Start > Ritul latin > Învățătorul îl primește pe ultimul sosit

Învățătorul îl primește pe ultimul sosit

27 March 2008
1,303 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a II-a după Paște (Anul A)

Disperare?

Sărmanul Toma! Veșnic pe banca acuzaților. Supus unui proces continuu. Dacă aș pune împreună toate acuzele care îi sunt aduse (de la aceea de materialist la cea de pesimist incurabil, trecând prin neîncredere, suspiciune, încăpăținare și, natural, necredință), ar rezulta un dosar de proporții monstruoase. Cineva, subliniind violența revoltei sale, îndrăznește de-a dreptul să vorbească de disperare: “Este ceva dur, aspru, în condițiile pe care le pune pentru capitularea sa. O duritate atât de înspăimântătoare nu poate veni decât de la o suferință cumplită. Pentru că el simte o durere mai mare decât ceilalți pentru că el nu mai vrea să riște să spere. Toma este fără îndoială cel care a suferit mai mult din cauza Pătimirii, care a simțit remușcarea cea mai chinuitoare pentru că nu a știut să înfrunte moartea în acea ocazie. Atunci a găsit numai o piatră pe care să-și pună capul ca pe o pernă: disperarea. Cel puțin aceea este stabilă, nu se mai mișcă. Nu va fi ușor să-i fie sustrasă…” (L. Evely).

Eu cred, dimpotrivă, că Toma, în ciuda tuturor, este o creatură de mișcare. Unul care caută, nu se mulțumește, respinge certitudinile pre-confecționate de ceilalți, vrea să verifice în persoană, să facă o proprie experiență fără a accepta pe față răspunsurile liniștitoare ale altuia, fără a fi satisfăcut de ceea ce au descoperit prietenii săi. Mult mai bun un dubiu autentic decât o ușoară siguranță care să-l scutească de orice neliniște și de un drum aspru personal. Toma nu se așează comod în disperare. Dimpotrivă: a respins o speranță comodă care pretinde să închidă discursul înainte de a-l deschide cu adevărat. Desigur, drumul lui Toma – care apare de-a lungul paginilor din evanghelie – este cu totul punctat de neînțelegeri, înlăturări, rezistențe, risipiri, opintiri, întârzieri… Dar la sfârșit a ajuns și el. Ioan îi arată o simpatie chiar prea deschisă, poate pentru că îl consideră modelul celui credincios… care are unele dificultăți.

Toma, pentru norocul nostru, nu este un campion, un întâiul în clasă, un erou, unul care în sfârșit distruge etapele. A ajuns ultimul, însă a sosit. A mers cu propriile picioare (și cu atâta suferință înăuntru), dar fără a renunța, fără a ceda oboselii și neîncrederii, mai ales fără a se sprijini de cârje confortabile. Și Cristos îl aștepta cu răbdare și pe el. Și el are posibilitatea de a constata “semnele cuielor”, sau evidența unei iubiri care nu încetează niciodată.

Dovezile inutile și dovada necesară

Cristos îi primește pe cei întârziați, pe cei care se împiedică, ezită, șovăie, înaintează cu osteneală în mijlocul întunericului. Cristos este obișnuit de acum să se dăruiască ultimilor sosiți. Tâlharul, pe cruce, reprezintă dovada cea mai evidentă. El știe că actul de a îndoi genunchii murmurând “Domnul meu și Dumnezeul meu!”, se coace numai după ce omul a pierdut de-a lungul drumului, una după alta, toate iluziile, după ce a reușit să se desfacă din armura neîncrederii, a presumțiunii, a presupunerii. Înainte de a crede, trebuie să fi suferit pentru a nu putea crede, pentru a nu fi reușit să speri. Înainte de a se preda luminii, trebuie să fie lovit din cauza unei serii de încercări de a scăpa de întuneric.

Toma expune propriile răni, propriile sfâșieri, propria umilință, la contactul mântuitor cu rănile Domnului. Mai mult decât la erou, la învingător, la virtuos, care înaintează cu pieptul în afară, Cristos preferă să se dăruiască individului care își bate pieptul. Cristos nu se lasă impresionat de vorbele neghioabe, care exprimă proteste și mai neghioabe: a vedea, a atinge cu mâna, a pune degetul… În fața școlarului celui mai refractar, Învățătorul este docil: “Pune aici degetul tău și privește mâinile mele…” Este dispus să schimbe metoda, să părăsească programele deja fixate, să devieze de la calea stabilită la plecare. Fiecăruia îi este oferită o posibilitate “diferită”. Nu sunt scheme obligatorii, riguroase.

Cristos îl cucerește pe Toma lăsându-se învins de el. Frânge rezistența sa făcându-se docil. Și aici are dreptate L. Evely: “Toma rezistase autorității întregului colegiu apostolic. El este primul protestant! Ar fi fost conformist, ar fi aderat la alții pentru a nu face mofturi și pentru a nu avea neplăceri, ar fi fost un bun catolic mediocru, nu ar fi ieșit niciodată acea expresie: “Domnul meu și Dumnezeul meu!”. A fost condus pe căi puțin bizare…” Făcându-se “protestant”, s-a pregătit să devină un fervoros credincios. Toma, în sfârșit, nu a găsit “locul cuielor” (nici nu mai avea nevoie). Mai degrabă a găsit dovada, decisivă, care era iubită, așteptată, înțeleasă, reintrată în comuniune (el s-a auto-excomunicat…).

Toma a văzut în față un Cristos strălucitor de bunătate, de pace, de duioșie. Acela era Domnul la care aspira în secretele profunde ale ființei sale. El a “știut” mereu că era așa. Atunci nu a mai avut nevoie de alte dovezi. Dacă Cristos l-ar fi constrâns într-adevăr să experimenteze ceea ce el afirmase că ar fi condițiile pentru a crede, ar fi fost cea mai rea pedeapsă, cea mai mare umilire.

Invitație către toți cinstitorii sfântului Toma

Eu mă recunosc fără dificultate în Toma. Cu frica și dorința mea de a crede în același timp. Cu dorința mea de a mă apuca de toate colțurile, chiar și cele mai precare, și nostalgia unui gest de abandonare, ispita de a face saltul. Cu ezitările mele, nesiguranțele, dificultățile și chiar repugnanța de a lua în serios banda înfumurată a acelora care susțin că știu, că au văzut (dar ceea ce lasă să se vadă este un lucru mai degrabă înșelător…).

Aș vrea să stabilesc o rețea de complicitate între toți prietenii lui Toma. Între toți aceia care cred că nu cred, suferă că nu pot crede, sunt disperați că nu găsesc curajul de a spera, simt o spaimă pentru că nu știu să iubească. Prieteni, suferința de a nu crede, remușcarea de a nu reuși să iubiți, chinul de a nu avea speranța (și, împreună, refuzul hotărât al tuturor speranțelor din piață), este ceva care se apropie mult de credință, atinge speranța, este deja iubire. Să ne apropiem de el fără frică, cu mâinile goale, arătând în trup arsurile atâtor deziluzii. El nu ne obligă să credem (așa cum unii reprezentanți ai ei au pretins să facă).

Continuă pur și simplu să ne repete, dar nu pe un ton de mustrare sau amenințare: “Fericiți cei care deși nu au văzut vor crede”. Ne cere numai să reușim să nu vedem, cel puțin un pic. Vom avea toată veșnicia la dispoziție pentru a-l vedea, să rămânem orbiți de chipul său, să contemplăm iubirea sa. Acum ne cere darul cel mai mare pe care îl putem face în timp ce suntem pe pământ: să credem în El, chiar dacă puțin mai târziu, dar totuși mereu un pic mai înainte de… a-l vedea. Nu are importanță dacă suntem ultimii sosiți. Pentru că am învățat în sfârșit să credem și să spunem: “Domnul meu și Dumnezeul meu” ținând ochii închiși.

Absenți și bosumflați

Pacea și bucuria pe care Domnul înviat le oferă prietenilor săi în prima scenă a evangheliei de astăzi, caracterizează și celelalte două lecturi. Îmi place să subliniez clima care domnea în prima comunitate creștină, așa cum ne relatează Faptele Apostolilor: “Frângeau pâinea în casă și primeau hrana cu bucurie și cu inimă curată” Deci, nu o comunitate de bosumflați, sau plângăreți, sau oameni nemulțumiți, cu măști ridicole de seriozitate. Și, mai mult decât toate, “simplitatea inimii”. Transparența. Nu aveau nimic de ascuns, aceștia. Nici un scop secret.

Mărturisirea credinței nu masca urmărirea altor obiective, nu constituia un înveliș ipocrit al altor interese. Dăruirea lui Dumnezeu, dacă este totală, simplifică persoanele, nu le complică. Îndreptarea către El exclude scopurile secundare. Și când nu sunt scopuri secundare, totul este clar, limpede: de la gânduri, la cuvinte, la gesturi, toate lucrurile stau pe linia simplității. A fi simpli înseamnă a fi “oameni ai unui sigur lucru”. Numai “un singur lucru” spune totul despre credință.

A iubi invizibilul

Regăsim tema bucuriei în gura lui Petru (a doua lectură): “Fiți plini de bucurie, chiar dacă acum trebuie să fiți pentru puțin timp îndurerați de diferite încercări…” Și aici trebuie subliniat acel “pentru puțin timp”. “Pentru puțin timp” înseamnă a renunța la pretenția de a vedea, și totuși a crede. “Pentru puțin timp” înseamnă a-l iubi “deși fără a-l vedea”. “Pentru puțin timp” înseamnă să fim încercați, necăjiți, și totuși să păstrăm bucuria.

Mi se pare apoi importantă insistența asupra iubirii, ca dimensiune fundamentală a credinței, din partea acelui apostol care numai la sfârșit, pe malul lacului, după trei declarații solemne, a știut să pronunțe cu un ton scăzut cuvântul decisiv: “Doamne… tu știi că te iubesc” (Io 21, 17). Marele pariu și marele “risc” al celui credincios constă tocmai în aceasta: să-l iubim, deși El stă departe de ochii noștri. Minunea cea mai senzațională a celui credincios este aceea care îl face să trăiască iubirea în invizibil.

Nu este suficient a crede fără a vedea. Trebuie și să iubești fără a vedea, suportând îndepărtarea (care nu este o absență). Nana Mouskouri, ortodoxă, spunea: “Credința mea este mâna mea pentru a-l atinge pe Dumnezeu”. S-ar putea adăuga: și iubirea este mâna pentru a-l atinge pe Dumnezeul “îndepărtat”. Toate acestea, desigur, trebuie să aibă o manifestare exterioară în bucurie. Bucuria descoperă Prezența în timpul acelui “puțin timp” al îndepărtării. Eu cred că dacă anumiți intelectuali ar fi dat peste câteva chipuri transfigurate de bucuria pascală, peste câteva priviri iluminate de o lumină secretă, ar fi avut cel puțin câteva ezitări înainte de a inventa “moartea lui Dumnezeu” și să prezinte certificatul relativ la aceasta.

Am impresia că Petru și astăzi se felicită cu cei care reușesc să creadă: “…Voi îl iubiți, deși fără a-l vedea; și acum fără a-l vedea credeți în el”. Ca și cum ar spune: cât de norocoși sunteți voi! Ceva mai mult decât o felicitare. Poate un pic de invidie.

Ritul latin