Start > Ritul latin > Acum, dacă vrei…

Acum, dacă vrei…

13 June 2008
982 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XI-a de peste an (Anul A)

Să ne oprim asupra situației

Vine momentul în care Israel se oprește la poalele muntelui. Și Dumnezeu îl interpelează prin intermediul lui Moise. Se oprește asupra situației. Îl ajută să descopere sensul evenimentelor pe care le-a trăit. “Voi înșivă ați văzut ceea ce i-am făcut Egiptului…” Toți trebuie să fie conștienți că aparțin unui popor “eliberat”, că nu mai sunt sclavii nici unei puteri. Dumnezeu prezintă propunerea sa: “Acum, dacă vreți să ascultați glasul meu și să păziți alianța mea, voi veți fi pentru mine proprietatea mea între toate popoarele… Voi veți fi pentru mine o împărăție de preoți și un popor sfânt”.

Dumnezeu nu impune nimic: “Dacă vreți să ascultați glasul meu…” Este totdeauna numai o invitație. Nici o constrângere. Nici o forțare. Dumnezeu pune de o parte pe Israel pentru proiectul său, pentru planul său. “…Dacă vreți”, putem să împlinim împreună lucruri mari. Lanțurile au fost sfărâmate de Dumnezeu. Acum, dacă poporul este de acord, ar putea rămâne liber ca să aparțină în totalitate Lui, descoperind propria vocație “sacerdotală” și de “națiune sfântă”.

Dumnezeu nu constituie o împărăție punând în frunte preoți. Vrea să formeze o împărăție “de preoți”.

Nu se mulțumește ca în poporul său să fie sfinți. Pretinde să aibă un popor “sfânt”. Deci, așa cum observă p. Ernesto Balducci, “prima caracteristică a acestui popor este să elimine din toate puterile ceea ce ar vrea să supună conștiința poporului și a fiecărui credincios”. De notat și că recompensa care este asigurată de exigențele legământului nu se referă la acele binecuvântări particulare și materiale (bogăția recoltelor, succesul, bunăstarea), ci alcătuiesc o unică binecuvântare care cuprinde pe toate celelalte: comuniunea cu Domnul și apartenența la El. “Veți fi pentru mine o proprietate (în ebraică segulla) dintre toate popoarele: al meu este într-adevăr tot pământul”.

Ești dispus să mai primești?

Vine momentul în care trebuie să te oprești și tu. Să te întrebi asupra sensului existenței tale. Să cauți să afli un fir călăuzitor. Să citești și să interpretezi evenimentele care te privesc pe tine înscriindu-le într-un plan unitar trasat “în altă parte”. “Voi înșivă ați văzut ceea ce v-am făcut…” Este ca și cum Dumnezeu ar spune: “Nu ți-ai dat seama încă de nimic? Nu ai bănuit nimic? Nu ți-ai dat seama că în spatele acestor evenimente decisive era mâna mea?”

Dumnezeu vrea să fii conștient că tot ce ai, tot ceea ce ești, îi datorezi Lui. Dacă ai depășit anumite etape, dacă ai ajuns până aici, este pentru că El te-a “înălțat pe aripile vulturului”. Orice izbândă a ta este har. Tot ce posezi ai primit. Și atunci vine momentul în care Dumnezeu îți prezintă conturile. Nu pentru a te face să plătești prețul, cu atât mai puțin pentru a te șantaja. Pur și simplu pentru a-l autoriza să continue. “Dacă vrei, dacă îmi permiți, Eu îți voi oferi și mai mult”. Dumnezeu vrea să verifice disponibilitatea ta de a primi. De a continua cu El. De a fi datornic.

Dresare pe aripile vulturului

Semnificativă este imaginea născocită pentru a indica grija lui Jahweh în privința “poporului său”: “V-am înălțat pe voi pe aripile vulturului și v-am făcut să veniți până la mine”. Vulturul, spre deosebire de alte păsări, nu apucă puii săi cu ghearele. El zboară mai sus decât celelalte păsări, și deci pericolul nu poate veni de sus. Îi poartă de aceea liniștit pe aripi. Imaginea devine și mai expresivă dacă o completăm cu un fragment din cântul lui Moise:

“El l-a găsit într-o țară pustie,
într-o câmpie cu urlete solitare.
L-a crescut, a avut grijă de el,
l-a păzit ca pe lumina ochilor.
Ca un vultur care veghează asupra cuibului său,
care zboară deasupra puilor săi,
el a desfăcut aripile și l-a luat,
l-a înălțat pe aripile sale.
Domnul îl călăuzește singur,
Nu era cu el nici un dumnezeu străin” (Dt. 32, 10-12).

Comentează J. Plastras: “Pasărea tânără, încă prea timidă și slabă pentru a zbura singură, va fi solicitată și îndemnată la zbor de părinte care zboară și planează deasupra cuibului. La umbra acelor aripi puternice, ridicat în aer de curentul produs de mișcarea lor, el se aventurează pentru prima oară în aer. Imaginea descrie destul de bine incapacitatea Israelului în momentul alegerii și delicatețea pedagogiei divine. Dumnezeul legământului înalță cu delicatețe pe oameni și îi atrage la sine cu magnetismul iubirii sale, preferând să obțină de la ei un răspuns liber în loc să impună cu forța supunerea”.

Pentru a sublinia atracția extraordinară exercitată de iubirea lui Dumnezeu, trebuie citat și un text din Ieremia: “Te-am iubit cu o iubire veșnică, pentru aceasta te-am atras cu bunătatea mea (hesed) (31,3). Chouraqui traduce: “… Eu te atrag cu mângâiere” (ceva ca: te atrag cu gingășie). Oricum, pedagogia divină este alcătuită din protecție, dar și de solicitare, aș îndrăzni să spun de provocare, în sensul de “a chema afară”. Vulturul nu poartă continuu puii săi pe aripi. Îi face să experimenteze amețeala înălțimilor, pentru ca să învețe să zboare.

Dumnezeu ne atrage spre sine, dar ne îmbrâncește și afară. Ne constrânge să riscăm. El nu vrea în nici un fel să se substituie nouă. Intimitatea cu El este în vederea unei asumări a responsabilității din partea noastră. Dumnezeu veghează asupra noastră… lansându-ne în aventura credinței. Dumnezeu nu ne face puerili, ci ne responsabilizează. Nu are nici o intenție de a ne ține sub tutelă. Vrea ca să devenim adulți și să ne comportăm ca atare. În mod paradoxal, nu putem face mai puțin decât să depindem de El pentru a deveni capabili de ne descurca singuri. El ne atrage… pentru a ne desprinde. Este prezent… lăsându-ne singuri. Ne poartă… părăsindu-ne. Ne protejează întărind aripile noastre (sau, mai bine, picioarele noastre). El ne susține… luându-ne toate proptelele. Avem nevoie de El pentru a descoperi autonomia noastră. Putem să spunem că ascultăm de El cu adevărat numai când devenim creaturi libere.

Mort pentru o cauză pierdută

“…În timp ce mai eram păcătoși, Cristos a murit pentru noi”. Să înlăturăm orice echivoc și iluzie. Nu sunt meritele noastre, virtuțile noastre, jertfele noastre care au dobândit iubirea lui Cristos. Totul a fost de mai înainte. El ne-a iubit “mai întâi” când încă mai eram păcătoși. Noi eram “încă” fixați pe terenul dușmăniei sau al indiferenței. Și El a trecut “deja” linia prieteniei. Noi nu eram “încă” convertiți. Și El ne considera “deja” sfinți.

Desigur, expresiile lui Paul, așa cum răsună în fragmentul din scrisoarea către Romani, apar “scandaloase”. Mărturisesc iubirea nebună a lui Dumnezeu, care pune cu gravitate în încurcătură toate cele mai prudente teologii, chiar și pe cele clasice. Cristos nu a murit din cauza păcatelor noastre, ci în ciuda păcatelor noastre. Jertfa sa, înainte de a fi ispășire, este o jertfă de oferire, spontană, gratuită, ne condiționată.

În mod paradoxal, urmând afirmațiile lui Paul, Cristos nu a murit pentru cauza binelui, ci pentru o cauză pierdută. Totuși, pe Golgota s-a sfârșit atât mânia lui Dumnezeu cât și dușmănia mea. “Noi suntem justificați de Dumnezeu: aceia cu ochii (orbiți) de care însuși Dumnezeu s-a justificat ca Dumnezeu, aceia pe care El i-a reclamat pentru dreptul său și împărăția sa, aceia pe care El i-a pus sub semnul iertării, la adăpostul judecății sale de iertare, aceia pe care el i-a așezat în aria, unde numai El poate să-i susțină” (K. Barth).

Concluzia, pentru noi, este de-a dreptul sublimă: dacă jertfa lui Cristos a fost, împotriva oricărei logici, eficace pentru noi păcătoșii, cu cât mai mult va fi pentru indivizii care nu mai sunt păcătoși. Iubirea lui Dumnezeu a reușit să spargă carapacea dușmăniei noastre. Ce nu va putea face pentru prietenia noastră? Dacă iubirea lui Dumnezeu a învins toate refuzurile noastre, ce nu va reuși să realizeze cu adeziunea și colaborarea noastră? Dacă “înainte” a fost ceva de negândit, “acum” nu va fi oare semnul unei surprize infinite?

Capabili de a număra până la unu

“Isus, văzând mulțimile, i s-a făcut milă…” Mă simt încurajat de această notare. Nu-mi este teamă de a “dispărea” în mulțime, de a fi înghițit de ea. Știu că Isus, chiar și când vede mulțimile, vede pe fiecare individ. Pe El nu-l interesează atât mulțimile, cât persoanele care le compun. Aceasta de aici, și cealaltă, și încă cealaltă. Fiecare cu chipul său, cu numele său propriu, cu istoria sa proprie. Aș îndrăzni să spun că Isus nu vede numai mulțimile, ci numai o persoană.

El, probabil, nu a mai socotit mulțimile. Și chiar dacă a făcut-o, este sigur că suma ar fi dat totdeauna cifra unu. Mulțimile, pentru El, nu au mai fost pur și simplu cadrul pentru a celebra triumful său (care triumf?). Ci ocazia pentru a lega un raport “unic” cu fiecare, pentru a transmite fiecăruia expresia interesului propriu, care derivă dintr-o cunoaștere personală. El, din mulțime, “trage afară” persoanele.

Compătimirea sa nu este una abstractă, un interes generic. Privirea sa se îndreaptă spre “unul”, iubirea sa cuprinde cu gingășie un singur individ. Deci și eu mă simt recunoscut și iubit și când stau în mijlocul mulțimii. Cu El nu este pericolul anonimatului, al impersonalității, al aplatizării, al nivelării birocratice. Eu exist înaintea Lui cu problemele mele, dificultățile mele, tulburările mele, exigențele mele specifice, cu așteptările mele. Și îndrăznesc să sper că și apostolii de astăzi, cărora continuă să le încredințeze “secerișul” său, nu se mulțumesc cu mulțimile, nu vorbesc în general “despre lume” sau “pentru lume”.

Un păstor nu se poate reduce la… a iubi pe toți. Nu se poate limita să se intereseze… de toți. Prea puțin. Și prea ușor. Un apostol mă convinge, nu când este înconjurat de o mulțime, ci atunci când este capabil de a se opri pentru o întâlnire personală, când ascultă și dedică timpul propriu unei persoane. Păstorul adevărat, căruia îi este încredințat poporul nou al lui Dumnezeu, eliberat de formele infinite ale sclaviei, trebuie să demonstreze că știe să numere… până la unu.

O turmă care își dă demisia

Dacă păstorul nu ajunge la persoană, mulțimile vor continua să rămână lipsite de păstor, așa cum i s-a întâmplat cu mulțimile față de care Isus a arătat milă și pentru a se ocupa de cei pe care “îi cheamă” cei Doisprezece, dându-le lor “puterea de a alunga duhurile necurate și de a vindeca tot felul de boli și infirmități”. Apostolii, deci, sunt oameni cu “putere”. Numai că aceea oferită lor de Isus este puterea de a “elibera”, de a vindeca. Când nu sunt capabili de aceasta, atunci se agață de puterea pur și simplu care, într-o perspectivă evanghelică, este mereu semn de lipsă de putere.

“…Obosite și leșinate ca oile fără păstor”. Totuși nu pare că ar fi lipsit păstorii, în acel timp. Atunci când păstorii nu sunt ceea ce ar trebui să fie; structurile sufocă viața; contează să fie înregistrate, și funcționarea și ordinea și conformismul au precădere asupra spontaneității și originalității; nu este posibil de a face să fie ascultat glasul propriu; ele sunt obiectul dispozițiilor și regulilor impuse de altul; sunt constrânse să se supună deciziilor venite din vârful piramidei; nu sunt educate în exercitarea libertății; le este teamă de conștiință și de creier; este premiat oportunismul mai mult decât sinceritatea și coerența; se interzice orice tentativă de a promova o mentalitate comunitară; opinia publică este ținută, da, la mare cinste, dar numai în documentele oficiale; nu este spațiu pentru o creativitate adevărată, atunci turma are impresia – și nu numai impresia – de a nu avea păstori, ci funcționari, și de a fi risipită, de a nu mai conta deloc.

În acest caz, avem o turmă “lipsită de interes”, dezamăgită, dimisionară. Pune stăpânire oboseala, simțul de înstrăinare, inerția, resemnarea. Docilitatea aparentă maschează oboseala interioară. Se caută liniștea, renunțând la speranță, renunțând la idealuri. “Este dificil de a trăi în fiecare zi stimulând deciziile noastre pe impulsul conștiinței” (E. Balducci). Atunci ne dăm seama de faptul că cineva se gândește în locul nostru, decide pentru noi, ne dispensează de riscul de a căuta. Cu alte cuvinte: se substituie calității noastre de oameni și de creștini. Turma cedează propria siguranță plătind prețul renunțării la responsabilitatea și demnitatea personală.

Apostolii, care au primit totul “gratuit”, sunt obligați să dea “gratuit”. Dezinteresul trebuie să fie scrisoarea lor de acreditare determinantă. Unicul interes permis pe care îl pot cultiva este pentru maturitatea și creșterea în libertate a persoanelor. “A secera”, apoi, nu înseamnă evident a culege succese, aplauze, onoruri, aprobări, privilegii și triumfuri. Ci de a semăna cu răbdare în brazdele deschise de compasiunea lui Cristos.

Ritul latin