Start > Ritul latin > Înălțarea Domnului

Înălțarea Domnului

2 May 2008
1,377 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Înălțarea Domnului (Anul A)

Când prietenii buni trebuie să-și ia rămas-bun unii de la alții, poate pentru totdeauna, e un moment dureros. Atunci le vine mai mult să plângă decât să râdă. Un astfel de moment nu este în mod sigur, pentru noi oamenii, o sărbătoare.

Totuși astăzi, la patruzeci de zile după Paști, Biserica celebrează sărbătoarea de rămas-bun a lui Isus Cristos. Nu e aici o contradicție?

Ar fi așa dacă ultimul cuvânt, pe care Isus l-a spus discipolilor săi, nu ar suna total diferit unui cuvânt de rămas-bun: “Iată, Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii”. (Mt 28,20) Pe de altă parte rezultă clar, din alte cuvinte ale lui Isus, că și acest eveniment de pe Muntele Măslinilor e un eveniment de mântuire. Dar înainte de a motiva mai bine acest eveniment, trebuie să eliberăm sărbătoarea Înălțării de reprezentări prea infantile și imaginare, pentru a preveni unele dificultăți în credință.

Înălțarea lui Isus la cer exprimă în primul rând sfârșitul raportului vizibil al lui Cristos cu discipolii, sfârșitul prezenței sale istorice după cum ne spune prima lectură de astăzi luată din cartea Faptele Apostolilor. În al doilea rând, înțelegem prin înălțare reîntoarcerea lui Cristos la Tatăl de la care primește gloria de Fiu și Domn asupra universului, despre aceasta ne vorbește sfântul Paul în cea de-a doua lectură. În evanghelia după sfântul Matei, înălțarea este prezentată ca începutul unui nou tip de prezență. Această prezență este legată de misterul Bisericii și al acțiunii de credință. Înălțarea este așadar, înainte de toate, sfârșitul unui raport vizibil.

Pentru unii exegeți din timpul nostru, înălțarea lui Isus la cer ar coincide cu învierea. De ce atunci biserica primară, urmată apoi de liturgie, prezintă înălțarea ca un eveniment distinct din punct de vedere al timpului? Motivul cel mai sigur cred că e acela de a delimita precis sfârșitul aparițiilor celui înviat și de a lega mai strâns timpul lui Cristos cu cel al Bisericii. Comunitatea post-pascală are nevoie de garanții palpabile ale celui înviat și înălțat, pentru a motiva credința incipientă. Sfântul Leon cel Mare spune că “Cristos oferă multe probe ale învierii, dar prin înălțare face să crească credința noastră” (Sermones).

Astfel înțeleasă în cauzele sale istorice și teologice, înălțarea exprimă înainte de toate sfârșitul unui raport: Cristos a ieșit definitiv din istoria vizibilă. “Iar după ce a spus acestea, s-a înălțat la cer în văzul lor și un nor l-a luat din ochii lor” (Fap 1,9). El a intrat în lumea lui Dumnezeu și deci cu el nu se mai poate stabili un raport de ordin fizic, ca în timpul vieții sale pământești, sau imediat după înviere. Ucenicii au primit toate învățăturile și poruncile necesare pentru a continua în mod autonom opera sa: “Și-mi veți fi martori în Ierusalim și în toată Iudeea și în Samaria și până la marginile pământului” (Fap 1,8). Cristos va fi în mijlocul lor nu cu o prezență materială, dar ca spirit.

În cea de-a doua lectură sfântul apostol Paul ne vorbește despre reîntoarcerea lui Cristos la Tatăl. Isus a înviat din morți și a lăsat proprii ucenici nu pentru a dispărea, ci pentru a se reîntoarce la Tatăl, care i-a dat putere asupra întregii lumi cosmice și asupra celei umane. “Înălțarea lui Cristos la cer semnifică participarea lui, în firea lui omenească, la puterea și autoritatea lui Dumnezeu însuși. Isus Cristos este Domn: el are toată puterea în cer și pe pământ, el este mai «presus decât toată începătoria și stăpânirea și puterea și domnia», căci Tatăl «toate le-a supus sub picioarele lui»” (Ef 1,20-22).

Cristos este stăpânul universului și al istoriei. În el istoria omului și creația întreagă își află recapitularea, împlinirea transcendentă (Catehismul Bisericii Catolice 668). Așadar, universul nu mai e dominat de fatalitate, de puteri nimicitoare, ci de o prezență mântuitoare. Nici un mit, nici un idol nu are rațiunea de a fi, de aceea nu trebuie să avem nici o frică de o eventuală răzbunare a acestor realități nefaste. Numai valorile mărturiei lui Cristos au drept de cetățenie în lume, în particular în lumea credincioșilor. Cristos de fapt a fost constituit asupra tuturor Capul Bisericii, sfântul Paul voind să spună prin aceasta că Cristos este realitatea fundamentală a Bisericii, în toate sensurile și la toate nivelurile și că el este cel care oferă mântuirea tuturor. Înțeleasă astfel, înălțarea lui Isus încetează de a fi o pierdere și devine redescoperirea valorilor pozitive ale universului și a responsabilității umane în el.

Dacă Cristos a pus capăt unui adevărat raport tangibil cu lumea, nu a făcut aceasta pentru a o abandona și cu atât mai puțin pentru a trăda logica întrupării, ci numai pentru simplul fapt de a inaugura un nou tip de prezență. Despre această nouă prezență ne vorbește sfântul evanghelist Matei. Aceasta nu e pur morală, după cum ar părea la prima vedere, dar Cristos continuă activitatea sa mântuitoare, în mod direct și istoric, prin intermediul credinței și al Bisericii: “Mergeți, învățați toate neamurile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-i să țină toate câte v-am poruncit. Și iată Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii” (Mt 28,19-20). Isus Cristos își exercită puterea care i-a fost dată “în cer și pe pământ” (Mt 28,18) prin acțiunea mântuitoare a celor care aderă la mesajul său. Aceasta trebuie să se concretizeze ca instruire, ca și conștientizare a națiunilor asupra valorilor care salvează, ca observare sau ca întrupare a acestor valori în viața concretă, și prin inițierea profetică și pedagogică oferită de sacramentul botezului. Un autor din zilele noastre a descris astfel acest nou tip de prezență:

“Cristos nu are mâini, dar numai mâinile noastre,

pentru a realiza astăzi opera sa.

El nu are picioare, dar numai picioarele noastre,

pentru a conduce oamenii pe calea sa.

Cristos nu are gură, dar numai gura noastră,

pentru a vorbi oamenilor despre sine.

Noi suntem singura Biblie,

pe care lumea încă o citește.

Noi suntem ultimul mesaj al lui Dumnezeu,

scris prin fapte și prin cuvinte”.

În acest mod Cristos rămâne în istoria oamenilor ca învățător și Domn. Înălțarea este deci o sărbătoare a domniei lui Cristos, ca și Paștele sau ca sărbătoarea lui Cristos Rege. Cristos domnește deja. De aceea, această realitate acum trebuie să devină vizibilă între oameni. El a dat o semnificație nouă la ceea ce până acum se înțelegea prin a domni. El nu se recunoaște numai ca Domn, în sensul înțeles de oameni, dar domnia sa înseamnă slujire, iubire, a exista pentru oameni și pentru lume.

De fapt, astăzi celebrăm acest adevăr: Domnul e printre noi. El nu ne-a abandonat. Desigur locul său propriu e cerul, dar ce e cerul și cine este cel care ne conduce în cer?

Cerul, după cum ne spune și cardinalul german Joseph Ratzinger, n-are nici un raport cu cele trei nivele ale lumii. Cerul și norul luminos în care a dispărut cel înălțat reprezintă noua realitate, noua stare în care a intrat Domnul prin înălțarea la dreapta Tatălui. Cerul este locul vieții veșnice, locul unde omul poate trăi veșnic. Pentru a înțelege acum și cine este cel care ne conduce în cer, la Dumnezeu, vă propun o scurtă istorisire: Un călător află că locul unde voiește să se ducă într-o țară străină se găsește la capătul unui vârf de munte foarte periculos. Un ghid își oferă serviciile sale. Înainte de a-l angaja drept călăuză, călătorul îl întreabă: “Ați mers vreodată în acea localitate?” “Nu, răspunse ghidul, dar eu am făcut jumătate de cale și am auzit mulți cunoscuți care mi-au descris restul drumului”. Călătorul refuză propunerea și întrebă un alt ghid: “Cunoașteți localitatea în care trebuie să merg? Nu, dar am văzut-o de departe, de pe vârful muntelui”. Un nou refuz. Aceeași întrebare este pusă unui al treilea ghid care răspunde: “Domnule cunoașteți satul acela?” “Dar acolo locuiesc”. În sfârșit, călătorul pleacă încrezător și sigur spre acea localitate.

Această mică istorisire ne poate face să reflectăm la acela care ne conduce în cer, la Dumnezeu. Desigur numai acela care a venit din cer, de la Dumnezeu, întrupându-se și născându-se din sânul Fecioarei Maria, care a pătimit, a murit, a înviat și s-a înălțat la cer poate să ne conducă la Dumnezeu.

Astăzi aspirația originală a omului de a fi cu Dumnezeu nu mai e un vis imposibil, grație vieții de ascultare și de pătimire a lui Cristos. De fapt înălțarea lui Cristos la cer nu e un fapt pur personal, dar implică toată omenirea. Isus a înfăptuit un proces care poate și trebuie să devină al tuturor.

Așadar, datorită lui Cristos, cerul este și locuința noastră, o locuință spre care noi tindem. Noi suntem în drum spre această locuință, dar putem și greși. Totuși nu suntem singuri. Isus ne promite prezența sa: “Eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul lumii” (Mt 28,20). Cristos ne vine permanent în ajutor și ne ridică privirea spre cele de sus. El ne-a pus pe buze cuvântul salvator: mă voi scula și mă voi duce la Tatăl meu. Trebuie să continuăm ceea ce Isus a început și vrea de la noi: astfel vom înțelege ce e cerul.

Eduard GIURGI

Ritul latin