuoși față de foamea și setea autentice ale poporului lui Dumnezeu, sau pentru a le provoca (care este cazul cel mai frecvent și datoria cea mai necesară și cea mai arzătoare), sunt necesare “sfaturi” pentru anumite lecturi și pentru anumite ascultări și pentru anumite frecventări. Nu totdeauna intensificarea “frecvențelor” în eter, sau prinderea unor “benzi” noi, constituie o cucerire pentru Împărăția lui Dumnezeu… Nu invoc cenzuri de acest fel, bineînțeles. Pur și simplu cer ca să se pună în gardă posibilii “înfometați” și “însetați” de hrana genuină împotriva pericolului înșelăciunii.

A educa să aleagă ceea ce este autentic, solid, și să respingă ceea ce este artificial, marginal, străin de credința adevărată, cred că este o datorie esențială, mai ales astăzi. Și să nu spunem, vă rog, că după toate chiar și acele produse un pic discutabile sunt totdeauna mai bune decât veninurile de care este plină piața. Înainte de toate vine gustul pâinii.

În așteptarea credinței care să reușească să facă o minune, Caritatea să înceapă să se dedice să facă…

Riscul unui anumit tip de lectură a evangheliei de astăzi consistă în a trage o concluzie de acest fel: din moment ce minunile, a înmulțirii pâinilor și a peștilor, și de orice alt tip, nu intră în posibilitățile noastre… Eu cred, în schimb, că relatarea ne implică și ne antrenează mai mult decât bănuim. Isus, înainte de toate, “responsabilizează” pe apostoli, care sugerează o rezolvare dictată de bunul simț, dar care în practică trădează o mentalitate destul de difuză în fața problemelor mai dramatice: “Ce putem face noi? Fiecare trebuie să se aranjeze cum poate, și mai rău pentru el dacă nu reușește să se descurce singur… Nu va fi nicidecum vina noastră dacă cineva rămâne cu stomacul gol sau cu greutatea unei nedreptăți colosale pe stomac. Noi avem deja gândurile noastre, problemele, necazurile, nu putem nicidecum să ne asumăm și necazurile altora…”

“Dați-le voi să mănânce…” Este adevărat că apoi va trebui să aibă grijă El. Dar, între timp, a cerut ca apostolii să aibă grijă de foamea celorlalți, să se simtă responsabili (era să zic “culpabili”), să împartă, înainte de pâinea lor puțină, adunată acolo, compătimirea lor față de mulțime. Să precizăm de îndată. Pagina evangheliei nu ne oferă nici o soluție miraculoasă sau simplistă în privința pâinii și a foamei (cei cinci mii, astăzi, au devenit sute de milioane și, spre diferență de Matei, nu putem să nu numărăm femeile și copiii…).

Isus nu ne spune nici astăzi: aici ar trebui o minune. Nu ne dezvăluie trucul pentru a-l înfăptui. Învățătorul ne învață tot ceea ce nu este o minune. Ne face să înțelegem că se poate începe cu compătimirea, care nu înseamnă pur și simplu a fi mișcați, a simți o ușoară palpitație a inimii (atât de ușoară încât nu ajunge nici la portofel, care stă în partea opusă, la distanța de siguranță pentru a nu implica inima), dar vrea să spună să simțim în stomacul propriu înțepăturile foamei celorlalți.

Și apoi ne lasă să intuim că, mereu și oriunde, “ne privește” pe noi. În sfârșit pretinde, absolut, să scoatem afară puținul pe care îl avem. – Nu avem decât cinci pâini și doi pești… – Aduceți-le aici. În mod realist, în anumite cazuri, Domnul ar putea cere economiile, sau de-a dreptul ceea ce se irosește. Da. Poate fi prea comod pentru noi să ne ascundem în spatele pretextului care cere un miracol, sau o serie de miracole, și acel sector nu este de competența noastră. Cristos ne cheamă în cauză, ne dezvăluie mișcător, spune că putem și trebuie să avem grijă noi, independent de ceea ce va face El.

Credința trebuie s-o așteptăm. Trebuie să crească până ia dimensiunile unui grăunte de muștar, înainte de a fi în stare de a săvârși minuni. Și cine știe cât timp ne va trebui… Caritatea, în schimb, este grabnică. Iubirea nu este obligată să facă minuni. Și deci trebuie să intervină acum, aici, să împlinească meseria sa obișnuită, să desfășoare activitatea sa normală. În așteptarea credinței care va face, cine știe… Mulțimile nesfârșite lovite de flagelul foamei nu pot fi consolate auzind-ne exclamând cu aer îndurerat: – Aici ar trebui o minune. Ar prefera să ne audă spunând: – Aici ar trebui un pic de mai multă iubire și dreptate. Și poate nici nu este cazul să vorbim. Este suficient să ne prezentăm aducând un pic din necesarul nostru, mult din economiile noastre, și mult din risipele noastre.

Iubirea și circumstanțele potrivnice

“Cine ne va despărți de iubirea lui Cristos?” se întreabă Paul (a doua lectură). Și înșiră unele situații deosebit de dramatice, “conflictuale”, în care cel credincios ar putea avea impresia de a fi abandonat, lăsat singur: “necazul, teama, persecuția, foamea, lipsa de îmbrăcăminte, pericolul, sabia…” La sfârșit, însă, proclamă propria convingere fermă: nimic și nimeni “nu va putea să ne separe vreodată de iubirea lui Dumnezeu”. În sfârșit, Paul dezminte o oarecare mentalitate conform căreia noi am putea experimenta iubirea lui Dumnezeu numai când totul merge bine, nu simțim împotriviri, drumul este netezit, avem succes, reușim să realizăm proiectele noastre, ne bucurăm de stima și înțelegerea celorlalți.

Apostolul vrea să ne convingă, dimpotrivă, că acea iubire nu este înconjurată de situații favorabile.

S-ar putea exprima toate acestea cu alți termeni: iubirea lui Cristos “ne atinge” sigur. Nimic nu o poate împiedica, să-i bareze pasul, să-l excludă din încercările noastre, din momentele noastre de dificultate, din locurile unde ne zbatem pradă infirmităților și mizeriilor de orice fel. Chinul nostru este chinul său. Sfâșierile noastre sunt sfâșierile sale. Pierderile noastre sunt însușite de El.

Consecința, atunci, nu poate fi numai de tip consolator, ci stimulator. Dacă iubirea lui Cristos nu este întărită de nici o realitate neplăcută, dacă ne atinge din toate părțile, în toate împrejurările, atunci nu ne este permis să rămânem blocați în fața nici unui obstacol, ori cât de mare, în fața nici unei nenorociri, oricât de mari. Iubirea lui Dumnezeu ne atinge, nu pentru a ne mângâia, ci pentru a ne împinge să “trecem” mai departe…

Ritul latin