Start > Ritul latin > Duminica a XI-a (A)

Duminica a XI-a (A)

30 May 2008
862 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a XI-a de peste an (Anul A)

Fiii lui Israel plecând din Rafidim, au ajuns în pustiul Sinai și și-au stabilit tabăra acolo, chiar în fața muntelui. Moise a urcat la Dumnezeu. Domnul l-a chemat de pe înălțimea muntelui și i-a zis: “Spune casei lui Iacob și vestește fiilor lui Israel: « Voi înșivă ați văzut ce am făcut eu în Egipt, cum v-am purtat ca pe aripi de vultur, pentru a vă aduce până la mine. Acum, dacă ascultați glasul meu și păziți legământul meu, veți fi partea mea aleasă între toate popoarele… Veți fi pentru mine o împărăție de preoți și un popor sfânt »” (Ex 19,2-6)

Pentru ca să înțelegem valoarea acestui text trebuie să ne reamintim faptul că, deși Dumnezeu a intervenit în favoarea urmașilor patriarhilor stabiliți deja de mult timp în Egipt (v. cele zece plăgi), în ziua ieșirii lor din țara sclaviei lor, evreii (și împreună cu ei oameni din multe alte neamuri) au plecat în dezordinea cea mai mare. În plus, în drumul către muntele Sinai a fost întrerupt în permanență de vociferări, revolte și neîncredere în prezența salvatoare a lui Dumnezeu în mijlocul lor. Or, iată această “turmă” ajunsă, cum-necum, la poalele muntelui unde Domnul i se va revela și nu doar că îi va reaminti toate câte a făcut în favoarea lor, ci le propune, dacă vor asculta glasul lui și vor păzi legământul lui, să facă din ei parte aleasă între toate popoarele, împărăție de preoți, popor sfânt… Mulțimea acceptă acest Legământ (Ex 20) și va pleca de acolo bine organizat, ca un adevărat popor purtând în mod solemn într-un chivot prețios cele două table ale Legii. Această zi poate fi, așadar, considerată ca o adevărată ziua de naștere a Poporului ales pe care Dumnezeu și l-a constituit dintr-o mulțime de fugari neisprăviți. Cum să nu vedem în acest gest a lui Yahve manifestarea iubirii nețărmurite față de cei pe care i-a purtat ca pe aripi de vultur până la locul consacrării lor?

Văzând mulțimile, lui Isus i s-a făcut milă de ele, pentru că erau istovite și abătute ca niște oi fără păstor. Atunci le-a zis ucenicilor săi: “Secerișul este într-adevăr mare, dar lucrătorii sunt puțini. Rugați, așadar, pe Stăpânul secerișului să trimită lucrători în secerișul lui”. Apoi, chemându-i la el pe cei doisprezece ucenici, le-a dat putere asupra duhurilor necurate, ca să le scoată și să vindece orice boală și orice neputință… (Mt 9,36-10,8)

Și textul evanghelic al acestei duminici ne vorbește despre acele mulțimi care se apropie de Isus, iar lui i se face milă de ele deoarece erau istovite și abătute ca niște oi fără păstor. Apropierea mulțimilor de Isus (reamintindu-ne, oarecum, scena din prima lectură) semnifică aici căutarea acelui conducător care să facă din ei un popor, în timp ce secerișul nu se vrea altceva decât reunirea într-un popor ordonat aidoma spicelor de grâu în snopii care trebuie apoi duși în hambar. Isus se angajează să înfăptuiască această reunire a celor care îl caută prin instituirea grupului celor doisprezece ucenici cărora le-a dat puteri speciale de a vindeca în mulțimi orice boală și neputință. Interesant este că această vindecare are trăsăturile unui exorcism. Cu alte cuvinte aceste mulțimi sunt deja victime ale unor duhuri și boli de care trebuie să fie eliberați. Or, nu poți “intra într-un snop” atâta timp cât ești afectat de vreun “duh necurat” sau de vreo “boală”.

Ceea ce noi avem de făcut este să vedem ce “duhuri” sau “boli” ne istovesc astfel încât noi, deși trăim, în realitate să simțim că viața noastră este fără sens și, mai apoi, lăsându-ne “eliberați” (printr-o spovadă bună și printr-o dăruire totală în brațele Mântuitorului) să redescoperim gustul adevăratei vieți.

Ritul latin