Start > Ritul latin > Cuvântul nu mai vrea să stea în biserică

Cuvântul nu mai vrea să stea în biserică

30 May 2008
1,063 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IX-a de peste an (Anul A)

Traseul Cuvântului

Moise recomandase: “Puneți în inimă și în suflet aceste cuvinte ale mele: să le legați la mână ca un semn și să le țineți ca un pandantiv între ochi”. Semnificația acelor dispoziții era destul de transparentă și chiar astăzi se poate pleca de aici pentru a schița traseul esențial, cvazi obligatoriu, al Cuvântului (cuvintele lui Moise, de fapt, nu sunt altceva decât Cuvântul lui Dumnezeu). Inimă, suflet, ochii și mâinile: iată itinerariul Cuvântului. Surprinzător lipsesc urechile.

Trebuie însă să adăugăm gura. Textul, de fapt, ne conținut în liturgia de astăzi, continuă astfel: “Le veți învăța fiilor voștri, vorbindu-le când veți ședea în casă și când veți merge pe cale, când te vei culca și când te vei scula”. Deci, luarea în posesie a întregii ființe din partea Cuvântului și transmiterea acestuia. Pătrunderea profundă și implicarea totală. Cuvântul nu este un fapt individual. Fiecare membru al comunității formează o verigă a lanțului care se unește cu cea următoare. Când tatăl moare, nu numai scânteia vieții, ci și Cuvântul continuă în fii.

De la inimă la ochi

“Să puneți”. Este vorba de o atitudine activă. Cel credincios nu “se supune” pasiv Cuvântului.. Îi merge în întâpinare, se apropie de el, îl ia, îl așează în sine, îl poartă cu el, îl așează în casă ca pe darul cel mai prețios, recurge la el și se folosește de el în împrejurările cele mai diverse. Pentru mulți ascultători, cred că predica le este aplicată lor. Ne putându-se da la o parte, i se supun ca la ceva inevitabil, cu resemnare și de multe ori chiar cu plictiseală. Ascultă, stinși, străini, fără o participare adevărată, fără a schița cea mai mică mișcare, nici înăuntru nici afară.

“Aceste cuvinte ale mele…” Textul ebraic specifică: “acestea de aici”. Nu ceva vag, nedeterminat, generic. Nu: chiar acestea. Cuvântul nu este oferit în general nici nu este primit aproximativ. Sunt cuvinte precise, spuse și ascultate în acel moment deosebit. Și tu trebuie să dai socoteală chiar cu acelea, nu să mergi să cauți altele. Cuvântul este potrivit pentru tine și acela care îți este adresat aici, astăzi, nu în altă zi. Nu este vorba nici de cantitate. Uneori ajunge și un singur cuvânt. Un singur cuvânt poate să producă totul.

În inimă și în suflet”. Cuvintele trebuie să intre înăuntru, să ia în stăpânire toată ființa, să ocupe spațiul interior. Mai ales să se instaleze în centrul persoanei. Numai astfel dau viață, însuflețesc. Astfel, un individ este “marcat” în profunzime. Dacă deci Cuvântul nu este “săpat” în inimă și în suflet, rămâne ca un corp străin.

“Să le legați la mână ca un semn și le veți ține ca un pandantiv între ochi…” Cuvântul nu rămâne un fapt interior. Trasează calea, dă o orientare vieții. Determină alegeri și comportamente vizibile în exterior. Inspiră o conduită. Evreii cei mai practicanți, pentru a da concretizare acestui caracter de semn, au inventat tefillim, adică filacterii, tocuri de piele sau pergament, care conțineau niște suluri mici pe care erau scrise texte din Lege, care erau fixate cu pamblici pe fruntea sau înfășurate pe braț.

Noi am interpreta, banal: a face un nod pentru a ne aminti. Nimic de spus asupra acestor semne exterioare. Numai să fie relevante în privința preocupării de a “păzi” Cuvântul în partea cea mai secretă a persoanei, și mai ales să indice clar voința de a traduce în fapte Cuvântul ascultat.

Casa ca “laborator” al Cuvântului

Le veți învăța fiilor voștri, vei vorbi de ele când vei ședea în casa ta…” Deci, Cuvântul este purtat în casă. Aici, înainte de orice alt loc, trebuie să devină argument de convorbire, verificare, reflexie, căutare, dialog. În ambientul familiar Cuvântul este aprofundat, aplicat la situații concrete, interpretat în lumina problemelor, a dificultăților și exigențelor vieții comune și a fiecăruia în parte. Casa, deci, ca “laborator” experimental al autenticității și eficacității Cuvântului. De la masa euharistică la masa domestică: iată drumul Cuvântului.

Cuvântul este pâinea la care nu se poate renunța. Pâinea împărțită. Este lampa așezată în centru, la a cărei flacără aleargă toți. Nu este problema, bine înțeles, de a schimba în mod banal cuvinte despre predica preotului, ci mai mult de a îmbogăți și de a se îmbogăți datorită Cuvântului ascultat. A comunica, a oferi și a primi. A provoca și a se lăsa provocat. A da cont și a participa. Mai ales, a se lăsa puși în discuție împreună.

Cuvântul nu mai poate rămâne în biserică

…Când vei merge pe drum” Eu am impresia că de prea multe ori Cuvântul este uitat, abandonat, lăsat în mod deliberat în biserică. Biserica devine depozitul cuvintelor abandonate, ne utilizate, ne purtate cu sine. Cuvintele nu mai sunt conduse afară, la loc deschis, în contact cu viața. Nu trebuie “să iasă”. Prea deranjante, sau inutile, sau plictisitoare. Nimeni nu bănuiește că pot și trebuie să slujească drept tovarăș indispensabil în călătorie, ca busolă pentru a nu pierde orientarea, ca forță pentru a susține oboseala și neplăcerile, ca posibilitate de a ajunge la țintă.

Nu este nimeni care să se întoarcă înapoi pentru a reclama că… a uitat un cuvânt.

În satul meu, cel mult, se obișnuia să-l roage pe preot să anunțe că s-a găsit un portofel sau o legătură de chei. Dar n-am auzit niciodată ca s-a “uitat” un cuvânt… Când ne vom convinge că Cuvântul lui Dumnezeu nu vede ceasul de a ieși din biserică, și să meargă în sfârșit un pic în jur pe străzi? Că are pretenția de a intra în discuțiile oamenilor?

“…Când te vei culca și când te vei scula”. Cât de frumos ar fi dacă am adormi repetând o frază din evanghelie și dacă ar fi chiar Cuvântul care să ne încredințeze somnului și să ne păzească noaptea. Am continua să fim instruiți de el chiar și când am dormi. Și cât de interesant ar fi dacă chiar Cuvântul ne-ar trezi dimineața și ne-ar mișca primii pași din zi în ritmul Cuvântului însuși… Chiar și pașii de dans, se înțelege. Pe de altă parte, dacă acest Cuvânt umple inima cuiva, el simte nevoia de a o spune cu cântecul și nu poate desigur târâi picioarele.

Cuvântul întipărit pe față

Aș vrea să mă mai opresc asupra celor două expresii “în inimă” și “între ochi”. Prea multe Cuvinte ale lui Dumnezeu sunt bine ordonate în creier și nu sunt săpate în inimă, nu contaminează persoana, n-o aprinde. În acest caz, Cuvântul care iese afară poate să fie doct, strălucitor, sigur, disciplinat, ortodox, dar este un Cuvânt rece, incolor, lipsit de savoare. Până când stă în minte, Cuvântul poate fi controlat, administrat, dozat. Dar când îi permitem să coboare în inimă, atunci răscolește toate, înflăcărează, ocupă tot spațiul, devine debordant.

În acest caz, persoana nu domină Cuvântul, dar este luat în posesie de el. Și Cuvântul iese din gura sa cald, pasionat, transparent, viu. Este un Cuvânt care denunță implicarea întregii ființe. Este extras, cu durere și bucurie împreună, cu oboseală și spontaneitate, din zona cea mai secretă din sine. Nu vorbește unul care știe, are datoria, este însărcinat, ci unul care nu poate face altfel. Cuvântul explodează în interior. Nu instruiește. Povestește, surprinde, pune pasiune, provoacă o vibrație într-un punct sensibil. Unul care vestește Cuvântul nu este înveșmântat de doctrină. Mai degrabă este un “despuiat”, care nu ezită să se descopere, să devină gol, pentru a revela chinul și secretul existenței sale.

Ajută pe ceilalți să trăiască pentru că “trădează” ceea ce îl face pe el să trăiască. Și apoi Cuvântul trebuie să fie prezentat, aș îndrăzni să spun “întipărit” pe față. În ochii celui care vorbește eu vreau să citesc Cuvântul lui Dumnezeu. Anumite fețe stinse, ochi întredeschiși, priviri reci sau implacabile, expresii tari, produc întunecarea Cuvântului. Îți vine pofta de a protesta: “Nu simt nimic, pentru că ochii tăi nu vorbesc, fața ta este inexpresivă. Mă găsesc în ceață, pentru că pe chipul tău nu este lumină”. Unii predicatori au puterea de a îngheța auditoriul pentru că Cuvântul lui Dumnezeu nu reușește să încălzească inima lor, nici să facă strălucitoare – cum s-a întâmplat cu Moise (Ex 34,29) – pielea feței lor. În ciuda microfoanelor celor mai sensibile, nu reușesc să fie auziți pentru că nu posedă “o voce luminoasă”. Nu pun împreună Cuvântul și lumina lui Dumnezeu.

Și gura?

Gura intră în mod relativ. Ba mai mult, poate fi chiar suspectă. “Nu cel ce-mi zice: Doamne, Doamne, va intra în împărăția cerurilor, ci cel ce face voința Tatălui meu care este în ceruri”. Pentru a fi primiți de Dumnezeu, nu ajunge “a spune”, trebuie “să facem”. El nu privește atât la cuvintele pe care le avem în gură. Ci pune mai degrabă mâinile la examen. Dumnezeu, într-un anumit sens, pretinde să vadă bătăturile din mâini provocate de împlinirea Cuvântului său. Nu recunoaște ca “ai săi” pe aceia care “spun”, și nici pe cei care vorbesc “în numele său”, ci pe cei care pun în practică Cuvântul pe care îl cunosc și îl învață.

Dumnezeu preferă pe “constructori”. Însă sunt și din aceia care construiesc pe nisip, pentru că se limitează să simtă, să vorbească, să înțeleagă. Natural acest edificiu este șubred și se clatină, în acest sens, chiar dacă este grandios, înalt și impunător. Nu rezistă atunci când se dezlănțuie elementele naturii. Din fericire, sunt și aceia care construiesc pe stâncă, pentru că “ascultă” și “pun în practică” Cuvântul. Și acea construcție se arată solidă, în ciuda încercărilor care se abat asupra ei, în ciuda compătimirii care este aruncată în spate de cei care sunt urmăritorii modelor, culturilor și ideologiilor dominante.

Secretul robusteții stă în faptul că este vorba de o “construcție interioară”. Trebuie să nu confundăm casa construită pe stâncă cu anumite siguranțe religioase și devoționale, care în realitate sunt din carton, și că este suficientă o suflare de vânt – nu spun un uragan – ca să se prăbușească. Mai curând sau mai târziu acele camere pentru cină confortabile, cu pereții pictați cu intimism și sentimentalism, vor avea parte de un suflu lipsit de reverență, care se va abate ca să năruiască zidurile artificiale, deschizând larg ușile și ferestrele, sfâșiind perdelele, aruncând la o parte jaluzelele, stingând lumânările. Și nimic nu va mai putea să revină la cum a fost mai înainte. Atunci se va da cont că este destul de periculos să construiești cu materiale decorative dar fragile, că nu au nimic de a face cu Cuvântul solid al lui Dumnezeu.

A binecuvânta sau a fi o binecuvântare?

“Eu pun înaintea voastră o binecuvântare sau un blestem…” Trebuie să dispară câteva lucruri echivoce în privința binecuvântărilor. Mulți cred că este suficient să primească o binecuvântare. Nu-și dau seama că binecuvântarea sau blestemul nu vin din exterior, ci depind de ei, din alegerile pe care le fac, de deciziile pe care le iau, de ceea ce vor să fie.

Binecuvântarea nu se suprapune vieții noastre, ci se naște din interiorul său, prin forța importanței pe care i-o dăm.

Astfel trebuie să mărturisesc că personal cer rareori binecuvântarea de la cineva. Și nu mă încred instinctiv în aceia care împart binecuvântări – și de multe ori blesteme – cu o uimitoare dezinvoltură și cu o generozitate extremă. Mă mulțumesc să mulțumesc lui Dumnezeu atunci când mă întâlnesc cu persoane care “sunt” o binecuvântare. În acest caz, binecuvântarea înțeleasă ca formulă și gest devine superfluă. Pentru că o respir deja, o simt asupra mea, sunt învăluit de ea, sunt atins de ea în fibrele cele mai intime ale ființei mele. Și mă simt în siguranță.

Blestemul, atunci, nu poate nimic împotriva barierei de apărare constituită de o creatură “binecuvântată”. Blestemul se frânge de scutul reprezentat de raza de lumină, de surâsul unei creaturi binecuvântate. Și eu mă simt protejat mai mult decât cu o serie interminabilă de practici.

După Evanghelie, numai Evanghelia

Insistența asupra observării poruncilor Legii pare să fie în contradicție cu proclamarea făcută de Paul a unei mântuiri care se obține prin credință și nu prin Lege. Contradicția este numai aparentă. În realitate, în ceea ce este considerată inima teologiei pauline, se pune în evidență impotența radicală și mizeria omului. Tot ceea ce se naște din om (fapte, practici, acte virtuoase, observanțe legaliste) nu determină mântuirea. Sângele animalelor vărsat pe “capacul” Arcei (kapporeth) lasă locul sângelui Unicului Drept vărsat pe Golgota. În mod exclusiv Cristos “acoperă” păcatele poporului său.

Omul “este salvat” în virtutea credinței în Isus Cristos, nu prin lucrurile pe care el reușește să le împlinească. “A face” atunci devine inutil? Dimpotrivă. Trebuie să ținem cont că operele nu sunt cauza mântuirii noastre, ci numai consecința necesară, semnul vizibil al ei. Gratuitatea darului lui Dumnezeu eliberează pe cel credincios de ispitele care revin mereu ale legalismului, ale juridicului, ale “sistemelor sacrificiale” rigide și chiar materialiste și îl fac să regăsească, împreună cu libertatea de fiu al lui Dumnezeu, și sensul responsabilității proprii și bucuria angajării.

După Evanghelie nu este legea, ci Evanghelia.

Ritul latin