Start > Ritul latin > Incredibil: Dumnezeu nu ne permite să extirpăm răul…

Incredibil: Dumnezeu nu ne permite să extirpăm răul…

18 July 2008
1,245 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XVI-a de peste an (Anul A)

Chemarea noastră “incurabilă” de judecători

S-ar vrea, dacă nu chiar de a-l acuza de a fi un “judecător nedrept”, cum îndrăznește cineva, cel puțin să discute criteriile cu care Dumnezeu administrează dreptatea. Avem impresia că uneori exagerează în pedepsirea celui care se comportă bine. În multe împrejurări, în schimb, îl considerăm excesiv de indulgent, în special cu cel care merită o pedeapsă exemplară.

Ne-ar place să folosească mai mult mâna forte pentru a reteza insolența unor anumiți indivizi. În schimb El manifestă de obicei o blândețe insuportabilă, și atunci nu este de mirare ca cineva să profite de ea pentru a săvârși tot felul de fărădelegi. Și după ce păcătoșii cei mai nerușinați s-au pătat cu păcate foarte clare, El așteaptă cine știe ce motiv pentru a pronunța o sentință definitivă de condamnare, le dăruiește nelipsit o amânare, o dovadă de bunătate, și chiar dacă se arată recidiviști, nepocăiți, le oferă o posibilitate de mântuire, și încă o alta. “Tu oferi după păcate posibilitatea de a se căi…”

Nu vrea să se convingă că de la anumiți oameni nu se poate aștepta nimic bun. Aș vrea să-i sugerez, cu respectul cuvenit: gata, un pic de severitate, altfel treburile vor continua să meargă mereu mai rău. Ar trebui un frâu, nu se pot tolera anumite lucruri. Trebuie să intervină cu o mai mare hotărâre și oportunitate. Și dacă nu este suficientă convingerea, cum de fapt nu este suficientă, trebuie convins cu forța, să folosească acele argumente mai concrete pe care toți le înțeleg. Milostivirea, toleranța pot apărea ca slăbiciune.

Și dacă Tu nu o simți, vrei să-i păstrezi pentru sfârșit, permite-ne cel puțin ca să intervenim noi, aici, îndată. De altă parte au fost epoci istorice în care cele două puteri au căzut de acord, împărțindu-și îndatoririle: eu îi găsesc pe vinovați, mă îngrijesc să fie judecați și pronunț condamnarea, și tu procură surcele și foc și călău, pentru că eu nu vreau să-mi murdăresc mâinile… Și se pare că lucrurile au mers un pic mai bine decât astăzi, în ciuda faptului să în mod ipocrit cineva acum s-ar rușina de aceasta.

Mai ales, simțim o mare nevoie ca pozițiile să fie clare o dată pentru totdeauna: cei buni de o parte, și ticăloșii de cealaltă parte. Și nu ar trebui să se întâmple ca relele și nenorocirile în serie să se abată de regulă pe capul celui care se comportă bine, în timp ce celorlalți să le meargă toate cu pânzele umflate. Prima lectură și în special evanghelia de astăzi ajută să descoperim pretenția noastră incurabilă de a judeca, nerăbdările noastre, intoleranțele, simplificările abuzive, voința noastră încăpățânată de a pedepsi (în privința altora).

Niciodată, cine știe pentru ce, Cuvântul lui Dumnezeu nu încurajează vocația noastră de judecător. Dimpotrivă, o mortifică cu promptitudine, o face să dea greș. Și, cu o inversare a pozițiilor care este frecventă în Biblie, ne constrânge să scoatem toga magistratului care susține acuza publică, să părăsească impulsul de nestăpânit al polițaiului care nu vede decât ora de intrare în acțiune pentru a restabili ordinea, și a ne face să ne regăsim în pielea acuzatului.

Specializarea noastră contestată

Începe a doua lectură să ne facă imputații în câmpul specific al rugăciunii. Da, chiar în acest sector care este rugăciunea de cerere, în care ne considerăm un pic cu toții specialiști. Dar ce ne mai spui, Paule! Când ne rugăm, o facem aproape totdeauna pentru că avem bogății bine definite de supus atenției Domnului. Rugăciunea de cerere, în panorama noastră religioasă, din păcate, ia spațiul altor tipuri de rugăciune, care trebuie practicate și ele: laude, binecuvântare, mulțumire, adorație, oferire, contemplație.

Fapt este că avem atât de multe lucruri de cerut. Necesitățile sunt nenumărate. În afara celor obișnuite, sunt și cele neprevăzute, incidentele neplăcute care nu pot fi puse la socoteală în mod preventiv nenorocirile, întâmplările. De la mântuire, trecând prin problemele economice și familiare, lista “harurilor” pentru care batem la ușa Domnului se mărește în fiecare zi mai mult. Și nu totdeauna El (astfel ne gândim cel puțin…cu glas scăzut) este așa de prompt în a asculta așa cum este de bănuit, din care rezultă mereu mai multe înclinații care ne obligă, în ciuda noastră, să le solicităm.

Și Paul ne aruncă în față că “nici nu știm ce să cerem”. Probabil, când scria creștinilor din Roma, nu erau încă practicate anumite forme devoționale, și credincioșii nu descoperiseră încă locurile adaptate, modalitățile potrivite și oficiile competente pentru a prezenta cererile. Este de ajuns să ascultăm, astăzi, anumite “rugăciuni comune”. Complete, insistente, definitive, prevăzute cu o documentație minuțioasă, chiar un pic presupuse, nu arareori indiscrete, excesive în privința tonului, aș îndrăzni să spun chiar obraznice. Totul este specificat în chip amănunțit. Deoarece lucrurile stau așa și așa, din moment ce, și pentru că unica soluție, este aceea de: atunci Dumnezeu este obligat să ne asculte fiind atent cu scrupulozitate la informațiile și cunoștințele noastre.

În fond, îi ușurăm sarcina. Formularul deja l-am completat noi, în toate părțile sale, fără a lăsa nimic de o parte. El are de pus numai semnătura și timbrul: “se aprobă”. Necazul este că “nu știm ce trebuie să cerem”. Fără Duhul Sfânt, care se roagă în noi “cu gemete negrăite”, rugăciunile noastre nu vor ajunge niciodată la Tatăl. Mai mult, și mai radical, rugăciunea ar fi imposibilă.

El cunoaște trebuințele noastre, dar adesea nu le “recunoaște”

Trei observații. Înainte de toate. Nu înseamnă că Duhul Sfânt are o funcție de “stabilizator”, are o acțiune de filtru sau de raționalizare, pentru că noi exagerăm, pretindem prea mult, abuzăm de generozitatea Domnului. Poate fi contrariul. Rugăciunea noastră prea adesea face calcule excesiv de meschine. Este proporționată cu posibilitățile noastre, mai mult decât cu disponibilitatea lui Dumnezeu “stăpânul imposibilului”. Mai ales, rugăciunea noastră nu reușește totdeauna să dea cont de necesitățile noastre adevărate. Nu observăm lucrurile esențiale care ne lipsesc.

Duhul, de aceea, este mai mult decât un “moderator”, este un “instigator”. Ne solicită, ne încurajează să exagerăm, să cerem mereu mai mult. Și deoarece noi ne arătăm excesiv de timizi și prudenți, are El grijă să revendice ceea ce ne privește pe noi ca fii.

A doua. În fața unui obstacol, o dificultate, o piedică oarecare, de obicei cerem ca Dumnezeu să aibă grijă, să pregătească terenul, luând din el acele realități neplăcute. Noi ne dăm seama că, dimpotrivă, “este potrivit să cerem” ca Domnul să ne dea curaj, inteligență, fantezie pentru a înfrunta acea situație. Ne face să înțelegem că soluția depinde de noi. În sfârșit. Sarcina Duhului nu este aceea de a “sprijini” cererile noastre, să ne asigure o rezolvare favorabilă, și în scurt timp. Nu. Duhul trebuie să “inspire” rugăciunea noastră, cererile noastre, nu a le face pur și simplu proprii, să le recomande cu autoritate. Noi trebuie să intrăm în perspectiva Duhului, nu invers.

Eu cred că echivocul multor implicări ale Spiritului, chiar în ocazii solemne, este chiar acesta: am vrea ca Spiritul să se mulțumească, să asculte de sugestiile noastre, să ajute perspectivele noastre, în loc ca noi să ne încredem, să ne abandonăm total la “gemetele sale negrăite” și la jocul său imprevizibil. Invocăm Spiritul ca să ne ducă acolo unde am stabilit noi să mergem, să se manifeste liber… după alegerile pe care le-am făcut noi deja și prin care am folosit din belșug toate mijloacele (chiar și cele mai puțin clare…). Ar trebui să avem cel puțin suspiciunea că dacă Dumnezeu ne-ar asculta conform gusturilor noastre și nu după dorințele Spiritului, după proiectele noastre și nu după planurile sale, am avea de pierdut mai mult decât de câștigat.

În sfârșit, când este vorba de rugăciune, este necesar să ne retragem de o parte și să-i dăm glas Spiritului, rezistând ispitei de a-l sufoca cu cererile noastre insistente sau cu oarecare corectare. Unica manieră pentru a nu fi nesatisfăcuți din cauza ascultării rugăciunilor, este de a face în așa fel ca cererile noastre – grație sugestiilor Spiritului – să nu fie nesatisfăcute. Rugăciunile “nepotrivite” sunt acelea care sunt sub așteptările lui Dumnezeu… Sunt acelea în care Tatăl nu “recunoaște” trebuințele fiilor. Da, Tatăl cunoaște necesitățile noastre. Din păcate nu le “recunoaște” când le exprimăm în rugăciune.

Dar al cui este acel ogor?

Pozițiile noastre sunt date peste cap mai ales de evanghelie. “În timp ce toți dormeau…” Astăzi neghina este răspândită cu mâini pline sub ochii tuturor. Răul este expus, publicat, exaltat la lumina soarelui. Ar fi cazul, atunci, să semănăm binele în timpul nopții, în toate teritoriile unde pare să triumfeze opera dușmanului. Tăcut, dar cu tenacitate. Fără trebuința de a lansa sfidări arogante, dar cu deplină convingere.

“De unde vine neghina?…” Și dacă ar veni de la noi? Dacă și noi am contribuit la producerea ei? De ce, când vorbim despre rău, și vrem să verificăm cauzele lui, ne punem mereu în afară lui, ca și cum n-am intra, n-ar fi și aportul nostru decât neglijabil, nu am fi cel puțin un pic responsabili de apăsarea lui și difuzarea lui în lume? Și poate este cazul și de a ne întreba: “De unde vine sămânța cea bună?” Probabil Domnul ne lasă să intuim că “sămânța bună” răsare pe ogoare nebănuite, este opera unor indivizi pe care nu-i luăm în considerație. …Și crește chiar și în teritoriul inamic. – Vrei să mergem să culegem neghina? – Nu.

Interzicerea stăpânului, totuși, nu înseamnă că nu trebuie să condamnăm răul, să numim păcatul păcat. “Nu”-ul hotărât nu înseamnă că trebuie să stăm să privim, resemnați, umiliți, neputincioși. Nu ne revine nouă să stârpim neghina – operație pe care am face-o cu plăcere – Totuși este permis, este obligatoriu, de a căuta să o smulgem în unicul chip eficace: angajându-ne, personal, să semănăm în răbdare și să cultivăm cu pasiune tot binele posibil. La sfârșitul lumii, Fiul omului va trimite pe îngerii săi, care vor aduna din împărăția sa toate scandalurile…” Mai degrabă neliniștitoare și jenantă acel cuvânt: “din împărăția sa…”

Neghina, deci, a fost semănată după. Este născută în interiorul Împărăției. Creștinul nu găsește răul în afara teritoriului propriu, în care exista dinainte. De altă parte, perspectiva parabolei se interesează de răul care crește în interiorul ogorului lui Dumnezeu. Deci în casa noastră, nu numai în ogorul adversarului, există scandaluri, și vor rămâne până la sfârșitul lumii. Vor fi mult mai multe decât cred apologeții din serviciul permanent efectiv, sau mai puține decât bănuim?

Inutil de a face previziuni în această privință. Oricum rămâne faptul, declarat de Cristos însuși, că răul se produce și în împărăția “sa”, în Biserica “sa”, in inima noastră. Numai îngerii sunt calificați să-l “culeagă”. Avem cel puțin onestitatea de a o recunoaște, de a nu o ascunde sub covorul vecinului.

Îngăduință în loc de intransigență

Noi am învățat intransigența. Nu suntem lipsiți de indignare. Suntem campioni în a fi indignați (care nu costă nimic). Dumnezeu, în schimb, cu exemplul său de indulgență, vrea să ne opunem hotărât răului și să-l combatem fără a-i da răgaz cu bunăvoința față de toți și cu “speranța dulce”. Sunt uimitoare, în această privință, expresiile din cartea Înțelepciunii, pe care ni le propune a doua lectură de astăzi:

“Tu, stăpânul puterii, judeci cu blândețe; / ne guvernezi cu multă indulgență… / Cu un astfel de mod de a acționa l-ai învățat pe poporul tău / Că cel drept trebuie să iubească pe oameni; / În plus ai făcut pe fii tăi plini de speranță dulce” Putem să dăm la toate acestea un nume deosebit: îngăduință. Nu trebuie confundată, natural, cu complicitatea cu răul.

Cine este, în practică, persoana “indulgentă”? Putem să spunem: este cineva care are o respirație lungă, respirație lentă și profundă.

Decis, are mereu prezente ținta și obiectivele, dar nu este grăbit, nu se lasă dominat de nerăbdare, amână nerăbdarea.

Știe să aștepte, alege timpuri lungi, caută să înțeleagă. Suportă cu seninătate contrastele, opozițiile, chiar și persecuțiile. Este sigur că Dumnezeu, chiar și atunci când tace, are mereu ultimul cuvânt. De aceea trăiește în pace, chiar și în timpul furtunii dezlănțuite. Nu adoptă tonuri apocaliptice, nici chiar în momentele dificile. Face, zi de zi, un pic de curățenie în casa proprie, fără a simți trebuința de a merge să măsoare murdăria altuia…

Ritul latin