Start > Ritul latin > Pământul este “lucrarea” cerului

Pământul este “lucrarea” cerului

2 May 2008
1,281 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Înălțarea Domnului (Anul A)

O sărbătoare dificilă

O dată totul apărea mai clar, simplu, linear. Venise, din păcate, momentul bunului rămas, al plecării. Se stingea de-a dreptul, dacă îmi amintesc bine, lumânarea pascală. Prezența lui Cristos înceta să mai lumineze pământul. Biserica, într-un oarecare sens, se regăsea văduva Domnului său. Și noi orfani. Învățătoarea, la catehism, oferea o explicație între patetic și simplist: “Isus, după atâtea oboseli, avea dreptul de a merge să se odihnească în Paradis, unde și noi, la sfârșitul șederii în această vale de lacrimi…”

Puțin lipsea să ne vorbească despre o perioadă de “convalescență” de parcurs în aerul casei sale, în clima cerească care îi era familiară, după încercările extenuante ale Pătimirii și ale mormântului. Astăzi se observă că nu este ușor să prindem sensul Înălțării. Este vorba de o sărbătoare dificilă. Cum se poate vorbi despre plecare, atunci când Cristos în evanghelia după Matei ne asigură: “Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii”? Apoi parcurgând în grabă discursurile de adio, sare în ochi acea frază decisivă cu care Isus garantează că nu vom fi orfani (Io 14, 18). Nici nu dispare din privire: “…Lumea nu mă va mai vedea: voi în schimb mă veți vedea…” (Io 14, 19).

Oarecum în sărbătoarea Înălțării trebuie să descoperim dimensiunea misterului. Înșiși martorii “faptului”, nu ne oferă o cronică amănunțită (condiții atmosferice, plan de zbor, deplasare, ultimul punct de vizibilitate, urma extremă prinsă de radarele noastre…), încearcă să ne transmită semnificația ei folosindu-se de imagini care nu sunt luate desigur în materialitatea lor, dar ne conduc la o realitate diferită, imposibil de exprimat cu limbajul nostru (chiar dacă ar fi fost dotați cu telecameră, nu ar fi putut să ne ofere mai mult, nu ne-ar fi documentat altfel acel eveniment).

Aceasta a fost, esențial, o experiență spirituală. Unica “dovadă” este o siguranță de credință: Isus este viu, este în mijlocul nostru. Încetează un anume tip de prezență. Dar îi iau locul infinit mai multe. Este suficientă o privire pătrunzătoare a iubirii pentru a o descoperi, recunoaște, găsi. Nu mai este un chip “unic”, o prezență “localizată”, circumscrisă într-un punct precis de pe acest pământ. Și dacă Înălțarea ar celebra, nu numai glorificarea lui Cristos, domnia sa, influența sa universală, chiar și nunta sa definitivă cu pământul? De aceea ar trebui să facem aceeași descoperire cu cea a apostolilor: așa cum Isus nu a părăsit niciodată “sânul Tatălui” (io 1, 18) când a coborât din cer, tot astfel nu-i va părăsi niciodată pe ai săi atunci când “se înălță” la cer.

Acum este rândul lui

Da. Încheindu-se drumul pământesc al lui Isus, pornește drumul Bisericii sale. Aș vrea să spun, cu o oarecare doză de presupunere: acum este rândul nostru. A venit momentul nostru. Lucrurile nu stau chiar așa. De fapt, este rândul nostru. Dar îl privește pentru totdeauna și pe El. Nu s-a terminat “ora” sa. Vai, dacă ne-ar abandona. Vai dacă n-ar fi cu noi (“eu-voi-fi-cu-voi”) Vai dacă ne-ar lipsi prezența celui Înviat. Vai dacă ne-am înșela că reușim singuri, am renunța la forța care ne vine de la El și de la Duhul său (“veți avea forța de la Duhul Sfânt care va coborâ peste voi”).

Da, ne-a lăsat instrucțiuni precise (după ce a dat instrucțiuni apostolilor pe care îi alesese…”). Dar noi avem tendința de a face să meargă lucrurile în felul nostru, după metodele și criteriile noastre. Ne-a spus să “facem discipoli” toate popoarele, adică să oferim tuturor posibilitatea de a stabili un raport cu El, lăsând să se întrevadă, prin experiența noastră, frumusețea și evidența eliberării care se află în acel raport. Noi, în schimb, am început prin a strica îndată traducerea, interpretând puțin cam abuziv : “învățați”. Și astfel am luat atitudinea de învățători presupuși, de multe ori chiar și cuceritori, stăpânitori, manipulatori de conștiințe, pasaj obligatoriu, punct de referință indiscutabil, punct de întâlnire inexorabil al tuturor drumurilor. Adică, am pretins să legăm de noi în loc de El.

Astfel acel “ne privește pe noi”, în loc să fie o formă de slujire umilă, angajare serioasă dar modestă, asumare de responsabilitate totală și… limitată, s-a transformat într-o operație de acaparare, mentalitate de privilegiu, atitudine de prezumție, revendicare de exclusivitate. Ar fi cazul să restabilim proporțiile. Să ne aruncăm în genunchi și să-l adorăm. Și să admitem, o dată: “Din moment ce a venit ceasul nostru, te privește pe tine”. Să nu ne tragem înapoi, desigur. Să ne punem la dispoziție. Să înțelegem că trebuie să pornim din nou. Dar între timp am depus siguranța arogantă și am regăsit acea “ezitare” fundamentală de la început (“când l-au văzut, s-au prosternat înaintea lui; însă unii se îndoiau…”). Vrem numai ca “îndoiala” noastră, ezitarea noastră, să nu fie lipsă de credință, ci dimpotrivă maturitate în credință.

Cu cât credem mai mult, cu atât ne încredem mai puțin în noi și în resursele noastre. A crede înseamnă și avea conștiința limitelor noastre, a lua act despre disproporție, a mărturisi erorile, a proclama nepotrivirea, a recunoaște stupiditățile de care suntem capabili, a ne îndoi de posibilitățile noastre. Vrem ca El să ne găsească, de această dată, “ezitanți” pentru că suntem plini de credință. Materia umană este foarte riscantă și complexă pentru a fi lăsată “nouă oamenilor”. Deci, începe aventura noastră. Pentru că nu este încheiată a sa. Putem să ne mișcăm spre teritorii nesfârșite pe care El le-a hotărât, pentru că El este implicat, compromis până la capăt în acțiunea care este toată a sa, chiar dacă partea noastră nu este deloc neglijabilă. Vreau să spun: Rămâi cu noi, Doamne, pentru că tu te-ai făcut invizibil, în timp ce noi suntem constrânși să fim chiar foarte vizibili.

Ne-ai făcut păstrătorii tezaurului imens dobândit prin Pătimirea-Moartea-Învierea ta. Fă ca noi să n-o înlocuim cu negustoria noastră mizerabilă. Fă ca noi să nu primim Duhul tău, pentru ca apoi să-l obligăm să urmeze programele noastre.

Descoperirea încetinelii

“I-au cerut: “Doamne, acesta este timpul în care vei reface Regatul lui Israel?…” Și este îndată graba, nerăbdarea, pretenția de a asista la realizarea fulgerătoare a celor mai îndrăznețe visuri. Mereu neliniștea de a vedea rezultate, nerăbdarea după promovarea finală, instinctul succesului imediat. Ar fi trebuit să spună: Doamne, este cazul să amâni un pic scadența fatidică. Mai zăbovește. Nu am învățat suficient lecția. Nu suntem gata. Acordă-ne o amânare, un supliment de timp. Tu ești un Învățător neasemuit. Dar noi suntem elevi foarte “întârziați”.

În realitate avem nevoie – cum ne amintește Paul (a doua lectură) – de “o cunoaștere mai profundă despre El”. Trebuie să învățăm mai ales răbdarea, să ne obișnuim cu așteptări lungi, să respectăm încolțirile subterane interminabile. Lumea nu este transformată dintr-odată. Realitatea nu se schimbă la comanda dorințelor noastre. Am inventat viteza. Acum este cazul de a inventa încetineala. “Fără încetineală nu se poate face nimic, nici măcar revoluția” (Sten Nadolny).

A observa urgența unei datorii, a fi devorați de o pasiune, nu înseamnă să suprimi etapele, a improviza, a sări peste fazele extenuante ale unei maturizări progresive. Este mai ușor să alergi decât să mergi. A face salturi decât a ține pasul. A face un lucru fără continuitate, cu convulsii, în rafale, decât a păstra distanța. Este mai ușor de a organiza o procesiune, un pelerinaj, decât să educi credința. Este mai ușor să strigi decât să spui un cuvânt drept, adevărat, care să atingă inima. Este mai ușor să impresionezi, să uimești, decât să convingi. Este mai ușor să condiționezi, chiar cu șantajul sentimentelor, sau al fricii, sau al interesului, decât a forma pentru libertate.

Este mai ușor senzaționalul, spectaculosul, decât viața zilnică. Este mai ușor să promovezi adunări de mase, făcând publicitate, înscriind în program “provocări” bine calculate (care nu au nimic în comun cu paradoxurile evanghelice), decât a însoți și susține drumul obositor al fiecăruia. Este mai ușor a forma consensul organizat decât a învăța folosirea creierului și a conștiinței (mai mult decât ochii și gura…). Este mai ușor a face reclamă decât să faci să vibreze delicat o coardă secretă în adâncul unui individ. Este mai ușor de a te impune, a stima și a te stima, a te pune în valoare, a îngroșa cu toate mijloacele șirurile, a ocupa posturi-cheie, a revendica poziții de forță, decât a urma “calea morții” bobului de grâu (Io 12, 24).

Este mai ușor a deschide uși decât de a intra într-adevăr. Este mai ușor a se agita decât a lucra. Este mai ușoară o credință…ușoară (chiar bazată pe lacrimi), decât o credință serioasă (bazată pe Înviere). Doamne, acesta este timpul în care…? Și El ne întrerupe imediat: Nu vă privește pe voi ca să cunoașteți timpurile și momentele pe care Tatăl le-a rezervat pentru sine… Totuși, da, acesta este timpul. Acum, îndată. Timpul începuturilor. Și deci al răbdării. Pentru voi este un timp unic la care trebuie să potriviți ceasurile voastre frenetice dotate cu toate drăciile moderne. V-o repet încă odată: este timpul începuturilor. Numai acesta.

Fast-food, sau mâncare rapidă, cu timpul, poate fi vătămătoare pentru organism. Cu “religia ultra rapidă” nu se ajunge “la marginile pământului”. Nu se mișcă nici cu deplasările rapide și continui. Cu graba nu se obține adeziunea credinței.

“Le-a poruncit să aștepte împlinirea promisiunii Tatălui…” Vom reuși în sfârșit să ne convingem că Înălțarea inaugurează timpul așteptării? Că Isus Cristos, înainte de a se înălța la cer, ne-a poruncit să fim martorii săi pregătiți cum trebuie, formați în așteptare?

Ritul latin