Start > Ritul latin > Duminica a IX-a (A)

Duminica a IX-a (A)

30 May 2008
902 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a IX-a de peste an (Anul A)

Moise a spus poporului: “Puneți aceste cuvinte ale mele în inima voastră și în sufletul vostru… Iată, Eu pun în fața voastră astăzi binecuvântarea și blestemul: binecuvântarea, dacă veți asculta de poruncile Domnului Dumnezeului vostru pe care vi le dau eu astăzi, iar blestemul, dacă nu veți asculta… ci vă veți abate din calea pe care eu v-o poruncesc astăzi și veți umbla după dumnezei pe care nu-i cunoașteți”. (Dt 11,18.26-28)

Așa cum se prezintă textul primei lecturi a duminicii a IX-a de peste an, ne lasă impresia unei sentințe dominată de doi termeni: binecuvântare și blestem. Cu alte cuvinte, Dumnezeu ar binecuvânta pe cei care ascultă de poruncile Lui și i-ar blestema pe cei care nu ascultă, ci se abat din calea poruncită de El. În realitate lucrurile trebuie citite într-o perspectivă mai largă. Aceste cuvinte ale lui Moise sunt enunțate după ce, în prealabil, au fost evocate principalele intervenții ale lui Dumnezeu în favoarea poporului de-a lungul peregrinării către Pământul făgăduinței, dar mai ales după ce a fost evocat momentul culminant al acestei peregrinări: Legământul de pe muntele Sinai. Or, acest Legământ care cuprinde, pe lângă decalog, întreaga legislație liturgică, civilă, penală etc. necesară organizării vieții unui popor, are valoare de Proiect de viață, elaborat de Iahve, cu scopul de a realiza deplina împlinire (fericire) atât la nivel comunitar cât și la nivel individual a evreilor. În această perspectivă, din asumarea Proiectului propus decurge binele, în timp ce ieșirea din el are drept consecință răul atât la nivel individual cât și la nivel comunitar. Istoria poporului evreu (și nu numai a lui) se prezintă, în fapt, ca o istorie a perioadelor de fidelitate față de poruncile lui Dumnezeu, concretizate în epoci de liniște și de prosperitate (de binecuvântare) și a acelora de infidelitate, concretizate în epoci dominate de suferințe de tot felul (de blestem).

Isus le-a spus ucenicilor săi: “Nu oricine îmi zice: « Doamne, Doamne » va intra în Împărăția cerurilor, ci acela care face voia Tatălui meu din ceruri. Mulți îmi vor spune în ziua aceea: « Doamne, Doamne, oare nu în numele tău am profețit și nu în numele tău am scos diavoli și nu în numele tău am săvârșit multe minuni? » Și atunci le voi zice pe față: Niciodată nu v-am cunoscut. Plecați de la mine, făptuitori ai fărădelegii! (Mt 7,21-27)

Învățătura lui Isus confirmă din plin intuiția autorului cărții Deuteronomului, chiar dacă este așezată în perspectivă eshatologică. Într-adevăr, cuvântul cheie al acestei învățături este a face voia Tatălui din ceruri sinonim cu a asculta de poruncile lui Dumnezeu. Ceea ce adaugă în plus textul evanghelice este situația în care unii dintre cei ce “bat la ușa” Împărăției cerurilor pretind că li se cuvine să fie primiți deoarece au înfăptuit lucruri extraordinare invocând numele lui Dumnezeu. Textul, însă, lasă să se înțeleagă că, deși au fost înfăptuit acele minuni, ele nu se conformau voinței Tatălui, ba mai mult ele erau chiar adevărate fărădelegi.

Dacă cineva a înfăptuit din plin voința Tatălui acesta a fost Isus Cristos. Or, împlinirea voinței Tatălui deși l-a purtat pe Fiul către jertfa de sine, ea (jertfa) a devenit sursa îndreptățirii tuturor prin har. La acest har mântuitor fiecare poate avea acces numai prin credință (v. învățătura sf. Pavel din lectura a II-a).

Ritul latin