Start > Ritul latin > Duminica a X-a (A)

Duminica a X-a (A)

30 May 2008
772 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a X-a de peste an (Anul A)

Fiii lui Israel își ziceau între ei: “Să ne dăm silința să-l cunoaștem pe Domnul! Venirea lui este sigură ca zorile;… va veni ca o ploaie de primăvară care face să rodească”. “Ce-aș putea să fac eu pentru tine, Efraime?… Iubirea voastră este ca norul de dimineață, ca roua care dispare de îndată? De aceea v-am biciuit prin profeți, v-am nimicit prin cuvintele gurii mele și judecățile mele vor străluci ca lumina! Căci iubire vreau, nu jertfe, și a-l cunoaște pe Dumnezeu mai mult decât arderile de tot”. (Os 6,3-6)

Reproducând cuvintele fiilor lui Israel care își propun să facă un efort de a-l cunoaște pe Domnul, profetul Osea arată, în prima lectură a acestei duminici, că un enunț cât se poate de lăudabil este, în realitate, superficial dacă nu chiar ipocrit. Într-adevăr, însușirea unei adevărate cunoașteri a lui Dumnezeu ar trebuie să se traducă prin împlinirea poruncilor Lui, împlinire în care iubirea (față de Dumnezeu și față de aproapele) trebuie să fie expresia dominantă. Or, profetul, în numele lui Dumnezeu, denunță acea atitudine ipocrită în care împlinirea ritualistică a jertfelor ar fi, în ochii lor, suficientă pentru a atrage bunăvoința divină, bunăvoință care să le răsplătească “eforturile de a-L cunoaște” prin rodnicia holdelor, a turmelor și prin bunăstarea familiilor.

Ispita superficialității și chiar a ipocriziei religioase îi paște pe toți oamenii, inclusiv pe creștini. De aceea textul profetic de astăzi ne invită să aprofundăm în ce constă cunoașterea lui Dumnezeu. Această cunoaștere, mai înainte de a fi o temă de dezbatere teologică, trebuie să dea sens iubirii exprimate prin gesturile cele mai concrete.

Isus a văzut un om, cu numele de Matei, șezând la biroul lui de vameș și i-a zis: “Urmează-mă!”. Matei s-a ridicat și l-a urmat. În timp ce stătea la masă în casa acestuia, au venit o mulțime de vameși și păcătoși și au luat loc alături de el și de ucenicii lui. Văzând aceasta, fariseii au spus ucenicilor: “Pentru ce mănâncă Învățătorul vostru cu vameși și păcătoșii?” Isus, auzindu-i, le-a zis: “Nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci cei bolnavi. Învățați ce vrea să spună scriptura prin aceste cuvinte: « Milă vreau, nu jertfă » Căci n-am venit să-i chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși”. (Mt 9,9-13)

Textul evanghelic al acestei duminici ne oferă două exemple în care cuvântul lui Dumnezeu adresat cândva poporului prin profetul Osea este pus în practică într-un mod diametral opus: 1. Chemarea vameșului, Matei, care echivalează, în textul, nostru nu doar cu alegerea unuia dintre apostoli, ci, mai mult, cu vindecarea unui bolnav (boala fiind starea de păcat în care se afla viitorul evanghelist prin modul în care își practicase profesia împreună cu colegii săi de breaslă); 2. Inițiativa fariseilor de a “salva” “sfințenia” lui Isus (și a ucenicilor Lui) prin îndepărtarea de “cei contaminați de păcat” cu care orice tip de comuniune trebuie exclusă. Prin remarca sa, care face aluzie la cuvântul profetului Osea, Isus confirmă faptul că gestul său trebuie înțeles ca împlinire concretă (termenul de milă îl cuprinde și-l concretizează pe cel de iubire) a voinței Tatălui. În plus, această împlinire a voinței este pentru El (ca pentru oricare dintre ucenicii săi) o adevărată vocație.

Ritul latin