Start > Ritul latin > A învăța de la Dumnezeu (și atenți nu sunt cei care au greșit)

A învăța de la Dumnezeu (și atenți nu sunt cei care au greșit)

6 June 2008
1,164 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a X-a de peste an (Anul A)

Nu Îl găsești în cărți

“Să ne grăbim să-l cunoaștem pe Domnul…” Astfel începe liturgia de astăzi. Fraza lui Ozea ne mai poate oferi firul călăuzitor al întregii noastre reflexii. Astăzi posibilitățile de cunoaștere s-au înmulțit. Nu mai contează cărțile care vorbesc despre El. Cutia poștală este invadată de foi, ziare și jurnale de proveniență religioasă. Nu lipsesc rubricile religioase la radio și la televiziune. Dar putem să spunem că îl cunoaștem mai mult pe Domnul?

Să precizăm îndată că această cunoaștere despre care se vorbește nu este de tip intelectual. Și nu este o problemă numai de noțiuni și informații, formule și definiții. “Cunoașterea” în sens biblic implică un raport intim, profund cu o persoană. Spune o legătură afectivă în loc de idei. Nu atât o înțelegere cât o experiență directă. Comunicare mai mult decât cultură. Intimitate mai mult decât doctrină. Și acțiunea inimii mai mult decât a minții.

Nu atât cercetarea intelectuală cât dorința intensă, pasionată. Este nevoie de iubire și nu numai de înțelegere. O singură experiență mistică valorează mai mult de cât întreaga erudiție pusă la un loc. O rază a unui contemplativ deschide o fâșie asupra misterului lui Dumnezeu, în timp ce elucubrațiile intelectuale docte și subtile nu reușesc nici măcar să-i răzuiască crusta. Sfințenia unui individ este în stare să ne prezinte lui Dumnezeu într-un chip mai convingător decât toate demonstrațiile și tratatele teologice. Și apoi este calea simplității. Dar se întâmplă, de multe ori, să auzim o frază spusă cu o naturalețe extremă de o persoană care trăiește din credință, și avem impresia că acele cuvinte ne îmbogățesc mai mult decât tone de cărți.

Da, să ne grăbim să-l cunoaștem pe Domnul. Și să ne mișcăm cu toată persoana. Nu numai cu mintea. Să nu ne încredințăm exclusiv sentimentului. Mai ales, să ne lăsăm instruiți de experți adevărați, care nu sunt în mod necesar teologi. Învățătorii cei mai acreditați, pe acest tărâm, nu sunt cei care au pretenția de a îndoctrina, să-ți explice totul, ci cei care te lasă să intuiești ceva, îți pun înăuntrul tău o nostalgie. Sunt cei care deschid volume și cei care permit să întrevezi ceva printr-o licărire secretă a propriei persoane.

O facultate teologică în fiecare familie

Chiar și familia trebuie să fie locul de “cunoaștere a lui Dumnezeu”. O mică dar importantă “facultate teologică” poate fi implantată în orice casă. Nu este necesar să se ceară autorizații, nici să se obțină recunoașterea titlurilor, din moment ce nici unul nu are nevoie să primească diplome. Este suficient de a căuta împreună să devenim creștini. Să învățăm și să repetăm, împreună, lecția unicului Învățător.

Materiile fundamentale trebuie să fie trei: iubirea reciprocă; rugăciunea comună; lectura asiduă a Scripturii. Niciuna din aceste materii nu este considerată facultativă. Nici nu poate fi una fără cealaltă. O comunitate familiară crește în cunoașterea lui Dumnezeu în măsura în care este o angajare de daruri reciproce, se descoperă bucuria de a “ne regăsi” în momentul rugăciunii, și se confruntă cu Cuvântul lui Dumnezeu. Natural acest tip de cunoaștere nu ne apropie numai de Dumnezeu, dar determină o mai mare “apropiere”, o comuniune mereu mai profundă a persoanelor între ele.

Dumnezeu este dezamăgit de iubirea noastră

Acuza pe care Ozea o îndreaptă către cunoașterea-iubirea noastră este aceea a inconsistenței. “Iubirea voastră este ca un nor de dimineață, ca roua care dispare în zori”. O iubire inconsistentă, deci, provizorie, epidermică, sentimentală, care se hrănește cu emoții. Dumnezeu nu poate să fie satisfăcut. Pretinde cu totul altceva ca răspuns la iubirea sa fidelă.

Iubirea trebuie să fie ceva serios.

Iubirea este extrem de exigentă. Iubirea implică durata. Opusă norului trecător care își face apariția la orizont, pentru ca apoi să dispară de îndată, ca roua care se evaporă foarte repede, este ca acea ploaie binefăcătoare care alimentează izvoarele și fântânile, adapă pământul asigurând recolte bogate. Dumnezeu este dezamăgit pentru că iubirea poporului său nu are profunzime. Este un popor superficial și nestatornic. Gol și ușor. Veleitar mai mult decât hotărât să se convertească. Ambiguu.

Dumnezeu pretinde o religiozitate mai interioară. Ba mai mult, afirmă primatul acestei religiozități decât toată aparatura impunătoare cultuală și sacrificială. “Iubire vreau și nu jertfă, cunoașterea lui Dumnezeu mai mult decât arderile de tot”. S-ar putea traduce, literal: “Lui îi place fidelitatea, nu jertfele” “Ozea condamnă desigur jertfa fără suflet, fără iubire și cunoaștere a lui Dumnezeu, o liturgie fără nici o influență asupra vieții zilnice și a raporturilor sociale” (C. Hauert). Nu este condamnată jertfa sau cultul ca atare. Ci se afirmă superioritatea dispozițiilor inimii asupra practicilor exterioare.

Dumnezeu vrea altceva

Fariseii, ei, erau siguri că îl cunosc pe Dumnezeu. Dar nu-și mai puneau problema dacă Dumnezeu pe care îl adorau, pe care îl impuneau și altora și pe care îl ascultau era cel adevărat sau cel greșit. Nu se întrebau dacă ceea ce prezentau este “voința lui Dumnezeu” sau nu mai degrabă expresia frustrațiilor, fricile, meschinăriile, incapacitățile lor de a iubi. Nu aveau nici cel mai mic dubiu în privința a ceea ce ofereau lui Dumnezeu (și era mult, mai ales dintr-un punct de vedere cantitativ). Hotărâseră că Lui îi place chiar aceasta.

Știu totul, și nu au învățat nimic. Iată pentru ce Isus îi atinge fără milă: “Mergeți și învățați…” (apoi, ne vom vedea și vom putea discuta). Și le aruncă în față în mod provocator fraza lui Ozea: “Milă vreau și nu jertfă”. “Cunoașterea” fariseilor prezintă două lacune importante, două puncte slabe: – Continuă, cutezători, să înmulțească și să arate faptele lor. Și nu intuiesc că iubirea cere, nu atât lucrurile exterioare, ci dăruirea de sine; nu atât efortul, ci abandonarea; nu atât datoria, ci spontaneitatea darului și naturalețea comportamentelor. Nu-și dau seama că Dumnezeu vrea… altceva. – Nu înțeleg că iubirea se manifestă permițând altuia să fie el însuși. Și ei pretind, de-a dreptul, ca Dumnezeu să fie cum vor ei. Îl închid în schemele meschine proprii, în sistemele teologice rigide, în categoriile lor morale înguste, în codicele lor prăfuite.

Isus care stă la masă cu păcătoșii îi scandalizează, pentru că întrerupe clar concepția lor despre un Dumnezeu căruia îi place numai compania cu cei buni, evlavioși, virtuoși. Ei au stabilit cum trebuie să fie Dumnezeu: după propria lor imagine și asemănare. I-au impus gusturile proprii, repulsiile proprii, discriminările proprii, sectarismul propriu, sentimentele proprii. Au fixat societățile pe care ar trebui să le frecventeze și au indicat ceea ce ar trebui evitat în mod absolut. Nu reușesc să accepte un Dumnezeu care caută pe cei pierduți. Ei ar vrea să-i impună lui Isus să-i vindece… pe cei sănătoși. Ah, dacă ar fi acceptat să ia loc în acea “societate rea” și ar fi revendicat întâietatea, datorită gravității bolii lor (pentru că sunt campionii unei religii fără milă).

Este o rugăciune a p. Davide Maria Turaldo care mi se pare că rezumă minunat tot ceea ce am încercat să spun. Iat-o:

“Problema nu ești tu, Doamne: dacă tu exiști sau nu exiști, adevărata problemă este pe care Dumnezeu să-l adorăm: dacă tu ești un Dumnezeu adevărat sau un Dumnezeu greșit, pentru că omul plătește îndată: Cristos, Fiul tău, a fost ucis în numele lui Dumnezeu, Și este numele cel mai însângerat de pe pământ, Pentru că acum este un nume care nu mai spune nimic: O Dumnezeule adevărat, Dumnezeul lui Cristos, fă ca să te cunoaștem și să te mărturisim cu viața.

A lăsat liber locul și cineva s-a aruncat să-i ia locul…

“Isus, trecând, a văzut un om, numit Matei, șezând la biroul de impozite, și i-a spus: “Urmează-mă”. Și el s-a ridicat și l-a urmat…” Matei, ce ai făcut de ai lăsat acel loc liber… Atâția s-au grăbit să-l ia în stăpânire. Și, deoarece nu puteau toți să-l ocupe deodată, au creat altele. Tu, când ai răspuns la glasul lui Cristos care “trecea”, ai încetat să mai fii un funcționar, un sedentar. Ai devenit călător ca și El. Alții, în schimb, pare că au descoperit vocația birocratică a sedentarismului, și-au însușit o mentalitate funcționărească. Confundând acea chemare – “Urmează-mă” – au interpretat : “Așează-te.”

Tu, când ai “cunoscut iubirea”, ai încetat imediat să faci socotelile, ai închis definitiv registrele. Din păcate alții s-au specializat în a face socoteli, în a aduna impozitele, în a impune taxe religioase grele, în a încasa taxe de tot felul în numele lui Dumnezeu (și de atâtea ori chiar acele tributuri grele pe care Dumnezeu nu le vrea. “Milă vreau și nu jertfă…”). Matei, de ce nu ai ars acele registre blestemate?

Cineva le-a recuperat, refăcut, le-a adus la zi, substituind intitularea către Cezar sau Irod cu cea a lui Dumnezeu. Și pe acele registre continuă să alinieze cifre, să facă statistici, să scrie reguli minuțioase, să redacteze declarații, să elaboreze documente destinate să umple alte registre cu comentarii docte și pedante. Matei, tu ai devenit evanghelist, cel care anunță “vestea cea bună”. Alții au luat locul tău de vameș și au devenit “contabilii lui Dumnezeu”, “notarii Împărăției”.

Tu ai ascultat de Cristos, și deci la chemarea drumului. Mulți dintre noi, în schimb, ne-am aranjat și nimeni nu mai reușește să ne scoată de la masă, din scaun, să-ne smulgă din mână cărțile de contabilitate, codicele, paginile pătate de cerneală și… microfoanele. Acum pentru că este și computerul, suntem mereu ocupați să apăsăm pe tastă mai mult decât să batem drumurile.

Dacă Isus, astăzi, “ar trece” prin locurile noastre, în loc de a ne ridica și căuta să mergem după el, lăsând cu ușurință în urmă volumele și foile volante, l-am invita să… se așeze. La masa noastră, este mereu un loc și pentru El, admițând că este dispus să “raționeze”, să discute, să comenteze, să interpreteze, să declare și să se intereseze de contabilitate cu noi. Matei, te rog, fă-ne să înțelegem că există incompatibilitate între “a urma” și “a rămâne așezați” la locul nostru, între evanghelie și masa de scris. Fă-ne să înțelegem că între Cristos care “trece” și noi este mereu la mijloc un scaun și o masă.

A spera împotriva…

A iubi, deci, înseamnă “a cunoaște”, a fi fascinat de o persoană, a nu mai sta în propriul loc, a se așterne la drum, a nu calcula, a închide registrele. Dar cunoașterea-iubirea prinde puteri și din credință și speranță. Credință și speranță împreună: nu se pot separa virtuțile teologale. Credința-speranța întărește iubirea, și iubirea face să crească credința-speranța.

Ceea ce ne amintește Paul în a doua lectură, referindu-se la aventura lui Abraham. Subliniem acele verbe caracteristice: “nu șovăiesc”. Credința-speranța rămâne intactă când totul se năruie, când totul dispare. Abraham face să înflorească speranța din trupul său stins și din sânul veștejit al soției sale. Speranța găsește, pentru a spune așa, fundamentele în dărâmături.

“Nu a ezitat”. Este vorba de a continua drumul când țelul pare de acum de neatins, când totul devine mai dificil, sau de-a dreptul imposibil, când previziunile apar nefavorabile. “S-a întărit în credință”. Credința nu se hrănește din siguranțe, și nici din probe și demonstrații logice, nici cu atât mai puțin din semne minunate. Aceea a lui Abraham “se întărește” din nesiguranță, din elementele contrare, din întârzieri, din contradicții. Abraham nu pretinde garanții suplimentare. Îi ajunge promisiunea lui Dumnezeu. Mereu și numai aceea. Fără adăugiri. Fără alte proptele.

Mai ales, și este proba cea mai arzătoare, “A sperat împotriva oricărei speranțe”. Abraham speră într-adevăr numai când scade speranța “sa” sau când se sting speranțele “sale”. Speranța, de fapt, nu merge pe linia speranțelor noastre. Speranțele noastre se bazează pe calculul posibilităților și probabilităților, sau se încred într-un noroc neașteptat. Așa cum afirma Paul în mod paradoxal: “Învingând speranța cu speranța” Adică, învingând speranța posibilului cu speranța imposibilului. Speranța adevărată este mereu întreruptă de rațiunea umană, bazată pe calcule prudente, chinuită de realitățile cele mai brutale.

Noi am prefera “Să sperăm conform oricărei speranțe (ale noastre)” În schimb este vorba de a spera împotriva… (oricărei speranțe). Noi am vrea o speranță “încurajată”. Dar cel credincios are curajul de a spera atunci când circumstanțele uneltesc să-l facă să renunțe, și persoanele raționale (și pioase) ar vrea să-l transforme într-un resemnat.

Desigur, este interesant să gândim că totul a început de la bătrânețea a doi indivizi: Abraham și Sara. Totul pornește de la impotență. Și mai paradoxal, în Noul Testament, viața se naște și celebrează propriul triumf într-un mormânt.

De la marginile posibilităților umane și cele ale imposibilului de acum s-a aruncat o punte. Dar numai credința-speranța este în stare s-o vadă. Când omul încetează să se bazeze pe istoria pe care el poate s-o construiască, atunci se manifestă puterea Învierii.

Ritul latin